Sykling i preparert lysløype
|
Sykling i preparert lysløype
02/11/2017 20:10
|
RobinB
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har man lov til å sykle i fristilsporet i en preparert løype, om forholdene er slik at man ikke etterlater seg dype hjulspor? Løypa har i tillegg til to klassiskspor med fristilspor mellom også et felt for fotgjengere. Feltet for fotgjengere er som oftest nok så ubehagelig å sykle i pga fotsporene og sykler man utenfor fotsporene går man gjennom.
|
|
|
Re: Sykling i preparert lysløype
[Re: RobinB]
02/11/2017 20:19
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Nei det er ikke lov. Straffen er slag på pungen med kald øse, pungterte dekk og kappet kjede. Kjøp langrennsski.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
02/11/2017 21:12
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Kjør på. Bare viljen til enkelte som blir litt krenket, ikke noe å bry seg om så lenge man ikke lager dype spor.
Lars Olav
|
|
|
02/11/2017 21:19
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Snakker vi om fb eller mtb? Med fb og 4.8" og lavt trykk. Lager man ikke spor.
|
|
|
[Re: quattro]
02/11/2017 21:20
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Dette er vel så enkelt om at det er lov å vise hensyn.
Dersom du ikke ødelegger skisporet mener jeg at dette er helt innafor. Mener du å sykle på fatbike? Noe annet går dårlig i tråkka skispor på en normal vinter. I fjor kunne jeg sykle i gamle skispor med vanlig terrengsykkel og piggdekk, men da var det ikke skiføre for noen. Knallhardt overalt og ikke nok snø for å frese nye spor.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
02/11/2017 23:02
|
RobinB
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Fatbike med 4.8 og lavt trykk ja. Er forholdene fine er det såvidt man ser spor etter knastene. Ikke at det ser ut til å bety noe for enkelte av skifolket. Hjelper vel heller ikke hvis det er lover og regler som sier at man ikke kan sykle der.
|
|
|
03/11/2017 07:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er i utgangspunktet ikke noe problem, men jeg vil si det kommer litt an på lysløypa. Er det en løype mange går på ski i ville jeg droppet det. Enkelt og greit fordi en del vil synes man er en dust. Det blir det ingen hyggelig tur av. Selv sykler jeg en del i skiløyper og det er mer eller mindre aldri noe problem. Men prøver å holde meg unna de løypene det er mest folk eller når løypene er løse. Som feks rett etter at sporene er kjørt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
03/11/2017 08:37
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Gode svar fra flere her. Min erfaring er at du i et gitt område fort skjønner tegninga, dvs når er det bra føre for ski og dermed mange som vil trene på ski. Da må du ta mer hensyn dersom du velger å sykle. Det må egentlig alle, men du styrer kun deg selv og din andel av hensyn vs ditt behov for å sykle.
Er det kjipe skiforhold er det ofte ypperlig for fatbike. Vær forberedt på at du bør snu og avbryte evt bytte, ta heller med både sykkel og ski i bilen om du kan.
Bjørn
|
|
|
03/11/2017 10:17
|
gargan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg sykler i lysløypa i Tromsø til og fra jobb hver dag hele vinteren, men holder meg stort sett i den preparerte gangsonen. Har ikke opplevd det som et problem å sykle i fotsporene. Går en del på skøyteski selv, og synes det er irriterende med syklister i skøytesonen når det er stor aktivitet i løypa. Når det er sagt, så er gangtrafikk i skøytesonen et vesentlig større irritasjonsmoment. Overraskende mange fotgjengere bruker ikke gangsonen. Dette skyldes nok delvis at den ikke er bred nok til at to personer kan gå i bredden.
|
|
|
03/11/2017 11:45
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Er vel lurt å styre unna lørdag og søndag på typiske perfekte vinterdager med -4-5 grader og strålende sol. Jeg tror ikke du blir så veldig populær akkurat i kjernetiden.
Men som andre skriver i tråden her, når det er dårlig skiføre er ofte best fatbikeføre :-) Jeg kjøpte fatbike sent i forrige vinter, og den beste turen hadde jeg på påskeaften på Blefjell. Det hadde vært mange dager med plussgrader, så ble det overskya og frøs på. Det meste av skiløyper ble hardt som betong! Var ikke mange ute på langrenn den dagen, men jeg fikk en knallbra fatbiketur på 3mil :-)
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
03/11/2017 12:05
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For klassiskløyper er ofte det beste alternativet å sykle i det høyre (ytre) stavtakssonen. Der er det erfaringsmessig også hardest.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
03/11/2017 13:08
|
RobinB
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er primært snakk om transport til og fra jobb. Så ikke de tidspunktene det er mest folk ute på ski. De som er der tar jeg selvfølgelig hensyn til og er det mange ute sykler jeg heller i gangfeltet. Eventuell sykling i de mest trafikkerte tidsrommene er det mye triveligere å gjøre andre steder
|
|
|
03/11/2017 15:21
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Lov er det jo, men sikkert ikke alltid pop. Men i Østmarka er det mange som går i løypa. Man kan ikke stoppe alt man ikke liker. Marka er for alle.
|
|
|
05/11/2017 07:31
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Handler jo om å være lur selv om marka er for alle. Der jeg bor er det skiløype under 100 meter i luftlinje fra huset mitt. Aldri vært noen problem å sykle der, men: - holder meg unna når det er nyoppkjørt så fremt det ikke er steinhardt/isete i utgangspunktet og de kjører opp kun for å frese opp spor. - hilser på skiløperne - er det gode skiforhold går jeg på ski selv, siste årene har det vært bedre fatbikeforhold en for langrenn her i området (de mest ivrige har stort sett måtte kjøre bil til Budor for å få gått mye på ski).. - Har laget en alternativ fatbikeløype (stier) som bare tilsier at jeg er innom skiløypa noen meter her og der. Er også morsommere å sykle. - Det aller viktigste for "godkjenning" er for meg å finne ut hva den som har ansvaret for oppkjøringen av løyper mener om fatbike i skiløypene. Hos meg vet jeg at løypekjører er positiv til at det sykles i løypene når de er harde. Men et annet område i byen er løypekjører ikke positiv til dette. Dog lages det også fatbikeløyper i det området. Bruker Skisporet.no ikke bare i forhold til langrenn men også om jeg skal sykle fatbike en plass eller ikke. Vet også stort sett hvilke dager/tider det kjøres opp og det + vær/evt nysnø gjør at jeg planlegger mine turer. For eksempel: hvis det har snødd 5-10 cm så er det jo kult å sykle i skuløyper med hardt underlag. Så da prøver en å komme seg ut rett etter jobb og sykler en runde før oppkjøring. Så stikker en ut på langrenn og perfekte forhold senere på kvelden.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
06/11/2017 11:09
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Lov er det jo, men sikkert ikke alltid pop. Men i Østmarka er det mange som går i løypa. Man kan ikke stoppe alt man ikke liker. Marka er for alle. Marka er for alle er ett vel tynt argument her. Har møtt litt for mange som mer eller mindre bevist ødelegger skiløypene med det argumentet. Som nevnt av andre i tidligere tråder, det er vel en grunn til at det heter skiløyper. Ikke alle er like glade for dype fotspor eller søkk etter fatbiker som synker gjennom i løypa.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
06/11/2017 19:50
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Tenker at det er grei når det har gått mer enn 24 timer siden løypekjøring, men ærlig talt. Når man bor i norge går man på ski på vinteren. Og om du bor på Tromsøya bruker du ski i skiløypa de dagene føret er bra. De dagene er det så mye folk i løypa at det er seriøst ikke plass til folk på sykkel i tillegg til alle som går på ski og til fots.
|
|
|
[Re: jorn]
06/11/2017 20:42
|
RobinB
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tenker at det er grei når det har gått mer enn 24 timer siden løypekjøring, men ærlig talt. Når man bor i norge går man på ski på vinteren. Og om du bor på Tromsøya bruker du ski i skiløypa de dagene føret er bra. De dagene er det så mye folk i løypa at det er seriøst ikke plass til folk på sykkel i tillegg til alle som går på ski og til fots. Har ikke så mye som sett på skiene mine i løpet av de siste seks årene. Har prøvd å like bortoverski, uten hell. Litt dumt mtp hvor man bor men sånn er det altså.
|
|
|
[Re: simenf]
18/12/2017 00:24
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
For klassiskløyper er ofte det beste alternativet å sykle i det høyre (ytre) stavtakssonen. Der er det erfaringsmessig også hardest. Noen har informert meg om at fatbike ødelegger for grepet til stavene i snøen... Hvis man følger NOTS' fettvettregler, burde det vel ikke være noe problem? (Jeg spør de som går på ski her?)
|
|
|
18/12/2017 06:13
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Syklet i Østmarka både lør og søn. Ingen sure folk å møte.
Men ellers er dessverre skisporten på hell her. De fleste går, noen sykler. I fjor var det 3 dager med langrennsføre i østmarka. Blir ikke mye rekrutering av slikt. Jeg liker å gå på ski, men ikke på 3 cm såle av stein og røtter.
|
|
|
[Re: Håvard Berger]
18/12/2017 07:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For klassiskløyper er ofte det beste alternativet å sykle i det høyre (ytre) stavtakssonen. Der er det erfaringsmessig også hardest. Noen har informert meg om at fatbike ødelegger for grepet til stavene i snøen... Hvis man følger NOTS' fettvettregler, burde det vel ikke være noe problem? (Jeg spør de som går på ski her?) Det skjønner jeg ikke helt hvordan skal gå til. Er det helt blodferske spor etter tråkkemaskina så er det heller ikke feste til stavene i særlig grad. Løypa er bløt, den blir ikke bløtere av at man sykler med en fatbike i samme løypa, om noe har det mest sannsynlig motsatt effekt, at dekkene pakker løypa. Edit: Det er i allefall veldig tydelig når vi prepper fatbikeløyper. Vi kan gå med slodd, trekke dekk og tråkke med truger for å lage en såle. Men det er når det sykles at løypa virkelig pakker seg og blir solid.
Redigert av Hoaas; 18/12/2017 07:39.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
18/12/2017 11:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg ville tro at det ga bedre feste for stavene hvis man pakker det hardere.
|
|
|
[Re: olechr]
18/12/2017 21:18
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Takker for svarene. Det var visst bare jeg som ikke forstod ironien i en kommentar til en videosnutt jeg la ut på YouTube...
|
|
|
23/12/2017 14:04
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Vel, det kan være forbudt ved lokale forskrifter. F.eks for lysløypen på Fløyen i Bergen så gjelder:
"Sykling er for øvrig forbudt i alle lysløyper når disse er preparert for skiløping."
Ref. "Forskrift om begrensninger i bruk av sykkel, hest og telt mv. i Fløyenområdet, Bergen kommune, Hordaland."
Mye annet i denne forskriften som er tullete, men akkurat denne begrensningen har jeg ikke problemer med. Det er normalt bare noen få dager i året med skiføre, og løypen er smal. Helt greit å la den være reservert skiløpere de få dagene det gjelder.
|
|
|
24/12/2017 10:30
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
I utgangspunktet er preparerte skiløyper til kun for skigåere og ingen andre, så sant det ikke " skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet". Så setter du tydelige spor er svaret entydig nei, du har ikke lov. Ref. artikkelen fra Norges fremste ekspert på allemannsretten: https://allemannsretten.no/2012/03/03/skiloyper-hva-er-lov-a-gjore-i-dem/
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
24/12/2017 10:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå er det svært sjelden man setter spor som ødelegger. Så de fleste dager er det med andre ord ikke noe problem
|
|
|
24/12/2017 10:56
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her i byen har vi en håndfull forskjellige skiløyper. Vi har gjort det enkelt her, 3 av de kan brukes av alle, turgåere til fots, skiløpere, syklister osv osv, 2 av de er begrenset til KUN ski. De fleste virker å holde seg til disse enkle reglene. Litt verre er det når turgåere med hunder finner ut at det er superkjekt å gå tur i fatbikeløypene våre, ingen problem så lenge det er harde spor, men det blir fryktelig ubehagelig å sykle i en hullete løype full av dype fotspor når det er bløte spor. Egen rase de fotturistene, synes de er de som tar seg aller mest til rette i all slags løyper.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
19/12/2019 10:57
|
frosken
Fersking
|
Fersking
Drar opp denne igjen etter mitt første forsøk på sykling i Lillomarka i går. Møtte fire stykker i løypa, alle på ski, på en times tur fra Solemskogen til Grorud i går kveld. Én ropte ukvemsord, to satte opp sure fjes med ristende hode og en blendet meg så mye med hodelykt at det vanskelig kan ha vært annet enn med overlegg. Er det helt koko av meg å sykle i det harde feltet mellom de preparerte skisporene? Dette er tross alt brede, fine grusveier som brukes som turveier året rundt. Er det sånn at alle andre enn utøvere av Den Riktige Sporten er utestengt fra turveiene så lenge det er mulig å gå på ski? Jeg føler ikke at jeg gjorde noe galt, men som førstereis på vinterveiene i marka kan det jo hende jeg er på bærtur. For kontekst kan det nevnes at det var fem minus og knallhard løype. Legger ved et bilde som viser skadene sykkelen min påførte løypa. ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/yNTZWau.jpg)
Redigert av frosken; 19/12/2019 10:57.
|
|
|
19/12/2019 11:37
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Har syklet litt skiløypene i lillomarka men ikke fått noe bemerkniger på det,dog prøver jeg å sykle uten om de opplagte tur tidspunktene.Jeg passer på å lage lite spor slik det ser ut som du har gjordt,kanskje du var uheldig.Jeg går også på ski å er ikke interessert i å ødlegge løyper så har det i bakhodet.Sykler ikke inne på arena løyper.
|
|
|
[Re: mogens]
19/12/2019 14:40
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det er forskjell på å sette spor og å ødelegge. Det på bildet er vel nada problem, om man ikke er typen som lar seg provosere av at det er andre mennesker på jorda. Synker man ikke igjennom lager man jo bare spor på lik linje med ski, og fartsmessig er det jo brukbar match mellom langrenn og sykkel, så det bør jo gå helt fint sammen.
Jeg sykler ofte tidlig før tråkkemaskinen kommer, og da blir det noen ganger spor i nysnøen, akkurat som det blir av ski, rev eller elg, men det forutsetter en bra såle under som man ikke slår igjennom. Til tider har jeg jo slått gjennom med langrennsskia, men det er ingen som blir sinte av det.
Selv om jeg koser meg mye på ski syntes jeg det til tider er litt teit at det blir preppa skiløyper i alle retninger flere ganger om dagen i hele landet, men skal man bevege seg uten ski, med sykkel eller sko, så må man ta til takke med sørpete/isete fortau, trange bilveier, eller trampe til knes i snø ute i skogen. Kjører man svære maskiner for tråkking kunne man jo kostet på seg et par scooter-turer og preppa alternativløyper også. Da hadde nok mye av (de tilsynelatende) konfliktene vært unngått?
|
|
|
[Re: frosken]
19/12/2019 16:35
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Dersom dei ortodokse ikkje vil ha sykling, gåing og jogging i skiløypene, kan dei vel leggja dei andre stader enn akkurat oppå stiar og vegar?
|
|
|
|
|