Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler?

Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? #2449379 07/11/2017 08:27
N
nordfonn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Har en Avensis og en Leaf som jeg tenkte å ta "garantiutløpstest" på før nybilgaranti utløper.

Bør jeg få dette utført hos merkeverksted eller hos NAF?

Slik jeg ser det så vil fordelen med NAF være at siden de er uavhengig 3. part så vil de muligens(?) påpeke saker som merkeverksted ikke nevner.

Videre vil fordelen med merkeverksted være at hvis de ikke påpeker noe som går galt i nærmeste fremtid, så har man muligens en sterkere sak hvis feilen burde vært oppdaget under garanti-test.

Mulig at merkeverksted ikke tilbyr en slik test, men en tilstandsrapport e.l. bør kanskje være dekkende?

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2449385 07/11/2017 09:06
Petter Storm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har hatt et par biler på NAF-test før salg, og kjøpt bil hvor selger har gjennomført NAF-test. Undersøkelsene de utfører er, fra mitt ståsted som bilteknisk ukyndig, svært nøye og gir slik jeg ser det "value for money" enten det er ny eller gammel bil det dreier seg om. Prisen hos NAF for en slik test er heller ikke avskrekkende sammenliknet med timepris hos mekaniker. Får du sjekket bilene hos merkeverksted og de ikke finner noe i dag er det fortsatt lite som hjelper deg om noe ryker etter garantiens utløp om feks 2 mnd. Garanti utløpt er garanti utløpt.

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2449488 07/11/2017 20:00
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Poenget er vel å finne feil som garantien dekker FØR den går ut? Isåfall blir vel merkeverksted litt som bukken og havresekken?

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: krisch] #2449492 07/11/2017 20:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja, helt klart bruke NAF - uavhengig part. Klassisk merkeverksted er jo at siste service rett før garantien utløper er alt tipp-topp-shape og første service etter at garantien er utløpt er både det ene og det andre kjørt ICON_WINK .

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2449536 08/11/2017 07:55
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Generelt foretrekker jeg å bruke NAF nettopp pga. uavhengigheten og at de ikke skal sko seg på å selge reparasjoner. Men, akkurat med garantiutløp tenker jeg at formålet er å opprettholde et visst ansvar på forhandleren og at man da bør bruke nettopp denne. Bruker man NAF kan forhandleren forsøke å skyve ansvaret bort fra seg mens hvis de selv ikke har sett feil som må ha vært der under testen må de stå til ansvar på en annen måte. Altså vil jeg si at ditt nest siste avsnitt veier tyngst for meg i en slik situasjon. Jeg har selv gjort dette med rust for noen år tilbake da rustgarantien var bare 6 år. Det kosta ingenting.

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2449891 09/11/2017 22:49
K
kh X1 Offline
Entusiast
Entusiast
K
Ta en innbyttetakst på bilen. Da får du med det meste.
Knut H.

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2450001 10/11/2017 18:59
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk mitt verksted til å ta en eu kontroll selv om den var gjort for 7 måneder siden. I mitt tilfelle ble det avdekket 2 defekte foringer i bakstilling pålydende kr 18.000.- og overtrykk i girkasse pålydende 68.000.- Alt dekket av garantien (Bilia Økern)

Redigert av thewizard; 10/11/2017 18:59.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2667041 06/06/2021 18:56
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Drar opp igjen denne tråden. Kjøpte "ny" bil sist sommer som i september blir fem år. Vurderer å ta en garantiutløpstest før den tid. Noen med nyere erfaring med dette? Er det verdt 3 000 kroner?

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: Awesnes] #2667084 07/06/2021 07:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Awesnes
Drar opp igjen denne tråden. Kjøpte "ny" bil sist sommer som i september blir fem år. Vurderer å ta en garantiutløpstest før den tid. Noen med nyere erfaring med dette? Er det verdt 3 000 kroner?

Svaret er vel tja. Er du bekymret for bilen din kan det lønne seg for deg, selv om bilen er frisk som en fisk. Hvis du får sove litt bedre om natta så er det verdt 3 laks.

Noen avdekker feil for titusenvis av kroner, men jeg tipper majoriteten avdekker at bilen er i god stand eventuelt med normal slitasje og elde. Begge deler kan være greit å få avdekket.

Noen modeller har kjente feil som gjerne oppstår etter 3-5 år og kan være kostbare å reparere. Disse bilene kan være lurt å undersøke på en garantiutløpstest.

Hvis du tror det er noe galt med bilen burde du i alle fall få den undersøkt. Hvis du ikke har noe som tilsier at det er feil på bilen så behøver du ikke gjøre noe med mindre du gjør det for egen sinnsro.

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2667111 07/06/2021 08:29
O
oddivar Offline
Medlem
Medlem
O
Kjørte en slik sak for ett par mnd siden. NAF påpekte dårlig batteri (startbatteri for bensinbil) samt sprekker i glassene i baklyktene. Dette ble da byttet som garanti av forhandler. Så jeg sparte kanskje noen kroner på det, sånn sett får jeg si det var verdt det.

Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2667237 07/06/2021 15:59
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg gjorde dette i fjor, var også usikker på om jeg skulle bruke penger på det. Ble anbefalt å gjøre det bla for å avdekke rustskader som går på garantien. Små rustskader er vanskelig å oppdage. Jeg hadde gått over bilen og fant selv ingen rustskader. Leverte den likevel til sjekk på NAF. De fant 2 begynnende rustskader i tillegg til noe ubetydelig småtteri. Fikk ordna alt på garantien, lakkert bakluke og ene bakskjermen. Bare rustfiksen hadde kosta mye mer enn NAF testen om jeg måtte dekket det selv etter garantislutt. Så jeg anbefaler NAF garantislutt test på det varmeste. Blir å kjøre det på biler i fremtiden også.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Garantiutløpstest bil - NAF eller merkeforhandler? [Re: nordfonn] #2667512 08/06/2021 21:27
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Takk for svar, tror jeg går for en sjekk. Finner de en liten feil så vil vel det fort dekke inn kostnaden. Finner de ingenting er jo forsåvidt det helt greit det også.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå