Vi er enige

Det avgjørende er at det er et ETRTO 584 dekk - som i dag omtales enten som 650b (mest korrekt for å skille det fra terrengdekk) eller 27,5" (i dagligtale - enig at det strengt tatt ikke er korrekt ettersom vi ikke snakker om terrengdekk)
Bikeshop har i sin meny sortert dekkene kun etter mål i tommer, som 26", 27.5", 28" og 29" - derfor refererte jeg også til mål i tommer.
Uansett blir det helt galt å kategorisere det som 26" dekk
slik Bikeshop gjør. Dekket passer jo ikke på 26" felg. Det er som kjent reell forskjell i størrelse/omkrets på 26" og 650b/27.5" felg - i motsetning til hva som er tilfellet for 29" og 700c/28" felg.
Mellom oss sagt er jeg ganske sikker på at Bikeshop har lest "26 x 1 1/2" og lagt det inn som 26" dekk ved en misforståelse - i den tro at 26 er størrelsen og 1 1/2 er mål for bredde. Jeg misforsto på samme vis da jeg så på Suomis hjemmeside.
Da har vi funnet et dekk som passer!
Når det er sagt, ser dessverre dekket ut til å stå tilbake for de beste 700c/28" dekkene. Få pigger. Rimelig gummi med lav TPI (threads per inch), som tilsier at gummien er forholdsvis hard og i liten grad tilpasser seg underlaget. Men bedre enn sommerdekk