På jakt etter hytte
|
På jakt etter hytte
09/11/2017 15:07
|
Håvard-
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei! Kona og jeg har begynt å snuse på hytte! Vi har en sønn på 1.5 år, og planlegger nr to. Vi er på jakt etter en fjellhytte et sted hvor det er bra å stå på ski om vinteren, og sykle om sommeren. Vi begge liker downhill og stisykling. Fiskevann er topp Tur og jaktmuligheter også Maks kjørelengde fra Oslo ifølge vår sønn er 3 timer Noen som har noen fine steder å anbefale?
|
|
|
Re: På jakt etter hytte
[Re: Håvard-]
09/11/2017 15:25
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Om skikjøring inkluderer offpiste så er Hemsedal nærmeste akseptable anlegg fra Oslo. 2.5 timer fra Oslo om du kjører på rare tider av døgnet, men fort 3.5 timer om du kjører fredag ettermiddag.
Godt med fiske- og turmuligheter. Heisen går om sommeren så DH er mulig, men løypene er ikke i nærheten av hva Hafjell kan tilby. Men Nesbyen ligger jo rett nedi dalen med muligheter for både sti og DH med shuttling.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
09/11/2017 15:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
09/11/2017 15:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Maks kjørelengde fra Oslo ifølge vår sønn er 3 timer Ta også høyde for at den tretimersgrensa di kan bli kraftig redusert gjennom de neste årene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/11/2017 16:04
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Et tips til. Om dere finner en plass dere tror dere vil kjøpe hytte, lei en hytte på åremål et år først.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
09/11/2017 19:24
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
|
|
|
09/11/2017 21:18
|
lancepants
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om du vil ha hyttenaboer i nikkers og Audi Q7 velger du Hafjell.
|
|
|
[Re: GeirK]
10/11/2017 08:11
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Maks kjørelengde fra Oslo ifølge vår sønn er 3 timer Ta også høyde for at den tretimersgrensa di kan bli kraftig redusert gjennom de neste årene. Eller noe utvidet. Vi har ikke hytte for fre-søn-turer, men har blitt en del kjøring i langhelger og ferier med besteforeldre 4 og 7 timers kjøring unna, og hytte 6 timer unna. Kjøretålmodigheten til ungene (tre stk) har alle vært minst fram til de var 2 år, og økende etter det.
|
|
|
[Re: simson]
10/11/2017 08:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes det blir verst når de slutter å sove i bilen, sånn rundt 5-års alderen, men her er det vel store individuelle variasjoner.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/11/2017 08:53
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Vi tenkte å kjøpe hytte på fjellet i Oppdal eller Rindal men det sluttet vi å tenke på for barn i bil går i perioder.
Nå ser vi på hytter ved sjøen i nabokommunen.
Redigert av Syklist1; 10/11/2017 10:46.
|
|
|
10/11/2017 09:17
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om jeg skulle byttet hytte og sted ville jeg definitivt handlet på Hafjell eller i nærheten. Ble veldig imponert over de flotte stiene på toppen og som vanlig er de først ute med snø. Hvor ellers har du bra alpinanlegg, heisbasert sykling, topp langrennsforhold, etterhvert kort reisevei og ikke minst bra stinett på høyfjellet (høyfjellet for meg er mil etter mil over tregrensa). Semsket nikkers er vel Geilo, ikke Hafjell, men digre dunjakker og Q7 osv får du på kjøpet. Hafjell er også et av de få stedene hvor det er liv hele året og om du skal leie ut ei hytte er det mange måneder med potensielle inntekter...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
10/11/2017 09:29
|
Pennypacker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke undervurder hvor kjedelig det er i lengden å tilbringe mange timer i bilen hver helg. Kjøretid bør derfor veie tungt i en sånn vurdering. Norefjell, Vikerfjell, Blefjell er desidert de nærmeste snaufjell fra Oslo, og både Norefjell og Vikerfjell rykker nærmere når det om noen år blir ny vei mot Hønefoss. Aktivitetene du nevner gir vel derimot bare delvis treff på de stedene.
Området rundt Hafjell/Øyerfjellet leverer full treff på alle aktivitetene, og det er et av de nærmeste stedene. Det rykker også nærmere i tid etter hvert som motorveien spiser seg oppover. Om to år det 4 felt til Mjøsbrua, da snakker vi drøye to timer fra Oslo til Øyer. Det er dyrt rundt selve skianlegget, men du skal ikke nødvendigvis langt unna før hyttene er rimelige. Da må du regne med å kjøre bil når du skal på ski, men til gjengjeld vil du ha Hafjell, Skeikampen og Kvitfjell innenfor en halvtimes tid.
Nesbyen er et annet ganske nært sted med bra tilbud for dine aktiviteter.
Budsjettet deres er en åpenbar faktor. Om budsjettet tillater ville jeg definitivt klint til med både ski og sykkel inn/ut. Det gir uante muligheter for en time eller to i bakken både sommer og vinter mens familien gjør andre ting, og du vil garantert ikke angre. Leilighet vs hytte er også noe dere bør tenke på.
|
|
|
[Re: Pennypacker]
10/11/2017 11:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Budsjettet deres er en åpenbar faktor. Om budsjettet tillater ville jeg definitivt klint til med både ski og sykkel inn/ut. Det gir uante muligheter for en time eller to i bakken både sommer og vinter mens familien gjør andre ting, og du vil garantert ikke angre.
Amen. Å stikke ut i en halv time og få ett run og førstesporet ned "Skogis" i Åre på en god puddermorgen mens fruen drikker kaffe på senga og leser avisen gjør meg veldig fornøyd med valg av lokasjon.
|
|
|
10/11/2017 11:25
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg synes det blir verst når de slutter å sove i bilen, sånn rundt 5-års alderen, men her er det vel store individuelle variasjoner. DVD-spiller i bil løste det problemet for oss. Det er mitt beste kjøp noensinne målt i glede/redusert frustrasjon per krone.
Redigert av Arne_And; 10/11/2017 11:26.
|
|
|
[Re: Arne_And]
10/11/2017 11:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes det blir verst når de slutter å sove i bilen, sånn rundt 5-års alderen, men her er det vel store individuelle variasjoner. DVD-spiller i bil løste det problemet for oss. Det er mitt beste kjøp noensinne målt i glede/redusert frustrasjon per krone. Det hadde jeg fra tidligere barnekull, men Axel syntes det var kjedelig å se film i bil. Nå som han er åtte, spiller han Minecraft på iPad-en hele veien, så problemet eksisterer ikke. For oss voksne blir det 2 1/2 å kunne snakke samme uforstyrret, så nå vinne alle.
|
|
|
10/11/2017 12:07
|
Petter Storm
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sett på skeikampen? Har hatt hele min "hytteoppvekst" der, og liker meg svært godt!
'Det finnes fortsatt "ekte" hyttetomter uten naboen vegg-i-vegg. Selv om alpinbakkene kanskje kan virke litt korte på Skei, sammenliknet med Hafjell og Kvitefjell (20min unna og på samme heiskort), så er det et svært barnevennlig anlegg uten for mye mennesker og gode muligheter for pudderkjøring langs vestsiden av anlegget. Løypenett for tur og stisykling er vel etablert, men igjen uten mye forstyrrelser av andre mennesker. Fiskevann er det flere av ikke langt fra Peer Gyntvegen. Forøvrig finnes det en grei jokerbutikk, skistuer med servering og et enormt løypenett for langrenn. Pol og handelssentrum ligger på segalstad bru ca 25min unna.
|
|
|
10/11/2017 13:07
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg selv hadde ikke vurdert hytte på Hemsedal og i de områder på grunn av trafikksituasjonen. Helt håpløst mye kø på dårlig veier. Se heller mot Sjusjøen, Hafjell, Kvitfjell og Skeikampen. Der er det 4-felt motorvei helt fram til Kolomoen i dag. Fram til Moelv oktober 2020, og fram til Hunderfossen i 2027. I tillegg kan du ta tog dit, samt nærhet til Gardermoen.
Selv har jeg hytte på Skeikampen. Kan varmt anbefales på alle måter. Perfekt hele året. Det eneste vi ikke har er de helt høye fjellene for toppturer. Men det er under to timer til Jotunheimen.
|
|
|
[Re: erling]
10/11/2017 13:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
. Det eneste vi ikke har er de helt høye fjellene for toppturer.
Du har også under halvparten av antall høydemeter i alpinanlegget sammenlignet med Hafjell.
|
|
|
10/11/2017 14:59
|
ramster
Fersking
|
Fersking
Trysil? Bare hold deg unna Sudndalen 
|
|
|
10/11/2017 15:00
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Du har også under halvparten av antall høydemeter i alpinanlegget sammenlignet med Hafjell. Halvparten av høydemeterne i Hafjell er ganske kjedelige. Og andre halvparten er overbefolket og isete :-P
|
|
|
10/11/2017 16:02
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
835 på Hafjell og 323 høydemetre på Skei. Lengste løype på Hafjell 8 km / totalt 44 km og på Skei 2 km / totalt 21 km totalt.
Jeg synes det er fint på Skei men Hafjell er STOREBROR om du liker bakker på ski eller sykkel. En del lengre til Skei også
|
|
|
[Re: EmilZipp]
11/11/2017 23:53
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Du har også under halvparten av antall høydemeter i alpinanlegget sammenlignet med Hafjell. Halvparten av høydemeterne i Hafjell er ganske kjedelige. Og andre halvparten er overbefolket og isete :-P 835 på Hafjell og 323 høydemetre på Skei. Lengste løype på Hafjell 8 km / totalt 44 km og på Skei 2 km / totalt 21 km totalt.
Jeg synes det er fint på Skei men Hafjell er STOREBROR om du liker bakker på ski eller sykkel. En del lengre til Skei også Begge har gode poenger, men om man først skal vurdere skianleggene i dette området må man ta med Kvitfjell. Kvitfjell har jevnt over bedre og brattere bakker, mindre kø, mer høydemeter, bedre prepping, tidligere gjennomsnittlig sesongstart, nasjonalanleggsløype, WC fart hvert år, Koia, bedre frikjøring enn Skei (hafjell har ikke frikjøring) og tilgang til det samme stinettet og langrennsløypene som Skeikampen. Desverre dårligere park enn Hafjell, men man kan ikke få alt. Nå er de nesten ferdig med utbyggingen av Varden på vestsiden av annlegget som vil gi mer familieløyper og tilgang til mer frikjøringsterreng. mvh skikjører og syklist oppvokst midt mellom alle tre anlegg. Om jeg skulle hatt hytte på Østlandet er det liten tvil om hva jeg ville valgt.
|
|
|
[Re: jorn]
13/11/2017 08:32
|
Pennypacker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du har også under halvparten av antall høydemeter i alpinanlegget sammenlignet med Hafjell. Halvparten av høydemeterne i Hafjell er ganske kjedelige. Og andre halvparten er overbefolket og isete :-P 835 på Hafjell og 323 høydemetre på Skei. Lengste løype på Hafjell 8 km / totalt 44 km og på Skei 2 km / totalt 21 km totalt.
Jeg synes det er fint på Skei men Hafjell er STOREBROR om du liker bakker på ski eller sykkel. En del lengre til Skei også Begge har gode poenger, men om man først skal vurdere skianleggene i dette området må man ta med Kvitfjell. Kvitfjell har jevnt over bedre og brattere bakker, mindre kø, mer høydemeter, bedre prepping, tidligere gjennomsnittlig sesongstart, nasjonalanleggsløype, WC fart hvert år, Koia, bedre frikjøring enn Skei (hafjell har ikke frikjøring) og tilgang til det samme stinettet og langrennsløypene som Skeikampen. Desverre dårligere park enn Hafjell, men man kan ikke få alt. Nå er de nesten ferdig med utbyggingen av Varden på vestsiden av annlegget som vil gi mer familieløyper og tilgang til mer frikjøringsterreng. mvh skikjører og syklist oppvokst midt mellom alle tre anlegg. Om jeg skulle hatt hytte på Østlandet er det liten tvil om hva jeg ville valgt. Ikke uenig i beskrivelsen av Kvitfjell, bortsett fra at nesten hele østsiden, med de beste bakkene, er plaget med notorisk dårlige lysforhold. Trådstarter vil også sykle downhill, og dermed må han sette seg i bilen og kjøre 40 minutter for å komme til Hafjell dersom han etablerer seg i Kvitfjell. Dessuten blir det 40 minutter mer i bil hver helg for å komme seg på hytta fra Oslo. Jeg kjenner ikke stiene rundt Kvitfjell og hvordan de egner seg for sykling. Uansett er det lite som slår Hafjellområdet hva gjelder kvalitet og tilgjengelighet for stisykling. Ikke glem langrennsmulighetene. Du finner ingen steder i verden der forholdene legges bedre til rette for langrenn enn i triangelet Hafjell-Nordseter-Sjusjøen. Et par timer i bakken før massene kommer, og så stikke ut for resten av dagen i langrennsløypene er ubetalelig. Det eneste Hafjell ikke har er høye, fete fjell for toppturer. Frikjøringsmulighetene er begrenset, men det er noen perler i skogen på toppen. Den skogen er tynnet ut foran årets sesong, så det burde bety bedre tilgjengelighet og flere muligheter.
Redigert av Pennypacker; 13/11/2017 08:33.
|
|
|
13/11/2017 18:32
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har også under halvparten av antall høydemeter i alpinanlegget sammenlignet med Hafjell. Nå er det kun 20 min å kjøre til Hafjell fra Skeikampen. Så det er null stress. Personlig kjører jeg heller på Skeikampen. Offpistemulighetene der er helt ok. På Hafjell er det vel omtrent kun bakkekjøring som gjelder.
|
|
|
[Re: Pennypacker]
13/11/2017 23:01
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Ikke uenig i beskrivelsen av Kvitfjell, bortsett fra at nesten hele østsiden, med de beste bakkene, er plaget med notorisk dårlige lysforhold.
Trådstarter vil også sykle downhill, og dermed må han sette seg i bilen og kjøre 40 minutter for å komme til Hafjell dersom han etablerer seg i Kvitfjell. Dessuten blir det 40 minutter mer i bil hver helg for å komme seg på hytta fra Oslo.
Jeg kjenner ikke stiene rundt Kvitfjell og hvordan de egner seg for sykling. Uansett er det lite som slår Hafjellområdet hva gjelder kvalitet og tilgjengelighet for stisykling.
Ikke glem langrennsmulighetene. Du finner ingen steder i verden der forholdene legges bedre til rette for langrenn enn i triangelet Hafjell-Nordseter-Sjusjøen. Et par timer i bakken før massene kommer, og så stikke ut for resten av dagen i langrennsløypene er ubetalelig.
Det eneste Hafjell ikke har er høye, fete fjell for toppturer. Frikjøringsmulighetene er begrenset, men det er noen perler i skogen på toppen. Den skogen er tynnet ut foran årets sesong, så det burde bety bedre tilgjengelighet og flere muligheter.
Om downhillsykling er viktigst bør Hafjell vinne enhver duell, og da skjønner jeg ikke hvorfor han trådstarter spør engang. Nytt for meg at de har tynnet skog i hafjell, men skjønner ikke hvor de kan ha tynnet som skal gi bra skogskjøring. med unntak av kringelåsen og toppen av kjus er alt det bratte terrenget under mellomstasjonen og dermed plaget med at det ofte kommer under mildværsgrensa. At det er dårligere lysforhold på østsiden av Kvitfjell i januar er nok rett, men det fører også til at forholdene holder seg bra mye lenger utover våren, og er ikke verre enn at det løses med riktige brilleglass. At det finns frikjøringsperler på toppen av Hafjell er nytt for meg, men kanskje vi har forskjellige definisjoner. 3 svinger i skogen før man står på flata er ikke frikjøring  . Stiene på kvitfjell er som jeg skrev over mer eller mindre det samme stinettet som Skeikampen pluss muligheter for nedkjøringer helt ned i dalen. Langrennsløypene er også samme som skei, og står ikke noe tilbake for hafjell/sjusjøen. Faktisk vil jeg påstå at det er mer interresant langrennsterreng på Skei/Kvitfjell. Som investeringsobjekt og turistmaskin er nok Hafjell et bedre anlegg, men for skikjørere vil jeg påstå at Kvitfjell er overlegent.
|
|
|
14/11/2017 08:37
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg klarer ikke å la være å promotere Skeikampen foran Sjusjøen :-)
- Terrenget på Skeikampen ligger høyere og er langt mer et høyfjellsterreng. Her får du skikkelig høyfjellsfølelsen. - Mye mindre myrterreng på Skeikampen. - Mer kuppert terreng på Skeikampen fordi som liker det. - Stinettet er mer variert og ligger høyere og er tørrere enn på Sjusjøen. Mer flyt og mindre stein på Skeikampen. - På Skeikampen har du et samlet sentrum med et stort tilbud av det meste som golf, hotell, tennisbane, svømmebasseng, matbutikk, sportsbutikk, alpintanlegg, mange spisesteder. Et kompakt sentrum med det du trenger. - Mye mindre trafikk i skiløypene enn på Sjusjøen. - Mer attraktivt på sommeren enn Sjusjøen. Mer villmarksfølelse.
Måtte bare få det ut. Skeikampen er undervurdert og Sjusjøen er litt vel hypa spør du meg. Men begge ligger nærme Hafjell da :-)
|
|
|
14/11/2017 09:26
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ting som vel er avgjørende er hvor mye trådstarter har tenkt å legge i potten og hvor avgjørende det er å sette seg på sykkelen ved døra uten å klatre 350 høydemetre før du er på toppen, evt sette seg i bilen. Samme med slalom, langrenn og tur muligheter. Med små barn er den halvtimen ekstra (i hvertfall på dårlig føre med masse somlekopper) til Kvitfjell/Skei kanskje det som gjør at du trenger et stopp (ekstra) og da blir fredagskvelden lang.
Et lite eksempel, en "OL hytte" på ca 75 m2 fra tidlig nittitall ved Gaiastova ble nylig solgt for 5 mill... Det vil jeg si er det beste utgangspunktet på Hafjell for alle artige aktiviteter og du får fjellfølelsen, fryktelig mye mer for pengene andre steder. En ny leilighet med to soverom ved Ilsetra koster omtrent det samme. De splitter nye hyttene på Lisetra er jo fine, ligger ganskje høyt (men tett). Du skal ikke veldig langt ned i granskogen før prisene faller mye men du ville jo ha hytte på fjellet :-)
|
|
|
14/11/2017 09:40
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Danebu i Valdres. Der kommer snøen tidlig, var der i helga og mange mil med oppkjørte langrennløyper. Der har de også åpnet en liten heis som åpner i slutten av oktober/starten av november. Resten av anlegget åpner som regel også tidlig. Her er det mange store hopp og elementer som dere kan ha det gøy i når ungene blir større. Også en stor madrass som er kjekk når triks skal øves på!  Alexander Kildal Aamodt var der i helga og var veldig fornøyd med forholdene. Her har du muligheter for stisykling og gode fiskemuligheter. Kort vei til Jotunheimen, til Raudalen (Beito) for de store offpistdagene, og en drøy time til Hafjell for Downhillsykling. E16 fra Hønefoss og til Aurdal går også i normal fart. Det kan være kø fra Oslo frem til der man tar av til Rv7 til Hallingdal. Ikke langt unna Danebu har du også mulighet til mer tilrettelagt stisykling: https://www.valdres.no/opplevelser/terreng-stisykling-p1434453Er du glad i landeveisykling har du også en ProTour Valdres. http://www.ckvaldres.no/portal/public/showContentCategory.do?id=948516794Golfbane like ved om det er av interesse. http://www.valdresgolf.no/
Redigert av Red Devils; 14/11/2017 09:51. Rediger grunn: Lagt til linker
|
|
|
[Re: erling]
14/11/2017 09:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg klarer ikke å la være å promotere Skeikampen foran Sjusjøen :-)
- Terrenget på Skeikampen ligger høyere og er langt mer et høyfjellsterreng. Her får du skikkelig høyfjellsfølelsen. - Mye mindre myrterreng på Skeikampen. - Mer kuppert terreng på Skeikampen fordi som liker det. - Stinettet er mer variert og ligger høyere og er tørrere enn på Sjusjøen. Mer flyt og mindre stein på Skeikampen. - På Skeikampen har du et samlet sentrum med et stort tilbud av det meste som golf, hotell, tennisbane, svømmebasseng, matbutikk, sportsbutikk, alpintanlegg, mange spisesteder. Et kompakt sentrum med det du trenger. - Mye mindre trafikk i skiløypene enn på Sjusjøen. - Mer attraktivt på sommeren enn Sjusjøen. Mer villmarksfølelse.
Måtte bare få det ut. Skeikampen er undervurdert og Sjusjøen er litt vel hypa spør du meg. Men begge ligger nærme Hafjell da :-) Vært på hytter begge steder og liker begge steder. Men er ikke enig at Sjusjøen er hypet. Man har flere muligheter til runde på ski og det er bedre å sykle sti på sjusjøen synes jeg. Men smaken er som baken. Samtidig er det digg å bare kunne svippe ned til Lillehammer på dager med dårlig vær. Skei har bedre alpint og et bedre sentrum da. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
14/11/2017 09:47
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Blir det ikke veldig mye bilkjøring iløpet av en helg, om man må kjøre ca 3 timer til/fra + bruke timer for å reise rundt for å oppsøke aktiviteter?
|
|
|
|
|