Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skjermer til Giant TCX Advanced SX

Skjermer til Giant TCX Advanced SX #2442608 04/10/2017 08:09
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Etter laang tid ønske om cyclocross-sykkel klinte jeg til med Giant TCX Advanced SX når XXL hadde 25% vennesalg.

Har lyst på heldekkende skjermer. Har ikke fått sykkelen ennå men lurer på om noe har anbefalinger?
Det er feste i øverst på gaffelen men bak er det ikke feste etter hva jeg kunne se. Tenker litt på skjermer som kan festes på setestengene og på gaffel hvor det i utgangspunktet ikke er behov for fester i overkant.

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442679 04/10/2017 11:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer!

TCX Advanced er en rå krossykkel, som Adam Craig forklarer ICON_SMILE Har hatt samme ramme selv, om enn den tidligere versjonen med andre akslinger.

Selv setter jeg ikke heldekkende skjermer på krossykkel. Synes det strider mot tanken med sykkelen og ikke fungerer estetisk ICON_SMILE Holdt meg til Ass Saver og Neoguard Rigid på TCX. Sistnevnte fjerner effektivt all sprut fra forhjulet mot ansiktet.

En krossykkel skal være litt møkkete, likeså rytteren. At Giant har satt på litt bredere dekk og lettere utveksling på SX-versjonen endrer ikke det, synes jeg ICON_SMILE Men du behøver ikke ta mine fikse idéer alvorlig!

Kjenner ikke til heldekkende skjermer som oppgis å fungere for 40mm dekk på ramme uten festepunkter. Crud Roadracer MK3 for opptil 38mm er gjerne den som kommer nærmest og kan anbefales. Samme som ble brukt i The GCN Wet Ass Challenge – Do Mudguards Work?

Mener å huske at TCX har massiv dekklaring i både gaffel og ramme og at du dermed trolig får plass til både 40mm dekk og heldekkende skjermer (?).

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442680 04/10/2017 11:03
aug11x Offline
Besatt
Besatt
På min TCX har jeg denne (forskjermen altså) foran: Zefal http://www.deler.no/produkter/tilleggsut...352-p0000122745

Bak er det litt værre med fester, så da har jeg en sånn:
BBB http://www.deler.no/produkter/tilleggsut...661-p0000002111

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442709 04/10/2017 11:55
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Cory
Etter laang tid ønske om cyclocross-sykkel klinte jeg til med Giant TCX Advanced SX når XXL hadde 25% vennesalg.

Har lyst på heldekkende skjermer. Har ikke fått sykkelen ennå men lurer på om noe har anbefalinger?
Det er feste i øverst på gaffelen men bak er det ikke feste etter hva jeg kunne se. Tenker litt på skjermer som kan festes på setestengene og på gaffel hvor det i utgangspunktet ikke er behov for fester i overkant.

Prøver også å klare meg uten skjermer og kjører med en ass-saver stort sett. Når det blir vinter og det skal pendles litt forsiktig har jeg kjørt med https://www.bikester.no/sks-raceblade-pr...49-10bf487fe6f2 og det har ikke vært helt tipp-topp. Litt subbing her og der med original-dekka på TCX'en, men mulig de passer bedre nå som jeg har 33mm dekk (skal kjøre ritt seh). Litt klunking når det er ujevnt underlag også, siden det er strikker man fester med. Levelig, men ikke optimalt.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442721 04/10/2017 13:00
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Jeg har SKS Longboard på Gaviaen min, og der heller er det ikke fester bak. Fikset det med borrelåstape fra Biltema og noen gummierte klemmer. Fester skjermene i borrelås i setestag og kjedestag, og klemmene rundt setestagene ved baknavet for å feste stengene til skjermen. Syklet med dette i hele fjor vinter, og fungerte utmerket. Tapen var bare å rive av rammen i vår, og satte på ny nå. Ingen skrangling fra skjermene, og de sitter veldig bra fast.

Lars Olav
Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442728 04/10/2017 13:19
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Kommer til å bruke sykkelen endel frem og tilbake til jobb (litt råflott med den sykkelen men), og da tenker jeg å bruke skjerme som dekker hele (eller hvertfall mest mulig) for å hindre å måtte vaske etter hver tur ICON_SMILE

Ellers kommer den til å bli benyttet til treningsturer både på asfalt og grus, da uten skjermer.. selvsagt ICON_WINK

SKS Longboard og Zefal-settet som er linket til her er akkurat hva jeg hadde tenkt.

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442732 04/10/2017 13:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Quattro sin løsning med borrelås er jo fiffig, særlig om det betyr at man enkelt kan ta skjermene av og på - slik tilfellet er med de nevnte Crud Roadracer MK3. Bilder?

Hvis du faktisk har festepunkter i gaffel (?), vær oppmerksom på at det tar noe tid å få heldekkende skjermer av og på dersom de er festet med skruer - ref. din tanke om å sykle på jobb med skjermer, men ta treningsturer på asfalt og grus uten skjermer.

Har selv nettopp satt opp en bruks/vintersykkel med heldekkende SKS Bluemels-skjermer med skvettlapp, reflekser og det hele ICON_SMILE Fint og fast og ingen skrangling, men skjermene skal stå der permanent. Om jeg skulle hatt dem hyppig av og på, hadde jeg prøvd MK3.

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442745 04/10/2017 14:18
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Skjermene blir nok ikke tatt av meget hyppig men til trening i f eks helger ICON_SMILE

Skulle også gjerne sett bilder av borrelåsløsningen... hørtes jo ganske genialt ut.

Redigert av Cory; 04/10/2017 14:18.
Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442847 05/10/2017 08:19
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Svaret ditt er her:
https://www.merlincycles.com/crud-road-racer-mk3-mudguards-94775.html
Jeg kjøpte herfra.

Festes med en slags spesialborrelås + en gjenbrukbar strips. Veldig viktig å rense godt på rammen der hvor borrelåsen skal festes. Går kjapt å ta av og på skjermene.
Har brukt den på min CX tre ganger nå, naturligvis til pendling.

På min sykkel kommer borrelåsfestene litt i konflikt med bremseslangen bak, men det funker.
Klarer å stille dem slik at jeg ikke får subb mot skjermen. Har for øvrig på GP 4Season 32mm på sykkelen nå. Vet ikke helt hvordan det blir med knastedekk.
Men fordelen med disse skjermene er at man kan kappe og file litt for å fjerne subb. Er flere som gjør det, sjekk monteringsfilmer på Youtube.

Jeg har kun vanlig feste til skjermer på gaffelen, ingenting bak, så for meg er dette så langt den beste løsningen.

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442877 05/10/2017 09:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har montert skjermer på min hverdagsracer. Den er en eldre stålracer med racing-geometri og ditto klaring.
Med 25 mm dekk fikk jeg ikke plass til Crud Mk3 - da disse krever noen mm klaring mellom dekk og gaffel til å plastikk.

Jeg har montert SKS Raceblade long med hell. Men det er ikke mer enn 0,5mm mellom dekk og metallbeslag under gaffelen. Skjermene er likevel for det meste lydløse på tørt, men det spraker en del under skjermen når vann blir med rundt. Det utgjør uansett en voldsom forskjell i komfort å sykle med skjermer enn uten. Spesielt på våt vei, uten regn fra oven.
SKS-skjermen monteres raskt rundt hurtigkoblingen og i bremsefestene. Altså på vanlig racersykler. På sykler med skivebremser eller cross-sykler med kantilevere må man se på andre løsninger.
En ekspander-bolt/stjernemutter eller tilsvarende kan kanskje monteres opp i kronerøret for lettere feste av skjermer på forhjulet?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442890 05/10/2017 10:24
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Her er bilder av løsningen min. Møkka på sykkelen er der fordi jeg ikke har rukket å vaske den etter at skjermene ble montert.

Redigert av quattro; 05/10/2017 10:25.

Lars Olav
Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: quattro] #2442894 05/10/2017 10:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Smarte løsninger med borrelås som også tar minimalt plass og dermed ikke begrenser dekklaringen i særlig grad yes

Klemmene ved stagene ser ut til å være en solid og god løsning. Lurer på om det hadde fungert med borrelås der også for optimal fleksibilitet?

Jeg brukte i sin tid strips over gjennomsiktig beskyttelsestape for å feste nede på Niner-gaffel. Var 65mm Bluemels over Schwalbe Big One 2,25" på helstiv 29er. Festene fungerte overraskende bra, men ikke så gjennomført som din løsning ICON_SMILE

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Sepeda] #2442900 05/10/2017 11:18
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Det beste med løsningen er at skjermene er helt lydløse. Ingen skrangling eller rasling. Det eneste nå er at støpetrådene på forhjulet tar borti et sted, så litt lyd er det en stund. Men Cyclocross-speed-dekkene har mye volum, så når piggdekkene skal på så blir det mye bedre plass inni skjermene.

Lars Olav
Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: sykkeloyvind] #2442916 05/10/2017 12:18
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: sykkeloyvind
Med 25 mm dekk fikk jeg ikke plass til Crud Mk3 - da disse krever noen mm klaring mellom dekk og gaffel til å plastikk.

Om man sliter med å få plass til skjerm gjennom gaffelen kan man kappe skjermen før den går gjennom gaffelen. Mesteparten av spruten kommer på baksiden av gaffelen uansett.

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: eirikbk] #2442917 05/10/2017 12:18
P
PA72 Offline
Medlem
Medlem
P
Forøvrig smart å beskytte ramma på helt ny sykkel (eller REN ramme) med frame-protector på utsatte steder, f.eks. underrør, kjedestag, der det evt. er utsatt for kabelgniss, krankarmer osv. Hvis det monteres skjermer som skal tas av/på er vel festepunktene et smart sted å sette lapper på:-)
Har forøvrig også benyttet meg av vennefesten på XXL og kjøpt meg samme sykkel som Cory:-) Gleder meg til å rægge rundt i vinter med denne. Tar 40 mm. dekk med et gjesp så er veldig allsidig. Satser på at str. L er ok for meg på 186 cm...

P.

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2442982 05/10/2017 18:45
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Fin løsning som du har der Quattro. Tipper jeg ender opp med SKS longboard.

Fortsettelse følger ICON_SMILE Prøve å legge ut hvordan løsningen blir.

Re: Skjermer til Giant TCX Advanced SX [Re: Cory] #2446919 26/10/2017 07:57
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Endte med å kjøpe 50 mm skjermer fra Merida for å ha litt bredde på de. Kjøpte inn litt forskjellige gummiklammer fra Biltema og hadde bånd samt sekskanbolter liggende.

Framskjermen var det fester til, men jeg la inn gummiskiver mellom skjermfester og gaffel slik at det ikke gnager.
Prøvde litt forskjellig på bakskjermen, kommet frem til at denne løsningen (som på bildene) var best og mest stabil.

Plukker av skjerm foran og bak på noen få minutter om nødvendig.

Vedlegg
Skjerm1.JPG (55.34 KB, 139 nedlastinger)
Skjerm2.JPG (57.46 KB, 130 nedlastinger)
Skjerm3.JPG (54.56 KB, 129 nedlastinger)
Skjerm4.JPG (43.79 KB, 118 nedlastinger)

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå