Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Scott Foil 20 2017 for en tjukkas?

Scott Foil 20 2017 for en tjukkas? #2447607 29/10/2017 18:10
J
Jokkulf Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Hei,
Da kunnskapen min om sykler er svært begrenset, tenkte jeg å høre med noen som har litt mer innsikt enn meg selv. Jeg lurer kort og godt på hva folket tror om sykkelen nevnt i tittelen. For å gi dere litt kontekst er jeg en halvtjukk mosjonist som ønsker en relativt rask sykkel som jeg kan bruke på amatørritt etterhvert. Jeg er ikke den mest aktive, hadde 100 mil i fjor og 150 hittil i år, men har planer om å øke dette betraktelig og får bare mer og mer dilla.

Jeg har en Nakamura Pursuit 5.0 2017 nå, og er klar over at det egentlig holder i massevis for meg. Men, når man har fått et oppheng på noe er det vanskelig å gi slipp på det :-p
Uansett, jeg har sett på sykkelen hovedsaklig for at den er dritfin og det ser ut til at den får brukbare omtaler. Men lurer da altså på om det er en god "investering" når man må ut med såpass med penger?

https://www.milslukern.no/product.html/scott-foil-20-2?category_id=648

Redigert av Jokkulf; 29/10/2017 18:15.
Re: Scott Foil 20 2017 for en tjukkas? [Re: Jokkulf] #2447662 29/10/2017 21:42
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Er ikke så oppdatert på priser på markedet, men jeg ville forhørt meg om rabatt siden 2018-modellene er på vei inn i butikker nå.

Re: Scott Foil 20 2017 for en tjukkas? [Re: Jokkulf] #2447667 29/10/2017 22:18
G
Gunde73 Offline
Fersking
Fersking
G
Scott foil 20 blir helt knall. Kommer ikke til å angre på det.

Re: Scott Foil 20 2017 for en tjukkas? [Re: Jokkulf] #2447702 30/10/2017 08:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Ja, Scott Foil 20 vil være en topp sykkel, om det er aero-rittsykkel med felgbremser du trenger ICON_SMILE Men det er verdt å vurdere alternativer.

Dette er et godt (og underholdende) sted å begynne: Road Bike Buyers Guide - What You Need To Know.

Noen ting du bør ta stilling til i første omgang:
- Type sykkel (rittsykkel, komfortracer, allsidig/eventyr).
- Type bremser (felgbremser versus skiver). Skivebremser gir bedre modulasjon og bremsekraft, særlig i vått vær, men medfører noe høyere vekt. Skiver er tillatt i turritt, men inntil videre ikke i aktive ritt/Masters.
- Dekklaring (hvor brede dekk man får plass til). Større dekklaring/bredere dekk på 28-30mm eller mer gir høyere komfort og bedre grep om du skal sykle på grus og annet røffere underlag.
- Evt. felger for slangeløst oppsett (tubeless). Mindre avgjørende enn punktene over, men slangeløst oppsett gir redusert fare for punktering idet guffen tetter små hull og du kan bruke lavere lufttrykk uten å risikere snakebite (at slange kommer i klemme mellom felg og dekk). I tillegg gir slangeløst oppsett noe lavere rullemotstand.

Lykke til!

Re: Scott Foil 20 2017 for en tjukkas? [Re: Sepeda] #2447721 30/10/2017 09:44
J
Jokkulf Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Takk for svar, folkens! :-)

Sepededa:
Veldig utfyllende svar. Jeg har tittet på filmen. Jeg har allerede en CX som jeg bruker når jeg vil sykle litt variert. Jeg er en eksplosiv type (drevet med styrkeidrett i mange år, så ikke den mest naturlige overgangen) og liker best å kunne sykle drag i høyt tempo, har lyst på en sykkel som jeg kan sykle moderate distanser (alt fra 1 - 8-9 mil) som gir meg følelsen av å være rask og responderer når jeg tråkker til, men samtidig ikke er ubehagelig å sitte på. Slik jeg skjønte det, har visst Foil noe komfort samtidig som den er hurtig- men jeg har jo egentlig ikke peiling.

Igjen, takk for svar :-)

Sitat: Sepeda
Velkommen på forumet!

Ja, Scott Foil 20 vil være en topp sykkel, om det er aero-rittsykkel med felgbremser du trenger ICON_SMILE Men det er verdt å vurdere alternativer.

Dette er et godt (og underholdende) sted å begynne: Road Bike Buyers Guide - What You Need To Know.

Noen ting du bør ta stilling til i første omgang:
- Type sykkel (rittsykkel, komfortracer, allsidig/eventyr).
- Type bremser (felgbremser versus skiver). Skivebremser gir bedre modulasjon og bremsekraft, særlig i vått vær, men medfører noe høyere vekt. Skiver er tillatt i turritt, men inntil videre ikke i aktive ritt/Masters.
- Dekklaring (hvor brede dekk man får plass til). Større dekklaring/bredere dekk på 28-30mm eller mer gir høyere komfort og bedre grep om du skal sykle på grus og annet røffere underlag.
- Evt. felger for slangeløst oppsett (tubeless). Mindre avgjørende enn punktene over, men slangeløst oppsett gir redusert fare for punktering idet guffen tetter små hull og du kan bruke lavere lufttrykk uten å risikere snakebite (at slange kommer i klemme mellom felg og dekk). I tillegg gir slangeløst oppsett noe lavere rullemotstand.

Lykke til!

Moderator  support, Valentino