Pole Evolink 158 størrelse
|
Pole Evolink 158 størrelse
16/11/2017 23:47
|
Paulus
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vurderer å bestille en evolink 158 selv om jeg egentlig hadde slått det fra meg. I den sammenheng lurer jeg på hvilken størrelse jeg skal gå for. Har i dag en ibis Ripley gen 1 i large med 40mm stem som jeg sitter bra på, men den er kort når jeg står. Størrelsesguiden tilsier at jeg ligger helt i øverste sjikt for en medium evolink, Jeg er litt midt i mellom om jeg skal gå for en large eller medium. ETT er ca 4 cm lengre på en large evolink enn det jeg har i dag. Synes jeg er nok utstrekt på ripleyen, så usikker på om jeg vil ha lengre ett... noen synsinger eller kommentarer? Er 178cm med det jeg tror er relativt normale proporsjoner og 83cm skritthøyde.
|
|
|
Re: Pole Evolink 158 størrelse
[Re: Paulus]
17/11/2017 08:56
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er også 178, med 85cm innersøm. Her ville jeg nok valgt Medium. Men skjønner godt at du spør. Ganske funky geometri på denne. Det er en relativt bratt seterørsvinkel som gir disse tallene. Den er 15mm kortere i overrøret og samtidig 30mm lengre reach enn min sykkel. Bratt seterør og lang reach vil flytte vekta framover på sykkelen litt uavhengig av ETT. Så tror jeg ville blitt alt for framtung på en large iallefall. Hadde valgt medium og eventuelt flyttet setet så langt bak det går om jeg ikke skulle finne meg helt til rette i sittende posisjon.. Den har også relativt lange kjedestag som gjør det noe vanskeligere å vippe opp fronten. Om du da sitter med vekta framover vil det være enda litt vanskeligere. Men dette kommer nok an på din kjørestil og hvilke egenskaper du ønsker i sykkelen. Large blir iallefall skikkelig godstog nedover 
|
|
|
17/11/2017 11:24
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Her tror jeg du bør følge størrelsesanbefaling fra Pole. Disse syklene er jo riktig størrelse, men Ripley er dritkort uansett. Derfor vil oppjustering på str ikke være nødvendig. Jeg er 185 og bestilte en 131 i Large.
|
|
|
[Re: Flo]
17/11/2017 13:04
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg er også 178, med 85cm innersøm. Her ville jeg nok valgt Medium. Men skjønner godt at du spør. Ganske funky geometri på denne. Det er en relativt bratt seterørsvinkel som gir disse tallene. Den er 15mm kortere i overrøret og samtidig 30mm lengre reach enn min sykkel. Bratt seterør og lang reach vil flytte vekta framover på sykkelen litt uavhengig av ETT. Så tror jeg ville blitt alt for framtung på en large iallefall. Hadde valgt medium og eventuelt flyttet setet så langt bak det går om jeg ikke skulle finne meg helt til rette i sittende posisjon.. Den har også relativt lange kjedestag som gjør det noe vanskeligere å vippe opp fronten. Om du da sitter med vekta framover vil det være enda litt vanskeligere. Men dette kommer nok an på din kjørestil og hvilke egenskaper du ønsker i sykkelen. Large blir iallefall skikkelig godstog nedover Her var det mye synsing, og motstridene til omtrent alt av tester. Har du satt deg inn i konseptet og tankene til Pole sin geometri? Du kan egentlig ikke sammenligne med noen andre sykler, det er såpass ekstremt og nytenkende. Blant annet sier en del tester at de faktisk går OPP i stemlengde, til 50mm, for å greie å få mer press på framhjulet. INGEN har i noen tester sagt at de føler de ligger langt frampå. De sier faktisk at de står mer nøytralt "INNI" sykkelen enn på noen andre.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
17/11/2017 13:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Blant annet sier en del tester at de faktisk går OPP i stemlengde, til 50mm, for å greie å få mer press på framhjulet. INGEN har i noen tester sagt at de føler de ligger langt frampå. De sier faktisk at de står mer nøytralt "INNI" sykkelen enn på noen andre. Viktig poeng. Kast eksisterende tankesett og sett opp sykkelen helt fra scratch når du får den. Blir noe helt annet, spesielt mtp. lengde og avstand frem til forhjulet. Med RIpley, som er så kort og bratt, så vil du gjerne komme deg langt bakpå for ikke å "gå over styret", mens på en njuskul-rigg som Pole må ha fullt trykk på forhjulet for å få styrt.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
17/11/2017 13:54
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Her var det mye synsing, og motstridene til omtrent alt av tester.
Har du satt deg inn i konseptet og tankene til Pole sin geometri? Du kan egentlig ikke sammenligne med noen andre sykler, det er såpass ekstremt og nytenkende.
Blant annet sier en del tester at de faktisk går OPP i stemlengde, til 50mm, for å greie å få mer press på framhjulet. INGEN har i noen tester sagt at de føler de ligger langt frampå. De sier faktisk at de står mer nøytralt "INNI" sykkelen enn på noen andre.
Nei mye synsing var det aldeles ikke. jeg kom med akkurat én påstand/antakelse om denne sykkelen. Og det er at trådstarter får vekten lengre fram på denne sykkelen enn hva han gjør på sykkelen han har i dag (om han velger large og når han sitter). Vekt på hendene altså. Tanken min bak denne ene påstanden var at om du øker ETT med 4cm så får du mere vekt ned gjennom hendene. synes ikke det er en revolusjonerende påstand, men kan likevel godt hende jeg tar feil. Hvor tyngdepunktet ligger relativt sett over forhjulet har jeg ikke sagt noe om. Jeg har ikke påstått noe om hvor "inne i" sykkelen han vil føle seg. Denne sykkelen har myye slakkere styrerørsvinkel og lengre reach og hjulbase så jeg er helt inneforstått med at man vil ha et godt tyngdepunkt i sykkelen. Det sier seg selv at ved veldig slak styrerørsvinkel vil faktisk tyngdepunktet på enhver sykkel flytte seg bakover i forhold til frontakslingen. Så jeg skjønner godt at noen vil prøve økt stemlengde på denne. Men det er helt riktig som du er inne på, at jeg har ikke brukt lang tid på å sette meg inn i konseptet og tankene rundt denne geometrien. Ble kanskje i overkant defensivt innlegg, det er ikke ment slik, skriver med et smil  Ser i ettertid at det kunne vært nyttig av meg å poengtere veldig tydelig om jeg snakket om vekt på hender eller vekt over framhjulet.
|
|
|
17/11/2017 14:02
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en Bird 145 som vel er designet mye i tråd med Pole sin filosofi og et poeng jeg kan legge til det som er sagt er at for at filosofien deres skal funke så må syklisten klare å endre seg også. Det jobber jeg med og er på vei (fremover), men som vanlig er rytteren begrensningen og det finnes vel ingen geometri i verden som kan kompensere for en som blir redd og legger seg for langt bak. Men selvsagt er det mye tryggere å ligge frempå/riktig på slike sykler enn på sykler med kort og bratt geometri. Captain Obvious to the rescue der altså 
|
|
|
17/11/2017 14:03
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
På sidene sine skriver de foresten "The sizing goes by 10cm increments of the bikers height. If you are in between the sizes, you should pick the smaller frame." Så jeg tror trådstarter trygt kan velge medium. 
|
|
|
17/11/2017 19:36
|
Paulus
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for svar alle sammen. Da ble det en knallgul 158 i medium på meg. Så får vi se. Fikk svar fra Pole at han som laga sykkelen og en av testsyklistene som var hhv. 178 og 180 foretrakk medium framfor large og anbefalte det for meg også. Nå blir det nudler til middag en god stund framover, og så må jeg vel lære meg å sykle på nytt.
|
|
|
17/11/2017 20:00
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: Flo]
19/11/2017 21:52
|
Paulus
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk. Det blir spennende å se hva som dukker opp etter hvert. Jeg regner med du kommer med en fyldig rapport når du får din sykkel baronKanon. Leveringstid er estimert til april. Da er det enda minst 2 måneder igjen av skiføret her i Tromsø.
|
|
|
20/11/2017 08:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Takk. Det blir spennende å se hva som dukker opp etter hvert. Jeg regner med du kommer med en fyldig rapport når du får din sykkel baronKanon. Leveringstid er estimert til april. Da er det enda minst 2 måneder igjen av skiføret her i Tromsø. Min er jo stipulert til mars, så spørs om jeg får noe særlig tid på den før du får din. Men det blir nok byggetråd. Mine planer er som følger: - bytte ytterbein på Float 36 fra 27,5" 20mm til 29" 15mm (ikke boost, siden det krever nye innerbein). Fordel: beholder 44mm offset - tenk SBG. - Bygge ned gaffel til 150mm (fortsatt ACS3 - må sannsynligvis bytte alt) - beholde (foreløpig) LB 35mm (i30)-hjulsett på 27,5" og benytte 2,8" pluss-dekk som en begynnelse - Bikeyoke Revive 185 er bestilt Ellers beholde alt jeg har. Mulig jeg må bytte bremseslange til bakbremsen. På sikt blir det nok en ny bakdemper, men er usikker på om det skal bli en coil eller DBAir [IL] eller hva det nå kan bli.
|
|
|
|
|