Bakgrunn: Nå kommer saltet på transportetappen og borettslaget skrur vel muligens snart av vannet i utekrana (og helt vellykka å spyle i oppkjørselen i kuldegrader er det heller ikke).
Suboptimalt og da ikke helt fristende å bruke Fuel Ex 9.9-en gjennom vintersesongen.
Blir det ordentlig vinter er det et fett, da går jeg heller på ski. Men ordentlig vinter i Oslo begynner snart bare å minne om et minne.
Skisse til løsning: Jeg kan da tenke meg å kjøpe en rimelig halvdemper med litt stivennlig, semi-oppdatert geometri. Grand Canyon AL SL 7.0 (svart ser ikke så billig ut) til kr 13 000 inkl. moms og frakt (og så blir det vel noen hundrelapper i gebyr til DHL) frister. Bygge om til endelt med ovalt Absolute Black 32-drev, en 1500-kroners-dropper som Meridas og ett sett ISP. (Ja, der røyk 4000 til.)
110 mm gaffel og 68.5 graders styrevinkel er av de viktige plussene. Og da er det store spørsmålet: Hvilke andre rimelige halvdemperalternativer har liknende tall?
En pluss-halvdemper kunne vært en mulighet, men med vanlig 29" ser jeg litt mer flerbruksmuligheter. (Jada, to hjulsett er et alternativ, men da blir det plutselig Chameleon og to hjulsett.) Da kan jeg etter hvert kvitte meg med to stk. slitne/kjedelige halvdempere (én vinter/én sommer), for å fylle på med andre nye sykler.
Re: Sti-halvdemper, Grand Canyon - andre forslag?
[Re: anonym22]
#244788430/10/201720:26
Hvis du går for Slx så får du gjennomgående aksling bak, men da er den enda dyrere. Alternativt kan du se på "Factory outlet" og eventuelt finne en billigere, men det var lite å velge i med mindre du er liten. Jeg ser også etter noe ala Grand Canyon, men ønsker 142mm aksling og 27.5" hjul med fester til skikkelige skjermer og gjerne bagasjebærer. Det har jeg ikke funnet enda.
Se også på Bird bikes; de var rimelige.
Karbonbasert livsform.
#244789130/10/201720:48
Stanton- og Orangesyklene i 29’’ er litt for dyre for planen. Mulig jeg justerer planen
Plus-sykkel er stadig oppe til vurdering, men det blir ganske annerledes plan i tilfelle.
Den Beasten har kanskje ikke Boost bak? XD-boss har den ikke. Hvis/når Plus tror jeg egentlig jeg legger på mer penger og får Boost og XD og ideelt sett også Eagle, slik at hjulsett kan brukes om hverandre med Fuel EXen. Hvis Chameleon er å få tak i med (beskjeden) forhåndsrabatt fortsatt, så kan jeg ende opp med å kjøpe en. Hadde det stått en R+ i en butikk i Large til 20 tusen hadde jeg nok tatt den med meg. Flaks de aldri står noe sted
#244821901/11/201707:45
Jeg hadde gått for Trek Stache (29+). Nå har jeg ikke prøvd denne sykkelen, men elsket 29+ og denne sykkelen ser fin ut, har den riktige geoen og får veldig bra tester. Faktisk hadde det kanskje blitt min eneste sykkel om jeg måtte velge bare en.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
#245428905/12/201723:02
Gjorde samme vurderinger som deg etter litt frem og tilbake. Har en Scalpel jeg absolutt ikke vil utsette for salt, og kunne godt tenkt meg en grovere stisykkel med plussdekk. Fant vel ut at på vinterstier så trenger jeg ikke bakdemperen og vil ha en billig vintersykkel. Landet på en Cujo1 med Wratchild jeg også og er strålende fornøyd. Funker både til bryggedrag på blank is og full gass i skogen. Helt konge på vinterføre! Har ikke tenkt et sekund på at jeg ikke har bakdemper :-)