|
|
Elbil nå, hvilken?
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: Hoaas]
#2443491
09/10/2017 06:57
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
Vi har bestilt varebilversjonen til jobb nå, så jeg er veldig spent på den. Sitter vel i samme batteri som leaf, 40kwh. Nissan E-NV200. Ikke den mest sofistikerte bilen, men er absolutt mye bil for pengene og har plass til alt trådstarter ønsker og mer til. Og man slipper å bokstavelig talt vente i årevis på levering. Har ikke studert specs, bare konstatert at NV200 har begredelig rekkevidde i forhold til f.eks Leaf. 24kWh?
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: hmhelland]
#2443493
09/10/2017 07:03
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Hva gjør folk med sykkelfrakting på disse små el-bilene? Sykkelstativ på bakluka? Takstativ? Magnetstativ på bakdøre/taket?
Får takstativ til Kia Soul, så frakter sykler og ski på taket. Takstativ utgår da jeg hart underjordisk parkering hjemme. Ikke bare ville det vært upraktisk ikke å kunne laste på syklene i garasjen, det ville blitt svinedyrt den dagen jeg kjører ned i garasjen med sykler på taket også. Jeg vet at akkurat det kan unngås, men jeg vet også at det mest er et spørsmål om når, ikke hvis. Derfor er det nødvendig med sykler bak, eller inni. Leverte i3-en før jobb i dag med 29eren inni. Det var et svare strev når jeg bare tok av forhjulet. Hadde jeg tatt av begge hjulene hadde det sikkert gått fint, men det ønsker jeg å slippe. Hvordan er plassen inni en Leaf? Føler egentlig det står mellom Ionic, Soul og til en viss grad E-Golf her. Leaf synes jeg ser for kjip ut.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443495
09/10/2017 07:14
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846 |
Underjordisk parkering er snobberi og heeeeelt unødvendig!  Misunnelig? Tja... Har selv garasje, ikke høy nok til å kjøre inn med sykler, dessverre, så når jeg har sykler på tak legger jeg fjernkontroll til port under bilnøkkel eller et annet sted i bilen.. Jeg kan ikke huske annet enn at leaf er greit romslig, og at vi fire, meg selv i en annen utgave enn i dag, fikk greit med plass. Det er japse, så setene er japse, bilen ser ut som noe arngrens kunne ha solgt, men utseende på bil etter 1994 er noe vi med nostalgiske gener ikke kan tillate oss å tenke på.. Elbil, så fotstrekk er jo obligatorisk før etappene blir lange. Mens man venter på lading. Jeg er på soul, leaf eller golf. Leaf til 150`, avskrives på 4 år. Gratis og ikke helt feil, det. Edit2: å eie en bil i 4 år, DET er lenge det
Redigert av iverta; 09/10/2017 07:18.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: sykkeloyvind]
#2443521
09/10/2017 09:02
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Hvordan er plassen inni en Leaf? Føler egentlig det står mellom Ionic, Soul og til en viss grad E-Golf her. Leaf synes jeg ser for kjip ut.
Helt OK for en liten bil med plass i en Leaf. Jeg har hatt Golf (diesel ja) for noen år siden, og Leaf er vel i samme gate. Ser ut som ei bille, joda - men den er billig og enkel. Kanskje det som er mitt ankepunkt mot Leaf, at utstyret og mulighetene er litt begrenset. Men lett å legge ned seter, og da får man inn litt. Garasjer trenger forøvrig ikke være underjordiske for å høvle av et par sykler....
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: sykkeloyvind]
#2443524
09/10/2017 09:16
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 213
kg
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 213 |
Føler egentlig det står mellom Ionic, Soul og til en viss grad E-Golf her. Leaf synes jeg ser for kjip ut. Sykkeltransport på Ioniq er et problem. Sykkelholder-hengerfestet fra Brink passer bare til hybriden, ikke til el-varianten, og bilen er ikke godkjent for taklast i Norge. (Bortsett fra det er vi godt fornøyd med vår)
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: Storfe]
#2443525
09/10/2017 09:16
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279 |
Ioniq har mye utstyr, er tilgjengelig som bruktbil til rundt 300 (noen mnd gammel, gått 5k'ish) og er sikkert like kjedelig som den er fornuftig.
Hah! Ioniqen er den minst kjedelige bilen jeg har eid  Veldig morsom å kjøre, massevis av utstyr og utrolig effektiv. Familien har 10,7 i snitt de siste månedene, noe som betyr at vi som regel rekker 22-23 mil på 1 lading. 190 km fra havnivå til 900 moh på hytta i -2 til +4 grader gikk for eksempel helt fint. God plass til 5, men ikke tillatt med hengerfeste. Det finnes løsning for takstativ, men det kan diskuteres om det er tillatt. Jeg har valgt å la være. Trenger ikke demontere hjul på sykkelen for å få den inn i bilen hvis baksetet legges ned.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: kg]
#2443528
09/10/2017 09:19
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279 |
bilen er ikke godkjent for taklast i Norge. Er du helt sikker? Det står 'Ikke oppgitt' under 'Tillatt taklast' i vognkortet. Det er vel bare forbudt hvis det står 0..?
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: Tgabriel]
#2443530
09/10/2017 09:27
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 213
kg
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 213 |
bilen er ikke godkjent for taklast i Norge. Er du helt sikker? Det står 'Ikke oppgitt' under 'Tillatt taklast' i vognkortet. Det er vel bare forbudt hvis det står 0..? Jeg skal ikke være bombastisk på det juridiske der (det menes både ja og nei på elbilforum.no), men det er forbudt nok til at takstativ-produsentene ikke vil fortelle deg hvilke klemmer og føtter som passer på bilen. Det er selvfølgelig mulig å finne ut av på egenhånd, men det er ikke betryggende heller.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: Tgabriel]
#2443531
09/10/2017 09:28
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
bilen er ikke godkjent for taklast i Norge. Er du helt sikker? Det står 'Ikke oppgitt' under 'Tillatt taklast' i vognkortet. Det er vel bare forbudt hvis det står 0..? Sånn sugekopp-stativ kan være et alternativ? Seasucker
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443536
09/10/2017 09:40
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279 |
Enig i at dette er litt for ullent til at jeg ønsker å finne det ut 'the bad way'. Sugekoppfeste hadde jeg aldri brukt med sykkel på taket, i hvert fall. Er vel helst beregnet for ski.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: Tgabriel]
#2443540
09/10/2017 10:10
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Enig i at dette er litt for ullent til at jeg ønsker å finne det ut 'the bad way'. Sugekoppfeste hadde jeg aldri brukt med sykkel på taket, i hvert fall. Er vel helst beregnet for ski. Disse her funker nok mer enn godt nok. https://www.seasucker.com/collections/bike/products/talon
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443548
09/10/2017 10:55
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279 |
Dæven. Her er det vel liten tvil om at sugekoppen takler sykkel. Har bare sett av den typen som fester skistativ. En sånn skal jeg ha! Edit: Kjøpt 
Redigert av Tgabriel; 09/10/2017 11:08.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443578
09/10/2017 13:13
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706 |
Hmm, kan man virkelig stole på et sugekoppfeste? At det holder plenty godt så lenge det ikke lekker er greit, men det skal vel ikke så mye til før det lekker inn litt luft?
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: mroek]
#2443580
09/10/2017 13:16
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Hmm, kan man virkelig stole på et sugekoppfeste? At det holder plenty godt så lenge det ikke lekker er greit, men det skal vel ikke så mye til før det lekker inn litt luft? Disse fra Seasucker har i hvert fall vært på markedet i mange år, tidligere under Lemond-paraplyen. Man må også anta at amerikanske selskap er ganske redde for at sykler skal falle av i fart.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: mroek]
#2443581
09/10/2017 13:19
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279 |
Hmm, kan man virkelig stole på et sugekoppfeste? At det holder plenty godt så lenge det ikke lekker er greit, men det skal vel ikke så mye til før det lekker inn litt luft? Produktet fungerer med vakuum kopper som pumpes fast, det er en indikator på hver pumpe som viser at vakuum opprettholdes.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443583
09/10/2017 13:24
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
EspenS
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256 |
Jeg tviler ikke på at Seasucker produktet er mer enn godt nok, men jeg har sett det diskutert på diverse elbil-forum at man kan få problemer med statens vegvesen og forsikringsselskaper. Bl.a. noen som har spurt statens vegvesen om de er tillatt, med svar om at det er de ikke fordi slike stativer må være fast monterte på bil og ikke bare med vakum, og at det 'i det norske klimaet er en risiko for at de kan løsne'. Men som sagt, jeg tviler ikke på at produktet er godt nok.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: EspenS]
#2443584
09/10/2017 13:27
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg tviler ikke på at Seasucker produktet er mer enn godt nok, men jeg har sett det diskutert på diverse elbil-forum at man kan få problemer med statens vegvesen og forsikringsselskaper. Bl.a. noen som har spurt statens vegvesen om de er tillatt, med svar om at det er de ikke fordi slike stativer må være fast monterte på bil og ikke bare med vakum, og at det 'i det norske klimaet er en risiko for at de kan løsne'. Men som sagt, jeg tviler ikke på at produktet er godt nok. Her burde man be SSV om å begrunne sine svar.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: Tgabriel]
#2443596
09/10/2017 14:30
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706 |
Hmm, kan man virkelig stole på et sugekoppfeste? At det holder plenty godt så lenge det ikke lekker er greit, men det skal vel ikke så mye til før det lekker inn litt luft? Produktet fungerer med vakuum kopper som pumpes fast, det er en indikator på hver pumpe som viser at vakuum opprettholdes. Med russisk ubåtkaptein-stemme: " Men man kan jo ikke se den indikator fra inni bil" :-)
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443597
09/10/2017 14:36
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
EspenS
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256 |
lengre diskusjon om takstativ osv for elbiler f.eks. her: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32920.30.html
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: JoachimV]
#2443606
09/10/2017 15:52
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 30
Gyrodactilus
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 30 |
Vi har bestilt varebilversjonen til jobb nå, så jeg er veldig spent på den. Sitter vel i samme batteri som leaf, 40kwh. Nissan E-NV200. Ikke den mest sofistikerte bilen, men er absolutt mye bil for pengene og har plass til alt trådstarter ønsker og mer til. Og man slipper å bokstavelig talt vente i årevis på levering. Har ikke studert specs, bare konstatert at NV200 har begredelig rekkevidde i forhold til f.eks Leaf. 24kWh? Den nye NV200 har vel tilsvarende begredelig rekkevidde i forhold til 40kWh Leaf, men bør likevel greie minst 150-200 realistiske km avhengig av årstid. Går også rykter om hengerfeste.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443616
09/10/2017 17:23
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 416
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2010
Innlegg: 416 |
Ny NV200 sier du?
Da jeg snakket med den lokale nissan-sjappa for et par måneder siden var det "ingen planer" om ny NV200.
Edit: Les innlegget skikkelig før du svarer... var altså ingen ny NV200, bare samme begredelige 170 km som før...
Redigert av Eplemosten; 09/10/2017 17:24.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443626
09/10/2017 17:50
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296 |
Kjørt leaf siden 2013. Får greit plass til ei lita vogn og bagasje til to små og to store for en helgetur. Rekkevidde på 30kwh er fra 10 mil en guffen vinterdag og opp mot 20 mil en fin sommerdag. 2018-modellen får større bagasjerom og kan kanskje være verdt å vente på. Men aller helst ønsker jeg meg en 60kwh nv2000. Må være utrolig deilig å kunne kaste sykler og unger og alt baki og bare kjøre avgårde...
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443647
09/10/2017 19:37
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 796 |
Jeg har Seasucker Talon 1. Bruker det på glasstaket på bilen min. Helt genialt når jeg kan montere/demontere stativet på under 1minutt.
|
|
|
Re: Elbil nå, hvilken?
[Re: iverta]
#2443784
10/10/2017 12:07
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296 |
Det var semi-gode nyheter. 19 mil EPA-rekkevidde tilsvarer omtrent Leaf 30kwh. Greit nok, men fortsatt lite på langtur. Håper 60 kwh kommer...
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
|
|