Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK?
|
Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK?
[Re: Trond Helge]
16/11/2017 13:09
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tenker det er forskjell på syklene som står utstilt, du vil raskt se hvilken som blir tatt en runde rundt lokalet for testing, og den som er bare montert og plassert på en stand.
Jeg fikk 40% avslag på en utgående modell, den var utstilt i lokalet, og hadde stått der en stund, men var som ny og bar ikke preg av å ha blitt demobrukt.
Men for denne prisen så hadde jeg nesten krevd at den fortsatt var vakumpakket. Nøkkelen for det avslaget er vel at det var en utgående modell, ikke at den var utstilt i lokalet?
|
|
|
[Re: mabo]
16/11/2017 13:18
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Premisset er at TS har betalt over 100 000,- for en ny, ubrukt sykkel rett ut av esken, med en avtalt leveringstid. Når butikken ønsker å endre på dette, etter at kunden har betalt, så tenker jeg at TS har all rett til å ta opp dette med butikken.
Tullete å diskutere opp til f.eks. 40% avslag fordi den ikke er "box-fresh", men en viss kompensasjon og goodwill bør han få.
Egentlig tenker jeg at som kunde så hadde jeg godtatt det, men som butikk så burde de ha vært ganske raskt ute med å tilby en eller annen form for kompensasjon, om det så var et par flaskeholdere eller annen "give-away".
Redigert av Brusdalen; 16/11/2017 13:22.
|
|
|
[Re: Jåddhå]
16/11/2017 13:19
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tenker det er forskjell på syklene som står utstilt, du vil raskt se hvilken som blir tatt en runde rundt lokalet for testing, og den som er bare montert og plassert på en stand.
Jeg fikk 40% avslag på en utgående modell, den var utstilt i lokalet, og hadde stått der en stund, men var som ny og bar ikke preg av å ha blitt demobrukt.
Men for denne prisen så hadde jeg nesten krevd at den fortsatt var vakumpakket. Nøkkelen for det avslaget er vel at det var en utgående modell, ikke at den var utstilt i lokalet? Joda, men poenget mitt var den hadde stått der i godt over et halvt år og fortsatt kunne blitt solgt som "ny" da den ikke var brukt.
// Too many roads, too little time
|
|
|
16/11/2017 13:30
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
En lokal sykkelbutikk, som har stengt dørene for godt, solgte sykler som hadde vært med på Oslo-Paris. Syklene ble godt vasket, men kundene ble neppe informert om bruken.
Dette er noe helt annet enn utstillingsmodell.
|
|
|
16/11/2017 13:38
|
mabo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg er helt enig i at en sykkel som står utstilt i butikk og er tafset litt på, slik Øyvind V beskriver, går innenfor definisjonen av ny sykkel.
Åpningsinnlegg refererer til en forhåndsbestilling hvor ny-i-eske var kommunisert. Da har man en forventning om at produktet er "nytt", og at man med det er den første som får tafse på det.
Når forhandler i etterkant av avtaleinngåelse foreslår å levere utstilling for raskest mulig levering, mener jeg det er legitimt som kunde å kunne avslå dette tilbudet.
Og sånn for ordens skyld ville ikke et prisavslag forandret på det.
Forhåndsbestiller sykler annethvert år fordi det er tilfredstillende for meg å vite at gjenstanden er flunkende ny. Muligens en lett grad av OCD, eventuelt er jeg bare litt umoden. Uansett, et premiss er et premiss.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
16/11/2017 13:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Premisset er at TS har betalt over 100 000,- for en ny, ubrukt sykkel rett ut av esken, med en avtalt leveringstid. Når butikken ønsker å endre på dette, etter at kunden har betalt, så tenker jeg at TS har all rett til å ta opp dette med butikken. Ja, og alle er vel enige om at forhåndsbestilling innebærer flett ny sykkel ut av esken (og så får butikken kanskje lov til å montere). Men i god forum-ånd sklir det gjerne litt ut (særlig når det er funnet svar på det opprinnelige problemet), og det er jo interessant å diskutere hva som regnes som en "ny" sykkel.
|
|
|
16/11/2017 13:49
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg støtter deg i det, når det har blitt kommunisert ny-i-eske og en leveringstid, så er det helt innafor å avslå tilbudet om utstillingssykkel, uten at forhandler skal ta på vei for det.
Jeg ville uansett krevd tilbake pengene utover depositum når leveringstiden går fra 1 uke til 4 måneder, litt må de få svi for å ha "prøvd seg på en spansk en". Det er mulig de har visst om leveringstida hele tiden, men satset på at det ville ordne seg med utstillingssykkelen. Spekulasjoner selvsagt, men rart at man går fra 1 uke til 4 mnd leveringstid på 1 uke. Skulle tro de ville fått beskjed om leveringstid ved bestilling
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Øyvind V]
16/11/2017 13:53
|
mabo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet uttalte i 2009 at det ikke bør være tvil om hva som kan defineres som nytt. - Ordet nytt bør forbeholdes helt nye produkter, som ikke er pakket opp. Dette virker det jo å være større uenighet om blant forumbrukerne, enn at forhåndsbestilling betyr flett ny 
|
|
|
[Re: Hoaas]
16/11/2017 13:55
|
mabo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg støtter deg i det, når det har blitt kommunisert ny-i-eske og en leveringstid, så er det helt innafor å avslå tilbudet om utstillingssykkel, uten at forhandler skal ta på vei for det.
Jeg ville uansett krevd tilbake pengene utover depositum når leveringstiden går fra 1 uke til 4 måneder, litt må de få svi for å ha "prøvd seg på en spansk en". Det er mulig de har visst om leveringstida hele tiden, men satset på at det ville ordne seg med utstillingssykkelen. Spekulasjoner selvsagt, men rart at man går fra 1 uke til 4 mnd leveringstid på 1 uke. Skulle tro de ville fått beskjed om leveringstid ved bestilling Enig. For meg fremstår det som klart at de har forsøkt seg på en spansk en. Har krevd tilbake mellomlegg overskytende depositumet hvis leveringstiden er mer enn 3 uker. For å være litt medgjørlig.
|
|
|
16/11/2017 14:05
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Som mabo sier, nytt er nytt i eske. Utstillingsmodell er ikke nytt i eske. Det betyr ikke det nødvendigvis blir lavere pris på utstillingsmodellen. For svært mange produkter gjør det det, tror ikke det er vanlig å betale noe i nærheten av fullpris for noe som har vært utstilt på Elkjøp, for å si det sånn. På flere sykkelbutikker står det massevis av sykler pent og pyntelig, noen steder til og med flere av hver størrelse av samme modell. Med mindre de har stått der lenge (som jo gjerne tilsier rabatt av andre årsaker som tungsolgt, utgående osv.), så er de jo absolutt som så å si nye å regne. Allikevel er det kundens rett å kun akseptere sykkel som aldri har stått ute i butikken. Og, det er litt forskjell på sykler i 5-30 tusenkronersklassen og 100 000 kronersklassen her. På sistnevnte er det egentlig for kleint med de fettede merkene etter han som monterte sykkelen til og med.
|
|
|
16/11/2017 14:28
|
Gunde73
Fersking
|
Fersking
En ting som er sikkert er at sykkelen uansett bare vil være ny helt til du har brukt den en gang. Etter det vil den for alltid være brukt....
|
|
|
16/11/2017 14:32
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
En del butikker er ganske klare på at varer der emballasjen er brutt, kan f.eks. ikke leveres tilbake og få penger i retur. Hvorfor skal ikke det gjelde andre veien?
|
|
|
16/11/2017 14:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet uttalte i 2009 at det ikke bør være tvil om hva som kan defineres som nytt. - Ordet nytt bør forbeholdes helt nye produkter, som ikke er pakket opp. Dette virker det jo å være større uenighet om blant forumbrukerne, enn at forhåndsbestilling betyr flett ny Uttalte han seg om sykler den gangen? Jeg tviler på at Forbrukerrådet ville uttalt seg kategorisk om at en sykkel som har stått i en butikk sammen med 20 andre sykler ikke er ny. Hva med klær? Alle klærne jeg kjøper i butikken henger jo ute i lokalet. Bør jeg be om rabatt siden de ikke er nye? Eller er det slik at folk forventer (og får) bukser som hentes fra en eske på lageret?
|
|
|
16/11/2017 14:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
En sykkel som står pent utstilt i butikk anses som ny.
En demosykkel anses som brukt.
En forhåndsbestilt toppmodell forventer man å få skinnende blank med beskyttelsestape på ramme og lukten av fersk gummi rett fra pakke, urørt utover evt. montering hos forhandler.
Er ikke det en grei oppsummering?
|
|
|
16/11/2017 15:00
|
mabo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nei, dette gjaldt ikke spesifikt sykler, med produkter generelt ifht bruken av ordet "nytt".
Redigert av mabo; 16/11/2017 15:03.
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/11/2017 15:02
|
mabo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
En forhåndsbestilt toppmodell forventer man å få skinnende blank med beskyttelsestape på ramme og lukten av fersk gummi rett fra pakke, urørt utover evt. montering hos forhandler.
Er ikke det en grei oppsummering? Kort og konsist! :-)
|
|
|
16/11/2017 16:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet uttalte i 2009 at det ikke bør være tvil om hva som kan defineres som nytt. - Ordet nytt bør forbeholdes helt nye produkter, som ikke er pakket opp. Dette virker det jo å være større uenighet om blant forumbrukerne, enn at forhåndsbestilling betyr flett ny Dette er tatt ut av kontekst. Ville du hatt en bil sånn den kommer til havna?
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
16/11/2017 16:55
|
mabo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Absolutt. Trodde vi hadde løsnet på slipsknuten og gått over til fjas ettersom den opprinnelige problemstillingen var løst 
|
|
|
16/11/2017 17:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Absolutt. Trodde vi hadde løsnet på slipsknuten og gått over til fjas ettersom den opprinnelige problemstillingen var løst Jo da. Håper det løste seg til det beste for deg. En sykkel i det prissjiktet må tilfredsstille på alle plan. Litt skuffende at butikken ikke skjønner det når 50 000,- av beløpt kun har med subjektive følelser, og ikke funksjon å gjøre 
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Sepeda]
21/11/2017 15:21
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Er ikke det en grei oppsummering? Tja. Sepada. Jeg skjønner rett og slett ikke trådstarters problem hvis sykkelen ikke har riper eller lignende. En toppmodell som står utstilt og i verste fall får noen fingeravtrykk eller støvkorn på seg er fremdeles en fullgod ny toppmodell. Jeg har selv forhåndsbestilt toppmodell som min LBS hadde stående ute i butikken noen uker før jeg fikk hentet den. Fremdeles en speller ny sykkel i mine øyne.
|
|
|
21/11/2017 17:04
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
utstillingsmodell er å annse som brukt vare og prisen blir deretter Hvis jeg går inn i en sykkelsjappe og ber om å få sykle en runde rundt kvartalet på den sykkelen jeg vurderer, så kan jeg si "HA HA! Nå er sykkelen brukt, gi meg bedre pris!", og forvente å få det? Seriøst? vi snakker om en sykkel til over 100 lapper og ikke en Yosemite fra Biltema. jeg hadde forventet at en slik sykkel ble hengende øverst på veggen og kun plukket ned når det kom en potensiell kunde med stort kreditkort og ikke at den ble lånt ut til gud og hvermann for en prøvetur.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
21/11/2017 19:12
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Skal de ha din sykkel utstilt i butikken i 4 måneder? Eller får du den nå?
|
|
|
23/11/2017 08:08
|
mabo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Oppdatering:
Etter et par eposter forrige uke virker det som om det blir en rask og god løsning. Ny sykkel sendes etter sigende fra leverandør i løpet av dagen i dag. Høytidelig overlevering en gang i slutten av neste uke.
HÅHÅ! Jula kommer tidlig i år :-D
|
|
|
24/11/2017 13:28
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Er vi så heldige å få sett bildet av gliset?
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
[Re: thomassen]
24/11/2017 19:06
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en 10 år gammel ramme liggende uåpnet i eske. Er den ny?
For meg handler denne saken seg utelukkende om mangelfull kommunikasjon mellom partene. Utstillingmodell er også ny sykkel og det er tullete å forvente redusert pris på disse så lenge de ikke er demokjørt, men kun montert (pruting gjør man jo uansett!).
Her burde selger vært mer åpen for å la kunden velge da leveringstiden ble lenger, og selger være tydeligere på å heve kjøpet dersom utstilt modell ikke var aktuelt og leveringstid på 4 måneder for lang.
T.
|
|
|
|
|