Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Miele Twindos (automatisk vaskemiddel)

Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) #2448401 01/11/2017 19:28
N
nordfonn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Noen her med Miele vaskemaskin med automatisk dosering av vaskemiddel?

Nylig installert en Miele maskin med twindos. Kjørte sykkelklær på treningsklær modus. De ble rene og pene, men lukter sykt mye vaskemiddelparfyme! Er det noen triks for å unngå dette? Etter det jeg forstår så kan man ikke kjøpe en allergivennlig utgave av ultraphase patronene uten parfyme?

Re: Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) [Re: nordfonn] #2448451 02/11/2017 08:39
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har ikke dette systemet sjøl. Men er det ikke bare å fylle patron nummer 1 med parfymefritt vaskemiddel?

Re: Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) [Re: nordfonn] #2448454 02/11/2017 08:49
T
TUM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Vi fikk justert ned såpemengden av servicemann i forbindelse med en sw oppdatering. Usikker på om det kan gjøres på egenhånd.

Ring Miele support, så kan de sikkert svare deg.

John
Re: Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) [Re: nordfonn] #2448458 02/11/2017 09:04
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
At noen ønsker parfyme i klærne sine er for meg en gåte. Bruker utelukkende parfymefritt vaskemiddel og tøymykner.

Re: Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) [Re: nordfonn] #2448517 02/11/2017 11:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Et stort problem med klesvask, er at det er svært vanskelig å dosere rett på vaskemiddel. Generelt bruker man altfor mye, særlig når man vasker lette klær og mindre klær som f.eks. treningsklær. Resultatet blir såperester i klærne. Det gir dårlige teknisk funksjon og på sikt større sjanse for at det gror seg kjip, sur lukt i dem. Moderne vaskemaskiner bruker også lite vann, av miljøvennlige årsaker som ikke betyr noe i Norge. Bruk m.a.o. ofte knappen for ekstra vannstand. Kjør også gjerne ekstra skylling. Noen vaskemaskiner har egen knapp for dette, så man kan sette det på ved oppstart, men mange - som vår Miele - må vi dessverre sette igang ekstra skylling (15 min.) etterpå. Man ser ofte mye såpeskum også da.

Hele poenget med automatisk dosering må jo være at den doserer riktig og lite! Ellers er det jo tøys.
Parfymestink er grusomt, så det at man ikke kan velge vaskemiddel gjør produktet uinteressant, synes jeg.

Bror & fam. har en Braun fra en del år tilbake har indikator som sier hvor mye vaskemiddel som skal brukes etter at man har puttet inn klærne. Det synes jeg virker som den beste løsningen.

Re: Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) [Re: nordfonn] #2448524 02/11/2017 11:55
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Vi hadde samme opplevelse. Tror ikke egentlig at doseringen er problemet - vi opplever den som ganske drøy i bruk. Derimot er det et problem at de er satt opp til å bruke minst mulig vann, ut av boksen. Skyllingen er dermed helt elendig. Vi har stilt inn maks bruk av vann i skyllesyklusen + ekstra skyllesyklus. Det har hjulpet mye for oss, så prøv gjerne det. Hvis man er vant til parfymefritt vaskemiddel, er det uansett en overgang å begynne å bruke med parfyme (selv om ultraphase'n var av de bedre luktmessig for min del).

Det andre, og større problemet vi har hatt med systemet, er oppblomstring av uhumskheter i maskinen, med dertil stygg lukt. Vår maskin står på bad, med ideell temp for bakterievekst, så det er nok en faktor. Inntil vi får dedikert vaskerom, bruker vi vanlig pulver-vaskemiddel, som synes å gi mindre problemer med lukt.

Re: Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) [Re: anonym22] #2448607 02/11/2017 21:10
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Du kan få kjøpt egne beholdere vanlige vaskemidler i nettbutikken til Miele.
https://www.miele.no/husholdning/produktsoek-innsatser-for-vaskemiddelbeholdere-2114.htm?shop=1#

Re: Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) [Re: jok] #2448615 02/11/2017 21:38
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Aha! Er det sånn at man kan ha to ulike typer i maskinen? Tanken er en til lyst og en til mørkt? Vi bruker jevnlig fire vaskemidler.

Men, doserings-, skyllings- og bakterievekstproblematikk tyder på at det fortsatt trengs litt utvikling her.

Re: Miele Twindos (automatisk vaskemiddel) [Re: nordfonn] #2448815 03/11/2017 20:37
N
nordfonn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Har satt meg mer inn i det nå.

For å oppklare litt:
Twindos maskinene har to integrerte vaskemiddelholdere i bunn av maskinen. Når man starter en vask kan man velge å bruke disse, eller den standard vaskemiddel-skuffen som man finner oppe til venstre på alle normale vaskemaskiner.

Man kan videre programmere hvilket vaskemiddel som er fylt på hver beholder. Her kan man ha et tokomponentsystem fra Miele (ultraphase 1 og 2) eller ha tomme beholdere man kan fylle opp med valgfritt flytende vaskemiddel. Man kan også fylle på tøymykner og programmere inn at det er det man har fylt på på f.eks. beholder 2.

I maskinens innstillinger-meny er det mulig å justere mengde vaskemiddel som skal brukes pr vask fra beholderne (XX ml) samt at det mulig å øke mengde vann som skal brukes for vask og skylling.

Videre leste jeg i bruksanvisningen at ultraphase ikke var anbefalt for treningstøy modus.

En av fordelene med å bruke beholderne kontra vanlig påfylling skal være at maskinen doserer inn vaskemiddel etter hvert i vasken.

Så.. alt i alt så virker det som et bra system, må bare bruke det en stund og bli kjent med hva som funker best av innstillinger etc.

Moderator  support