Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reverb "Cold weather fix"

Reverb "Cold weather fix" #2445293 17/10/2017 19:48
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Leser på forumet at noen har fått utført en såkalt cold weather fix på reverben sin for at den skal funke bedre ved lave temperaturer. Klarer imidlertid ikke finne noe om dette. Er det en faktisk Rockshox-prosedyre, eller bare noen som har kommet på noe lurt? Hva innebærer den?
Tynnere olje i pinnen? Eller tynnere olje i remoten slik at denne faktisk får åpnet kretsen i pinnen? Eller noe helt annet?

Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: Cerberus] #2445296 17/10/2017 20:00
T
Tommy strandvold Offline
Fersking
Fersking
T
Det som har fungert for meg, er å stå ute i kuldegrader med kald olje å bleed'e remote ledningen. Men har ikke hørt om noe offesiell måte. Mulig jeg blir lurt av plasebo effekten, men jeg mener dette hjelper på min pinne om vinteren. Mulig oljen trekker seg litt sammen når den blir kald, nok til at den ikke klarer å aktivere senkepinnen når du trykker på knappen.

/Tommy

Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: Cerberus] #2445299 17/10/2017 20:24
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke fått med meg noen av hemmelighetene, men med fem stk reverber i eie så har jeg da litt erfaring.

Tynnere olje enn reverbolje er ikke så lett å oppdrive, Red Line "Like Water", muligens. Etter kjapp test i fryseboks, så var reverbolja ganske tyntflytende.

Erfaringsmessig kan det være mikrolekkasje i ytre krets, og siden det alltid er statisk trykk der, pga at man gjerne strammer hastighetskontrollen til maks, så kan det sive ut gradvis, det skjer ihvertfall hos meg, i løpet av et års tid.

Den gangen jeg luftet i kaldt vær, så begynte pinnen å sige ned av seg selv i knallvarmt vær, slik at jeg måtte skru noen tørn på hastighetskontrollen, for at den skulle slutte med det. Så det er endel temperaturavhengighet ute og går.

Lufting om vinteren har også fikset treghet hos meg. Etpar ganger ihvertfall. Og å se til at det er 250 psi inni, av og til.

Om man ikke er pinlig nøye med å suge bort olja, slik at nivået blir riktig under ventilen, blir det alltid tregt. (Når man gjør full service, ja)

Det er sikker noen som synes det er teit å holde seg til reverb, men for min del er lett tilgang på deler, pluss at jeg ikke avhenger av noen andre til å holde ting på stell, temmelig viktig.

Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: Cerberus] #2445324 18/10/2017 05:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
gå over til BikeYoke DeHy eller WolfTooth ReMote Sustain. Da slipper du problemer med at aktueringskrets får lavere væskenivå når det blir kaldt. (oljen krymper). Bonus er også utrolig mye bedre ergonomi. Har DeHy med Triggy på fatbike, og er knallfornøyd (ikke det at jeg hadde trøbbel om vinteren før den, da. Bare det at tommelen min hadde problemer)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: Cerberus] #2445330 18/10/2017 06:45
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har syklet mye om vinteren og reverb har frosset ofte for meg. Fikset det med å lufte remoten når jeg kommer hjem. Men flere ganger har jeg fått til å løfte setepinnen etter å ha varmet remoten med hendene.

Dette satte meg på ideen om at det gjelder å holde remoten varm, og etter at jeg begynte å sykle med sånne styremuffer så forsvant problemet. Jeg må fortsatt lufte remoten oftere om vinteren enn om sommeren, ser ut til at en eller annen pakning slipper inn mer luft om vinter enn om sommer. Men pinnen fryser ikke på tur lenger, må bare lufte når kommer hjem dersom jeg kjenner at den begynner å bli treg.

Later til at varmen fra hendene er nok til at det blir godt og temperert der.

Et alternativ jeg tenkte på var også å stripse fast en sånn varmepose man kan legge i hanskene. Dessverre var den jeg hadde for gammel og sluttet å funke litt vel tidlig.

Ps. siden problemet ligger i remoten vil jeg også tro at en annen remote kan gjøre jobben bedre. Kanskje ingen som har vintererfaring med denne ennå? https://www.merlincycles.com/rockshox-re...DQaAkmqEALw_wcB

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: Cerberus] #2445355 18/10/2017 08:13
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En jukkepinne med vaier i stedet for olje/hydraulisk remote vil kanskje ikke ha dette problemet?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: Hoaas] #2445358 18/10/2017 08:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Hoaas
En jukkepinne med vaier i stedet for olje/hydraulisk remote vil kanskje ikke ha dette problemet?
Eller bygge om den man har til vaier.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: ØysteinS] #2445363 18/10/2017 08:49
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: ØysteinS

Det er sikker noen som synes det er teit å holde seg til reverb, men for min del er lett tilgang på deler, pluss at jeg ikke avhenger av noen andre til å holde ting på stell, temmelig viktig.

Samme innstilling ICON_SMILE . Gjør meg lite å ta service med kun oljeskift 1-2 ganger i året, og service med servicekit ca. 2. hvert år. Eneste er dette problemet med kulden.

Ser ut som det er enighet i at problemet er i remoten og ikke selve pinnen. Får prøve med lufting i kulde, synes hydraulikken ellers funker såpass greit at jeg ikke ser poenget med vaier.

Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: Cerberus] #2445365 18/10/2017 08:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Cerberus
synes hydraulikken ellers funker såpass greit at jeg ikke ser poenget med vaier.
Syntes jeg også helt til jeg byttet til DeHy. MYE lettere å trykke på hendelen, og du slipper å strekke tommelen like langt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: Cerberus] #2445367 18/10/2017 09:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Min Reverb coldweather fix er å ha en Gravity Dropper i reserver for de kalde månedene.
Der er også servicen gjort med hammer og tang og omtrent komplett rebuildkit koster 2-300 kroner :-)

Men den er stygg...som juling.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: RazeFaze] #2445384 18/10/2017 09:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: RazeFaze
Min Reverb coldweather fix er å ha en Gravity Dropper i reserver for de kalde månedene.
Der er også servicen gjort med hammer og tang og omtrent komplett rebuildkit koster 2-300 kroner :-)

Men den er stygg...som juling.
Og funker - en liten stund før du må justere. Og med lang vandring, tåler den lite bruk før det blir slark.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: baronKanon] #2445520 18/10/2017 21:15
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: baronKanon
gå over til BikeYoke DeHy eller WolfTooth ReMote Sustain. Da slipper du problemer med at aktueringskrets får lavere væskenivå når det blir kaldt. (oljen krymper). Bonus er også utrolig mye bedre ergonomi. Har DeHy med Triggy på fatbike, og er knallfornøyd (ikke det at jeg hadde trøbbel om vinteren før den, da. Bare det at tommelen min hadde problemer)

Gjelder kun for stealth-versjonene ser det ut som..

Re: Reverb "Cold weather fix" [Re: BjørnAa] #2445575 19/10/2017 07:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: BjørnAa
Sitat: baronKanon

Gjelder kun for stealth-versjonene ser det ut som..
stemmer

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support