Har bestemt meg for å "nedgradere" *) til bar-end shifters på touringsykkelen min, og har bestilt Dura-Ace shiftere siden jeg har gode erfaringer med dem fra temposykkel.
Da kan jeg selvsagt fortsette å bruke 105-hendlene som står på nå kun som bremsehendler. Men siden dette åpner for en mulighet til å kjøpe nytt stash spør jeg likevel: Hva finnes på markedet av "rene" bremsehendler for bukkestyre, med kvalitet/finish på 105/Ultegra-nivå? Jeg vil ikke ha retro-hendler med bremsestrømpe som føres oppover.
*) Hvorfor nedgradere? 1. For å få bedre plass til bikepacking-bag i bukken uten å komme i konflikt med girhendler 2. Fordi jeg aldri blir helt fornøyd med indeksgiringen på fremgiret (trippel racerkrank) 3. Enklere mekanikk, mindre som kan gå i stykker på tur.
Re: Bremsehendler uten girveksler, for bukkestyre
[Re: mogens]
#244830701/11/201712:57
Ikke det du spør om men jeg mener jeg har sett et sted en kar som fjernet deler av innmaten i hendelen slik at den ble en ren bremsehendel. Du får jo imidlertid ikke tilfredsstilt ønske om nytt stash med en slik løsning da..
#244831001/11/201713:02
Hvis trådstarter beholder 105-hendelen som en ren bremsehendel, og kobler fra gir-wire, vil det ha noen som helst negativ påvirkning av funksjonen til hendelen. Altså bremsefunksjonen? Dette vil f.eks. være aktuelt også ved en konvertering til 1x11 på landevei.
#244832501/11/201713:35
Hvis trådstarter beholder 105-hendelen som en ren bremsehendel, og kobler fra gir-wire, vil det ha noen som helst negativ påvirkning av funksjonen til hendelen. Altså bremsefunksjonen? Dette vil f.eks. være aktuelt også ved en konvertering til 1x11 på landevei.
Jeg tviler vel på det, estetisk er det litt irriterende da dette er eldre skiftere der girstrømpe peker sideveis ut fra hendelen, og når man tar vekk girstrømpen stikker et lite "rør" på ca 10mm ut på siden som normalt støtter strømpen.
[Re: Radival]
#244834901/11/201714:49
Endte med å bestille SRAM hendlene. 44€ pluss frakt og moms fra Bike-components.de. Takker for alle innspill!
Etter å ha googlet rundt kabeltrekk så ser det ut til at SRAM landeveisbremser har identisk kabeltrekk som eldre Shimano hendler, av typen som har girwiren ut på siden. Nyere Shimano-hendler av typen med skjult girwire (under styretapen) trekker mer wire, og av disse trekker angivelig 11-delt mer enn 10-delt. Altså 3 varianter hos Shimano.
SRAM hendler skal da (forhåpentligvis) kunne brukes som erstatning for de eldre 9-delte Shimano-hendlene jeg hadde.
SRAM S500 hendlene er mottatt, montert og testet. Fungerer ypperlig sammen med Avid-skivebremsene. Tror de trekker litt mer wire enn de gamle Shimano 105-hendlene (for 9-delt gir).