Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær

Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær #2449380 07/11/2017 08:28
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Jeg var nylig på ferie (cruise), og i et forsøk på å begrense forfallet så brukte jeg treningsrommet på båten noen ganger. Jeg likte ikke sykkelvariantene de hadde, og som nødløsning brukte jeg da tredemølla, selv om jeg ikke har jogget på årevis.

Jeg vekslet mellom å gå hurtig og å jogge, og med litt helling på mølla. Siste økta jogget jeg litt over halve tiden, men snittfarten var ikke mer enn rundt 8 km/t (holdt på en time).

Nå i etterkant har jeg skikkelig vondt i knærne, det er vondt å gå, spesielt ned trapper. Det er nå halvannen uke siden den siste økta, og det blir i grunnen ikke bedre heller. Smertene kjennes ut som de sitter mer eller mindre midt i kneet, og det er det samme i begge knær.

Jeg håper ikke jeg har klart å gjøre varig skade på knærne med dette, men akkurat nå kjennes det ikke bra ut. Noen som har opplevd lignende, og kan si noe om hvor lang tid det tar å bli bra igjen? Noe man kan gjøre for å bedre tilhelingen?

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: mroek] #2449383 07/11/2017 08:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres nesten litt ut som det fattern hadde for noen år siden, kondromalasi.
Det er en type overbelastning, og merkes spesielt når man skal nedover, eller ned trapper da.
Tenkte også jumpers knee, men det gir en mer konkret smerte.

https://no.healthline.com/health/kondromalasi#Overview1

Redigert av Hoaas; 07/11/2017 08:43.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: Hoaas] #2449388 07/11/2017 09:18
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Chondromalacia patellae er ein gammaldags diagnose som i dei aller fleste tilfella vil vera feil.

Dersom smertene vedvarer, bør trådstartaren vurdera å gå til fysioterapeut. Og på lang sikt: springa meir og oftare, men ikkje så mykje på så kort tid.

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: mroek] #2449392 07/11/2017 09:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja selvsagt bør han oppsøke legen sin om smertene ikke går over innen rimelig tid. Det bør være en smal sak å få MR for å sjekke at alt er på stell og eventuell henvisning til fysio/ortoped e.l.

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: Hoaas] #2449399 07/11/2017 10:01
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Feil rekkjefølgje. Legar har som oftast ikkje spesiell kompetanse på treningsskadar. Det bør heller ikkje vera uproblematisk å senda den eine etter den andre gjennom MR-maskina berre basert på forvirra anamnese.

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: mroek] #2449400 07/11/2017 10:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, de har ikke det, men man kan få henvisning, og dermed gratis/billigere behandling hos en som har kompetanse på området.
Man kan jo mene hva man vil, jeg mener vedvarende smerter i knærne kanskje er verdt litt bildetaking som er gjort på 5 minutter, for å utelukke diverse skader.

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: mroek] #2449401 07/11/2017 10:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
MR koster vel rundt omkring 2-3000 kroner, selv om egenandelen er under kr 300 - noen betaler for resten. Så jeg synes det er fint om fastleger er litt restriktive med å sende alle som har litt vondt i knærne etter at de har gjort noe de knapt har gjort før, til MR.
Om ikke legen selv skjønner hva det mest sannsynlig er, er en fysioterapeut eller manuellterapeut neste steg.
MR gir ikke alltid svar heller, da man ikke har et "før"-bilde å sammenlikne med.

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: mroek] #2449422 07/11/2017 12:34
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Takk for tips og råd. Spørsmålet er kanskje helst hvor lenge jeg skal vente på at det ordner seg av seg selv? Halvannen uke er kanskje ikke så lenge, men samtidig så har jeg ikke merket noen bedring heller.

Rådet om å jogge/løpe mer og oftere kan sikkert være smart, men da med mye mer forsiktig progresjon (og først må jeg jo bli bra igjen). I etterpåklokskapens grelle lys var det selvfølgelig lite lurt det jeg gjorde, og for en mann i førtiåra skal det jo mindre til at man blir skadet enn for en ungdom.

Jeg er nok den typiske mannen som helst ikke går til legen uten at det skjer i en bil med blinkende lys på taket, men om det ikke gir seg må jeg nok gjøre et unntak...

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: mroek] #2449433 07/11/2017 13:45
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Tøy, tren styrke i bein/rumpe/hofte, og tøy litt mer. ICON_SMILE

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: anonym22] #2449452 07/11/2017 15:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
MR koster vel rundt omkring 2-3000 kroner, selv om egenandelen er under kr 300 - noen betaler for resten. Så jeg synes det er fint om fastleger er litt restriktive med å sende alle som har litt vondt i knærne etter at de har gjort noe de knapt har gjort før, til MR.
Om ikke legen selv skjønner hva det mest sannsynlig er, er en fysioterapeut eller manuellterapeut neste steg.
MR gir ikke alltid svar heller, da man ikke har et "før"-bilde å sammenlikne med.

Leger har generelt ikke så god peiling på slikt, er mitt inntrykk i allefall.
Siden han ikke merker noe bedring etter halvannen uke kan det dog være greit å sjekke at alle bånd, menisker og fester er slik de skal være.
Jeg gikk selv til manuellterapeut med mitt kne, de fant nada. Så MR, fant ikke noe, neste er ortoped.
Men jeg fikk kontakt med en god fysio med lang idrettserfaring, han fant ut hvor det satt med en gang, men fikk ikke gjort noe med det. Så nå er det ny runde hos legen..

Redigert av Hoaas; 07/11/2017 15:50.

Re: Syklist prøvde å jogge - "ødelagte" knær [Re: mroek] #2449574 08/11/2017 09:51
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Har hatt mine knerunder selv og. Enkleste løsninga for meg er å ikke løpe selv om jeg har lyst.
Operert 5 ganger, men bare 1 i det kneet som skranter nå.
MR for 10 år siden og skulle se an om det ble verre. Ble litt lei igjen i høst og nytt bilde (hadde forsåvidt sett det an litt da siden jeg venta 10 år) Litt smårusk på brusk er det de finner, men tror ikke jeg gidder mer styr så best og ikke løpe.. ICON_SMILE

Ville bestilt meg time til en fysio med idrettserfaring for å få innspill på behandling og hva det kan være. Leger har som regel ingenting å bidra med annet enn å skrive ut voltaren som har blitt nåtidens universalløsning.
En oppegående fysio har mer å bidra med.

Moderator  support