...har brukt to sykler gjennom de siste vintrene - helstiv 29er med Schwalbe Ice Spiker Pro 2.25" for de verste dagene og grovere sykling, og rimelig kross/grussykkel med 45nrth Xerxes 30mm for rask sykling på mindre krevende føre. Om du skal ha dekk for landeveissykling vinterstid stiller Xerxes med sine knappe 450 gram i særklasse. Pigger kun på siden, m.a.o. griper piggene i svinger og ved lavere lufftrykk, men man merker knapt piggene ved høyere lufttrykk.
Hva gjelder bekledning har jeg postet et uendelig mas om modeller og kombinasjoner i tråder om
hansker,
bukse/jakke,
briller,
undertøy og
luer 
Og mange andre om sko, dekk, sykler og vedlikehold/vask.
Klesvalg avhenger selvsagt av intensitet og personlige preferanser. Jeg har endt opp med:
-
45nrth Wölvhammer vintersko for de kaldeste dagene. Bortsett fra 45nrth Wølfgard, er Wölvhammer de varmeste skoene på markedet. Deilig å slippe varmesåler. Dessverre er den siste modellen formet som en støvel, men estetikken er underordnet for meg når temperaturen kryper under 10-15 minus.
-
45nrth Fasterkatt/Japanther sko for mildere vinter og kjølig vår/høst.
-
45nrth Sturmfist 5 hansker. Akkurat bevegelige nok til å betjene hendlene på bukkestyret greit. Er ikke glad i bar mitts på bukkestyre ettersom man da ikke kan ligge i bukken. Viktig å velge riktig størrelse (små i størrelsen - gå gjerne opp en størrelse) og at passformen er egnet.
45nrth spesialiserer seg utelukkende på vinterdekk og -bekledning. Bruk av lær/skinn/aerogel i sko og hansker er ikke en gimmick - det fungerer faktisk. Kostbart materiale gir høy pris, men man kommer som regel over gode tilbud i løpet av året, om man ikke venter til vinteren kommer

- Hva gjelder bekledning for øvrig, imponerer Craft med Ventair. Bruker vindtette, vannavvisende og imponerende varme Craft Siberian-jakke på de kaldeste dagene, Craft Winter Hat lue og rimelige Craft Hurricane bukse uten pute. Bruker bib under og får dermed god pute året rundt, samtidig som det gir ekstra beskyttelse rundt skrittet.
Med disse klærne har ull vært overflødig sist vinter.
Kommer trolig til å anskaffe 45nrths nye lue Stove Pipe for enda bedre beskyttelse av ørene.
Har prøvd 45nrths nye jakke Naughtvind, men den var overraskende nok laget av langt tynnere materiale enn Craft Siberian. Ettersom jeg sykler daglig og ikke vil ha mange lag under, returnerte jeg Naughtvind.
- Velger skarp farge på jakke vinterstid for økt synlighet, gjerne med elementer av refleks. Opplever det som en stor fordel, bl.a. for at bilistene faktisk ser når jeg signaliserer med arm.
- Luftvarmer: Bruker
LungPlus på de kaldeste dagene. Foretrekker det klart fremfor maske som dekker nesen. Unngår snørr og hyppig skifte av filter, samtidig som jeg kan puste fritt med nesen ved behov. Kommer ikke varm luft opp fra masken som dugger brillene. Har festet en brillesnor på den slik at jeg enkelt kan ta den ut og inn av munnen etter behøv. Ulempen er en uvant følelse i munnen og at det ikke er videre elegant

- Vedlikehold: For meg har daglig skyll med
Bikeshops oppladbare Bikewash fungert aldeles utmerket og redusert behovet for hyppig grundig vask og bytte av slitedeler.