|
Spark RC 2017, SAG?
|
Spark RC 2017, SAG?
#2445075
16/10/2017 20:33
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Fikk en god deal på den lokale sportsbutikken for noen uker siden på en Scott spark RC Pro.
Har hatt spark 910 tidligere (2013) og følte den var rimelig lett å sette opp i forhold til sag. 2017 mod finner jeg derimot litt mer vondbråten i forhold til perfekt setup.... (bakdemper) Føler den tråkker veldig bra i åpen stilling med 25% sag, men klarer ikke benytte meg av full vandring selv ved hardkjør ned stier jeg benytter meg av all vandring på stisykkelen (broson 2016). Denne utgaven av Spark er uten tvil betydelig med proggresiv enn tidligere utgaver, men hvordan løser folk det for å utnytte all vandringer? Har prøvd med 30%, men da følte jeg twinlock måtte benyttes i hver minste kneik oppover.... Er det bare HMF eller finnes det noen tjuvtriks for å få et perfekt oppsett? Gaffelen er så langt spot on...
Redigert av Go big; 16/10/2017 20:33.
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445168
17/10/2017 08:51
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 383
superjon
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 383 |
Jeg bruker i hvertfall twinliock på midtre innstilling i alle motbakker. Åpen gynger for mye.
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445169
17/10/2017 08:56
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Hvor mye SAG kjører du med da?
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445295
17/10/2017 19:55
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404 |
Jeg har byttet fra Genius 710 2015 modell til Spark 710 Plus 2017 modell og sliter med litt av det samme.
Jeg savner en tabell med vekt der jeg kan stille inn demperen som et utgangspunkt.
Jeg har nå prøvd med 25% SAG og synes nok at jeg må sette twinlock i "låst" posisjon i en hver motbakke med grus. I terrenget funker midtstilling veldig bra.
Forrige eier veier mindre enn meg og hadde satt rebound på veldig treg, jeg har flyttet den nærmere midten, synes det ble bedre.
Jeg synes fortsatt at sykkelen er lettere å dytte ned (du lener deg litt over sete på en måte) enn Genius 710.
Var det ikke bakdemperen som skulle være så fantastisk?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: SykkelGlenn]
#2445297
17/10/2017 20:06
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Jeg bruker stort sett amatørmetoden. Prøver meg frem med retur, ha i litt luft, ut å trå litt hardt teknisk. Bruker jeg opp bare halve vandringa, ta ut litt luft osv.. 
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445387
18/10/2017 10:03
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,549
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,549 |
Ifølge Fox sine sider gjelder følgende for DPS EVOL dempere:
When adding air to the air chamber, it is important to equalize the positive and negative air chambers by slowly compressing the shock through 25% of its travel 10-20 times after every 50psi addition. • Adding air to the shock without periodically equalizing the air chambers can lead to a condition in which the shock has more pressure in the positive chamber than the negative. In this condition the shock will be very stiff and can top-out. You can equalize the air chambers by slowly compressing the shock until you feel and hear a transfer of air. Hold the shock at this point for a few seconds to allow the air to transfer from the positive to the negative chamber.
Har ikke teset på min 930 selv men gi gjerne en tilbakemelding her om ovennevnte hjelper.
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445412
18/10/2017 12:30
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg trodde Scott hadde fått et bedre oppheng? Sånn som det beskrives her så må det være store utfordringer med "pedal bob"?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: sveinaa]
#2445415
18/10/2017 12:38
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Jeg trodde Scott hadde fått et bedre oppheng? Sånn som det beskrives her så må det være store utfordringer med "pedal bob"? De har fått et mye bedre oppheng..
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Kriss]
#2445424
18/10/2017 13:36
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg trodde Scott hadde fått et bedre oppheng? Sånn som det beskrives her så må det være store utfordringer med "pedal bob"? De har fått et mye bedre oppheng.. Ok. Men hva er greia med pedal bobbingen da? Høres jo grusomt ut...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445500
18/10/2017 19:53
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,549
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,549 |
Jeg opplever ikke noe problem med pedalbob, men har noe utfordringer med pedalstrikes når jeg kjører "standard" hjulsett. De gangene jeg kjører med 29+ dekk foran øker naturlig nok krankhøyden og da oppleves ikke dette som problematisk.
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445511
18/10/2017 20:32
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Opphenget og geometrien er et lysår foran tidligere modeller. Problemet mitt er at jeg sliter litt med å finne perfekt SAG på demper. Synes det er kjedelig å stoppe for å fikle med pumpa også så det gjør det ikke bedre.. et annet poeng er at det kanskje ikke er føre for å finne det perfekte trykket nå heller? Veldig glatt i skogen som gjør at det ikke kan dundres på like hardt? Jeg endrer aldri trykk i forhold til tørt / glatt, men mulig noen gjør det også?
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445537
19/10/2017 05:34
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404 |
På hvilken måte synes dere opphengt på nye Spark er bedre?
Jeg må ærlig innrømme at jeg nesten ikke kjenner forskjell, og det lille som er går kanskje i negativ retning. Jeg synes sykkelen siger mer sammen enn tidligere modeller, ofte pedalstrikes enn før. Jeg like geometrien med at jeg ser mer av forhjulet, det hjelper jo på selvtilliten nedover.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445556
19/10/2017 07:07
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Jeg har motsatt erfaring. Holder seg mye bedre i vandringa i åpen stilling. RC, mulig vanlig er annerledes.
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: SykkelGlenn]
#2445562
19/10/2017 07:28
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Jeg synes sykkelen siger mer sammen enn tidligere modeller, ofte pedalstrikes enn før. Dette gjelder ikke spesifikt nye Spark da jeg ikke har testet den, men noen ganger trenger nye dempere innkjøring, noe som fører til at med "riktig" sag så har de egentlig for lite luft. De gangene jeg har opplevd dette har det ordnet seg etter noe mer bruk, og mitt lufttrykk har økt litt etter noen uker.
- Stefan
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: SykkelGlenn]
#2445583
19/10/2017 08:15
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
men klarer ikke benytte meg av full vandring selv ved hardkjør ned stier jeg benytter meg av all vandring på stisykkelen (broson 2016).
Problemet mitt er at jeg sliter litt med å finne perfekt SAG på demper. Synes det er kjedelig å stoppe for å fikle med pumpa også så det gjør det ikke bedre.. et annet poeng er at det kanskje ikke er føre for å finne det perfekte trykket nå heller? Sag er kun et utgangspunkt og bare ett av flere parametre å bruke til justering av demper. Å bruke hele vandringen er ett annet parameter. Det betyr jo ikke at man kan stille inn sag på en gitt prosent og kjøre en tur og akkurat bånne demperen en gang, så er det perfekt og akkurat slik man vil ha det. -Vet du akkurat hvor 100 % bruk av demperen er? (Det er ikke hele skaftet.) -Oppheng/demper er antakelig såpass progressivt at det skal en del til å bånne eller bruke de siste 5 %. -Som du sier, hvis føret eller stiene du kjører p.t. ikke er av det røffeste, så er det naturlig å ha litt vandring igjen til hardere kjør - gitt at du vil ha samme psi hele tiden da. -Jeg ville heller vært opptatt av følelsen, om du synes sykkelen følger terrenget godt nok eller om den er for stiv. -Twinloc er til for å brukes. Hvis du tar i såpass psi at du aldri føler for å bruke midtstilling til klatring i bratt terreng, eller når du skal tråkke på på flata i lett teknisk terreng, er sjansen for at du har for mye luft i og går glipp av følsomhet og plushet stor. -Husk at Rebound også har betydning for totalopplevelsen og oppførselen. Jeg synes sykkelen siger mer sammen enn tidligere modeller, ofte pedalstrikes enn før. Jeg savner en tabell med vekt der jeg kan stille inn demperen som et utgangspunkt.
Nå er vel Spark Plus som de fleste andre Plus-fulldempere en del lavere og har lettere for å få pedalstrikes. Nyere sykler med mer moderne geo er også typisk litt lavere. (Low and slack, vettu.). Et typisk utgangspunkt for psi i Fox bakdemper er din egen vekt (sykkelklar) i pund. F.eks. 90 kg + 3 kg klær/stash = 93 kg = 205 lbs = 205 psi. Hvis du liker å sitte å tråkke i motbakker på sti og også ønsker å bruke demperen en del i åpen modus, vil jeg tippe at noe høyere vil være bedre - f.eks. 215-225 lbs. Smart å prøve med for mye også, sånn at du kommer til et punkt der du faktisk synes den er for hard! men noen ganger trenger nye dempere innkjøring, noe som fører til at med "riktig" sag så har de egentlig for lite luft. Gjelder ikke det alltid? Min erfaring er iallfall samme, at demperen blir litt blautere og plushere etter de første turene.
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2445652
19/10/2017 12:18
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Joda twinlock er til for å brukes, men bruker den stort sett bare på traktorveier, dårlige grusveier osv nå. På forrige gen brukte jeg den i alle klatringer, men føler den blir overkill i klatringer på sti nå. Tror jeg har kommet frem til en bra setup nå med 27% sag. Og jeg vet selvsagt hvor mye av skaftet som blir brukt!
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Duck]
#2446360
23/10/2017 19:07
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,549
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,549 |
Ser først nå at det ikke er Evol luftkammer på RC Pro, og anbefalingen min ovenfor ikke treffer. Likevel er tydeligvis flere litt tyngre ryttere på WWW som har hatt problemer med riktig lufttrykk på 2017 Evolmodellene.
"Lelandjt" hevder blant annet; " EVOL is a larger negative spring. That's part of the problem. For a more linear spring curve in the first half of travel to reduce sag you need a less powerful negative spring so get a "regular" non-EVOL can. To increase mid travel support, reduce operating pressure, and reduce progression late in the travel (for the people who aren't getting full travel) get a larger volume positive chamber. They look like this with the larger diameter sleeve on the upper part of the can."
Og på side 4 i tråden;
"Speaking of shocks, the RCs come with a normal negative volume can (Evol). I know I've said a couple times before in this thread that I don't like large negative volume cans on XC and Trail bikes but after tuning my RC and reading the tuning tales in this thread I'm repeating my advice to buy a standard positive and negative volume can for your Spark."
Mange meninger og ikke lett å bli klok på, men jeg er superhappy med min 930 til blandet stikjør i Nord- og Lillomarka.
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2446367
23/10/2017 20:06
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,549
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,549 |
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Duck]
#2446406
24/10/2017 06:51
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404 |
Dette var jo skremmende lesning.
Det er svært synd at man må dykke ned i svært teknisk lesning om bakdemper-teknologi før man kjøper sykkel.
Det kan vel ikke være slik at Scott har designet den nye Spark'en for lette ryttere? På Scott demodager fikk jeg høre at syklene er bygget uten vektbegrensning og der er mye derfor f.eks Spark 910 ikke veier ca 11kg lenger, men nærmere 12.5kg.
Snakker de feil?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2446421
24/10/2017 07:36
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Jeg opplever nå den nye modellen som bedre designet for min vekt. (tung....) Etter at jeg traff på lufttrykket har den fungert helt perfekt. Myk og fin i starten og med god støtte etter hvert. Kjører hele tiden åpen på sti nå og får brukt all vandringen uten at den siger for mye sammen i klatringer (noe den gamle gjorde)
Ser det tidligere er nevnt pedal-strikes i tråden. Klart sykkelen er ikke kjempehøy, men er man vant til lave stisykler pedal-strikes fra Spark null problem.
Ser mange av de som har problemer på mtbr er amerikatunge.... Mulig det blir problemer når rytter har tresifret vekt!
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2446458
24/10/2017 09:09
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404 |
Da vet jeg ikke hva du legger i tung? Jeg veier ca 96kg på sokkelessen = amerikatung :-)
Min forrige Spark 910 (2013 modell) og Genius 710 (2015) hadde ingen problemer med å finne riktig sag. Jeg synes begge disse holdt seg mye bedre oppe i vandringa i midtstilling, den stillingen jeg har brukt på kupert sti, og oppover på sti.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2446461
24/10/2017 09:14
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Kan det hende at opphenget er så mye bedre at sykkelen kan sykles annerledes? At man på en måte slipper å lete etter HT følelsen når det er flatt eller går oppover.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2446469
24/10/2017 10:18
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Jeg på 90 er en tung sykelist i mitt hode.... Amerikatung er vel fort 110? Kjørte du høy eller lav på gamle spark? Jeg kjørte konsekvent lav og følte den sank skikkelig sammen i klatringer i åpen modus.
Den gamle demperen (DT) som jeg hadde var merket på hvordan den skulle være justert i midtstillingen. Husker det var en strek og noen prikker...
Hvordan er dette på den nye? Mulig det kan være feiljusteringer der?
Sykkelen føles helt klart annerledes og man slipper å lete etter følelsen ja!
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2446488
24/10/2017 11:31
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404 |
Noen kg unna amerikatung altså... ;-)
Kjørte 95% på høy på gammel Spark, det samme på Genius 710. Satt den i lav når det gikk mye nedover, f.eks i Trysil i sommer, en hel dag i Magic Moose og noen få andre nedover stier. Den gamle ble jo litt tryggere nedover i lav, men klatret dertil dårligere.
Siden du kjørte den i lav skjønner jeg mer hva du/dere mener med at den henger bedre i vandringa. Jeg som kjørte nesten alltid i høy har en annen følelse.
Min demper er uten noen merker, men det følger jo med en SAG måler som jeg kan sette på demperen for å måle. Det kunne gjerne vært noen streker på selve demperen, hadde jo vært lettere å gjøre noen justeringer ute i felten.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
Re: Spark RC 2017, SAG?
[Re: Go big]
#2446534
24/10/2017 13:26
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Tenker på merker som viste at midtstillet var riktig innstilt. Mulig dette bare var på DT demperne og ikke fox som det har vært de siste årene...
|
|
|
|
|