Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gratis alternativ til Falck

Gratis alternativ til Falck #2441841 29/09/2017 22:32
R
RuneWin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
For et par år siden tok jeg meg selv i å tenke at det her Falck-greiene gidder jeg ikke å betale for. Det er jo bare et register. Hvor dyrt kan det være å drifte?

Jeg endte opp med å lage en app kalt RegIt, som rett og slett går ut på å registrere dine eiendeler. Ikke bare sykler, men egentlig alt mulig som har et serienummer og har en viss verdi.

Appen består av to deler. I den ene delen registrerer du dine eiendeler og i den andre delen kan man sjekke om en ting er meldt savnet/stjålet/tapt av eieren sin. Så om man finner en sykkel henslengt eller en tvilsom type vil selge den til deg, kan man ta en sjekk med appen om noen savner den. Drit i mellomledd som Falck. Gjør det på 10 sekunder der og da.

Ja, det er tanken da i alle fall. Som med alt annet så forutsetter det at en viss mengde mennesker bruker appen :-)

Personlig har jeg registrert en hel haug med duppeditter med appen, mest for raskt å kunne få tak i det hersens serienummeret om man trenger support på ett eller annet. De skal alltid ha serienummeret og det er alltid utilgjengelig på baksiden av noe som ligger nederst underst...

Nåvel. Her er en video som viser bruken av appen:

(https://www.youtube.com/watch?v=vivWDAbdhmA)

Tror dere dette kan ha noe for seg? Er det noen som har lyst til å være betatestere? Trenger både til Android og iOS.

PS! Jeg er klar over at rammenummeret som regel ikke er presentert som strekkode, men videoen ble mer underholdende ved p scanne litt...

Redigert av RuneWin; 29/09/2017 22:36.
Re: Gratis alternativ til Falck [Re: RuneWin] #2441843 30/09/2017 05:23
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Dette ser ut som et fint system.

Men er du sikker på at du klarer å holde dette gratis når det blir så mye brukt at det kan konkurrere ut Falck? Du vil trenge et godt datasenter. Skya vil koste penger når det blir såpass stort volum som må til for at appen skal være nyttig.

Du må også sørge for at all data som lagres er i henhold til lover og regler, f. eks. personopplysningsloven.

Og sikkerheten? Du må ha bombesikre system. En slik database vil være attraktiv for kriminelle. Tenk så fint å ha et register over objekter som folk synes er så viktige/verdifulle at de registrerer det i et slikt system? Sikkerhet koster.

Du må sørge for kryptert trafikk mellom app og servere. Sertifikater koster penger. Det er egentlig en bagatellmessig kostnad, men det vil være en av mange bagatellmessige kostnader.

Du må være helt sikker på at dataene er trygge bak gode brannmurer. Du må også ha gode backup-løsninger. For til tross for at løsningen er gratis vil du ikke ønske å sitte med ansvaret når 750.000 "kunder" plutselig mister en tjeneste fordi du ikke har backup. Det er heller ikke et fint sted å sitte om data skulle komme på avveie. Et slikt register vil kunne misbrukes på mange måter.

En av styrkene til Falck er også oblatet man får og klistrer på sykkelen. Dette gjør faktisk sykkelen mindre attraktiv å stjele.

Og sånn som dette kunne jeg fortsatt lenge. For at løsningen skal fungere må den bli så stor at du ikke kommer til å klare deg uten å ha betydelige kostnader for å drifte, vedlikeholde og videreutvikle.

Det koster 399 kroner for å registrere en sykkel hos Falck i 5 år. Det er 80 spenn i året. Det er ikke spesielt mye penger for å gjøre sykkelen sin litt mindre attraktiv for sykkeltyven. Eller å få redusert egenandel hos forsikringselskapet for den saks skyld.

Men for all del. Tanken din er god. Appen har også stort potensiale. Men jeg tror du vil slite med å holde tjenesten gratis. Så du bør nok gjøre grundige analyser av hva dette vil koste og om du vil kunne selge løsningen vesentlig billigere enn allerede eksisterende registre.

Samarbeidspartnere er nok også lurt å se etter. Kanskje du kan finne noen som kan ta kostnadene for deg? F. eks. et forsikringselskap?

Redigert av Raskall; 30/09/2017 05:25.
Re: Gratis alternativ til Falck [Re: Raskall] #2441844 30/09/2017 05:30
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Raskall

Men er du sikker på at du klarer å holde dette gratis når det blir så mye brukt at det kan konkurrere ut Falck? Du vil trenge et godt datasenter. Skya vil koste penger når det blir såpass stort volum som må til for at appen skal være nyttig.

Du må også sørge for at all data som lagres er i henhold til lover og regler, f. eks. personopplysningsloven.

Og sikkerheten? Du må ha bombesikre system. En slik database vil være attraktiv for kriminelle. Tenk så fint å ha et register over objekter som folk synes er så viktige/verdifulle at de registrerer det i et slikt system? Sikkerhet koster.

Du må sørge for kryptert trafikk mellom app og servere. Sertifikater koster penger. Det er egentlig en bagatellmessig kostnad, men det vil være en av mange bagatellmessige kostnader.

Du må være helt sikker på at dataene er trygge bak gode brannmurer. Du må også ha gode backup-løsninger. For til tross for at løsningen er gratis vil du ikke ønske å sitte med ansvaret når 750.000 "kunder" plutselig mister en tjeneste fordi du ikke har backup. Det er heller ikke et fint sted å sitte om data skulle komme på avveie. Et slikt register vil kunne misbrukes på mange måter.

En av styrkene til Falck er også oblatet man får og klistrer på sykkelen. Dette gjør faktisk sykkelen mindre attraktiv å stjele.

Og sånn som dette kunne jeg fortsatt lenge. For at løsningen skal fungere må den bli så stor at du ikke kommer til å klare deg uten å ha betydelige kostnader for å drifte, vedlikeholde og videreutvikle.

Det koster 399 kroner for å registrere en sykkel hos Falck i 5 år. Det er 80 spenn i året. Det er ikke spesielt mye penger for å gjøre sykkelen sin litt mindre attraktiv for sykkeltyven. Eller å få redusert egenandel hos forsikringselskapet for den saks skyld.

Men for all del. Tanken din er god. Appen har også stort potensiale. Men jeg tror du vil slite med å holde tjenesten gratis. Så du bør nok gjøre grundige analyser av hva dette vil koste og om du vil kunne selge løsningen vesentlig billigere enn allerede eksisterende registre.

Samarbeidspartnere er nok også lurt å se etter. Kanskje du kan finne noen som kan ta kostnadene for deg? F. eks. et forsikringselskap?

+++

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Gratis alternativ til Falck [Re: RuneWin] #2441845 30/09/2017 05:35
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant app ide.
Du er nok inne på noe smart her.
yes

* Med forbehold at theres allready an app for that *

Og enig med Raskall, som tok seg av den kjedelige biten.

Redigert av SimonS; 30/09/2017 05:39.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Gratis alternativ til Falck [Re: Raskall] #2441923 30/09/2017 19:27
R
RuneWin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Sitat: Raskall

Du er inne på veldig mange gode poenger her. Mange har jeg tenkt på, andre var nytt for meg.

Når det gjelder gratis så er det vel typisk en liten reklame-plakat inne i appen som er en økonomisk løsning. Om det utrolige skulle skje at dette blir noe som "tar av" så er det ikke så mye som skal til for at det skal kunne kalles gratis og fortsatt generere inntekter.

At "skya blir dyr når det blir såpass stort volum som må til for at appen skal være nyttig" er et problem jeg ikke har tenkt å ta på forskudd ICON_GRIN

Sikkerhet og hacking og onde interessenter har jeg fundert litt over. Om databasen skulle bli hacket så kan objektene knyttes til en mail-adresse. Det er jo ikke akkurat det samme som at man da har den fysiske adressen til eieren av tingene, men jeg skjønner problemstillingen. En løsning er kanskje å oppfordre potensielle brukere til å opprette en egen epost-bruker kun for denne bruken. Da begynner det vel å bli rimelig vanskelig, selv med en hacket database, å spore objekter mot personer? Men da er det selvsagt knotete å bruke appen og den vil ikke bli brukt...

En annen løsning kunne ha vært å bare lagre objekter med status "tapt" i basen og de andre lokalt på mobilen. Regner med at det er en vesentlig mindre katastrofe om en kjeltring får greie på at person A har mistet objekt B enn at han får tak i en liste over alle objekter person A fortsatt har... Men det er klart, da mister man jo "backupen" av dataene sine.

Eller kryptere sin lokale liste med objekter for lagring i skyen... hmm... nei dette må jeg tenke litt på gitt.

Alternativt kunne appen vært designet slik at man bare brukte den for å registrere eiendeler man har mistet. Den kunne hete "Lost and found". Så vidt jeg kan se er det bare 3-4 andre slike apper på Google Play...

Re: Gratis alternativ til Falck [Re: RuneWin] #2441939 30/09/2017 21:36
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: RuneWin
[
En annen løsning kunne ha vært å bare lagre objekter med status "tapt" i basen og de andre lokalt på mobilen.

Synd om mobilen blir stjålet/ødelagt...

Med utgangspunkt i 750.000 kunder/epost-adresser, så tar ikke dette all verden med plass.
Legg ilt serienummer og en kort beskrivelse ab 4-5 objekter pr .kunde, så er du med litt raus avrunding oppe i 4-5 millioner objekter.
Dette krever småtteri av plass i en database...

Med 10GB, så kan du lagre ca 2K med data, pr objekt. 2K er mye, og du trenger sannsynligvis mye mindre.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump

Moderator  support