Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dilemma 2018

Dilemma 2018 #2450641 14/11/2017 21:23
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Blir ny sykkel til neste år, men er litt usikker....

Har en CX som jeg bruker som landeveis.. 28.dekk uten mønster.

Har en 26"-terreng med dempegaffel som det er på tide å bytte ut.

Tenker i utgangspunktet terreng, men uten demper denne gang... (for å slippe dyr årlig service... og eliminere en faktor for ting som kan bli ødelagt (som demperne plutselig ble noen mnd etter en service... nok om det... trenger ikke diskutere den saken)

Når jeg sykler i marka er det 90% grusveier... en og annen grov kjerrevei. Noen enkle stipartier... trillestier.... som navnet tilstiller (i 95% av tilfellene)... trilles.

.... så da kanskje jeg kan kjøpe en CX til med tykkere dekk... mellomting mellom det jeg har på CX og TS kanskje.

En fordel som jeg ser med ny CX i dette tilfelle er jo når jeg f,eks har sykla igjennom marka... og skal ha Sørkedalen og hjem (østkanten)/... så er det diggere med CX en TS på de 2 mila på asfalt.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450642 14/11/2017 21:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
La meg være litt slem: Du bruker en krossykkel på landeveien og en terrengsykkel på grus? Er det ikke smartere å bruke sykler som er designet for det du faktisk bruker dem til? ICON_SMILE

Alt etter hva du prioriterer, foreslår jeg at du vurderer enten landeveissykkel som også takler grus/røffere underlag eller grus/eventyrsykkel som også takler landevei ICON_SMILE

Da trenger du strengt tatt hverken kross- eller terrengsykkel, med mindre du skal sykle kross eller terreng.

Her er to oversikter til inspirasjon (langt fra komplette og dessverre litt preget av at road.cc er britisk):
Allsidige landeveissykler: 17 of 2018's best disc brake endurance & do-it-all road bikes. Flere av disse har dekklaring for 30-35mm.
Grus/eventyrsykler: 18 of the best 2017 gravel & adventure bikes

Du finner mange av begge grupper i denne tråden.

Om du vil ha en eventyrsykkel med plass til både 700c/28" med landeveis/kross/grusdekk og 650b/27.5" med terrengdekk eller brede slicks, finner du mange omtalt i denne tråden.

Denne reportasjen er også fin: I bukken innover eventyrlige veier.

Har selv erstattet helstiv 29er, krossykkel og eventyrsykkel med én allsidig landeveissykkel med plass til opptil 32mm dekk for bruk på landeveien og i Marka.

Lykke til!

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450645 14/11/2017 21:56
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Ny CX, eller bare et nytt hjulsett kan sikkert dekke ditt behov. En annen løsning kan være terrengsykkel og Lauf-gaffel. Den er fin til bruken du beskriver samtidig som den er vedlikeholdsfri. Du finner noen på bruktmarkedet ila vinteren til en fornuftig pris.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450720 15/11/2017 10:47
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Jeg har vært mosjonist i ca 13 år..
TS er fra 2013... da hadde jeg ikke hørt om CX..
Og jeg haddde bare en TS fra før.

Så fikk jeg lyst på en sykkel for landevei i 2015.. og ville ikke ha tynne racerdekk og ville ha skivebrems... derfor CX..
Gikk fra 32 til 28 dekk i år... og det går veldig bra...
Jeg er ingen ekspert... så for mitt bruk.. er cxen min fullverdig landevei.

En jeg kjenner mener jeg bør ha TS selv om det blir mest grus.... for det blir jo den grov kjerrevei.. og da et bedre med TS-dekk.
Og bedre med TS-styre-brems... når det er ulendt.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450765 15/11/2017 13:59
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Yrrah
Jeg har vært mosjonist i ca 13 år..
TS er fra 2013... da hadde jeg ikke hørt om CX..
Og jeg haddde bare en TS fra før.

Så fikk jeg lyst på en sykkel for landevei i 2015.. og ville ikke ha tynne racerdekk og ville ha skivebrems... derfor CX..
Gikk fra 32 til 28 dekk i år... og det går veldig bra...
Jeg er ingen ekspert... så for mitt bruk.. er cxen min fullverdig landevei.

En jeg kjenner mener jeg bør ha TS selv om det blir mest grus.... for det blir jo den grov kjerrevei.. og da et bedre med TS-dekk.
Og bedre med TS-styre-brems... når det er ulendt.

Terrengsykkel med Lauf Gaffel yes

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450779 15/11/2017 14:40
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Du kan sjekke ut den nye Hakka MX sykkelen til Ibis hvis du har lyst på en alvorlig fin sykkel. Ut fra det jeg forstår burde den være perfekt for ditt behov! ICON_SMILE

Hakka MX

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450807 15/11/2017 17:46
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
24 laken?!
Jeg har råd.... men tenkte nå rundt en 15... maks.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450816 15/11/2017 18:29
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Alt man behøver i skauen er en allsidig fulldemper. Bukkestyre er fjas.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450824 15/11/2017 19:33
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Siden du har en cx nå, hadde jeg gått for en brukt, lett 29er. De finnes vel på Finn og her til 10-15000. Om du ønsker stiv gaffel så får du kjøpt det på Ebay eller AliExpress for 50 dollar og oppover.

iq
Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450825 15/11/2017 19:39
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Man må da kunne få kjøpt ny med stiv gaffel.
Foretrekker nytt...

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450832 15/11/2017 20:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er dessverre ytterst få terrengsykler med stiv gaffel originalt - nettopp fordi terrengsykler er laget for terreng ICON_SMILE

Du har Giant Toughroad på XXL. Denne kan du få med 25% avslag i dag og i morgen, om du betaler med DNB Mastercard. Få størrelser igjen.

Du har Gekko Firm Mountain Rigid. Du kan være heldig og finne den i enkelte butikker hos Anton Sport eller Sport1.

Du har Diamant Range Venture hos Gresvig, men det er en tung og praktisk pendler.

Så løsningen blir lett å bytte gaffel selv, om du vil ha den helstiv, eller bestille fra en av de få produsentene i utlandet som tilbyr helstive 29ere.

En helstiv eller halvdempet 29er er en utmerket allrounder, spesielt i lys av at du allerede har cx, men jeg må nesten gjenta at sykler bygget nettopp til bruken du beskriver har vært en av de sterkeste trendene, i positiv forstand, de siste 3-4 årene. Jeg har allerede gitt min anbefaling ICON_SMILE

Re: Dilemma 2018 [Re: EspenS] #2450835 15/11/2017 20:28
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Sitat: EspenS
Alt man behøver i skauen er en allsidig fulldemper. Bukkestyre er fjas.

Nu vel.....

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450837 15/11/2017 20:35
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Ligger vel mest an til en ny CX føler jeg... med 32-mønster dekk... eller kanskje ett hakk bredere.. (har ikke satt meg alt for mye inn i dimensjoner ennå)... men siden jeg ikke sykler i alt for grovt terreng (for lokalkjente... så er det første jeg kommer på av grove partier jeg sykler.... stibiten ved Dalbekk i Lillomarka... den er er muligens kjørbar for dere med med tynneste racer-dekk.....men men).....
Og stier som f.eks Langlia-Knappaveien må jo trilles (ja jeg må det...) uansett..samme med trilletien som kommer opp til Rindalskoia på Romeriksåsen.

Så er planen å kanskje kjøpe ny sykkel til landeveien i 2019.... men den tid den glede.

Takker for alle inspill.

Re: Dilemma 2018 [Re: Sepeda] #2450839 15/11/2017 20:54
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Det er dessverre ytterst få terrengsykler med stiv gaffel originalt - nettopp fordi terrengsykler er laget for terreng ICON_SMILE

Tullball ICON_SMILE

God del fint fra feks Surly.

Hva med en Krampus? https://bikeshop.no/komplette-sykler/kom...us2-p0000104060

Redigert av perbl; 15/11/2017 20:54.

Per B.
Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450840 15/11/2017 20:57
perbl Offline
More than words
More than words
24 laken?!

24 laken er i såfall heftig billig for en Ibis. Men 24 laken var kun for ramme og gaffel, i tilfelle du ikke la merke til det ICON_WINK

Per B.
Re: Dilemma 2018 [Re: perbl] #2450841 15/11/2017 20:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Du har selvsagt rett. Surly Krampus er så kul at den veier opp for et dusin alminnelige halvdempere yes Glemte rent at den var tilgjengelig i Norge.

Kanskje Sykkelbutikken i Bergen har noe pent fra Kona også?

Re: Dilemma 2018 [Re: perbl] #2450843 15/11/2017 21:15
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Sitat: perbl
24 laken?!

24 laken er i såfall heftig billig for en Ibis. Men 24 laken var kun for ramme og gaffel, i tilfelle du ikke la merke til det ICON_WINK

Sant nok... så jo det egentlig.
Må nok vinne en mill eller så før jeg skal vurdere tanken på å tenke på å vurdere å kjøpe så dyr sykkel. (og da hadde nok svaret blitt nei)

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450845 15/11/2017 21:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om det er en trøst, får du sykler i den klassen (eventyrsykler med plass til begge hjulstørrelsene 28"/700c og 27.5"/650b med skikkelig brede dekk) fra rundt kr. 11.000.

Bikeshops Gavia Terra-serie er hyppig diskutert her på forumet og ser ut til å være mye for pengene. Alle de nye standardene for akslinger og hydrauliske bremser, og plass til opptil 2,1" terrengdekk på 27,5"/650b hjul.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450846 15/11/2017 21:28
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Hva legger dere i begrepet eventyrsykkel?. Er det enda en variant i tillegg til CX, TS, gravelbike/grusracer...

Og hvordan er forskjellen på å sykle opp bratte grusbakker på en CX med f.eks 32 dekk vs en TS?

Og hvor stor forskjell er det med tanke på punktering (gidder ikke/orker ikke/vil ikke... sette meg inn i slangeløst i første omgang)....

2 1/2 år med CX på landevei/by/turvei.... null pungtering. (maaaange mil)

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2450851 15/11/2017 21:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Eventyrsykler/adventure bikes og grussykler/gravel bikes er overlappende begreper. Man bruker hyppigere betegnelsen eventyrsykler nå, kanskje fordi denne typen sykler det siste året har beveget seg mot grovere sykling, helt over i terreng. Samtidig fungerer de også godt på landeveien. De dekker altså mer enn grussykling.

For å sitere meg selv fra tråden om Terra - beklager lang forelesning dersom du kjenner til dette fra før:

Sitat: Sepeda
De siste årene har det vært tre bølger av sykler med bukkestyre, plass til brede dekk - og skivebremser:

1) Krossykler. Primært designet for krossløype, med skarpe svinger, små høydeforskjeller og krevende underlag som gjørme. Disse var lenge eneste alternativet og mange av oss brukte dem til trening, tur og pendling - og en sjelden gang kross. Nå som krossykler for bruk utenfor krossløypa i høy grad er erstattet av andre sykkeltyper, er det mange produsenter som i enda større grad designer og utstyrer krossyklene nettopp for krossritt, ikke generell bruk. Canyons nye Inflite er et godt eksempel. Det er en rendyrket rittsykkel for bruk i krossløypa.

2) Eventyr/grussykler (fra ca 2014). Designet for lange turer, hverdagsbruk eller ritt på variert underlag, både asfalt, grus, kjerrevei og lett sti. Her fikk man mer avslappet geometri, større bredde i giring og i stigende grad større dekklaring. Denne kategorien utvikler seg nå i retning av stadig grovere sykling, med plass til 27.5" og terrengdekk (som Terra). Enkelte modeller, som nye Diverge, har også heve/senkepinne.

3) Siste generasjon allsidige landeveissykler (fra 2016) med skivebremser, geometri mellom ritt- og komfortracere, god vibrasjonsdemping og plass til dekk 32-35 mm. Dette er sykler som BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane. Her får du ekte landeveisfølelse både på asfalt og grus, om den ikke blir for grov og krevende. Har selv Roadmachine og har god erfaring med denne både på landeveien og i Marka.

Mye mer i tråden Beste allsidige landeveissykler?

I tillegg kommer klassiske touringsykler, med vekt på pålitelighet og lastekapasitet.

Du spør om klatring i bakker. Redusert vekt gjør det enklere å klatre, som regel i favør av sykkel med bukkestyre. På den annen side er lett utveksling en fordel i de bratteste kneikene, som regel i favør av terrengsykkel. En cx/krossykkel har som regel utveksling for kross, m.a.o. tyngre utveksling, og kan dermed oppleves som tung i de bratteste bakkene. Eventyr/grussykler og allsidige landeveissykler har som regel lettere utveksling, noen nesten like lett som terrengsykler, noe som gjør det lettere å forsere bratte bakker.

Bredere dekk med mønster vil åpenbart ha bedre grep enn smale dekk med lite mønster, tradisjonelt i favør av terrengsykkel. I krossritt er det ikke tillatt med bredere enn 33mm dekk, men de fleste krossykler har plass til bredere. Eventyr/grussykler kan altså ha plass til alt fra landeveisdekk til brede terrengdekk, alt etter modell. Allsidige landeveissykler har nå typisk plass til opptil 30-35mm, enkelte enda mer.

Hva gjelder punkteringssikkerhet, vil det avhenge av dekk og oppsett. Solide dekk for slange kan ha høy grad av punkteringssikkerhet, men vekten vil som regel også bli noe høyere. Slangeløst oppsett er enkelt når man først har lært seg det. Gir flere fordeler:
- Guffen tetter små hull;
- Du kan kjøre lavere lufftrykk, noe som gir bedre grep, uten fare for snakebite (at slangen punkteres ved å komme i klemme mellom felg og dekk);
- Du får noe mindre rullemotstand.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2451327 18/11/2017 21:30
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Mye bra her. Takk.
Tenkt litt mer... og heller kanskje mot å kjøpe en racer (med skicebrems) og bytte dekk på cx.

Får man racer med 28-dekk? Eller det jeg mener.
De felgene som vanligvks kommer på racere i 10-15.000 ,- klassen... passer 28 dekk på de?

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2451361 19/11/2017 10:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Absolutt.

Det avgjørende er dekklaring - at det er plass til 28mm i ramme og gaffel. Skivebremser frigjør plass der felgbremsene tidligere satte begrensninger på hvor brede dekk man fikk plass til - derfor ser man nå landeveissykler som kan ta betydelig bredere dekk enn 28mm.

Felger kommer i forskjellig bredde, men alle moderne felger vil takle dekk på 28mm.

En god forhandler vil kunne veilede deg om alt dette. Anbefaler en tur innom en av byens anerkjente sykkelforhandlere.

Her er et godt utgangspunkt, som med fordel kan sees i sin helhet: Road Bike Buyers Guide - What You Need To Know.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2451613 20/11/2017 18:23
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
https://www.youtube.com/watch?v=P7_rVWiigSQ
Dette var også ganske greit egentlig.
Jeg vil fortsatt ha vanig SPD-pedaler på racer (for gangens del)..
Og jeg er fornøyd med 2 drev foran på CXen.

Jeg skal se an litt mer etter hvert, så gleder jeg meg til vår og racer.

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2451621 20/11/2017 19:05
K
ksakk Offline
Fersking
Fersking
K
De rogalandsbaserte butikkene som bike brothers og sykkelfabrikk.no har mange terrengsykler som leveres med fast gaffel. Tilpasset ritt som nordsjørittet hvor demping strengt tatt ikke er nødvendig

Re: Dilemma 2018 [Re: Yrrah] #2451635 20/11/2017 20:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
https://www.youtube.com/watch?v=P7_rVWiigSQ
Dette var også ganske greit egentlig (....) så gleder jeg meg til vår og racer.

Tror du vil få stor glede av en landeveissykkel! For meg var det i sin tid en aha-opplevelse av dimensjoner da jeg endelig anskaffet en moderne landeveissykkel etter noen år med krossykkel til det meste.

Jeg er en stor fan GCN. Videoen du linker til er informativ og grei, men jeg synes faktisk den er blant GCNs mindre vellykkede. Det er for så vidt korrekt det som sies, men det fremstår som en smule utdatert og overfladisk.

Som det antydes, kommer den nye generasjonen landeveissykler med skiver og står dermed ikke tilbake for krossykler hva gjelder bremsekraft og modulasjon.

Stadig flere landeveissykler har også god dekklaring, noen med plass til krossdekk, om man skulle ønske det.

Pedaler står man selvsagt fritt til selv å velge. Ikke så interessant hva stilpolitiet sier. Dersom du bruker landeveissykkelen i Marka, er det rimelig åpenbart at det er greit å kunne ta enkelte partier med sykkelen på skulderen.

Hva gjelder geometri, fremstår GCNs kommentarer som foreldet. At en krossykkel er høy og kort, mens en landeveissykkel er lang og lav, er for så vidt korrekt hva gjelder klassisk sykler, men det sier lite om hvilke modeller som finnes i dag. Du vil finne mange landeveissykler med en mer avslappet og behagelig geometri enn de aller fleste krossykler, om du vil ha en sykkel for de lange turene. Og at en krossykkel er mer stabil enn en landeveissykkel er korrekt i krossløypen, men ikke på landeveien - og heller ikke nødvendigvis på grusturer.

Hva gjelder utveksling, peker imidlertid GCN på et viktig poeng. Forumet er fullt av tråder der man diskuterer hvordan man endrer krossutveksling til noe mer egnet for landevei og grus.

Den rette landeveissykkel kan altså være mer kapabel enn man får inntrykk av i videoen. Bikeradar sier noe om det i den sammenliknende videoen Road Bike Of The Year - Ultra Versatile - BMC Roadmachine Vs. Focus Paralane. Jeg endte opp med en Roadmachine og har lagt ut noen ord om erfaringer med den i denne tråden.

Så... hva er poenget mitt?

Om du velger en fullbods rittsykkel med aggressiv geometri og begrenset dekklaring, vil du få den optimale fartsopplevelse på landeveien. Da er det logisk å beholde krossykkelen for røffere sykling.

Om du derimot ender opp med en allsidig landeveissykkel som Canyon Endurace, BMC Roadmachine, Focus Paralane, Cannondale Synapse, Trek Domane e.l., vil du kunne oppleve at krossykkelen blir overflødig, med mindre du skal sykle krossritt eller trenger den for vintersykling. Da er det mer logisk at sykkel nr. 2 blir en terrengsykkel for røffere sykling - i terrenget og på stier.

ICON_SMILE

Moderator  support