Hei! Søker hjelp da jeg er litt i villrede.
Min Kickr gen1 tok kvelden i våres etter en større programvareoppdatering. Rulla er kjøpt hos Komplett.no, men etter å ha tidl. blitt henvist til Wahoo for kundestøtte tok jeg like greit direkte kontakt med de først som sist.
Etter mye fram og tilbake med Wahoo Support gikk de med på å sende meg en ny rulle mot at jeg sendte tilbake den gamle. Den nye rulla ble sendt direkte fra Wahoo sitt lager utenlands og jeg returnerte den gamle rulla til samme adresse.
Hele prosessen gikk egentlig veldig greit sånn bortsett fra at det tok et par måneder, dog ingen krise da sykkelsesongen var godt i gang.
Jeg mottok ny rulle i juli, men fikk en faktura hos UPS et par dager etterpå pålydende nærmere 2500,- i mva. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til dette da det er snakk om en reklamasjon hvor defekt produkt (som er kjøpt og betalt med 25% mva.) er sendt ut av landet. Etter å ha undersøkt litt fulgte jeg UPS sitt råd om å betale faktura og heller søke om refusjon hos skatteetaten da fortolling allerede er gjort. På dette tidspunkt har jeg altså betalt mva. to ganger for samme produkt. Jeg leverte da standard skjema på Altinn med alt av kjøpskvitteringer og forsendelsesdokumenter.
I forrige uke fikk jeg svar fra Skatteetaten, to måneder etter jeg sendte inn min henvendelse. De avslår refusjon med følgende begrunnelse:
Regelverk
Ved innførsel av varer til Norge foreligger det en generell plikt til å betale merverdiavgift, jf. merverdiavgiftsloven § 3-29. Et eventuelt avgiftsfritak eller refusjon av avgift, krever serskilt hjemmel.
Blant annet har den som ikke er avgiftssubjekt (ikke registrert i merverdiavgiftsregisteret) rett til refusjon dersom varen gjenutfmes i uforandret stand fordi varen er feilsendt, feilbestilt eller ikke levert som avtalt, jf. § 10-7 (1) bokstav a. En har ogsé rett til refusjon dersom varen gjenutfores av andre arsaker enn de som er nevnt i bokstav a 09 tollavgiften blir eller kunne blitt tilbakebetalt etter tolloven § 11-2 (1) og (2) 09 §11-4(1).
Deter et vilka°r for refusjon at varen gjenutfzres innen ett a“r fra innfdrselen. Kravet om gjenutfdrsel kan frafalles dersom varen blir tilintetgjort under kontroll av eller etter avtale med Tollvesenet, jf. men/erdiavgiftsloven § 10-7 (2).
Skattekontorets vurdering
Ved gjennomgang av saken finner vi at du har mottatt ny erstatningsvare og at det er merverdiavgift for dette det sakes refusjon av. De opprinnelige varene ble kjapt hos Komplett.no den 27.02.2015 og du mottok gratis erstatningsvare fra Wahoo Fitness den 12.07.2017. Gratis erstatningsvare skal fortolles uti fra tollverdi.
Skattekontoret avslår med bakgrunn i at personer bosatti Norge, kan få refundert merverdiavgiften hvis de kjaper en vare fra utlandet, og deretter gjenutfarer den. Denne ordningen gjelder ikke for varer kapt i Norge. Slik vi kan se av opplysninger fremlagt i saken, så har du kjapt varene fra en forhandler i Norge, og deretter fraktet den ut av landet.
Hvilke muligheter har jeg her? Noe vits å ta dette videre med Skatteetaten, evt. kanskje Komplett eller Wahoo? Eller bare gi opp?

Takker for innspill.