Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Specialized Diverge alu-ramme - kvalitet?

Specialized Diverge alu-ramme - kvalitet? #2450321 13/11/2017 08:26
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Lurer på en Diverge utgave med alu ramme fra Specialized.

Noen som kjenner til kvaliteten på disse?

Er det noe "snert" i disse og er det merkbart dårligere følelse å sykle på disse kontra karbon rammen til Diverge?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Specialized Diverge alu-ramme - kvalitet? [Re: hbakken] #2450359 13/11/2017 10:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har ingen erfaring, men har merket meg at blant Specialized sine alu-rammer anbefales modellene med smartweld. Disse får gjennomgående gode tilbakemeldinger.

En avansert alu-ramme er som kjent å foretrekke fremfor en rimelig karbonramme, men en avansert karbonramme - slik Diverge er - gir som regel hakket bedre kombinasjon av vibrasjonsdemping og stivhet. Samtidig ble 2017-versjonen av Diverge i karbon omtalt som litt hard i opplevelsen i Landeveis lesverdige test av eventyrsykler.

Etter min beskjedne erfaring, er forskjellen på alu og karbon på eventyrsykler mest merkbar på grovere grus og røft underlag, i favør av karbon. Men jeg kan altså ikke si noe spesifikt om Diverge. Og både Cannondale, Trek, Specialized og andre lager stadig bedre alu-rammer.

Et det ny 2018-modell du vurderer? Den har bl.a. økt dekklaring og åpner dermed for bredere dekk med lavere lufttrykk. Men fremfor alt sørger Future Shock for økt vibrasjonsdemping.

Re: Specialized Diverge alu-ramme - kvalitet? [Re: hbakken] #2450368 13/11/2017 10:53
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Ja er 2018 modell jeg vurderer. Har testet 2018karbon utgaven en tur og ble veldig imponert over den.
Prismessig ligger alu modellen mer riktig for meg nå, men er skeptisk til om opplevelsen blir negativ fordi jeg går ned til en alu utgave rett og slett.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Specialized Diverge alu-ramme - kvalitet? [Re: hbakken] #2450411 13/11/2017 14:17
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg hadde en 2017 Specialized Crux E5 med aluramme. Synes den var helt topp og merket ikke så stor forskjell fra karbonrammene jeg har hatt tidligere. Generellt lager Specialized og de fleste andre kjente merker gode alurammer.

Et tips er å se på nye Gavia Terra hos bikeshop under grusracer. De ser interessante ut ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå