NIF: Fyllefest eller kundepleie
|
NIF: Fyllefest eller kundepleie
02/11/2017 14:19
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har jobbet i Bank siden slutten av 80 tallet og vært med på en del gøyale og til dels dyre hyss både med og uten kunder i Norge og andre steder. Den oppvasken NIF holder på med nå hadde vi i ca 2004 hvor det ble strammet kraftig inn på praksis, rutiner, kunder/ansatte ble oppført med navn, betalte selv, skatterapportering osv. I praksis ble det på denne tiden en dreining fra reiser, dyre middager og sene kvelder til lunsj på dagtid. Bar regninger fra sene nattetimer ble borte. Noen miljøer fortsatte nok en stund til men for de fleste var det et vendepunkt på den tiden.
Det at NIF som er avhengig av tilliten fra tusenvis av frivillige, folkesjela og ikke minst med offentlige midler som viktig inntektskilde ikke har snudd før nå er helt utrolig.
At de i tillegg har trodd at de kunne holde det skjult når mer detaljer har blitt etterspurt... og at de ikke bare rett ut beklager og sier vi har tabbet oss ut og har en ukultur er bare for dumt. Når alt har lagt seg tipper jeg Mr Tvedt er omplassert etter en serie med "I did not have sex with that woman, jeg hadde kanskje litt kos, det var litt mer enn kos, det var ganske mye kos, buksene på knærne osv...."
Redigert av EmilZipp; 02/11/2017 14:26.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: kundepleie eller betalt fyllefest i NIF ?
[Re: EmilZipp]
02/11/2017 14:22
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Med så mye offentlige midler (90 % ?), så burde de settes under sterk kontroll. Kunne like gjerne vært en underliggende etat. Legg ned NIF og alle særforbundene, så får noen begynne på nytt. Da får vi gjort noe med at barns fritid er organisert i hjel også - det ville vært bra timing ift. mine barns alder
|
|
|
[Re: anonym22]
02/11/2017 14:32
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med så mye offentlige midler (90 % ?), så burde de settes under sterk kontroll. Kunne like gjerne vært en underliggende etat. Legg ned NIF og alle særforbundene, så får noen begynne på nytt. Da får vi gjort noe med at barns fritid er organisert i hjel også - det ville vært bra timing ift. mine barns alder Enig. Det dreier seg jo om at vi skal få mest igjen for pengene.Da må vi få bort dyre direktører og konsulenter med monokel .Når de står der med kjeften full av russisk kaviar,og sjampisflaska i hånda.. Ja og unnskylder seg holder det ikke.. Få de bort,og la de ta ukulturen med seg når de drar.
|
|
|
02/11/2017 18:37
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Virker som om at det innad i NIF har vert en konkurranse på hvor mye de har klart å ødsle vekk.
|
|
|
02/11/2017 18:59
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg har alltid lurt på hvor mye ansatte i NIF og særforbundene drar på som "jobb", og hvor mye de evt får mulighet til å slenge seg med på på fritiden. Se feks hele gjengen med ledere som er med fotballandslaget rundt omkring. Om NFF tilbyr dem billetter til kostpris, enda til gratisbilletter på fly de uansett chartrer så er det OK. Men skulle ikke forundre meg om hele gjengen ser på det som arbeidstid (og sikkert mottar diettpenger også..).
For å si det sånn: Hvis jeg plutselig får en kunde som trenger at jeg holder opplæring on site i Brasil vil jeg ikke si nei. Men det ville sett jæ** rart ut om jeg troppet opp med seks direktører og et par andre ledere som synes de burde være med for å passe på..
|
|
|
Re: NIF: Fyllefest eller kundepleie
02/11/2017 20:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
At de har sauset bort hundretusenvis av kroner på øl, vin og sprit er nå én ting. Lønningene deres noe annet. Hadde f.eks. Inge Andersen så uvurderlig kompetanse at han fortjente nær 3 millioner kroner i lønn? Eller kunne det tenkes at det fantes folk i dette landet som kunne gjort ca. samme jobb for halvparten (eller kanskje enda mindre)? Jeg blir skikkelig provosert av sånt. Næringslivsledere som har prestasjonsbasert lønn kan jeg akseptere, men at ledere på toppen av organisasjoner som er finansiert av skattepenger og i stor grad drives av frivillige skal tjene mange millioner i året er uhørt.
Med den lønna kunne de i hvert fall betalt maten og børsten selv, men neida. Mye vil ha mer.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/11/2017 20:41
|
Gummikalle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Saken minner sterkt om ungdommer som plutselig er hjemmefra, helt alene, på Ibiza med pappas kredittkort i lomma. Lurer litt på hvor mye sjampis og drinker det ville blitt om de skulle betalt det sjøl.
|
|
|
[Re: Gummikalle]
02/11/2017 20:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Når en NIF-ansatt har levert reiseregning på snacks på en bensinstasjon, tipper jeg det hadde blitt ganske nøkternt om de skulle betalt selv...
|
|
|
02/11/2017 20:48
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg synes faktisk dette er så latterlig at de alle burde betale tilbake fra egen lomme. For noen få enkeltpersoner er det kanskje noen millioner, men de får få en nedbetalingsplan så de forhåpentligvis er ferdige litt før de dør. De fleste får vel bare en litt kjip regning på inntil kr 7-800 000  .
|
|
|
02/11/2017 20:57
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Idrettspresidenten, som ble tatt i å ha gått inn og godkjent en regning som var utenfor reglene, og som var stoppet av økonomidirektøren, sa til Dagbladet at "han tok ansvar". Mon tro om han også tar ansvar for å dekke den regningen av egen lomme..
|
|
|
[Re: Gråstein]
03/11/2017 06:24
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Blir litt som Jens Stoltenberg en gang sa.
-Mitt ansvar, er å ta ansvaret, for det jeg har ansvaret for...
|
|
|
03/11/2017 08:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har jobbet i Bank siden slutten av 80 tallet og vært med på en del gøyale og til dels dyre hyss både med og uten kunder i Norge og andre steder. Den oppvasken NIF holder på med nå hadde vi i ca 2004 hvor det ble strammet kraftig inn på praksis, rutiner, kunder/ansatte ble oppført med navn, betalte selv, skatterapportering osv. I praksis ble det på denne tiden en dreining fra reiser, dyre middager og sene kvelder til lunsj på dagtid. Bar regninger fra sene nattetimer ble borte. Noen miljøer fortsatte nok en stund til men for de fleste var det et vendepunkt på den tiden.
Det at NIF som er avhengig av tilliten fra tusenvis av frivillige, folkesjela og ikke minst med offentlige midler som viktig inntektskilde ikke har snudd før nå er helt utrolig.
At de i tillegg har trodd at de kunne holde det skjult når mer detaljer har blitt etterspurt... og at de ikke bare rett ut beklager og sier vi har tabbet oss ut og har en ukultur er bare for dumt. Når alt har lagt seg tipper jeg Mr Tvedt er omplassert etter en serie med "I did not have sex with that woman, jeg hadde kanskje litt kos, det var litt mer enn kos, det var ganske mye kos, buksene på knærne osv...." Trist for idretten. Jeg synes dette illustrerer godt at toppene i idretten lever i en "boble" litt på siden av samfunnet. Dette gjelder ikke bare reiseregningene, men like mye sykkel VM også. Det er bare så trist at de voldtar grasrota mens de lever på første klasse i jobb sammenheng...
Redigert av sveinaa; 03/11/2017 08:29.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
03/11/2017 08:39
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er bare 24 timer i døgnet, og det er grenser for hvor mange timer av det døgnet man KAN jobbe.... Jeg, uten å være medlem i SV eller RV, synes det er uforståelig at noen kan, og trenger å tjene mer enn 1-2 mill for å jobbe. Ja, det er kjekt med penger men ingen er SÅ flinke at de fortjener flerfoldige millioner i lønn. Ingen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
03/11/2017 08:43
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
Blir så provosert og forbanna. Håper noen (eller flere) med kunnskap, baller og det som trengs rykker idiotene og snylterene ned fra pidestallen sin.
Tilbakebetaling til breddeidretten og på hode og ræv ut av døra.
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
03/11/2017 08:54
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Because I deserve it. Dette er holdningen til pampene. De har sikkert jobbet mye frivillig opp gjennom tiden for å oppnå posisjonen i NIF, og i posisjon skulle det "bare mangle" at de ikke fikk som som fortjent.
|
|
|
03/11/2017 09:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
heihei, vi glemmer at Petter og RedBull er de som egentlig ødelegger norsk idrett. Tilbake til det som er viktig, RedBull!
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
03/11/2017 10:05
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Trist at man må ha strenge rutiner for at toppledere skal bruke snev av godt gammeldags sunt bondevett, er de ute av kurs sildrer det raskt nedover i organisasjonen. Mener det var tidligere konsernsjef i Nordea, danske Christian Clausen, som hadde et godt poeng mht etikk og leveregler. Han sa... Er du i tvil om noe er rett eller galt skal du stille deg spørsmålet. Ville jeg stilt meg på en kasse på torget og fortalt det høyt til alle ? Om svaret er nei er saken klar...
(Mange meninger om den mannen men poenget hans var godt.. og han tjente ca 15 mill i 2011, bare vekslepenger sammenlignet med dagens toppsjef:-)
|
|
|
[Re: RazeFaze]
03/11/2017 11:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
heihei, vi glemmer at Petter og RedBull er de som egentlig ødelegger norsk idrett. Tilbake til det som er viktig, RedBull! Bortsett fra at nå er jo Coca Cola inne i varmen hos alpinistene. Vanskelig å ta argumentene mot Red Bull seriøst da...
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Knirkekne]
03/11/2017 13:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er bare 24 timer i døgnet, og det er grenser for hvor mange timer av det døgnet man KAN jobbe.... Jeg, uten å være medlem i SV eller RV, synes det er uforståelig at noen kan, og trenger å tjene mer enn 1-2 mill for å jobbe. Ja, det er kjekt med penger men ingen er SÅ flinke at de fortjener flerfoldige millioner i lønn. Ingen. Sånn generelt sett er det ikke snakk om hvem som fortjener hva - men hva markedsprisen er på de ansatte en trenger. En som har bodd i Oslo i mange år og selger en leilighet med enorm fortjeneste, har ikke nødvendigvis gjort seg fortjent til fortjenesten av salget, men det er nå det markedet er villig til å betale.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
03/11/2017 13:35
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Sånn generelt sett er det ikke snakk om hvem som fortjener hva - men hva markedsprisen er på de ansatte en trenger. En som har bodd i Oslo i mange år og selger en leilighet med enorm fortjeneste, har ikke nødvendigvis gjort seg fortjent til fortjenesten av salget, men det er nå det markedet er villig til å betale.
Jeg stiller meg høyst tvilende til om markedsmekanismene fungerer spesielt godt når det gjelder lederlønninger, av mange grunner. Jeg har kort sagt vanskelig for å tro at et styre av godt betalte mennesker, som stort sett har en omgangskrets fra de samme sosiale sjiktene, har noe mindre biaser enn oss andre når de ansetter ledere og fastsetter lønninger. Man må tross alt også rasjonalisere sine egne lønninger.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
03/11/2017 13:57
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den gallopperende lønnsstigningen i topplederjobbene er kanskje en funksjon av at "jeg smører deg nå, så ser vi om du kan smøre meg videre senere"?
En toppleder som krever 15 mill i året for jobben er IKKE bedre egnet enn en som får 2. Det er selvfølgelig noe erfaring og egnethet inne i bildet men det er ikke kvantifiserbart til så mange mill.
På samme måte som at det er spillerne på laget som scorer mål og vinner kampen. Det burde være revnende likegyldig om det er Nils Arne eller Ola By rise som er trener.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/11/2017 14:04
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
heihei, vi glemmer at Petter og RedBull er de som egentlig ødelegger norsk idrett. Tilbake til det som er viktig, RedBull! Bortsett fra at nå er jo Coca Cola inne i varmen hos alpinistene. Vanskelig å ta argumentene mot Red Bull seriøst da... Jeg er fryktelig enig! :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Knirkekne]
03/11/2017 14:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Den gallopperende lønnsstigningen i topplederjobbene er kanskje en funksjon av at "jeg smører deg nå, så ser vi om du kan smøre meg videre senere"?
En toppleder som krever 15 mill i året for jobben er IKKE bedre egnet enn en som får 2. Det er selvfølgelig noe erfaring og egnethet inne i bildet men det er ikke kvantifiserbart til så mange mill.
På samme måte som at det er spillerne på laget som scorer mål og vinner kampen. Det burde være revnende likegyldig om det er Nils Arne eller Ola By rise som er trener. Dette vet du nok lite om. Det fleste som blir toppledere har personlige egenskaper som gjør dem egnet. Grunnen til at det koster skjorta er jo at de aller fleste ikke har sånne egenskaper. Tilbud/etterspørsel.
|
|
|
[Re: sveinaa]
03/11/2017 15:28
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
På samme måte som at det er spillerne på laget som scorer mål og vinner kampen. Det burde være revnende likegyldig om det er Nils Arne eller Ola By rise som er trener. Dette vet du nok lite om. Det fleste som blir toppledere har personlige egenskaper som gjør dem egnet. Grunnen til at det koster skjorta er jo at de aller fleste ikke har sånne egenskaper. Tilbud/etterspørsel. Jeg tror det er mange som har veldig gode lederegenskaper, men som aldri kommer i posisjon til å utøve dem. Grunnen til det er at det mange plasser er viktigere hvem du er og hvem kjenner enn hva du duger til. Eksempel: Er det på grunn av hans strålende lederegenskaper at Witzøe Jr. har en lederposisjon i dag? Eller kan det ha noe å gjøre med hvem faren hans er, og at han har 11 mrd. i banken? Ikke fortell meg at det er kun tilbud/etterspørsel etter ledere og personlige egenskaper som gjør at han er der han er.
Redigert av Øyvind V; 03/11/2017 15:42.
|
|
|
03/11/2017 16:08
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da snakker vi jo om folk som har kommet i posisjon som en konsekvens av at de har arvet mye penger, det blir noe ganske annet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
03/11/2017 16:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ja, det er noe annet, men sveinaa skriver at "de fleste toppledere" har kommet i posisjon på grunn av sine personlige egenskaper. Usikker på hva som menes med "de fleste", dog. Er det mer enn halvparten, eller 99 %? Hvis det menes "over halvparten" kan det være han har rett.
|
|
|
03/11/2017 21:33
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hva en eier av et familieselskap betaler seg selv i lønn er da ikke spesielt relevant..
Kanskje er det mange som har "topplederegenskaper", men problemet er at det er enda flere som ikke har det. Skal du ansette noen i en så viktig jobb, velger du heller å legge litt ekstra på bordet for å få en du vet har kompetansen og erfaringen, enn å kjøre "billigløsningen" med en som på papiret og i tester ser ut til å kunne klare det.
Og der har du årsaken til de høye lønningene. Ikke egenskapene, men erfaringen. Siden sånn erfaring er svært vanskelig å skaffe seg, blir det mye sirkulasjon av de som har den, og de kan ta seg godt betalt.
|
|
|
[Re: sveinaa]
04/11/2017 08:36
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
På samme måte som at det er spillerne på laget som scorer mål og vinner kampen. Det burde være revnende likegyldig om det er Nils Arne eller Ola By rise som er trener. Dette vet du nok lite om. Det fleste som blir toppledere har personlige egenskaper som gjør dem egnet. Grunnen til at det koster skjorta er jo at de aller fleste ikke har sånne egenskaper. Tilbud/etterspørsel. De best betalte topplederne ser ut til å gjøre den dårligste jobben, så sammenhengen er kanskje ikke helt så enkel som det fremstår for deg. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å innse at verden ikke alltid er rettferdig og at det ikke er en direkte sammenheng mellom hardt arbeid og belønning, når man har lært på søndagsskolen at det er slik verden fungerer. Across the board, the more CEOs get paid, the worse their companies do over the next three years. https://www.forbes.com/sites/susanadams/...s/#160b13fd7e32https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1572085“Our findings suggest a material disconnect between pay and fundamental value generation.” https://www.theguardian.com/business/201...ance-says-studyHas CEO pay reflected long-term stock performance? In a word, “no.” https://yoursri.com/media-new/download/are-ceos-paid-for-performance.pdf
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
04/11/2017 10:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, det er noe annet, men sveinaa skriver at "de fleste toppledere" har kommet i posisjon på grunn av sine personlige egenskaper. Usikker på hva som menes med "de fleste", dog. Er det mer enn halvparten, eller 99 %? Hvis det menes "over halvparten" kan det være han har rett. Det ble trukket frem 15 mill. Det er rimelig høyt i Norsk målestokk. Om utgangspunktet er at alle kan bli adm. dir i et stort selskap er det bare tull. Påstandene som kommer frem i denne tråden passer nok best på mellomledere og «topp»ledere i det offentlige. Skal man bli best må man ha spisskompetanse. Litt rart at veeeldig mange tror at toppledere ikke har det. En personlig egenskap blant mange som er viktig er feks gjennomføringsevne. Ser man på koblinger vil man nok fort finne ut at et politisk nettverk og lederjobb i det offentlige er mer sammenfallende.
|
|
|
04/11/2017 12:00
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vel de 15 mill var for topplederen i Nordea konsernet som er et av nordens største selskaper uansett bransje. Den gangen var det 40.000 ansatte, i dag ca 33.000. Topplederlønninger i Resten av Norden ligger noen hakk over Norge. Jeg synes ikke det er urimelig. 3 mill i etterlønn for en sim jobber i norsk idrett er noe helt annet
|
|
|
|
|