Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Syntace W35 + Boostinator

Syntace W35 + Boostinator #2440983 26/09/2017 19:54
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
T
Terjers Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
Vurderer et 29" Syntace W35 hjulsett til en Hightower 27,5 plus. Noen som vet om man kan "bygge om" disse til 148/12 og 110/15 med bruk av f.eks. Boostinator e.l.


Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: Terjers] #2440999 26/09/2017 20:45
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Q
quattro Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Q
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Ja, det går. Jeg har laget deler til en her på forumet for dette. Det er egentlig bare å forlenge endekoppene, dvs. dreid nye i aluminium. Eneste jeg ikke er helt sikker på hvordan er løst er spacingen av bremseskiven, men mulig den sitter på samme sted, så det ikke er nødvendig å gjøre noe med den.


Lars Olav
Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: Terjers] #2441070 27/09/2017 08:24
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Jeg spurte Syntace om dette, de anbefalte det absolutt ikke. Om det likevel lar seg gjøre stemmer nok.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: quattro] #2441102 27/09/2017 09:57
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: quattro
Ja, det går. Jeg har laget deler til en her på forumet for dette. Det er egentlig bare å forlenge endekoppene, dvs. dreid nye i aluminium. Eneste jeg ikke er helt sikker på hvordan er løst er spacingen av bremseskiven, men mulig den sitter på samme sted, så det ikke er nødvendig å gjøre noe med den.


Skivefestet er på samme sted foran, men ikke bak. Det må en skive til bak. Boostinator har egne bolter for formålet, og fraråder bruk av andre bolter. Sikkert en styrketing :-)

Wolftooth har forsåvidt ikke løsning for Syntace.
Jeg har kjøpt for Hope, disse skal på ny sykkel.
Hope har egen løsning for framnav, men ikke noe for baknav.

https://www.wolftoothcomponents.com/collections/wheels-and-hubs/products/boostinator


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: Terjers] #2441121 27/09/2017 10:50
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 354
ekken Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 354
Ser funksjonene til produktet med og kunne benytte ikke boost nav i rammer med boost, men vil man få "stivhets" effekten av boost bare ved og sette på lengere endekopper på ikke boost nav?

Hvordan fungerer det isåfall?

Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: Terjers] #2441137 27/09/2017 11:13
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Felgen bør justeres 3 mm til venstre, dermed blir eikene på drivsiden vinklet mer inn mot senter mellom flensene. Altså blir det lavere "giring" mellom sideveis dytting av felgen, og strekket i eikene, på drivsiden.

Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: ekken] #2441138 27/09/2017 11:13
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: ekken
Ser funksjonene til produktet med og kunne benytte ikke boost nav i rammer med boost, men vil man få "stivhets" effekten av boost bare ved og sette på lengere endekopper på ikke boost nav?

Hvordan fungerer det isåfall?


Du får sterkere hjulbygg fordi du sentrerer felgen riktigere mellom flangene på navet.

Mener Doktor Dogstar hadde ganske sterk mening om dette...

Om navet/akslingen i seg selv blir sterkere eller svakere skal jeg ikke mene så mye om, men du får jevnere spenn på eikene på begge sider da du må endre dish, og de dishes "rett vei"... mer sentrert.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: Terjers] #2441151 27/09/2017 11:27
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 354
ekken Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 354
Det virker jo rimelig at man får et mer solid hjul når felgen blir sentrert over navet. Er dette virkelig en merkbar forbedring, og du vil jo få en annen vinkel på eikene men hvorfor skal spennet endre seg?

Har "ekte" boost nav større avstand mellom flangene en konvensjonelle nav? er vel her det er mest og hente når det kommer til stivhet i hjulet eller?

Beklager alle spørsmål som er "off topic" men ble litt nysgjerrig;)

Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: ekken] #2441268 27/09/2017 17:38
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Dei fleste produsentane flyttar begge flangane lenger ut, men det er først og fremst på drivsida dette er nyttig, da flangen her ligg nærare senter i utgangspunktet. Bill Shook meiner at symmetri er viktigare enn å ha venstre flange langt ut. Her forklarer han kvifor: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=Aj4Za6DQtJM

Cannondale gjer i grunn det samme på sine asymmetriske rammer. Dei får plassert høgre flange 6mm lenger ut, men brukar fortsatt 142mm navbreidde, og får da eit symmetrisk hjul.

Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: Terjers] #2441349 28/09/2017 06:35
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
N
neistein Offline
Veteran
Offline
Veteran
N
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
Sitat: Terjers
Vurderer et 29" Syntace W35 hjulsett til en Hightower 27,5 plus. Noen som vet om man kan "bygge om" disse til 148/12 og 110/15 med bruk av f.eks. Boostinator e.l.


Boostinator kittet baserer seg på å kun skifte distansehylsen på ene siden av navet og som det påpekes over må man på bakhjulet også shimse skiven 6 mm ut. For at felgen skal stå rett i rammen må man sentrere det i forhold til det nye endestykket. Dvs 3 mm bak og 5 mm foran. Det noen gjør og som funker er å legge til et 3 mm endestykke på hver side av baknavet og shimse skiven 3 mm ut tilsvarende. man får da 3 mm endring i kjedelinjen, men de jeg har snakket med sier dette funker fint. På forhjulet må man legge til 5 mm på hver side og flytte skiven tilsvarende 5 mm ut. Husk at når man gjør dette vil akslingen ta opp hele lasten fra hjulet, da de orginale endestykkene ikke lenger ligger an mot ramme/gaffel. Finnes mange kitt av denne typen på eby. Jeg har bygd om et bakhjul med DT 240 med Boostinatorkit og det har funket de 100 milene jeg har syklet med denne sykkelen i år. Om jeg ville gått for den andre løsningen med bare å legge til en ring på hver side er jeg usikker på. Det måtte i så fall vert på et eksisterende hjulsett jeg hadde liggende.

Redigert av neistein; 28/09/2017 06:36.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: Terjers] #2441585 28/09/2017 20:10
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Q
quattro Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Q
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063


Lars Olav
Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: quattro] #2441657 29/09/2017 08:03
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
N
neistein Offline
Veteran
Offline
Veteran
N
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
Sitat: quattro


Disse ble vel laget til Tbh. Bytter man endekopp på hver side som er 3 eller 5 mm lenger eller bytter man bare på en side som med boostinator og resentrerer felgen?


Stokk og stein sykkelklubb
Re: Syntace W35 + Boostinator [Re: neistein] #2441682 29/09/2017 08:52
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Q
quattro Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Q
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Bytter begge sider så sentreringen blir uendret.


Lars Olav

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå