Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips meg om behagelige setepinner (flex)

Tips meg om behagelige setepinner (flex) #2443799 10/10/2017 12:29
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Rompa fikk kjørt seg unødvendig hardt etter første langtur på ny grusracer. (sykler mest fulldemper) Ny setepinne med flex er nok løsninga. Ser det er veldig mye å velge blandt. Alt fra lette tynne pinner med naturlig fleks, til skikkelig ingeniør-utvikla superpinner med bladfjær og polymerputer. Hva trenger man egentlig? Pris er ikke avgjørende, men da må det være fordi dyrere=bedre. Vil ikke betale bare for et fett merke dersom en rimeligere pinne kan gjøre samme jobben. ICON_SMILE

Må være 27.2mm med 25mm setback.

Ergon CF3 er vel den jeg har i kikkerten akkurat nå. Men tar altså gjerne imot tips. ICON_SMILE

Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: Flo] #2443807 10/10/2017 12:38
M
mortirolo Online
Medlem
Medlem
M
Av tradisjonelle setepinner kommer FSA K-force ofte godt ut. Den er jo relativt lett i tillegg. Jeg har to og er godt fornøyd, kanskje mer på grunn av vekten enn av flex. Så kan du jo spørre deg om det er i setepinnen du finner mest komfort. Hva med dekktrykk og dekkbredde f.eks? Selv kjører jeg 35mm pariser med under 30psi.

Les denne testen for litt mer utfyllende:

http://www.velonews.com/2012/12/training...our-post_267560

Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: Flo] #2443826 10/10/2017 13:32
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Syntace hiflex

https://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=2033

Litt usikker på setback, men les hva Syntace skriver så er det ikke bare å sammenligne setback uten å vite hvilke setefeste som er brukt.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: Flo] #2443834 10/10/2017 14:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Se Bikeradar: Five soft-riding road seatposts tested in the lab and on the road og Road.cc: 5 of the best comfort-boosting seatposts to soften road shock and cosset your bottom.

Har ikke du en Terra med 31,6 mm pinne? I så fall utelukker det f.eks. anerkjente Ergon CF3/Canyon VCLS 2.0.

En optimal løsning kan være ULTIMATE USE Vybe Suspension Seat Post med 50mm reell demping. Her snakker vi altså demping i terrengverdenens forståelse av begrepet, ikke kun vibrasjonsdemping og fleks i materialet. Det burde lette overgangen mellom fulldemper og grussykkel ICON_SMILE

Når du finner en setepinne du er bekvem med, er neste steg å få en bedre balanse i vibrasjonsdemping foran og bak. Min løsning er karbonstyre med vibrasjonsdempende egenskaper og egnet styretape. En mer radikal løsning er reell demping som i f.eks. Lauf Grit.

En tredje mulighet er å akseptere at herding av bakdelen inngår som en naturlig del av overgangen fra sofa (fulldemper) til trestol (grussykkel) ICON_SMILE

Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: Flo] #2443837 10/10/2017 14:21
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Aha, nyttig å lese dette om Syntace. Har sett på den men avskrevet den pga manglende setback. Men om jeg sammenlikner hvor jeg har setet i dag vil det ikke være noe problem å bruke pinnen fra Syntace. Fortsatt litt i øvre enden av prisskalaen da.

Noen som har prøvd ROSE RC-170 Flex Carbon?

Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: Sepeda] #2443839 10/10/2017 14:23
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Sepeda

Har ikke du en Terra med 31,6 mm pinne? I så fall utelukker det f.eks. anerkjente Ergon CF3/Canyon VCLS 2.0.

Jo har det. Men det er jo såklart skrivefeil på bikeshop sine sider. Så den har faktisk 27.2mm ICON_WINK

Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: Flo] #2443840 10/10/2017 14:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har hatt Syntace Hiflex 31,6 mm på halvdempet terrengsykkel. Min helt subjektive opplevelse var at den gav begrenset vibrasjonsdemping, men prøvde heller ikke andre for å sammenligne. Versjonen i 27,2 mm vil forhåpentligvis gi en mer merkbar effekt.

Vær også oppmerksom på følgende, hentet fra test i Bikeradar, vel og merke om versjonen i 31,6 mm:

After some load/deflection testing we concluded that if you have 150mm or more of exposed seatpost then you are going to benefit from the HiFlex – anything less and you’re essentially riding a very high quality lightweight post and not seeing enough flex to feel the extra comfort.

For øvrig burde Terra med sine 40mm brede dekk gi rimelig god komfort, særlig om du setter opp slangeløst og tilpasser lufttrykket til underlaget. Med Notubes-felger og G-One (hvis det er Evo-versjonen) er slangeløst det eneste fornuftige oppsettet ICON_SMILE Bare pass på at trykket ikke blir så lavt at felgen får seg en smell.

Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: Flo] #2444117 11/10/2017 20:02
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg sykler rundt med en Moots titanpinne som skal være komfortabel. Eriksen gjør samme jobb. Ser utrolig bra ut, men er priset for oligarker.

Specializen har en snedig sak som gir deg opp til 18mm flex. 200 til 225 dollars avhengig av lengde på pinnen. Kommer kun i 27,2mm men du kan kjøpe en shim fra for eksempel USE i thermoplast som løser eventuelt problem.
http://www.ultimateuse.com/use-components/accessories

Så har du Cane Creek Thudbuster som har vært på markedet i en mannsalder. LT modellen til deg 75mm vandring og ST modellen gir deg 33mm vandring.

ST:

Tyske Ergon lager denne snedige pinnen i carbon.

Ehh, ja her har du tilogmed en test av forskjellige pinner.
https://www.cyclingabout.com/seatposts-overlooked-yet-critical-for-cycling-comfort/

Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: mortirolo] #2444183 12/10/2017 09:13
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har opplevd klammerbrudd på FSA K-Force. Etter det monterte jeg den gamle Campagnolo-pinnen igjen. Det finnes grenser for lett.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Tips meg om behagelige setepinner (flex) [Re: Flo] #2444372 13/10/2017 07:55
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Jeg har bare brukt Canyon/Ergon pinnen og har ikke noen erfaring med grusracing uten den. Jeg synes den har gjort jobben. Jeg kjenner det flekser når jeg treffer ujevneheter og ser at jeg kan bli sittende over moderate vaskebrett som ikke alle tar sittende.

Jeg innbiller meg at den med setback er bedre enn uten (uten var den som ble testet i linken over), men vinkelen er kanskje nok.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå