Ta over forfallent småbruk...
|
Ta over forfallent småbruk...
14/10/2017 10:44
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Et familiemedlem skal selge et småbruk der både hus og låve er i relativt dårlig stand. Det er sannsynligvis mer lønnsomt å byge nytt enn å foreta en totalrenovering av hovedbygning. Men å kjøpe ut andre familiemedlemmer og bygge nytt er nok dessverre urealistisk.
Jeg klarer likevel ikke slippe tanken helt. Jeg antar at om det legges nye rør og males utvendig så vil huset være beboelig i noen år. Noe annet er om man vil trives et sånt sted. Økonomisk kan det være en svært gunstig investering. Noen som har erfaringer å dele?
|
|
|
Re: Ta over forfallent småbruk...
[Re: stiniss1]
14/10/2017 15:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Om det skal være økonimisk gunstig fortutsetter i hvertfall et par ting. Skallet (tak, vegger, fundering) skal være noenlunde bra uten alt for store (råte)skader. Du skal kunne gjøre mye, det meste, eller alt selv (alt. må det ligge særdeles attraktivt til for å få tilbake investeringen).
Om du da vil trives avhenger av hvilke standarder du setter for ditt liv. Hvis du vil ha et godt råd, om du har familie, ikke flytt inn før du har tatt det av et par- tre rom dere kan leve i uten å måtte flytte ting og tang frem og tilbake hele tiden.
|
|
|
15/10/2017 07:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Haha, 330 visninger og ingen andre som har erfaring.
Skimter her gjennom den høye(re) utdanningen og tilhørende høye(re) inntekten til det gjengse TS-medlemmet?
|
|
|
[Re: Tange]
15/10/2017 08:14
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Neida, håndverker med hverken høy utdannelse eller høy lønn her;-) Men selv med 25 års erfaring i bransjen er det ikke lett å råde folk på så usikker info om stand /verdi/ osv osv. Å totalt rehabilitere et hus er som trådstarter ofte dyrere enn å bygge nytt, men det har jo sine fordeler også. En slipper søknadsprosessen, en kan ha et sted å bo samtidig, og en trenger ikke å lure på hva en skal ta seg til de neste to årene:-) Følg gjerne med på Sinnasnekker'n for inspirasjon;-)
|
|
|
15/10/2017 09:16
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Mye som kan virke romantisk på litt avstand - mitt råd er nei med mindre du har svært stor interesse og ikke minst nevenyttig selv.
Har tenkt tanken mange ganger selv - styrt unna hver gang.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
15/10/2017 13:10
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Har et gammelt småbruk selv. Som hytte. Og kan være si at vi kunne leid ganske fine hytter for det vi har i driftskostnader på det stedet.
|
|
|
15/10/2017 18:43
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ser jeg var upresis. Tanken er ikke full renovering, men å gjøre beboelig, først go fremst hive en masse dritt, legge nye rør,, male utvendig og litt innvendig også rive/ bygge nytt om noen år .
Spørsmålet er jo litt hva dette vil koste og hvordan det er å bo et sted som er "snn halvveis". Slik jeg forstår det bø rnye rør koste ca. 200.000 om man setter det bort og en god del mindre avhengig av hvor mye egeninnsats. Å male trenger vel ikke koste så mye.
|
|
|
15/10/2017 19:02
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Om det er overførbart eller ikke, vet jeg ikke, men vi gjorde noe lignende med et vanlig bolighus for noen år siden:
Tok over et 50-tallshus i "alt må gjøres"-forfatning. Litt i grenseland om det hadde lønt seg å rive. Vi pusset opp, aka sminket grisen, med tanke på å gjøre beboelig i 2-4 år før en totalrenovering. Vi malte alt, la nytt gulv i et par-tre rom (billig Pergo), og gipset opp et rom. Fikk lagt rør-i-rør og byttet sikringer på alle kurser + en del nye kurser. Byttet bad (våtromsplater og gulvbelegg) og kjøkken (rimelig Ikea-greier). Malte samtlige flater. Totalt endte vi rundt 200k for rubb og stubb. Da gjorde vi alt selv, bortsett fra rør og el. Største utgifter: elektriker, rørlegger og kjøkkeninnredning.
Du skal være motivert og gjerne ganske hendt, for å gå på et slikt prosjekt. Både du og evt samboer må kunne leve greit med at ikke alt er strøkent. Og det kommer helt sikkert til å bli ganske kaldt om vinteren, hvis det er så som så med isolasjon og vindsperre :-)
|
|
|
15/10/2017 19:07
|
erlingba
.
|
.
Hvorfor nye rør? Er det gamle lekk? Hvis du er litt handy kan du legge rør-i-rør selv og få rørlegger til å koble. Så sparer du endel penger, men ikke tid.
Man kan ha det fint i slitent hus, men varme er ganske viktig for trivsel. Kanskje det er lurt å installere en varmepumpe eller to?
|
|
|
15/10/2017 19:36
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vært med på å restaurere gammelt småbruk siden 1992. Det begynner å bli så smått bra nå. Man har aldri så god tid til å ta det som man tror.
ALT er skjevt, det er råte og det er tørr-råte, det er skjevt andre vegen og det er knust. I tillegg finner man garantert et heftig lager av asbestholdig Eternitt et eller annet sted i konstruksjonen :-D
Det LØNNER seg sikkert å rive og bygge nytt, men sjarmen og historien er uansett litt ekstra godt å ha senere ..
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
15/10/2017 21:17
|
maple
Entusiast
|
Entusiast
Flyttet i fjor fra enebolig i tettsted til gårdsbruk på landet. Stort gammelt bolighus som i likhet med småbruket i ditt tilfelle er fullt beboelig, men som trenger mye svette, blåtomler og kjærlighet før det når den standarden jeg ønsker at det skal ha. En ting er renoveringskostnader, en annen ting er din nye hverdag hvis du flytter til et småbruk. Du skriver ingenting om hvordan du bor nå, men husk at alt ved et småbruk vil ta en større andel av både fritid og sparekonto enn ved å bo i en leilighet eller enebolig i tettbygd strøk. Da snakker jeg om både plenklipping, snømåking, bæring av ved, vedlikehold av bygninger, adkomstveg og eiendom forøvrig. Dette kommer på toppen av all den tiden du kommer til å bruke på oppussing de neste årene. Du må være handy, eller tvinge deg selv til å bli det. På en annen side er det uendelig mange fordeler med litt større boltreplass. Størrelsen på boden eller garasjen er ikke lenger en begrensende faktor for hvor mange sykler du skal tillate deg å eie f. eks. Forutsatt at du setter i stand det uthuset sånn noen lunde da, såklart;-)
|
|
|
16/10/2017 05:58
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ordet "småbruk" har vanvittig mange søk på Finn og prisene har økt bra de senere årene, superpopulært. Om du skulle satse og finne ut at det blir for krevende er det andre ville kjøpe deg ut av situasjonen. Klarer du å gjøre noe selv og i tillegg kan leve en periode uten for mye luksus og renovere når du har råd, så kan det være spennende. Jeg ville begynt med en tilstandsrapport for å se hvor krevende det er. Er taket råttent og/eller lekk blir det fort dyrt.
Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
16/10/2017 05:59
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Artig å lese andres erfaringer. Ingen i hele verden vil tenke på meg som praktisk anlagt, men jeg kan sikkert bli det. Jeg og hun jeg da eventuelt skulle bod med har begge vokst opp på gård og hun har fortsatt bønder i slekten, så eventuell gårdsdrift skulle gått greit. Jeg har egentlig aldri vurdert seriøst å ta over, men når kjæresten spør og graver om hvorfor jeg ikke har gjort det, begynner jo tankene å surre litt.
Det som frister er jo at dette er snakk om et svært bynært småbruk. Så det er mulig å fortsette med karriere og vedlikeholde sosiale relasjoner.
En annen sak er jo hva man skulle brukt et slikt bruk til. Det er vel egentlig ikke noe vits å ha et småbruk om man ikke skal drive det.
|
|
|
16/10/2017 06:10
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Litt i samme banen som posten over, hva ligger i konseptet "Småbruk" som er så populært. Er det bygningsmassen, mye plass, muligheten til å ale opp juleribba selv og dyrke sin egne poteter? Når noen av dere snakker om at det er så arbeidskrevende å ha småbruk, peker dere da kun på vedlikehold av stor bygningsmasse eller har dere inkludert 36 høner i arbeidet?
- Stefan
|
|
|
16/10/2017 06:35
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det er nok plass. Potetåker og jorde. Låven er forfallen, men utegående høns skulle nok gått bra. Jeg har vokst opp med sau. Hun på stor gård. Så vi vet hva det dreier seg om.
Er man to som har dette som felles prosjekt går det fint. Vi kan begge jobbe 8-4 , jeg i byen, hun hvor som helst. Jeg kan ha en del hjemmekontor. Selvsagt ofrer man mye, men kanskje kan man få noe man har sammen.
|
|
|
16/10/2017 06:38
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom man ikke er handy gjelder det å finne en snekker som ikke eier water eller lasermåler. Slike jobber på gamle hus krever ofte at ting gjøres på øyemål og ca-rett.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
16/10/2017 12:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Artig å lese andres erfaringer. Ingen i hele verden vil tenke på meg som praktisk anlagt, men jeg kan sikkert bli det. Jeg og hun jeg da eventuelt skulle bod med har begge vokst opp på gård og hun har fortsatt bønder i slekten, så eventuell gårdsdrift skulle gått greit. Jeg har egentlig aldri vurdert seriøst å ta over, men når kjæresten spør og graver om hvorfor jeg ikke har gjort det, begynner jo tankene å surre litt.
Det som frister er jo at dette er snakk om et svært bynært småbruk. Så det er mulig å fortsette med karriere og vedlikeholde sosiale relasjoner.
En annen sak er jo hva man skulle brukt et slikt bruk til. Det er vel egentlig ikke noe vits å ha et småbruk om man ikke skal drive det. Da vil jeg si bare gå for det under forutsetningen at skallet er i OK stand. Da vi kjøpte (huset vårt) var alt av luksus en krane med kaldvann (de hadde hemtet vann fra en vannåre frem til noen år før vi kjøpte) Varmtvann var på plass veldig kjapt men barna har i alle år badet i en sånn murerbalje. De eldste fordi vi ikke hadde bad, den yngste fordi de eldste synes det var så stas å se barne-tv mens de badet at den yngste også måtte oppleve det. Plant frukttrær, bærbusker, noen meter med jordbær osv. Krever lite vedlikehold og det er konge å ta en tur i hagen med frokostskåla for å samle både det ene og det andre til frokost.
|
|
|
16/10/2017 12:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ville sjekket om det var offentlig vann/kloakk. Hvor mye privatvei som må vedlikeholdes året rundt (snømåking). Og andre løpende ting som må betales løpende.
Ville også tatt en gjennomgang av inntekter. Jord + skog. Kan eiendommen hogges eller delvis hogges kan du fort ha likviditet til å ta en større investering.
Rent generelt koster gammel byggmasse vanvittig mye. Ville nok forsøkt å få til noe som resulterte i nybygg (brukt alle pengene på nytt og ikke lappet på gammelt.).
Har du mye penger så er det jo bare å kline til.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
16/10/2017 12:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det bynært så kan du tilpasse med stall (Om du ikke er skeptisk til fluer  ). Er til en hver tid mange som vil ha hest men ikke selv har stall!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
16/10/2017 16:54
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for gode innspill.
Stall kan være en tanke i fremtiden, ja. Vi måtte nok i så fall totalrenovere eller bygge ny låve, men her er det kanskje muligheter for lån fra innovasjon Norge.
Det er offentlig kloakk, men vann fra brønn. Rør må byttes fordi de fryser om vinteren.
Det må måkes, men kun ca. 20 meter, velet har hvert fall pleid gjøre det tidligere, har aldri vært noe problem eller snakk om egeninnsats.
Tomten er liten, kun ca. 20 mål, så det er bare små inntekter fra åker i dag, den forpaktes bor ttil nabogården, og ingen skog å snakke om. Man kan hogge til eget bruk om man gidder.
Hvis jeg skulle gjort dette ville nok plan A være å gjøre stedet beboelig, deretter gå en prosess med kommunen om det er mulig å splitte opp hytteeiendom på tomten, evt. også omregulere til boligformål, deretter gå løs med nytt hovedbygg og deretter låve. Tidligere har det også fra gammelt av vært utleie av et anneks til loven, så mulig man kunne overbevist kommunen om at det er noe man kunne ha fortsatt med. Men dette er selvsagt helt bingo.
Mye penger har jeg ikke, men sitter jo på eiendom i et pressområde og det gjør kjæresten også. Og det er jo snakk om nær familie, så kanskje kan det finnes noen løsninger. Om dette blir noe av tviler jeg vel sterkt på, men jeg får gå noen runder. Skulle det bli virkelighet av dette lover jeg å oppdatere tråden og om ikke annet er kanskje en tanke eller et frø sådd i bakhodet til senere i livet.
|
|
|
16/10/2017 20:25
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Her er det bare å se fordeler! Småbruk krever jo innkjøp av traktor, motorsag, 4hjuling, hagle, pickup og mye annet gøy! Jordebil og crossere til unga.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
16/10/2017 20:35
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Ikke glem snøskuter! Om det ikke ligger sør for Oslo da.......
|
|
|
17/10/2017 06:44
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg tror kanskje dere har gått glipp av formuleringen "bynært". Men motorsag måtte det ha blitt.
|
|
|
07/11/2017 12:38
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg må snart ta et valg, det vil si, jeg må bestemme meg for om jeg skal ytre et ønske om å overta bruket.
Dette er nytt siden sist:
Det kan muligens bli vanskelig å rive og bygge helt nytt, på grunn av vernebestemmelser etc. Det er hvert fall ikke sikkert at det går. Det betyr at om jeg overtar må jeg vurdere å i første omgang gjøre følgende med følgende grove prisoverslag:
Legge nye rør (40.000-200.000) Nytt kjøkken (50.000?) Nytt bad (200.000-300.000) Bytte vinduer og reparere terasse (50-100.000) I tillegg masse maling, kaste masse skrot, masse nye møbler og generell småfiks, sikkert til sammen 100.000. På sikt vil et sikkert være behov for ny kledning, da ryker vel fort en halv million till.
Det er sikkert mulig å skaffe disse pengene, men jeg lurer jo litt på om det er verdt det. Tomten er taksert til rundt 6 millioner, uten vurdering av bolig, låve etc.
|
|
|
07/11/2017 14:48
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Tre spørsmål du bør besvare: 1. Vil du bo der? 2. Får du igjen pengene og innsatsen du investerer? Dvs. blir eiendommen tilsvarende eller mer verdt enn innsatsen du legger inn. 3. Har du råd? (uten å presse din/deres egen økonomi utover hva som er forsvarlig)
Ut på tur!
|
|
|
07/11/2017 14:59
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjenner en fyr med 11 tommeltotter som kjøpte et 100 år gammelt Sveitserhus i litt pjuskete forfatning for mange år siden. Det ble selvsagt mye dyrere enn han hadde tenkt men med hjelp av en gjeng polakker og betydelig egeninnsats ble det en flott eiendom. Både tak, vegger, innervegger, bad, kjøkken og ikke minst bygge om fra panoramavinduer til smårutete osv ble utført. Husker han sa "hvor mye kan egentlig være galt med et 100 år gammelt hus" og jeg rådet han til å la det være. Antall tomler har falt markant.
Om du ser for deg å lære mye, endre livsstil, ta på snekkerbuksa hver kveld etter jobb og ikke minst regne med noen skuffelser kan dette være spennende. Ellers blir et slikt prosjekt fort et mareritt tilsv "sinna snekkær'n".
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
07/11/2017 15:04
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hvis du har lyst, så kjør på. Hvis du klarer å ta ett rom av gangen når du har økonomi til det, uten at det går ut over det som er vitkig for deg, så er det både lærerikt og morsomt å pusse opp. Basert på egen erfaring, vil kjøkkeninnredningen komme på opp mot 50000,- Du vil også ta hensyn til at du muligens må inn med flere kurser og komfyrvakt. Du må også ta høyde for noe rør. Tror du er på sikker side hvis du antar 100000
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
07/11/2017 15:14
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Er odelsgutt på ett større bruk i tettbygd strøk, der er det 11 bygninger som står og råtner på rot. Ser på det som helt uoverkommelig å begynne på det. I dag bor jeg i ett nyoppusset hus fra 60-tallet og er lykkelig. Vil aldri i ett skikkelig gammelt hus igjen. Har vært nok kald i gamle hus fra forrige århundreskiftet som man aldri blir ferdig med uansett hvor mye man står på. Så liker du varme og fritid er mitt klare råd og hoppe over. Men vi er jo alle forskjellige og har heldigvis ikke samme smak.
|
|
|
07/11/2017 15:19
|
Simonuno
Entusiast
|
Entusiast
For 1,5 år siden drev jeg å frøkna på å skulle kjøpe sted å flytte sammen, leilighet eller muligens 2-mannsbolig var øknomosik realistiskt. Endte med småbruk 5 min fra Sandvika (noe mindre enn det du har) og angrer ikke 1 sekund til tross at det vært mye egeninsatts som sluket sykkeltid siste 2 årene. Utleiedel som drar in 10.000,- i måneden gjorde det mulig økonomisk. Vi totalrenoverte første året innvendig og lagde utleiedel for å få det å gå opp med lån. Tror vi betalte rundt 120.000,- for nye rør. Kjøkken får du fra alt fra 20.000+ fra IKEA litt avhenge av hvor stort det er. Bad høres realistiskt ut. Andre året, altså i år så tok vi alt utvendig på huset, skiftet tak og malte og bytte beslag på piper, takrenner. Kom på ca 110.000,- ink leie av stillas. Alle bygg vi har er verneverdig og det må søkes om all typ av fasadeendring så lenge du ikke tilbakefører det til gammel stil, er en ansvarlig i kommunen som sitter på kulturvern så er nok litt varierende hvor vanskelig dem er, ringe å sjekke med dem. Vi hørte oss om sannsynligheten å rive ett garage å bygge nytt å det hørtes ikke ut som noe problem. Vi har ikke noe dyr per dags dato men vurderer å ha det i fremtiden når vi er ferdige med alle byggene. Har derfor en bonde som har sauer på jordet å så brøyter han for oss på vinteren i utbytte. Vi kjøpte for 4,7. Har pusset opp for ca 1,1 til nå og har fått en ny takst på 7 mill så økonomisk sett var det også verdt det. Nå blir det friår fra prosjekter for å samle krefter og planlegge til rehabilitere av love, samt bygge garasje å stall i 2019. Til dess blire å investere i crosser og traktor. Motorsag og Defender er aldrede på plass  Go for it!
@simon.j.johansson
Merida Ninety-Six 8000
|
|
|
[Re: Supermann]
07/11/2017 16:04
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det er interessant med erfaringer, skriv gjerne mer. Det er primært familiære hensyn som gjør at jeg ikke har meldt interesse så langt, men det er jo ikke dere kan hjelpe til med. Tre spørsmål du bør besvare: 1. Vil du bo der? 2. Får du igjen pengene og innsatsen du investerer? Dvs. blir eiendommen tilsvarende eller mer verdt enn innsatsen du legger inn. 3. Har du råd? (uten å presse din/deres egen økonomi utover hva som er forsvarlig) 1. Ja, innerst inne vil jeg nok det. 2. Om jeg gjør en skikkelig jobb, ja. 3. Dette er jo snakk om å overta noe innen familien. Egentlig har jeg/ vi ikke råd nå, men om vi selger all eiendom og får litt hjelp, så tror jeg det skal gå uten å sette oss i for mye gjeld. Så legger jeg til et for meg svært viktig punkt: 4. Om alt går bra vil det være noe vi gjør sammen, som blir betydningsfullt og et felles prosjekt. Det kan være verdt ganske mye og er kanskje viktigere enn økonomisk vinning.
|
|
|
|
|