Eierskifteprosessen ved privat bruktbilkjøp?
|
Eierskifteprosessen ved privat bruktbilkjøp?
12/10/2017 08:04
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg skal være med datteren min å se på bruktbiler i morra. Et par av de vi skal se på selges av privatpersoner, men vi ønsker såklart å ta med oss bilen samme dag. Noen som kan si noe om hvordan dette gjøres ? Jeg har fått med meg at vegvesen.no har fått online løsninger så det betyr kanskje at man kan unngå å måtte på Biltilsynet med papirene også? Takk
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Eierskifteprosessen ved privat bruktbilkjøp?
[Re: sanouka]
12/10/2017 08:08
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du sørger får å ha forsikring klar så trenger du ikke fysisk å dra til biltilsynet lengre. Det ble fikset online sist jeg solgte bilen min ihvertfall.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
12/10/2017 08:17
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ja, det stemmer. Jeg kjøpte privat bruktbil for et par uker siden og rekkefølgen var slik:
1) Kjøper tegner forsikring. Forsikringsselskap sender melding elektronisk til vegvesenet (registreres umiddelbart) 2) Selger registrerer eierskifte på vegvesen.no . Kjøper får melding når dette er i orden. 3) Kjøper omregistrerer bilen på vegvesen.no. Dette forutsetter at 1) og 2) er utført. 4) Kjøper kan skrive ut et midlertidig vognkort som gjelder til 5) Kjøper får nytt vognkort i posten etter noen dager.
Det hele var veldig enkelt og tok til sammen ti minutter. Merk at kjøper må betale omregistreringsavgiften.
|
|
|
12/10/2017 08:20
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Forsikring kan kjøpes direkte på nett og gjelder fra øyeblikket den bestilles. Eierskifte kan signeres med bankid på vegvese.no og gjelder fra samme øyeblikk. Noen banker støtter direkteoverføring av penger slik at du får pengene med en gang(mot en liten avgift), alternativet er bankremisse eller så må selger stole på at du ikke tar bort betalingen i nettbanken etter at den er lagt inn. Kontanter er også et tungvindt alternativ. Evt. kan du bare bruke Vipps. Der kan du faktisk vippse inntil 100.000 pr uke dersom du identifiserer deg med bankid. Se https://www.vipps.no/sos.html?WT.ac=Vipps_sos_sprosmaal-svar_link Vipps koster 1% for beløp over 5000.
Redigert av engekri; 12/10/2017 08:22.
|
|
|
[Re: engekri]
12/10/2017 08:56
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Noen banker støtter direkteoverføring av penger slik at du får pengene med en gang(mot en liten avgift) Hvis kjøperen bruker f.eks. Skandiabanken (snart Sbanken) kan man bruke noe som heter "Belast umiddelbart" som gjør det umulig å slette betalingen. For selgeren er vel det trygt, og det er gratis. Legg merke til at hvis selgeren bruker samme bank vil pengene også ankomme umiddelbart. Godt mulig at flere banker har en slik mulighet.
|
|
|
12/10/2017 09:32
|
gare
More than words
|
More than words
Du har sikkert tenkt på det, men sjekk om det er heftelser på bilen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
12/10/2017 09:34
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du har sikkert tenkt på det, men sjekk om det er heftelser på bilen. Akkurat det der kan ikke sies ofte nok Takk til alle for innspill 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: anderfo]
12/10/2017 12:30
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hvis kjøperen bruker f.eks. Skandiabanken (snart Sbanken) kan man bruke noe som heter "Belast umiddelbart" som gjør det umulig å slette betalingen Hvordan vet selgeren at kjøperen har gjort det? (hint: det å vise skjermbilder/prosessen er opplagt ikke tilstrekkelig)
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
12/10/2017 13:07
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hvis kjøperen bruker f.eks. Skandiabanken (snart Sbanken) kan man bruke noe som heter "Belast umiddelbart" som gjør det umulig å slette betalingen Hvordan vet selgeren at kjøperen har gjort det? (hint: det å vise skjermbilder/prosessen er opplagt ikke tilstrekkelig) Man kan f.eks. gjøre det på telefonen mens selgeren ser på ( bortsett fra akkurat mens man logger inn), det tror jeg de fleste selgerne går med på ( selv om det i teorien er noe man kan trikse til, hvis man er god på å lage apper selv) og det tar bare et minutt eller to å gjennomføre. For selgeren er det selvsagt aller tryggest hvis han selv bruker samme bank og med én gang kan sjekke at pengene tikker inn.
|
|
|
12/10/2017 13:21
|
Herr Brun
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Alternativt kan det kjøpes bankremisse. Det gir full trygghet for selger.
|
|
|
[Re: anderfo]
12/10/2017 17:08
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Man kan f.eks. gjøre det på telefonen mens selgeren ser på (bortsett fra akkurat mens man logger inn), det tror jeg de fleste selgerne går med på (selv om det i teorien er noe man kan trikse til, hvis man er god på å lage apper selv)
Hvorfor er en mobil sikrere i dette øyemed (for selgeren) enn en vilkårlig annen type datamaskin? (poenget her var mer at det er forholdsvis lett å lage en fake side til en bank hvor du ikke er kunde). For selgeren er det selvsagt aller tryggest hvis han selv bruker samme bank og med én gang kan sjekke at pengene tikker inn.
Det var det jeg endte opp med å gjøre, men flaks vi brukte samme bank da  (Men ja, bankremisse faktisk. Da har jeg lært noe nytt).
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
12/10/2017 20:54
|
torsteis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Torstein
|
|
|
[Re: schnappi]
12/10/2017 21:12
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Man kan f.eks. gjøre det på telefonen mens selgeren ser på (bortsett fra akkurat mens man logger inn), det tror jeg de fleste selgerne går med på (selv om det i teorien er noe man kan trikse til, hvis man er god på å lage apper selv) Hvorfor er en mobil sikrere i dette øyemed (for selgeren) enn en vilkårlig annen type datamaskin? (poenget her var mer at det er forholdsvis lett å lage en fake side til en bank hvor du ikke er kunde). Jeg ser ikke noen grunn til å tro at en mobil er tryggere enn en hvilken som helst annen datamaskin, nei. Den er bare enklere å ta med seg hvis selgeren f.eks. har lyst til å se hvilken URL du går inn på og hva du gjør der når du skal overføre, i stedet for å måtte stole på en kontoutskrift, skjermbilde e.l. (som er betydelig enklere å forfalske enn en komplett nettside eller en app).
|
|
|
13/10/2017 07:25
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Hvis man har forskjellige banker, kan man time oppgjøret rundt tidene for avregning mellom bankene: https://www.nordea.no/privat/daglig-bruk...ng-innland.htmlCa 2 timer dødtid da. Det er ikke helt klart om det bare gjelder normale virkedager, i så fall man-fre. Det er i alle fall helt uaktuelt å la noen kjøre vekk med bilen før pengene er på konto.
|
|
|
13/10/2017 09:23
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes også en ordning som heter straksbetaling, som gir umiddelbar overføring også mellom forskjellige banker, og utenom disse avregningstidspunktene.
Ulempen er at det ikke er alle banker som er med i denne ordningen enda. Og så koster det litt å bruke den, men ikke så mye. 50,- kr for å overføre inntil 500k.
|
|
|
19/03/2018 10:58
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Jeg brukte DNB-appen "Enkel Bilhandel" ved et privat bilkjøp i forrige uke. Det fungerte utmerket. Det ble riktignok litt forsinka fordi jeg ikke var forberedt på at kjøpet måtte signeres med litt mer enn vanlig Bank-ID på mobil. Man må i tillegg huske et personlig passord, som jeg ikke tok på sparket. Selger hadde et lignende problem, han huska passordet, men det var noe med at han hadde Bank-ID og konto i ulike banker. Jeg fikk ikke helt detaljene, men han måtte innom en DNB-filial for å ordne det. Umiddelbart etter at avtalen var signert fikk jeg et midlertidig vognkort jeg kunne skrive ut, og etter noen dager kom vognkortet i posten. Og handelen inkluderte en 30 dagers gratis forsikring på bilen, uten forpliktelser eller kostnader.
Så appen anbefales, men husk at du trenger det personlige passordet i banken, og det er sikkert lurt å ha den gode gamle brikka tilgjengelig.
|
|
|
[Re: Raindog]
19/03/2018 11:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er m.a.o. smart å forsikre seg om at både en selv og andreparten klarer å logge inn på sin egen nettbank vha. vanlig bankID hvor passord benyttes, ikke bare bankID på mobil, hvor man kommer unna med den korte tallkoden. Det står for så vidt som aller første punkt under spørsmål og svar her: https://www.dnb.no/privat/laan/billaan/enkel-bilhandel.html , men de burde presisert tydeligere i denne setningen at du trenger det vanlige bankID-passordet også når du bruker bankID på mobil: "Kjøpekontraken signeres med BankID, det er viktig at du har bankID-passord og kodebrikke/bankID på mobil klart når du skal signere kjøpekontrakten."
|
|
|
19/03/2018 16:53
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Vegvesenet har en enkel og grei side som tar deg gjennom stegene: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-og-omregistreringJeg var gjennom denne for litt siden, og fant et ørlite skjær i sjøen for å bli helt ferdig der og da: Det siste hinderet før du kan skrive ut midlertidig vognkort er at kjøper betaler Omregistrering online på Vegvesenet sine sider. Den kan kun betales med Visa debetkort eller BankAxess, kredittkort aksepteres ikke. Jeg bruker Danske bank, og der har jeg to kort, Mastercard Debit og Mastercard Credit. Altså ikke Visa-kort, og BankAxess er ikke støttet av Danske Bank... Mitt Mastercard debit-kort ble ikke akseptert av løsningen, det virker som om Vegvesenet ikke har tatt inn over seg at Mastercard begynte med debit-kort i 2016. Om jeg skulle kjørt kjøretøyet hjem for egen maskin (noe jeg forsåvidt ikke skulle) så hadde det ikke vært tillatt. (Jeg fikk giro i Digipost dagen etter og kunne betale med vanlig overføring med KID.)
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
19/03/2018 20:34
|
Minus
Medlem
|
Medlem
Skrives det ikke en juridisk bindende kontrakt på summen som skal betales for bilen(eller objektet)? Dette blir det samme for meg som å kjøpe varer i en byggevarehandel og få faktura etterpå. Jeg kjøpte en bil for et par år siden, og der var selger utrolig "på" at pengene og bil skulle byttes samtidig.
Jeg har solgt flere ting med verdi over 30k uten å ha fått pengene i hånda. Kontrakten sikrer meg. Unntaket er, uten at jeg ønsker at dette skal oppfattes som diskriminerende, utlendinger som jeg med stor sannsynlighet ikke vil kunne finne igjen om noe skulle skjære seg. Det eneste ankepunktet jeg ser, er jo selvsagt innkrevingsprosessen om kontrakten ikke skulle overholdes.
|
|
|
[Re: Minus]
19/03/2018 20:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hahahahahaha. Kontrakt. Avhengig av graden av selvtekt du ønsker å utøve, er det jo helt opp til kjøper å drite i å betale hvis du alt har overlevert varen.
|
|
|
[Re: Minus]
20/03/2018 10:13
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
En kontrakt vil jo gi deg en rett, en rett er ikke alltid det samme som penger.
Om vedkommende ikke har penger hjelper det ikke å ha rett, da får du rett og slett ikke penger.
|
|
|
20/03/2018 10:40
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Greit være skeptisk, men om jeg OVERHODET ikke stoler på selger, hvorfor ønsker man å handle bil av vedkommende ?
|
|
|
[Re: Initium]
20/03/2018 10:56
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hva om du stoler på en som viser seg å svindle deg? Du tror vel ikke at alle som har blitt svindlet har handlet med noen de ikke stolte på?
|
|
|
20/03/2018 12:54
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Det dreier seg om å ta forhåndsregler. På et punkt er det ALLTID mulig å svindle andre, men en person som selger sin egne private bil, inviterer deg hjem på visning,unga er litt betutta for at familiebilen skal selges etter 10 år, vedkommende har ikke hemmelig nummer, har en vanlig jobb i et vanlig firma, er etter mine erfaringer mindre tilbhøyelig til å være en luring enn selgeren FIN, ALI eller TOM som selger bilen til onkelen til tanta til nevøen sin, ikke vet det spøtt om bilen, ikke har vognkortet, helst vil møtes på en mørk, avsidesliggende bensinstasjon, kun godtar kontanter og har et mobilnummer man ikke finner i en eneste database.
Men klart, mine erfaringer basert på kjøp og salg av over 50 bruktbiler siste 15 år ( ja, jeg er bilgal, har fler samtidig til og med ) kan KUN skyldes flaks og tilfeldigheter...
|
|
|
|
|