Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Wattsoner Polar Flow kontra Allen & Coggans

Wattsoner Polar Flow kontra Allen & Coggans #2450344 13/11/2017 09:35
T
toreolav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hallo,

Jeg er helt fersk i wattverden, og kun fått opp øynene for dette når jeg fikk meg rulle til vintertreninga.

Jeg har i lengre tid brukt Polar med Flow som treningsdagbok.
her deler de opp wattsoner i 5 soner der den øverste (sone 5) stopper på 100% av FTP.

På rulla bruker jeg BKOOL som styrer rulle og intervaller, og de opererer med 6 wattsoner som ligner veldig på Allen & Coggans inndelig. Disse er basert på en 20min FTP test.

Det er mulighet for å sette grensene på sonene selv i Polar Flow, og kan med dette gjøre opp noe for forskjellene. Men hvordan skal jeg dele inn dette for at det blir mest mulig riktig?

Redigert av toreolav; 13/11/2017 09:40.
Re: Wattsoner Polar Flow kontra Allen & Coggans [Re: toreolav] #2450358 13/11/2017 10:23
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Allen og Coggans (tror det er mest Coggans) soner er blitt standarden. Det går an å bruke andre, men veldig mye litteratur, artikler, kommentarer råd osv tar for gitt at man bruker Coggan-soner. Du slipper mye oversetting/konvertering ved å bruke dem.

Jeg kjenner ikke Polar sine soner, men 5 soner under terskel og ingen over virker nesten meningsløst. Det hadde jeg ikke kastet bort tid på.

FTP er en terskelverdi, uttrykt i watt. Det er forskjellige måter å teste din terskelverdi, en av dem er en 20-minutters test. FTP og FTP testprotokoller er diskutert opp og ned i mente i mange runder, så det er bare å søke og lese til øyet blir stort og vått.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Wattsoner Polar Flow kontra Allen & Coggans [Re: toreolav] #2450363 13/11/2017 10:37
stosu Offline
Besatt
Besatt
Du kan vel ha egendefinerte wattsoner, akkurat som egendefinerte pulssoner i flow?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Wattsoner Polar Flow kontra Allen & Coggans [Re: stosu] #2450366 13/11/2017 10:50
T
toreolav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: stosu
Du kan vel ha egendefinerte wattsoner, akkurat som egendefinerte pulssoner i flow?

Ja, kan det, så det blir min vei inn for å loggføre i Polar Flow.
Men jeg får ikke utvidet til 6 soner, så blir stående med bare 5. Må vel da slå sammen 2 soner eventuelt, hvilke burde jeg da slå sammen?

Re: Wattsoner Polar Flow kontra Allen & Coggans [Re: oyvin] #2450367 13/11/2017 10:52
T
toreolav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: oyvin
Allen og Coggans (tror det er mest Coggans) soner er blitt standarden. Det går an å bruke andre, men veldig mye litteratur, artikler, kommentarer råd osv tar for gitt at man bruker Coggan-soner. Du slipper mye oversetting/konvertering ved å bruke dem.

Jeg kjenner ikke Polar sine soner, men 5 soner under terskel og ingen over virker nesten meningsløst. Det hadde jeg ikke kastet bort tid på.

FTP er en terskelverdi, uttrykt i watt. Det er forskjellige måter å teste din terskelverdi, en av dem er en 20-minutters test. FTP og FTP testprotokoller er diskutert opp og ned i mente i mange runder, så det er bare å søke og lese til øyet blir stort og vått.

Takk for svar ICON_SMILE
Helt enig, Allen & Coggans er de jeg bruker, så spørsmålet blir vel egentlig bare loggmessig, iogmed at jeg ønsker å fortsette å bruke Polar Flow som treningsdagbok.
Så hvordan kan jeg "konvertere" 6 soner til 5 i Flow. Eneste muligheten blir vel da å slå sammen 2 soner, hvilke kan jeg gjøre dette med? Optimalt blir det uansett ikke.

Treningsmessig så har det ikke mye å si, da intensiteten blir satt etter A&C sine intensitetssoner ICON_SMILE

Re: Wattsoner Polar Flow kontra Allen & Coggans [Re: toreolav] #2450378 13/11/2017 11:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er vel gjerne sonefordelinga noe slikt:
Z1 - active recovery
Z2 - endurance
Z3 - tempo
Z4 - threshold
Z5 - vo2max
Z6 - Anaerobic
Z7 - Neuromuscular

Bare for å gjøre det enda verre ICON_LAUGH

Jeg er litt usikker på hva man bør slå sammen, men Z5-Z7 eller Z1 og Z2 er kanskje mest praktisk.
På topp så er ofte dragene så kort at de blir all out, så z6 og z7 kan enkelt slås sammen.
Jeg, som flere andre, bruker stort sett 3 soner. Rolig langtur, terskel og over terskel ICON_TONGUE

Mitt forslag er å bruke
Z1 0-55%
Z2 56-75%
Z3 76-90%
Z4 91-105%
Slik de er ment å brukes
Så slår du sammen toppen til Z5, altså 106% og opp, selv om Z5 egentlig bare går til 120%, så har det ikke så stor praktisk betydning.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Wattsoner Polar Flow kontra Allen & Coggans [Re: Hoaas] #2450393 13/11/2017 12:25
T
toreolav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Hoaas
Nå er vel gjerne sonefordelinga noe slikt:
Z1 - active recovery
Z2 - endurance
Z3 - tempo
Z4 - threshold
Z5 - vo2max
Z6 - Anaerobic
Z7 - Neuromuscular

Bare for å gjøre det enda verre ICON_LAUGH

Jeg er litt usikker på hva man bør slå sammen, men Z5-Z7 eller Z1 og Z2 er kanskje mest praktisk.
På topp så er ofte dragene så kort at de blir all out, så z6 og z7 kan enkelt slås sammen.
Jeg, som flere andre, bruker stort sett 3 soner. Rolig langtur, terskel og over terskel ICON_TONGUE

Mitt forslag er å bruke
Z1 0-55%
Z2 56-75%
Z3 76-90%
Z4 91-105%
Slik de er ment å brukes
Så slår du sammen toppen til Z5, altså 106% og opp, selv om Z5 egentlig bare går til 120%, så har det ikke så stor praktisk betydning.

Takk for tips!
Jeg følger denne og setter opp sonene slik som beskrevet over ICON_SMILE

Moderator  support