Når er det for sent å 'satse' som syklist?
|
Når er det for sent å 'satse' som syklist?
12/10/2017 12:56
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei!
Jeg lurer på når det er "for sent" å begynne med satsing på sykling? Godt mulig dette er under feilt tråd (men å satse handler jo en del om trening,,men kanskje det burde vært plassert under landevei-kategorien) og kanskje det har blitt stilt før (prøvde å søke, men fant det ikke). Er det noen som har noen formening om i hvilken alder det er for sent?
Har drevet med idrett mesteparten av livet, men begynte ikke med sykling før for to år siden (er 19), og har i hovedsak drevet mest med basebygging i denne tiden. Har ikke syklet noen ritt enda, men ser på noen til neste år. Vet at en ikke kan forvente å hevde seg de første årene man driver med en idrett, spesielt ikke siden jeg mest sannsynlig kommer til å møte andre som har flere år med ritterfaring, men det er vel ikke for sent å starte nå? Kanskje for sent i internasjonal sammenheng, men ikke nasjonalt? Det er veldig mange sterke kvinnesyklister, men vil tro konkurransen er noe svakere enn blant menn (da det er færre jenter som sykler enn gutter). Nå mener jeg ikke med dette spørsmålet om det er for sent kun for meg (eller, er jo interessert i det også), men sånn hvor sent er for sent sånn generelt. Og hvordan blir man egentlig del av et lag? Lest litt rundt og ser at noen proffe ikke startet før i 20-årene, så det burde jo være litt mulig..
|
|
|
Re: Når er det for sent å 'satse' som syklist?
[Re: likeråsykle]
12/10/2017 13:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dag Otto Lauritzen begynte som 23-åring  Det skal nok en del mer til å nå så langt i dag.
|
|
|
12/10/2017 13:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: anonym22]
12/10/2017 14:35
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Og Vita Heine begynte vel som 25-åring eller noe rundt der. Hun er jo ikke internasjonal spitzenklasse, men hun er blitt god med hard og fokusert trening over relativt få år.
|
|
|
13/10/2017 08:03
|
gare
More than words
|
More than words
Primoz Roglic var skihopper til omkring 6 år siden, startet å sykle og ble tatt opp i amatørlag for 4 år siden. Tok sølv i tempo-VM forrige dagen  Antagelig ikke særlig representativ for gjennomsnittet av befolkningen, men imponerende å bytte fra idrett der utholdenhet betyr nærmest nada til idrett der det er nesten alt 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
13/10/2017 08:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I norsk kvinnesykling er det aldri for sent (Det er det mange eksempler på.), men det må ikke tolkes som at alle kan få det til (Å bli så god at man kan hevde seg i toppen.).
Når man ikke har syklet løp så har man ikke så mye grunnlag for å vurdere hvilken kapasitet man har , så jeg tror jeg ville brukt noen kroner på å få kartlagt det hos noen som kan det. Da får man i alle fall et ærlig svar på hvor man står i forhold til andre.
Redigert av sveinaa; 13/10/2017 08:13.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
13/10/2017 09:11
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Kloke ord av Svein. Det er ikke for sent, hvis talent og grunnlag er i orden.
Jeg ville absolutt begynt å få ritterfaring, jo før jo heller. Det eneste du kan direkte påvirke selv, er jo å bli så god som du kan bli. Nivået kommer som følge av det.
For å bli så god du kan, trenger du erfaring med egne styrker og svakheter så fort som mulig, så du kan trene effektivt og målrettet på forbedringspunktene. Det er fort gjort å drive for generelt (og for "behagelig").
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
13/10/2017 10:50
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spørsmålet ditt er rimelig upresist. Du kan begynne å sykle når du er 90, men neppe bli verdensmester da.
Så hva er målet eller ambisjonsnivået ditt hvis du skal satse på sykling ?
Å nå toppen i utholdenhetsidrett ( nasjonalt /internasjonalt) som sykling krever normalt mange års systematisk trening, ikke uvanlig å tenke 10-15 år. Så begrepet "talent" tenker jeg også innbefatter mental og fysiske forutsetninger til å holde ut systematisk og belastende trening i et slikt tidsperspektiv.
Men igjen : målet ditt kan jo godt være noe helt annet enn å være feks top 10 i Norge ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
13/10/2017 10:59
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Så du begynte altså da du var 17, og har en god variert idrettsbakgrunn før det?
Må si at det er bedre bakgrunn enn veldig mange har hatt, så kjør på.
Virker som om du kanskje ser på landeveisssykling? Om du har et godt håndlag med sykkelen og generelt mye erfaring med å bevege deg, så kan du jo vurdere om du burde ha sett litt på terrengsykling i stedet? Der er det jo flere faktorer enn ren utholdenhet som spiller inn også.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
13/10/2017 11:17
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Peis på. Sørg for at treningen i vinter er systematisk. Delta i ritt på våren så ser du hvor du ligger an. Tipper du ligger greit an.
- Stefan
|
|
|
13/10/2017 12:01
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
] (...)Og hvordan blir man egentlig del av et lag? (...).. Man blir med i en klubb, trener, kjører ritt* og blir "oppdaget" og invitert på bakgrunn av evner, egenskaper og talent.. * aktive ritt i aldersklasse IKKE lillehammer-Oslo med gubbene  Lykke til LarsB
|
|
|
13/10/2017 12:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg startet selv med sykling når jeg var ca 19/20. Vant Norgescupen i elite første året jeg syklet den.
Men har nok gener som er litt over middels bra når det gjelder utholdenhet og hadde teknikken fra Moto Cross.
|
|
|
[Re: larsb]
13/10/2017 13:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
] (...)Og hvordan blir man egentlig del av et lag? (...).. Man blir med i en klubb, trener, kjører ritt* og blir "oppdaget" og invitert på bakgrunn av evner, egenskaper og talent.. * aktive ritt i aldersklasse IKKE lillehammer-Oslo med gubbene  Lykke til LarsB Det Lars sier. Oppsøk en klubb som har likesinnede i stallen, dvs. jenter som sykler NorgesCup
|
|
|
[Re: vids]
13/10/2017 14:14
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Så du begynte altså da du var 17, og har en god variert idrettsbakgrunn før det?
Må si at det er bedre bakgrunn enn veldig mange har hatt, så kjør på.
Virker som om du kanskje ser på landeveisssykling? Om du har et godt håndlag med sykkelen og generelt mye erfaring med å bevege deg, så kan du jo vurdere om du burde ha sett litt på terrengsykling i stedet? Der er det jo flere faktorer enn ren utholdenhet som spiller inn også.
Tenkt en del på terreng (ooog litt cx). Det virker gøy og utfordrende (på en annen måte enn landevei), samtidig som det er særlig passende siden klubben her (soon ck) er ganske så dominert av det, og vi har jo også et veldig flott løypenett her (bla. en av løypene som ble brukt i norgescup rundbane i år!). Men, akkurat nå har jeg en landeveissykkel, så du har rett i at det er det jeg ser på. Dog er jeg veldig glad i utholdenhetstrening, som også er en av grunnene til at jeg har valgt landevei (egentlig begynte jeg bare for å supplementere løpetrening med noe, få flere treningstimer uten å øke risikoen for skade altfor mye, men så har det vist seg at jeg liker og mestrer sykling bedre, så ja..)
|
|
|
13/10/2017 14:16
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I Soon har du vel orakelet selv; Gjertrud Bø....
|
|
|
[Re: larsb]
13/10/2017 14:27
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg ville absolutt begynt å få ritterfaring, jo før jo heller. Det eneste du kan direkte påvirke selv, er jo å bli så god som du kan bli. Nivået kommer som følge av det.
For å bli så god du kan, trenger du erfaring med egne styrker og svakheter så fort som mulig, så du kan trene effektivt og målrettet på forbedringspunktene. Det er fort gjort å drive for generelt (og for "behagelig").
Satser på mer systematisert trening fremover, særlig etter jul (tar ekstra studiepoeng nå slik at jeg får mer tid til trening neste semester). Tror den usystematiserte treningen min, altså altfor mange gråe treningstimer (ikke nok skille mellom hardt og rolig; skal "bare" ta et KOM-forsøk der,, og der og der) og for generelt som du nevner (for mye sakte og langt, for lite fart), er ett av de svakeste punktene mine. Det er også derfor jeg tenker litt på å delta i ritt, slik at jeg faktisk har noe å trene mot slik at treninga kan bli lagt mer opp mot et spesifikt mål. * aktive ritt i aldersklasse IKKE lillehammer-Oslo med gubbene  Hehe. Det var ETT av rittene jeg hadde på lista, så tror jeg ser på litt feil steder. Går turritt under "aktive ritt i aldersklasse", hvor må jeg lete for å finne passende ritt?
|
|
|
[Re: Oystein L]
13/10/2017 14:28
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
I Soon har du vel orakelet selv; Gjertrud Bø.... Hun møtte jeg på en treningstur en gang! Hun sa jeg hadde godt tråkk i bena + fikk et gammelt par sykkelsko av henne (skal sies at hun var den gamle gymlæreren min også)... Hun nevnte noe om at hun hadde fast trening med noen jenter et par ganger i uka, så kanskje jeg burde høre om de har plass til en til. + Vet dette er ganske så individuelt, men noen som vet ca. hvor mange timer 'eliten' ligger på? Om en feks har et ønske om å ligge blant topp ti K20-25 i Norge? Er det nok med 14/uka i gjennomsnitt, og kanskje hver fjerde uke kjøre en med 15-20t? Burde ca. all treningen bestå av sykling (og eventuelle øvelser for skadeforebygging, forbedre teknikk osv), eller er det greit med litt løping også?
Redigert av likeråsykle; 13/10/2017 14:57.
|
|
|
13/10/2017 18:39
|
olechr
More than words
|
More than words
I Soon har du vel orakelet selv; Gjertrud Bø.... Hun møtte jeg på en treningstur en gang! Hun sa jeg hadde godt tråkk i bena + fikk et gammelt par sykkelsko av henne (skal sies at hun var den gamle gymlæreren min også)... Hun nevnte noe om at hun hadde fast trening med noen jenter et par ganger i uka, så kanskje jeg burde høre om de har plass til en til. + Vet dette er ganske så individuelt, men noen som vet ca. hvor mange timer 'eliten' ligger på? Om en feks har et ønske om å ligge blant topp ti K20-25 i Norge? Er det nok med 14/uka i gjennomsnitt, og kanskje hver fjerde uke kjøre en med 15-20t? Burde ca. all treningen bestå av sykling (og eventuelle øvelser for skadeforebygging, forbedre teknikk osv), eller er det greit med litt løping også? Topp 10 i k20-25 klarer du deg helt fint med 14 timer. Er det snitt timeantallet så trener du MYE til å være dame. Så det er bok til å vinne også det. 14x53=728 timer i året.
Redigert av olechr; 13/10/2017 18:40.
|
|
|
[Re: olechr]
13/10/2017 19:01
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg startet selv med sykling når jeg var ca 19/20. Vant Norgescupen i elite første året jeg syklet den.
Men har nok gener som er litt over middels bra når det gjelder utholdenhet og hadde teknikken fra Moto Cross. Hadde du trent mye utenom Moto Cross? Og begynte du rett i et lag, med felles treninger og slikt?
|
|
|
13/10/2017 19:39
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Anbefaler å komme deg inn i en klubb så fort som mulig. Man får som regel annen/bedre trening i gruppe en alene. Du får også tilgang på masse erfaring.
Tenker du terreng er det ingen tvil om at Soon ck er ett kjempesterk miljø. På landevei har nok Moss og Follo bedre tilbud. Alle de 3 nevnte klubbene har rykte på seg for godt klubbnivå.
Uansett må du nok regne med å trene med menn/gutter da de er i flertall, men Det er god matching.
|
|
|
13/10/2017 20:18
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
Har du talentet i orden er dette mitt beste tips. Hvis du er singel, så finn deg en kjæreste som også sykler eller vil begynne med det. Trener han like mye som deg, har du både en treningsvenn og sparringspartner. Dette er ikke et sjekketriks siden jeg både er for gammel og er lykkelig med den jeg bor sammen med
Redigert av Shellpropell; 13/10/2017 20:18.
|
|
|
13/10/2017 20:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Men har nok gener som er litt over middels bra når det gjelder utholdenhet og hadde teknikken fra Moto Cross. Hadde du trent mye utenom Moto Cross? Og begynte du rett i et lag, med felles treninger og slikt? Jeg hadde ikke sykkel når jeg startet. Kun kjørt motocross. Startet med sykling for å ikke bli tjukk da jeg jobbet som helikopterteknikker. Da trente jeg ingen ting. Jeg startet rett i en klubb som var gode på den tiden. Ceres hadde flere som var veldig gode og det ble syklet knall hardt 2 ganger i uken. Dette sammen med at jeg syklet masse ritt. Første treningssamlingen jeg var på var sammen med Gabriel Rasch, Morten Christiansen og flere av de beste landveisrytterne den gangen. Så jeg syklet sammen med de beste fra omtrent første tråkk. Var jeg mye sliten? Ja veldig, men jeg så fort hvor nivået lå. Jeg syklet 1 år i mosjonsklassene så 1 år med Norgescup som jeg vant. Da fikk jeg tilbud av team Høydahl og et tysk lag (Fuji). Så ble det sykling på fulltid i ca 7 år.
Redigert av olechr; 13/10/2017 20:35.
|
|
|
16/10/2017 12:34
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De aller fleste NM gull de siste åra har gått til damer som har begynt sent. Mye senere enn 20. Gunn Rita ble jo ikke bare god, selv om hun begynte sent, men best og mestvinnende.. Så du har god tid.
|
|
|
16/10/2017 12:45
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
...... Tenkt en del på terreng (ooog litt cx).
...snip...
(egentlig begynte jeg bare for å supplementere løpetrening med noe, få flere treningstimer uten å øke risikoen for skade altfor mye, men så har det vist seg at jeg liker og mestrer sykling bedre, så ja..)
Om du både liker å sykle og løpe så er jo CX midt i blinken! Det er etter min oppfatning en "løpe og bære"-konkurranse med innlagte sykkel-intervaller 
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: olechr]
17/10/2017 19:07
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Litt dumt spørsmål, men, hvor finner man egentlig informasjon om ritt som "nybegynnere" som meg kan melde seg på? Er http://sykling.no/terminlister en god side? Eller er det kun for de 'proffe'? Ser Vestfold rundt står der, så er vel på riktig sted.. Etter mer undersøking virker CX meeeget fristende! Men det får eventuelt bli en senere sesong (med mindre jeg kan bruke samme sykkel i et CX- og landeveis ritt?) Finnes det noen baner man kan dra og trene på alene? Eller noen fellestreninger? For krever jo en del teknikk. MEN. Hvis en skal delta i (landeveis)ritt, er det kanskje dumt å velge en sykkel med skivebremser? Eller, er jo egentlig mange turritt? Skal bli med i klubb! Blir nok Soon CK. Tror dessverre at de ikke har flere treninger i år.. som jeg har fått med meg. litt uaktuelt å bli med i en klubb som er lengre unna, da har ikke tid til å reise så langt for trening. Er det snitt timeantallet så trener du MYE til å være dame. Så det er bok til å vinne også det. 14x53=728 timer i året. 14 er ikke snittet i år, men håper på å ligge der i 2018. Mye av treningen min er jo løping også (ca 50-60/50 fordeling+litt svømming og styrke.. og skal sies at mange av timene er litt for lapskaus (har vært litt for opptatt av 'mye trening men rolig'-filosofien). Så vil nok legge fokuset på å øke antall sykkeltimer og flere harde økter.
|
|
|
17/10/2017 19:16
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt dumt spørsmål, men, hvor finner man egentlig informasjon om ritt som "nybegynnere" som meg kan melde seg på? Er http://sykling.no/terminlister en god side? Eller er det kun for de 'proffe'? Ser Vestfold rundt står der, så er vel på riktig sted.. Ja, det er riktig sted, Her kan du filtrere på geografi, gren og nivå/kategori
|
|
|
18/10/2017 19:06
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Dersom du ønsker å komme opp på høyt nivå så bestemmes mye av det genetiske, enkelte kommer opp på ett høyt nivå med lite trening og andre vil aldri komme i nærheten av noe som helst.
Du trenger altså gode gener, en god trener, ett treningsmiljø på høyt nivå, utstyr/anlegg, penger og litt flaks - i den rekkefølgen. Så spørs det hvor mye tid du evn trenger. Det er heller ikke tilfeldig at flere utøvere i elitesjiktet er leger eller kjenner en lege.
Hvis du som jente ser at du kan presse de beste gutta så vet du at du har ett potensiale. Hvis du er midt i haugen blandt jentene som nitten åring har du en lang vei å gå
Har sett at enkeltstående utøvere blir nasjonal mester første året, får fabrikkskontrakt året etter og hevder seg helt i toppen internasjonalt, for så å lukte på VM tittel tredje året.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
18/10/2017 19:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dersom du ønsker å komme opp på høyt nivå så bestemmes mye av det genetiske, enkelte kommer opp på ett høyt nivå med lite trening og andre vil aldri komme i nærheten av noe som helst.
Du trenger altså gode gener, en god trener, ett treningsmiljø på høyt nivå, utstyr/anlegg, penger og litt flaks - i den rekkefølgen. Så spørs det hvor mye tid du evn trenger. Det er heller ikke tilfeldig at flere utøvere i elitesjiktet er leger eller kjenner en lege.
Hvis du som jente ser at du kan presse de beste gutta så vet du at du har ett potensiale. Hvis du er midt i haugen blandt jentene som nitten åring har du en lang vei å gå
Har sett at enkeltstående utøvere blir nasjonal mester første året, får fabrikkskontrakt året etter og hevder seg helt i toppen internasjonalt, for så å lukte på VM tittel tredje året. Hva underbygger du påstanden om at mange er leger eller kjenner en lege? Gjelder dette sykling eller generelt i idretten?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Flamini]
18/10/2017 21:19
|
EveSteve
Entusiast
|
Entusiast
Kan høres ut som du var en som aldri fikk det helt til, og velger å bortforklare med dårlige gener og at de andre er dopa...
Med skikkelig treningsdriv og kontinuitet vil de aller fleste kunne bli veldig god. Uavhengig av ekstreme gener eller doping. Men for noen vil det ta lenger tid enn andre.
|
|
|
19/10/2017 07:03
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Fx Johan Olav Koss, Eric Heiden, Bett Heiden og Alexander Kristoff er leger eller har leger i familien. Andre Bergdølmo sa i klartekst at legen/fysioen i godset forlenget karrieren hans med flere år. Min tanke var vel det at leger besitter en del kunnskap som menigmann ikke gjør. Hvis noen mener noe annet håper jeg de ikke er leger...
EveSteve, at du drar inn doping får stå for din regning. Med skikkelig treningsdriv og kontinuitet vil nok de aller fleste kunne bli mye bedre enn det de er i dag, uavhengig av ekstreme gener eller doping, for noen vil det ta lenger tid enn andre. Regner med de fleste skjønner at det ikke bare er "treningsdriv og kontinuitet" som gjør at Usain Bolt løp fra alt og alle.
edit så kan jeg sitere olechr på "Men jeg har nok gener som er litt over middels bra"
Redigert av Flamini; 19/10/2017 07:07.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
|
|