Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

FTP...... skrytetall eller verktøy?

FTP...... skrytetall eller verktøy? #2439577 20/09/2017 09:39
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Jeg må indrømme at FTP fort ble til ett tall jeg fokuserte mer på å øke enn å tenke på om jeg kunne trene mer riktig. Når jeg startet med sykling i august 2014 leste jeg alt jeg kom over om trening på sykkel, tok laktat tester og FTP på rulle (1 timestest flat out).
Oktober 2015 hadde LT terskel økt fra sub 240 til 273 Watt. FTP ble nå målt ute der 35 minutter og Nominell Watt lå til grunnlag utregning. De første 5 min og siste 4-5 min ble strøket og gjennomsnittet av den jevneste wattkurven gav det jeg mener er rimelig riktig FTP. Litt skuffet over at den ikke krøp over 300 watt, så la jeg sykkel på hylla og startet med randone og løping.

Begynte også med sportsklatring i mars 2016 og kom meg på 7 minus for de som kjenner til gradering.

Pause fra sykling og ett forsøk på 2017 Bergen- Voss passer dårlig sammen, fikk kneskade før jeg kom til Norheimsund. En treningsplan ble tenkt ut, med mål på å nå 300 watt FTP på ett års tid. Jevn progresjon med fokus på å trene etter det jeg tippet FTP var ut fra forslag på Strava (240-250 Watt), så satte jeg igang 2 juli.

Nok en gang ble fokuset på FTP påtagende, og flere titalls youtube videoer senere så skjønner jeg at å trene med watt er en glede og en forbandelse samtidig. Gleden med å sykle holdt på å forvinne fordi jeg fokusete unødvendig på FTP.

Søker man på FTP kommer flere forumtråder her inne opp, og jeg ser at kunnskapen om Watt er varierende...og at de aller fleste sverger til 20 min test x 0,95.

Etter hva jeg trodde lå LT på kanskje 0,85-0,88 faktor av FTP der forskjellen var anaerobt tilskudd. En youtube video knuser myten om at 20 min test er den som gir best indikasjon.... For sesongsyklistene som tar seg pause eller i bestefall vedlikeholder med en terskeløkt i uken så er faktisk en 20 min test rimelig ubrukelig. Den ene faktoren som påvirker mest riktighet av 20 min testen, er hvor ofte man har sykkelturer på 50-60 min all inn. Med regelmessig 1 times all out turer så var gjennomsnittet 7,5% av 20 min test rimelig riktig. Har du hatt vinterpause med bare rolig trening blir det fort både 15 og 20 % man må trekke fra for å havne på riktig plass.

Min treningsplan inneholdt både 1 time all inn og 20+30+15 FTP økter, og 15 september tok jeg en LT test. Lab tester spurte hvor jeg trodde pulsen kom til å ligge, så jeg svarte 171-172 basert på Trainingpeaks sin registrerte timesinnsats siste 6 uker. Ressultatet ble overraskende 282 Watt og 172 HR.

En rimelig god fremgang etter to år pause fra sykkel....og kun drøye to måneder opptrening. Jeg monterte mine Wattpedaler på testsykkel for å se forskjellen mellom SIB sin LT watt og min test FTP watt. Overraskende nok hadde jeg da 302 Watt Garmin Vektor på LT terskel innendørs i ett varmt lokale. Det meste jeg hadde registrert på 20 min all in var 312 Watt, og 282 watt i 60 minutter.

Hva er da min FTP?

For meg ser det ut som min kropp ikke liker anaerobt tilskudd, så FTP er nesten identisk med LT......

Jeg tror noe av den gode fremgangen skyldes at jeg satte FTP litt lavt hele tiden i opptrening, slik at jeg fikk mer tid i sweetspotsonen enn jeg trodde.

Hva skal jeg trekke ut fra dette?

Sørg for at testprotokoll jeg baserer min soneinndeling på er så riktig som mulig. Er jeg usikker trekk av 10 Watt og tren mer i litt lavere intensitet.

Ha det gøy i andre idretter i off season, men pass på å ha en hard økt på terskel (og på sykkel) i uken for å ikke miste 10-12 % FTP før neste oppbyggingsperiode.

Ikke sammenlign meg med andre på FTP eller vekt/watt. Alle har ulik evne til å ligge over/under terskel, så prestasjon i ritt kan ikke settes ut fra tall....men det er lov til å bruke egne tall med forventninger om prestasjon.

Ikke la gruppa forran deg gå dersom beina føles fine men Garminn Edgen sier at du ligger 120% over FTP!

I morgen sykler jeg Salmon Hill Race i VM byen med mål om å kose meg og sette ny times watt rekord som jeg tar med meg videre utover i høstens trening for 2018 Bergen - Voss på under 5 timer.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2439598 20/09/2017 10:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Baretri

så FTP er nesten identisk med LT......

Jeg tror ikke dette er veldig uvanlig.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2439661 20/09/2017 13:00
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Du er nok ikke alene her....

Først et par oppklaringer:

Terskel er ikke terskel, det hadde jo vært alt for enkelt. Det er flere terskeldefinisjoner: Nivået der laktat begynner å øke, det høyeste nivået der laktat er stabilt, nivået der man når en spesifikk laktatverdi, og det er vel en fysiologiske definisjon til. Disse samvarierer, men man må bruke samme hver gang for å kunne sammenligne. Så har du den sykkelspesifikke FTP, som er en funksjonell definisjon, og noen snakker om timeswatt som ikke behøver å være det samme som FTP. "Normalized Power" i en time kan være ganske unøyaktig.

Felles for alle er at dette ikke er en helt presis verdi. Du har ikke terskel på f.eks. eksakt 282 watt. Den er omtrent 280-285 watt. Kroppen er rett og slett ikke så nøyaktig, og dagsform varierer.

En annen vanlig misforståelse er at FTP er timeswatt, altså til makswatt i en time. Det er ikke riktig. Definisjonen er satt ut fra energiomsetning, ikke tid (men den vil normalt ligge oppunder eller rundt en time). Det interessante i FTP-definisjonen er den mye mer relevante maksimal aerob energiomsetning kroppen klarer. Man merker nivået fort: Litt mer intenst, så stopper det fort opp, og litt lavere, så kan man holde mye lenger. Hvis FTP er 280, merker du fort om du sykler på 300 eller 260 uten å se på computeren...

Dette betyr også at hvis du kan holde FTP i 45 minutter og ikke mer, så vil en time all out gi et for lavt svar. Og 20-minutter-testen kan gi et annet svar, og i hvert fall ikke et som passer med timestesten. Dette er et poeng fordi mange ikke kjører lengre enn 20-minuttersdrag om vinteren, og da kan de snuble i testprotokollene. Du høres ut som du vil ha FTP mer rundt en time.

Jeg tror du har gjort mye riktig, og det du konkluderer med er spot on. Så lenge du trener på variert intensitet og dermed ikke alt er for seigt, er det tryggere å feile i litt for lett retning, og ikke for hard. Sweetspot er gull som bærebjelke i grunntreningen, det. Vi liker nesten alle å trene og er bekymret for å hvile vekk treningen, og den naturlige responsen på at det går litt saktere er da å trene mer. I stedet for å slippe opp og få overskudd. For lett blir selvsagt feil, men jeg tror det er en god del mer underskudd enn overskudd på startstrekene i viktige ritt rundt om.

Resten blir mer detaljer. Få inn VO2max vedlikehold. Og etter hvert litt syreintervaller også, spesielt hvis du trener for noe mer enn jamn belastning over lang tid.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: oyvin] #2440766 26/09/2017 07:02
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Takk for god info og betrakninger om FTP.

Jeg satte tallene på en test lørdag. Syklet fra Aurland 0 moh og opp til toppen på 1300 meter. Uten god oppvarming og tanke for pacing gjenskapte jeg forholdene for tre å siden når jeg startet med sykling. På forhånd hadde jeg montert CX kasett med 34 tenner på den ene landeveissykkelen.

Kroppen sa egentlig stopp etter 43 minutter, da kjente jeg at energinivået sank. Da var snitt 287 watt eller 98% av FTP.
Siste 48 min gikk på ren vilje og 256 watt eller 87 prosent av FTP.

Snitt hele tur 270 watt /274 nominell. IF 93 og HR 168.

Ble en overdreven hard økt som jeg betaler for ennå. 91 min i lav sone 4 HR (Olympiatoppen) gir en betennelseslignende følelse i kroppen.

Jeg skal teste samme bakke på nytt neste år....men da med oppvarming og pacing slik at jeg får jevnet ut wattkurven.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2449958 10/11/2017 12:49
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Ja sist fredag ble det ny LT test.

I forkant tok jeg selvtesting to ganger med Åstrand test med watt på 130-150-170 HR BPM.

Tall fra dette kunne tyde på at LT snart stagnerer og at HR ved LT hadde gått ned.

Fikk økning på 2 watt i uken til 298 watt og LT HR ned til 169 (fra 173), så ser ut som det er mulig å monitorere egen utvikling godt med Astrand test....utført som eksempelvis oppvarming til Zwift ritt.

FTP inne på Tacx Neo rulla har jeg ikke somlet meg til å ta ennå. Blir for mye ritt :-). Ser at jeg holder timesritt på 255 watt og 168-169 HR. Zwift foreslår 261 watt FTP og det høres nesten rett ut med tanke på snittwatt tidlig i rittet minus de harde 400 watt startene.

Hva bør jeg gjøre nå da siden min sesong startet 2 juli? Har ikke baseperiode og trener mye hardt i de harde ukene. Målet er 170 km ritt tidlig i juni...men vil ikke ende opp som "julestjerne" heller. Med Zwift er det jo mulig å holde litt lavere men jevn "året rundt form"........ i forhold til riktig oppbygging og formtopping som gir deg 3-5% ekstra inn mot ett A ritt.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2449971 10/11/2017 13:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dersom du tester LT til 298 watt og må bruke en FTP 255-260 watt så kan ikke jeg skjønne annet enn at du må starte å jobbe med å øke utholdenheten og styrken i musklene. Du kan jo ta utgangspunkt i 270 w også jobber du bare med å øke lengden på dragene. Start med 10 min (eller lavere) også jobber du deg oppover med variasjoner som passer. Start med total drag tid på 40 også legger du på litt hver uke til du er på 60 min. Du bør vurdere å slutte å øke watten før du klarer å kjøre 2 (helst 3) 20 mins drag.

Dersom pulsen din beveger seg opp over 90% av HF max på 270 w er det sannsynligvis noe feil med LT testen din.

Redigert av sveinaa; 10/11/2017 13:46.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2449977 10/11/2017 14:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja det der hørtes litt merkelig ut, LT på 298w og FTP på 260w. Enig med sveinaa her, jobb med å utvikle "utholdenhet på terskel", om testen din faktisk stemmer.

You are what you eat...mmm nuts
Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2449980 10/11/2017 15:05
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Med 400 watt i starten (med mangelfull oppvarming?) kan man bygge såpass mye syre at snittet for resten blir lavere enn terskel. Dessuten, konkurranser er ikke nødvendigvis egnet til å få høyest mulig snitt. Hva er beste NP i ca en time?

Zwift regner vel FTP = 20 minutter * 0,95 og ferdig med den saken?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2449981 10/11/2017 15:25
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I utgangspunktet så gjør den det ja, men man trenger ikke benytte seg av FTPen man får oppgitt etter et ritt med f eks 20min veldig hard start. Man trykker bare at man ikke ønsker å oppdatere ftp.

Tenkte også på NP, men om han kun har kjørt ritt på zwift, og fått ftp på 260w, så ville i allefall ikke jeg trent etter 260w når jeg har målt LT til 298w. En av disse er helt tydelig feil, og det er bare baretri som vet noe om hvilken som er rett.
Har han derimot kjørt ftp test på zwift og fått 260w, ja da stiller saken seg annerledes.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2449982 10/11/2017 15:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Utgangspunktet er at han måler 298 som LT. Da vet man at 90% (ca 270 w) av den intensiteten bør kunne holdes i 3x20 min om man trener på det. Og på denne tiden av året bør man med god samvittighet kunne fokusere ensidig på akkurat det spesielt med et sånt "gap".

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Hoaas] #2449987 10/11/2017 16:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Hoaas
Ja det der hørtes litt merkelig ut, LT på 298w og FTP på 260w. Enig med sveinaa her, jobb med å utvikle "utholdenhet på terskel", om testen din faktisk stemmer.

Omvendt hadde hørt mer normalt ut..

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2449997 10/11/2017 17:18
S
SoneX Offline
Avhengig
Avhengig
S
hva er LT?

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450000 10/11/2017 17:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Laktatterskel

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450355 13/11/2017 10:07
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Blir litt flau nå....Er selfølgelig to forskjellige målinger. Jeg tok det som en selfølge at de tallene ikke kan sammenlignes. Det var litt dumt .....

Laktat terskel er tatt på en testsykkel hos SIB i Bergen....så er HR på LT jeg egentlig endte med å bruke som overføringsverdi denne gangen siden watt på to ulike ruller ikke kan sammenlignes.

FTP er beregnet ut fra ritt på Tacx Neo rulle.

Ser det samme som dere at det ikke er samsvar mellom watt på testene, så prøvde å montere Vector S1 på SIB rulla, men glemte momentnøkkel så ressultatet blir litt som bingo.....selv om de to målingene ble relativt like. Når jeg kom hjem viste wattpedalen nesten samme som Tacx rulla så da ble det bortkastet....for det skal være samsvar mellom LT og FTP der LT er lavest ....for meg i allefall ut fra tidligere år.

Det viktigste nå var å se om det er samsvar på HR LT og det jeg føler på FTP inne på Tacx`n. Det er det. Jeg syklet ett ritt som varte i en time og snittet samme HR som jeg har på LT.

Utholdenheten er det ikke noe galt med. Syklet Kiss 100 i går der jeg snittet 9 HR slag under terskel og 10-12 watt under det jeg klarer på en time.

Jeg stiller samme spørsmålet igjen :-)

Hva bør jeg gjøre nå da siden min sesong startet 2 juli? Har ikke baseperiode og trener mye hardt i de harde ukene. Målet er 170 km ritt tidlig i juni...men vil ikke ende opp som "julestjerne" heller. Med Zwift er det jo mulig å holde litt lavere men jevn "året rundt form"........ i forhold til riktig oppbygging og formtopping som gir deg 3-5% ekstra inn mot ett A ritt.

I dag sykler jeg ritt på tacx rullen....all inn:
15 min med 290 watt 171 HR
1 time med 255 watt 169 HR
2.5 timer 240 watt og 159 HR

Redigert av Baretri; 13/11/2017 10:54.
Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450364 13/11/2017 10:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg skjønner ikke hva du mener innledningsvis? Men på slutten kan det se ut som du bevisst sykler 3 timer og 45 minutter i "lapskaus" sonen?

Hva ender pulsen din på når du kjører 290w i 15 min da?

Du bør heller kjøre noen intervaller i 280w med total tid på 40-60 min isteden.

Hvorfor er du redd for å ende som en "julestjerne"? Har du planer om å kjøre en "taper" eller formtopp inn mot jul?

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: sveinaa] #2450369 13/11/2017 10:53
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Sitat: sveinaa
Jeg skjønner ikke hva du mener innledningsvis? Men på slutten kan det se ut som du bevisst sykler 3 timer og 45 minutter i "lapskaus" sonen?

Hvorfor er du redd for å ende som en "julestjerne"? Har du planer om å kjøre en "taper" eller formtopp inn mot jul?

Skjønte ikke helt den første, men har rettet overskriften på siste avsnitt til: I dag sykler jeg ritt på Tacx all inn.....og så watt og puls.

Ikke mye lapskaus he he. Har makspuls på ca 190...I rittet i går ble det 1 time 24 min i sone 4 og 54 minutter i høy sone 3 eller i sweetspot om du vil. Kom på 7 plass da jeg ikke klarte å karre meg inn i den beste C puljen.

På det 15 min rittet (290 watt) endte puls i 185....med snitt på 171 som er to slag over LT HR.

Redigert av Baretri; 13/11/2017 11:01.
Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450370 13/11/2017 11:01
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Julestjerne begrepet brukte jeg fordi jeg ikke har mye langturer eller typisk sone 2 turer nå på høsten men heller trener det lille jeg klarer i sweetspot og høyere via Zwift ritt.

Vil jeg få svi for det i juni? Bør jeg ha en lengre periode nå selv om det er litt seint på høsten med tradisjonell basetrening eller skal jeg holde koken slik jeg gjør nå?

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450379 13/11/2017 11:37
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Definer "tradisjonell basetrening"?

For en som ikke trener grisemye, vil basetrening bestå mye av z2, z3 og z4. Det er på en måte mosjonistens måte å kompensere for manglende mengde. De som ligger på 20+ timer kan gjerne kjøre mer roligrolig i et par måneder, med lystbetonte intervaller i ny og ne, før de tar opp intensiteten. Det er i allefall vanlig.

Jeg trente lite rundt terskel i fjor vinter, rolig og kortintervaller så hardt jeg klarte. Merka egentlig ikke store forskjellen på hvor mye kroppen tålte når sesongen kom, men jaggu var jeg mye sjuk den vinteren sammenlignet med året før når jeg kjørte mye mer strukturert z2-z4 + o2 vedlikehold. Gikk på en "Bjørgen", justerte opp intensiteten uten å justere ned mengden.

Før man kan svare på, eller gir råd, på hva du bør gjøre så må man kanskje vite litt om grunnlaget fra tidligere år og hvor mange timer du trener. Mulig det er skrevet tidligere, har ikke sjekka.
Faren med å "bare kjøre ritt" og den type trening, er at man fort kan gå veldig lei når sesongen egentlig begynner. Er det god trening? Absolutt, men jeg ville ikke basert all min trening gjennom vinteren på det, det blir mye lapskaus ja.

Edit: For å si det på en annen måte:
Mange ser på totaltid i gitte soner etter f.eks et ritt. "Åh, jeg har 40min i z5". Men det betyr på ingen måte at det er god o2-trening. Om disse minuttene har kommet over 2 timer, fordelt på korte innsatser med for lang pause mellom.

Redigert av Hoaas; 13/11/2017 11:40.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Hoaas] #2450400 13/11/2017 12:54
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Ja det siste du skrev er vell ett veldig godt poeng. Akkumulert tid i sone forteller kanskje ikke hvor bra treningen er.

På en annes side vil ritt reflektere det man gjør i virkeligheten og presse på hvor lenge en kan holde over en gitt snittwatt eller HR, men at det ikke er beste måte å flytte opp en kapasitet fordi man ikke er mer en 3-5 minutter sammenhengende i den sonen man vil utvikle.

Tradisjonell basetrening så tenker jeg på perioder etter høstpausen der man bygger opp en aerob base med mer fokus på rolig trening og løfte kapasitet gradvis på tid og intensitet i sonen

På Åstrand test jeg kjørte sist hadde jeg best utvikling på watt for HR 130 og 170. Den 4 ukersbolken jeg nå er inne i så skal jeg vektlegge mer tid i lav sweetspot for å se om det får effekt rundt 150 pulsslag i minuttet.

Jeg trener i snitt 4-5 økter og 8 timer i uken på sykkel, og lite av annen trening.

Er fremdeles usikker på om en timesritt der jeg kjemper om pallplass kan defineres som lapskaustrening. Alt over høy sone 3 er i sweetspot eller ren terskel, eller har jeg misforstått noe? Da tenker jeg primært watt da HR sonene vi bruker er så forskjellig ut fra om det er Strava, olympiatoppen eller trainingpeaks (Cogan)...med sin subterskel som sone 4 (som jeg anser som mest sweetspot)

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450403 13/11/2017 13:11
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For oss mosjonister vil det være håpløst å skulle belage seg på i hovedsak z2-trening for å "bygge base". Det aerobe systemet utvikles på en brøkdel av tiden ved trening i de høyere sonene. Tempo, sweetspot, terskel osv. Med så få timer som vi har, så må det trenes hardere for å få tilstrekkelig stimuli av det aerobe systemet.

Jeg vet ikke helt hva du prøver å forbedre? For meg virker det veldig tungvint å skulle se på wattutvikling på en gitt puls. Hvorfor ikke heller se på svakhetene sine for så å jobbe med de? Du nevnte innledningsvis at du takler dårlig anaerobt innslag, eller intensitet over terskel, hvorfor ikke jobbe litt med det? SS med overdrag, kortintervaller, z5 trening osv osv.
Det er mye enklere å legge opp treninga si, om man har et mål med treninga, eksempelvis forbedre svakhetene sine, heve terskel, øke watt på kort arbeidstid o.l.

Det er i min bok lapskaustrening når man trener "litt av alt" i samme økt, hver økt. Som nevnt, der er absolutt god trening, men jeg ville ikke trent bare sånne økter hele året. Er det det du har motivasjon til, så gi gass.

Om man ser på wattgrafen sin, power profile på godt norsk, så vil man veldig ofte se en markant knekk hvor watten flater ut. F.eks kan man ha 300w i 20min, 310w i 10min, 320w i 5min, så 400w i 2min. Når det er så liten forskjell mellom hva man klarer i 20min og hva man klarer i 5min, så er det en tydelig svakhet og noe en bør jobbe med. Hvis ikke målet er å være en TT-syklist som bare skal kjøre så jevnt som mulig på og under terskel

Redigert av Hoaas; 13/11/2017 13:18.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Hoaas] #2450405 13/11/2017 13:26
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Enig med deg der på bruk av tid...Min treningserfaring fra utholdensidrett er kun tre år...så greit å få bekreftet at man ikke må følge boka når man er en tidspresset supermosjonist.

Wattkoden hadde flere ulike innfalsvinkler og da var vell den tradisjonelle basetreningen ikke å foretrekke.

Ja jeg har lagt inn ritt relatert trening etter vår diskusjon om svakheter. Så hver bakke nå så tråkker jeg hardt fra halen av feltet og forbi alle opp bakkene...alle bakker. Blir jo ikke rare sluttspurten av slikt (ikke i går med 8 runder), men blir kvitt frykten for bakker sakte men sikkert....og av og til holder det helt inn fra siste bakke ICON_GRIN

Åstrand testen viser (via HR) en svakere utvikling for et gitt watt område (eller sone om en vil) ...så det å ligge rundt denne watten for å forbedre arbeidsøkonomien var tanken......så vil neste test om 3 uker vise om det fungerer.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450407 13/11/2017 13:50
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Ett typisk timesritt nå så har jeg
60 min 245 watt
20 min 255 watt
5 min 300 watt
2 min 370 watt
1 min 500 watt
15 sek 700 watt
5 sek 830 watt
1 sek 900 watt

Ut fra Zwiftpower ser det ut som jeg har en bra top end power, og på høyde med snitt i A gruppa.
For meg ser kurven normal ut i forhold til resten av C gruppa, foruten at jeg har bra med power på slutten.

Kanskje for jevn på 60 til 20 min power, men det er mer fordi det går i 3-5 min pull under ritt enn 20 min jevnt hardt.
Jeg bør kanskje teste 20 min....men er usikker på om det er en arbeidskapasitet jeg trenger foruten å bli svingod på 20 min FTP tester he he.

Redigert av Baretri; 13/11/2017 13:51.
Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450422 13/11/2017 15:59
sveinaa Offline
More than words
More than words

Skjønte ikke helt den første, men har rettet overskriften på siste avsnitt til: I dag sykler jeg ritt på Tacx all inn.....og så watt og puls.

Ikke mye lapskaus he he. Har makspuls på ca 190...I rittet i går ble det 1 time 24 min i sone 4 og 54 minutter i høy sone 3 eller i sweetspot om du vil. Kom på 7 plass da jeg ikke klarte å karre meg inn i den beste C puljen.

På det 15 min rittet (290 watt) endte puls i 185....med snitt på 171 som er to slag over LT HR.

Om du klarer å sykle 15 minutter på 290w så vil du klare å sykle på 290w lengre om du trener det man kaller intervaller (deler opp innsatsperiodene med kortere pauser i mellom.).

Det blir dessverre lett "lapskaus" når man trener alle soner samtidig.

Ritt blir og ganske dumt å bruke som rettesnor. Jeg har feks et ritt på 2t30min jeg der jeg syklet 18 min i Z7, 17 min i Z6, 12 min i Z5, 12 min i z4, 12 min i z3, 14 min i z2 og ca 1 t i z1 (Målt med effektmåler.). Snittpuls 154 som er 15-18 slag under pulsterskel.

Hvordan har du funnet makspulsen din?

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450489 13/11/2017 22:22
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
60 min 245 watt
20 min 255 watt
5 min 300 watt
2 min 370 watt
1 min 500 watt
15 sek 700 watt
5 sek 830 watt
1 sek 900 watt

Ut fra Zwiftpower ser det ut som jeg har en bra top end power, og på høyde med snitt i A gruppa.
For meg ser kurven normal ut i forhold til resten av C gruppa, foruten at jeg har bra med power på slutten.

Kanskje for jevn på 60 til 20 min power, men det er mer fordi det går i 3-5 min pull under ritt enn 20 min jevnt hardt.
Jeg bør kanskje teste 20 min....men er usikker på om det er en arbeidskapasitet jeg trenger foruten å bli svingod på 20 min FTP tester he he.

Prøvde å se igjennom tråden, men kunne ikke finne din vekt. Litt lettere å se om tallene egentlig er bra eller bare litt mindre dårlig når kan også sjekke watt/kg

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: sveinaa] #2450643 14/11/2017 21:54
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B

Om du klarer å sykle 15 minutter på 290w så vil du klare å sykle på 290w lengre om du trener det man kaller intervaller (deler opp innsatsperiodene med kortere pauser i mellom.).

Det blir dessverre lett "lapskaus" når man trener alle soner samtidig.

Ritt blir og ganske dumt å bruke som rettesnor. Jeg har feks et ritt på 2t30min jeg der jeg syklet 18 min i Z7, 17 min i Z6, 12 min i Z5, 12 min i z4, 12 min i z3, 14 min i z2 og ca 1 t i z1 (Målt med effektmåler.). Snittpuls 154 som er 15-18 slag under pulsterskel.

Hvordan har du funnet makspulsen din?

Maxpuls funnet på VO Max test løping og sykkel. Også vært veldig nært på bakkedrag opp VM løypa i Bergen.

Ja alle soner i samme økt blir lapskaus, men det betinger vell at fordelingen er jevn....men mener du at 4 min i sone 1, 8 minutter i sone 2, 55 min i sone 3 og 90 minutter i sone 4 (inkludert cogans sweetspot) er lapskaus? Forøvrig ingen tid over sone 4. Snittpuls 159 som er 10 slag under terskelpuls.

Men ja jeg ser hva mener, men velger å kjøre ferdig bolken på 4 uker med tre konkuranser i uka foruten hvileuken....teste meg igjen å se om det er noen utvikling :-).

Har laget en økt på Zwift lik Åstrand sin steptest men økt dratid på alle wattstegene til 5 minutter, da det rent fysiologisk blir mer riktig da kroppen trenger opp mot 5 minutter for å stabilisere pulsen på ny effekt (ref. til Åstrand og Rhyming).

Testet ut testen i dag og får en referanse til senere for å velge riktig step opp på watt for å treffe siste steget rundt terskelpuls slik at ikke puls stiger "ukontrollert".
Dagens tall med zwift watt via Tacx ble:
200 watt 129 HR
250 watt 149 HR
310 watt 171 HR

Ble jevnere watt med å bruke Zwift wia ANT+ enn Tacx sin software til Ipad med Bluetooth. Vil bruke denne testprotokollen senere også.

Det er ting som tyder på at FTP på Zwift er høyere enn 270 om jeg skal dømme ut fra pulsen på 290 watt som snittet 164 BMP 25 minutter inn i testen.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: hrukin] #2450644 14/11/2017 21:56
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Sitat: hrukin
60 min 245 watt
20 min 255 watt
5 min 300 watt
2 min 370 watt
1 min 500 watt
15 sek 700 watt
5 sek 830 watt
1 sek 900 watt

Prøvde å se igjennom tråden, men kunne ikke finne din vekt. Litt lettere å se om tallene egentlig er bra eller bare litt mindre dårlig når kan også sjekke watt/kg

86 kilo.
Ble satt opp på Vikings lag i Zwift og hadde 2. beste 2 og 5 min watt/kg i Cat.C..så er ikke halvgalt....

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: oyvin] #2450647 14/11/2017 22:06
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Sitat: oyvin
Med 400 watt i starten (med mangelfull oppvarming?) kan man bygge såpass mye syre at snittet for resten blir lavere enn terskel. Dessuten, konkurranser er ikke nødvendigvis egnet til å få høyest mulig snitt. Hva er beste NP i ca en time?

Zwift regner vel FTP = 20 minutter * 0,95 og ferdig med den saken?

Sjekket det hardeste rittet og ligger skjeldent mer en 10 watt mer på NP enn snittwatt.

Klarer ofte negativ splitt..så for hardt ut i starten skal ut fra det ikke påvirke for mye. Vil tro at syra vaskes ut om tempoet kommer seg ned i sone 3 en periode etter start.

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Baretri] #2450706 15/11/2017 09:36
Ronny1969 Offline
Entusiast
Entusiast
Uten at jeg har lest alt her, men en grei, verifisert test er LSCT testen, som en kan lese litt om her: http://www.scienceandcycling.com/

Re: FTP...... skrytetall eller verktøy? [Re: Ronny1969] #2450721 15/11/2017 10:52
B
Baretri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Sitat: Ronny1969
Uten at jeg har lest alt her, men en grei, verifisert test er LSCT testen, som en kan lese litt om her: http://www.scienceandcycling.com/

Ja den er grei...fordi den er det samme som eller en variant av Åstrand sin PWC test eller fitness test. Det er i prinsippet det jeg gjør med testen over men med med flere trappetrinn før første måleverdi på 60% av max HR, og ett eller to trappetrinn opp til neste nivå på 80% og 90%.

Viktigste er som de beskriver en gjennomføring så lik som mulig fra gang til gang. Det LSCT testen har som er bra er å sette en % differanse fra en test til en annen som vil indikere framgang eller tilbakegang i trening. De brukte også HRR Hart rate recovery time som indikator på fatigue.

Den tror jeg skal noteres ned.

På nivå 1. (HR 130) var den 16%, nivå 2. (HR 150) 6 % og siste nivå (HR 170 BPM) 3% endring. Da tar den høyde for dagsform og variasjon i testen.

Åstrand satte HR til 130-150-170 mens LSCT testen setter 60-80 og 90% av max HR. For meg er det relativt likt da mine pulsverdier i % er 115- 152 og 172.

Redigert av Baretri; 15/11/2017 11:36.

Moderator  support