Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bil med plass til bakovervendt barnesete

Bil med plass til bakovervendt barnesete #2448767 03/11/2017 16:17
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er på jakt etter ny bil, og tar gjerne imot tips.

Krav:

Bensin

god plass til beina med bakovervendt barnesete. Kona og jeg er begge 180 og har lange bein.

Helst ikke eldre enn 5 år

Pris maks 200.000, og gjerne lavere.

Har sett på avensis, hyundai i40, Ford mondeo og lignende. Men ser jo det er mye å spare på å gå ned til auris stv eller Ford focus. Tar gjerne imot erfaringer.

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448772 03/11/2017 16:56
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Får 5 år gammel superb med bensin i den prisklassen

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448775 03/11/2017 17:06
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hmm ikke akkurat nå i følge finn. Men da får jeg følge med litt framover .

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448777 03/11/2017 17:13
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://www.finn.no/103529086

https://www.finn.no/106684448

Siste er litt over budsjett, men ikke første. Ligger dog mange 2011 godt innafor budsjett om du kan se bort fra 5års kravet.

Ellers ligger det 2 stk 2012 modell mondeo med bensin på finn. Vi var veldig fornøyd med vår, og to bakovervendte seter var ingen problem. Jeg er akkurat 180cm. Superben er nok enda litt lengere i baksetet.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448781 03/11/2017 17:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Man kan jo se etter bakovervendt barnesete som tar liten plass så er man ganske fleksibel med bilvalg.

Langt billigere å kjøpe barnestol til bilen enn bil til barnestolen.

Vil tro totaløkonomien blir langt bedre med en bil i golfklassen enn en i klassen over.

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: Syklist1] #2448785 03/11/2017 17:44
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Syklist1
Man kan jo se etter bakovervendt barnesete som tar liten plass så er man ganske fleksibel med bilvalg.

Langt billigere å kjøpe barnestol til bilen enn bil til barnestolen.

Vil tro totaløkonomien blir langt bedre med en bil i golfklassen enn en i klassen over.

Nå skal jo helst barna sitte bakovervendt til de er fire år gamle, og da tar de STOR plass, eventuelt må de sitte forferdelig vondt... Kjøp deg en bil i Passat, Mondeo, Avensis størrelsen det kommer du ikke til å angre på med alt du skal ha med deg..!

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448788 03/11/2017 18:05
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Like stor bagasjeplass i en Golf eller 308 stasjonsvogn som i modellene over.

Er ikke sikkert benplassen blir noe større selv med en stor stol.

Bakovervendt bilstol frem til 4 år er for de samme fanatikerne som bestandig har grinende unger på flyet.

Skal man absolutt tenke på sikkerhet burde man aldri kjøre mindre trygg bil en nyeste 7-serie og S-klasse og aldri over fartsgrensen.

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448797 03/11/2017 18:56
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kjører aldri over fartsgrensen. Helt sant...

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: Syklist1] #2448811 03/11/2017 20:18
anderfo Online
Besatt
Besatt
Bakovervendt bilstol frem til 4 år er for de samme fanatikerne som bestandig har grinende unger på flyet.

Hvorfor griner de? Fordi de må sitte framovervendt på flyet?

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448820 03/11/2017 20:55
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Skal barn være stille på flyet er det bare å gi de nettbrett og godteri.

Jeg vil anta at de som fyller flyet med barneskrik, gulrøtter og grovbrød er de samme som har bakovervendte stoler til de er 4 år.

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448825 03/11/2017 21:06
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Vi har Avensis og Nissan leaf. Sistnevnte har utrolig nok mye bedre plass til bakovervendt bilstol.

Leaf er en høyere bil, med mer rett opp og ned bakseter. Isofix innfestingen er høyere oppe på setet, som gjør at barnesetet får en mer naturlig vinkel. Innfestningen er forsåvidt idiotisk lav på avensis, noe som gjør at barnet sitter mer oppreist i barnesetenes liggeposisjon (ikke bra).

De fleste stasjonsvogner er lave og har liten plass i baksetene i bredden og er i min etterpåklokskap ikke velegnede for familier med småbarn. Det går hardt utover ryggen å knote med å feste de små i avensisen.

Vil sterkt anbefale at du vurderer flerbruksbil, type s-max, Peugeot 5008, osv. De er ofte god plass i pga bilens utforming, og det er ikke minst plass til en person mellom barnesetene bak - eventuelt tre barneseter.

Drømmer om s-max eller galaxy selv nå (2 småbarn) men avensisen er såpass ny og driftssikker at vi ikke har turt å ta steget bort fra Toyota enda.

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: nordfonn] #2448832 03/11/2017 21:40
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: nordfonn
Innfestningen er forsåvidt idiotisk lav på avensis, noe som gjør at barnet sitter mer oppreist i barnesetenes liggeposisjon (ikke bra).
Slik er det på vår gamle Saab 9-5 også. Dype seter og lave festepunkter, veldig oppreist sittestilling. Måtte lete lenge for å finne et sete som kan legges ned så mye at det i det hele tatt går an for ungen å sovne uten at hodet henger framover. Tror likevel ikke at vi gidder å skifte bil bare pga det, men hvis jeg skulle kjøpt ny bil i dag hadde det nok blitt noe á la S-Max.

Skal barn være stille på flyet er det bare å gi de nettbrett og godteri.

Jeg vil anta at de som fyller flyet med barneskrik, gulrøtter og grovbrød er de samme som har bakovervendte stoler til de er 4 år.

Antakelser, ja ICON_WINK
Mitt inntrykk fra togturer er derimot at de skrikende ungene i familievogna nettopp er de som stadig må tilfredsstilles med nettbrett og godteri, mens de andre ungene leker, løper, leser eller sover. Interessant hvis det er omvendt på flyet. Men da er vi langt utenfor topic...

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448843 03/11/2017 22:11
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Cybex Sirona fungerte bra da vi hadde 9-5 med tanke på å få sovestilling.
Det at man kan rotere det gjør det veldig lettvint. Har jo gjort kunststykket å bytte fra 9-5 til en enda lavere bil.

Godteri og tab gir kortsiktig glede så det holder bare til innenlandsflygninger.

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: nordfonn] #2448872 04/11/2017 08:45
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vi har Avensis og Nissan leaf. Sistnevnte har utrolig nok mye bedre plass til bakovervendt bilstol.

Leaf er en høyere bil, med mer rett opp og ned bakseter. Isofix innfestingen er høyere oppe på setet, som gjør at barnesetet får en mer naturlig vinkel. Innfestningen er forsåvidt idiotisk lav på avensis, noe som gjør at barnet sitter mer oppreist i barnesetenes liggeposisjon (ikke bra).

De fleste stasjonsvogner er lave og har liten plass i baksetene i bredden og er i min etterpåklokskap ikke velegnede for familier med småbarn. Det går hardt utover ryggen å knote med å feste de små i avensisen.

Vil sterkt anbefale at du vurderer flerbruksbil, type s-max, Peugeot 5008, osv. De er ofte god plass i pga bilens utforming, og det er ikke minst plass til en person mellom barnesetene bak - eventuelt tre barneseter.

Drømmer om s-max eller galaxy selv nå (2 småbarn) men avensisen er såpass ny og driftssikker at vi ikke har turt å ta steget bort fra Toyota enda.

Hva slags sete har dere da? Vi har to seter fra britax, som liksom skal ta liten plass. Men de gjør det rimelig trangt i vår corolla verso, og umulig trangt i leafen. Jeg må krølle beina for å få plass og det funker ikke på langtur... Flerbruksbil er gull ja, men det finnes bare diesel av den sorten på finn akkurat nå.

Aller helst vil jeg vi skal klare oss med bare leafen, men kona er uenig. Kanskje fordi det da er hun som må sykle til jobb mens jeg har 8 mil og ingen mulighet for kollektiv...

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448961 04/11/2017 22:33
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Opel zafira og Citröen c4 picasso finnes med bensinmotor. Zafira finnes fra 2012 modell. Så den finnes kanskje innenfor budsjettet.

Jeg er 192 og fruen 180 og vi gikk for en S-Max den dagen førstemann gikk fra babysete til stort bakovervendt sete. ikke angret på det! Selv om det er ett monster av en bil for hverdagskjøring. Det er den ultimate familiebilen, så får det bare være at den "bare" finnes som diesel. Men etter det man leser på nettet så er man allerede miljøsvin nr 1 ved å få barn. Så da får man bare lukke øynene og kjøre diesel til minstemann er 4 og kan snus og far kan kjøpe normal bil igjen.

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448966 04/11/2017 23:52
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Det er ikke kjempegod plass i leafen, står et besafe izi KID x? Sete i den, det var ikke plass til det i avensisen. Cybex sirona er mindre, og står i avensis. Gutten vår på 2 år og 3mnd er snart for lang i ryggen til begge setene.. kjipt at man ikke får isofix seter for barn med lang rygg.

Du får Kia carens, Toyota verso og Toyota Prius +seven med bensinmotor som passer kravene dine. Usikker på hvor god plass det er i dem - det må du nesten prøve..

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448967 04/11/2017 23:54
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Står forsåvidt en 2014 Ford grand c max i Ålesund også med bensinmotor til rett over 200. Enda en gang usikker på innvendig plass, men hvis du ikke har behov for stor bil virker de som enormt kjekt familiebiler i by med skyvedører..

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2448973 05/11/2017 06:13
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Man får beltestol med Isofix til lange barn.

Med fremovervendt stol er ikke plass i baksetet like aktuelt så man kan jo vurdere hvor viktig det er at passasjen sitter godt i 2 år.

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: nordfonn] #2448997 05/11/2017 10:07
anderfo Online
Besatt
Besatt
Det er ikke kjempegod plass i leafen, står et besafe izi KID x? Sete i den, det var ikke plass til det i avensisen. Cybex sirona er mindre, og står i avensis. Gutten vår på 2 år og 3mnd er snart for lang i ryggen til begge setene.. kjipt at man ikke får isofix seter for barn med lang rygg.

Hvis dere har en gammel Sirona (den typen som kan svinges ut) så har vel den kortere rygg enn de fleste andre stolene. Nyeste Sirona ("M2 i-Size") har flere centimeter lengre rygg, ihvertfall. Vi sammenliknet i butikken.
Sirona M2 kan dessverre ikke snurres, så der forsvant den største fordelen med Sirona.
Til gjengjeld er den enkel å løfte ut av basen hvis en smalskuldret person (samboeren min) skulle ønske å sitte i midten mellom barnestolene ICON_WINK
Mtp. hvor stor plass framsetene får og hvor god plass ungen har til beina, så klarte vi ikke å finne noen forskjell på gamle og nye Sirona.

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2449016 05/11/2017 12:34
Orange Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Skoda Superb har svært god plass til passasjerer. Det var faktisk en av hovedgrunnene til at jeg handlet den jeg eide. Min var en 2008 modell sedan, men jeg fikk på plass barnesete vendt bakover i den uten problemer, selv med passasjer foran.
Vanskelig å finne bensinutgavene brukt, men det finnes da noen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107625262

Re: Bil med plass til bakovervendt barnesete [Re: zero-talent] #2454179 05/12/2017 10:43
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da endte vi av alle ting på en Nissan Qashqai. Kona ville ha, og da var det bare å kjøpe... Fin bil, men begrenset med plass i bagasjerommet.

Moderator  support