Jeg er 190, og lengden sitter vel mest i overkroppen. Kjøpte våren 2016 en str L Stumpy. Valgte L da jeg kjører mye knot, og har tidligere funnet XL Spesh litt store. Den kjentes fin på prøveturen.
Kjørte den frem til i høst med 60mm stem, og koste meg masse, Drøyt 400 stimil, TSR 2 runder, osv.
Null vondter. Eneste gangene den kjentes liten, var når det begynte å gå skikkelig fort nedover. Vanskelig å få nok trykk på bakhjulet, og måtte jobbe mye med ræva helt nedpå bakdekket.
I mellomtiden kjøpte jeg en '17 Camber i XL som ble brukt til ritt. Dette er samme ramma som stumpy. Kona fikk prøve stumpy (hun er vel ca 174, og digget den, men trenger ikke 150-vandring. En ettermiddag tidlig i høst byttet jeg gafler og baktriangler på de to, slik at jeg fikk en XL Stumpy og en L Camber.
Har nå kjørt XL Stumpy siden, og er ikke i tvil om at det er riktig for meg. Mye mer stabil, tør å kjøre hardere, og kjennes slett ikke stor ut når det er knot. Heller tvert om..
Det eneste man bør være obs på, er at du (avhengig av benlengde) får begrensninger hva angår dropp på setepinne. Med mine bein nå går det fint med 120mm command post, men usikker på om en 150-pinne er mulig. HAr du lange bein går det sikkert fint.
Tilbake på Camberen kjennes den veldig liten nå, og forstår ikke helt hvordan jeg fiksa det så lenge. Redusert vandring har naturligvis litt å si, da sykkelen ikke er fullt så slækk med 120/140.