|
|
|
Hvordan organisere investeringsfond for venner?
|
Hvordan organisere investeringsfond for venner?
08/11/2017 19:58
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi er noen bekjente som vurderer å starte opp et investeringsfond som en slags hobby, ingen store summer. Men så dukker spørsmålet opp om hvordan dette skal organiseres for å fordele ev. formue/skatt, juridisk ansvar og tilgang til forvaltning.
Antar at det reneste er å starte et AS og å bidra likt med egenkapital som benyttes til fondet, men det blir jo kanskje litt plunder og heft med diverse rapportering, styremøter o.l. som skal gjøres.
Så hva er den beste måten å gjennomføre et slikt prosjekt på?
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Hvordan organisere investeringsfond for venner?
[Re: DuffMcShank]
09/11/2017 08:08
|
Den glade amatør
Entusiast
|
Entusiast
Rent umiddelbart tenker jeg også at et AS er den enkleste veien å gå, selv om jeg er noe usikker på hva du legger idet å etablere et fond. Det er kanskje i realiteten snakk om et investeringselskap/holdingselskap?
Et AS med gode og balanserte vedtekter, evt. i kombinasjon med en god aksjonæravtale, bør emm. være et godt utgangspunkt for å sikre alle parter. Som du sier vil det være litt plunder med formaliteter, men ikke verre enn at man med litt innsats kommer seg igjennom det.
|
|
|
09/11/2017 21:45
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Høres ut som en kilde til uvennskap og mye admin kostnader.
Ville tenkt annerledes og heller kjørt en konkurranse ut av det. Alle investerer på egenhånd og det kåres vinnere periodevis (kvartal, YTD, og årlig?) innen - beste sharpe ratio (risikojustert avkastning) som burde rangeres høyest - høyeste relative avkastning - risk konge/dronning - etc...
Da beholder man mye av det sosiale, underholdningen, tilfredsstiller konkurranseinstinktet etc men slipper uvennskap og admin kost. Transaksjonskostnadene nå til dags er uansett så små at det ikke er noe å tjene på å øke volumene (som det var kanskje frem til rundt 2010).
|
|
|
10/11/2017 08:25
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Føler man skal et visst investeringsnivå før AS lønner seg. Det blir kostnader til regnskapsføring (men er det lite kan det gjøres selv i Excel), revisor etc. Skatteberegninger må gjøres osv. Hva om egenkapitalen blir tapt? Det utløser handlingskrav til styret om å få den opp og gå igjen. Man kan heller gå for et DA eller ANS, men det igjen er en risiko da man kan ende opp med å bli ansvarlig for andres tap. Så jeg holder med siste taler.
Men det finnes jo flere aksjeklubber rundt om, herunder i studentforeninger også (BI og NHH i alle fall). Det går an å høre hvordan de organiserer det. Kan tenkes det finnes enklere løsninger enn jeg klarer å skissere i hodet nå.
|
|
|
10/11/2017 12:35
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Nå vet ikke jeg hva som menes med "ingen store summer". Men det å stifte AS (eller andre selskapsformer) føler jeg er veldig overdrevet for småsummer. Det koster fort 10.000 å stifte et as (Brønnøysund og bekreftelse på aksjekapital). Deretter må dere ha bokføring, årsregnskap, aksjonærregisteroppgaver og ligningspairer, kan gjøres selv men krever litt hvis dere ikke har gjort det før.
Hvis den totale investerte kapitalen er 100.000 eller mindre så hadde jeg droppet det. Hvis dere er kompiser, og stoler på hverandre så hadde jeg bare gjort det i navnet til en av kompisene (regner med at sikkert en av dere ikke får problemer med formueskatt). Nå som det ikke påløper noen skatt på aksjegevinster (aksjesparekonto) så er det heller ingen risiko forbundet med det.
|
|
|
11/11/2017 21:43
|
eryx
Entusiast
|
Entusiast
Den beste, enkleste og rimeligste måten å gjennomføre et slikt skissert prosjekt er gjennom en AKSJESPAREKLUBB. En formann registrerer seg som nettopp klubb hos megler og holder møter hvor beslutninger om kjøp og salg fattes, for så å gjennomføre disse ordre. Hilsen pensjonert aksjemegler.
|
|
|
|
|
|
|