Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Refusjon av mva. ved reklamasjon på rulle?

Refusjon av mva. ved reklamasjon på rulle? #2448591 02/11/2017 19:53
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 209
Fulldempet Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 209
Hei! Søker hjelp da jeg er litt i villrede.

Min Kickr gen1 tok kvelden i våres etter en større programvareoppdatering. Rulla er kjøpt hos Komplett.no, men etter å ha tidl. blitt henvist til Wahoo for kundestøtte tok jeg like greit direkte kontakt med de først som sist.

Etter mye fram og tilbake med Wahoo Support gikk de med på å sende meg en ny rulle mot at jeg sendte tilbake den gamle. Den nye rulla ble sendt direkte fra Wahoo sitt lager utenlands og jeg returnerte den gamle rulla til samme adresse.

Hele prosessen gikk egentlig veldig greit sånn bortsett fra at det tok et par måneder, dog ingen krise da sykkelsesongen var godt i gang.

Jeg mottok ny rulle i juli, men fikk en faktura hos UPS et par dager etterpå pålydende nærmere 2500,- i mva. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til dette da det er snakk om en reklamasjon hvor defekt produkt (som er kjøpt og betalt med 25% mva.) er sendt ut av landet. Etter å ha undersøkt litt fulgte jeg UPS sitt råd om å betale faktura og heller søke om refusjon hos skatteetaten da fortolling allerede er gjort. På dette tidspunkt har jeg altså betalt mva. to ganger for samme produkt. Jeg leverte da standard skjema på Altinn med alt av kjøpskvitteringer og forsendelsesdokumenter.

I forrige uke fikk jeg svar fra Skatteetaten, to måneder etter jeg sendte inn min henvendelse. De avslår refusjon med følgende begrunnelse:

Regelverk

Ved innførsel av varer til Norge foreligger det en generell plikt til å betale merverdiavgift, jf. merverdiavgiftsloven § 3-29. Et eventuelt avgiftsfritak eller refusjon av avgift, krever serskilt hjemmel.

Blant annet har den som ikke er avgiftssubjekt (ikke registrert i merverdiavgiftsregisteret) rett til refusjon dersom varen gjenutfmes i uforandret stand fordi varen er feilsendt, feilbestilt eller ikke levert som avtalt, jf. § 10-7 (1) bokstav a. En har ogsé rett til refusjon dersom varen gjenutfores av andre arsaker enn de som er nevnt i bokstav a 09 tollavgiften blir eller kunne blitt tilbakebetalt etter tolloven § 11-2 (1) og (2) 09 §11-4(1).

Deter et vilka°r for refusjon at varen gjenutfzres innen ett a“r fra innfdrselen. Kravet om gjenutfdrsel kan frafalles dersom varen blir tilintetgjort under kontroll av eller etter avtale med Tollvesenet, jf. men/erdiavgiftsloven § 10-7 (2).


Skattekontorets vurdering

Ved gjennomgang av saken finner vi at du har mottatt ny erstatningsvare og at det er merverdiavgift for dette det sakes refusjon av. De opprinnelige varene ble kjapt hos Komplett.no den 27.02.2015 og du mottok gratis erstatningsvare fra Wahoo Fitness den 12.07.2017. Gratis erstatningsvare skal fortolles uti fra tollverdi.


Skattekontoret avslår med bakgrunn i at personer bosatti Norge, kan få refundert merverdiavgiften hvis de kjaper en vare fra utlandet, og deretter gjenutfarer den. Denne ordningen gjelder ikke for varer kapt i Norge. Slik vi kan se av opplysninger fremlagt i saken, så har du kjapt varene fra en forhandler i Norge, og deretter fraktet den ut av landet.



Hvilke muligheter har jeg her? Noe vits å ta dette videre med Skatteetaten, evt. kanskje Komplett eller Wahoo? Eller bare gi opp? ICON_TONGUE

Takker for innspill.


Re: Refusjon av mva. ved reklamasjon på rulle? [Re: Fulldempet] #2448611 02/11/2017 21:15
Registrert: May 2010
Innlegg: 416
E
Eplemosten Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: May 2010
Innlegg: 416
Kjipt, men antakelig ikke mye å gjøre med dette... Utenom at skatteetaten burde sendt deg et svar med færre skrivefeil...

Som de sier, du har handlet av komplett og deretter fått en vare av Wahoo. Denne varen har en verdi ved innførsel.

Klok av skade burde du gått rett til din norske leverandør, slik at du kunne fått en erstatningsvare gjennom dem.

Re: Refusjon av mva. ved reklamasjon på rulle? [Re: Fulldempet] #2448638 03/11/2017 07:39
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 192
S
Simons1 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 192
Du skulle nok ha sendt med en proformafaktura.

Kjøpte en Stages effektmåler fra en norsk forhandler som sluttet å fungere og som jeg reklamerte på. For å spare tid sendte jeg selv den direkte til Stages i Tyskland og de sendte meg en ny tilbake. Samme scenarie som deg altså. La ved en proformafaktura som beskrev varens verdi og at det var snakk om reklamasjon. Behøvde da ikke betale ny mva når erstatningsvaren kom til Norge.

Re: Refusjon av mva. ved reklamasjon på rulle? [Re: Simons1] #2448652 03/11/2017 08:36
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 209
Fulldempet Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 209
Takk for svar begge to ICON_SMILE
Sitat: Eplemosten
Kjipt, men antakelig ikke mye å gjøre med dette... Utenom at skatteetaten burde sendt deg et svar med færre skrivefeil...

Som de sier, du har handlet av komplett og deretter fått en vare av Wahoo. Denne varen har en verdi ved innførsel.

Klok av skade burde du gått rett til din norske leverandør, slik at du kunne fått en erstatningsvare gjennom dem.



Litt av greia var at det tok litt tid før dette faktisk ble en reklamasjonssak, jeg har hatt tidligere problemer som ble løst ved skruing/oppdateringer etter råd fra Wahoo support. Men som du sier burde jeg nok kontaktet Komplett når Wahoo til slutt tilbydde seg å erstatte rulla. Tror jeg skal forsøke meg på en telefon til Komplett, skader ikke å prøve.

Sitat: Simons1
Du skulle nok ha sendt med en proformafaktura.

Kjøpte en Stages effektmåler fra en norsk forhandler som sluttet å fungere og som jeg reklamerte på. For å spare tid sendte jeg selv den direkte til Stages i Tyskland og de sendte meg en ny tilbake. Samme scenarie som deg altså. La ved en proformafaktura som beskrev varens verdi og at det var snakk om reklamasjon. Behøvde da ikke betale ny mva når erstatningsvaren kom til Norge.


Hvordan fungerer dette i praksis? Vil avsender kunne klistre vedlagt faktura fra gammel vare på nytt reklamasjonsprodukt? Jeg har faktisk også reklamert to ganger på Stagesmålere men fikk ingen krav på disse selv om jeg tok det direkte med Stages. Som du sier går ting veldig mye raskere når man tar det direkte, det er det ingen tvil om ICON_LAUGH

Kan legge til at jeg faktisk mottok ny rulle før jeg sendte inn den gamle da jeg trengte eske for forsendelse. Av uviss grunn brukte også Wahoo UPS som posbud inn i landet og DHL ut av landet.



Moderator  support