Sikkerhetsselskapene reklamerer for sensorer med kamera osv. Har dette noe for seg? Skal man betale for ekstra sensorer der syklene står, eller er det bare ekstra utgifter som ikke gir noe uttelling den dagen syklene skulle bli stjålet? Kan politiet i det hele tatt i så fall bruke disse opptakene som bevis?
Nå står man jo helt fritt til å filme inne i sin egen bolig, og kan ikke se noen grunn til at politiet ikke skal kunne bruke det som bevis. Men om de gjør det er noe annet, finnes jo nok av henleggelser med kjent gjerningsperson. Om det lønner seg, vet jeg ikke. Gir det lavere egenandel, eller forsikringspremie? I såfall kanskje? Kostnaden for disse ekstraduppedittene kan jo være veldig høye. Når det er sagt så er det mulig å lage ett slikt ekstra system selv, og kjøpt på ebay blir det ikke dyrt heller(jeg skal faktisk i dag på besøk til en som kan bygge slikt, og kan gi litt bedre input for selvbygging hvis det er interessant når jeg er der/etterpå)
Når det gjelder sykkelsikkerhet er disse to punktene det vesentligste:
1. Låse på en måte og et sted slik at de er fullforsikret. 2. Låse de så trygt det lar seg gjøre, jo mer inne de er jo bedre (inne i garasje->inne i utvendig bod->inne i innvendig bod->på gjesterommet.
Kamera og annet som ev. kan hjelpe politiet har tilnærmet null verdi, med mindre du bor på et lite sted. I storbyer henlegges sykkeltyverier selv om man har navn og adresse på den som stjal sykkelen og bildebevis.
Re: Enebolig, alarm og sykkelsikkerhet
[Re: BjornS]
#243953020/09/201708:28
Den her er mer lovlig, og funker hver dag uavhengig av strøm. Kosebamse inntil noen skrur på den bryteren i hodet
Kan også holde med bare lyden. Det rista i bakdøra en natt, og verdens mest dumsnille Vorstehr, som lå og snorket i stua klikka fullstendig i vinkel. Ante ikke at hun kunne høres sånn ut. Når jeg kikka ut vinduet så jeg to stykker i fullt firsprang gjennom brennesle og kratt opp skråninga bak huset.
Når vi går fra 2 til 3 hunder (noe jeg har fått en slags aksept for, så lenge den nye er en valp), så tenker jeg en hund som kan passe litt på gård og grunn. Og sykler.
Tenker litt på en Ridgeback fra en dyktig oppdretter. Tysk Schäfer synes jeg røyter litt for mye og er litt redd for problemer med bakbeina/HD.
Når vi går fra 2 til 3 hunder (noe jeg har fått en slags aksept for, så lenge den nye er en valp), så tenker jeg en hund som kan passe litt på gård og grunn. Og sykler.
Tenker litt på en Ridgeback fra en dyktig oppdretter. Tysk Schäfer synes jeg røyter litt for mye og er litt redd for problemer med bakbeina/HD.
Eller kanskje en boerboel
[Re: BjornS]
#243980521/09/201706:28
I sentrale områder er det hard kamp om kundene til de ulike alarmselskapene. Om du kontakter flere bør det være mulig å få med litt ekstra stasj gratis.
[Re: SimonS]
#244000122/09/201706:35
Når det er sagt så er det mulig å lage ett slikt ekstra system selv, og kjøpt på ebay blir det ikke dyrt heller(jeg skal faktisk i dag på besøk til en som kan bygge slikt, og kan gi litt bedre input for selvbygging hvis det er interessant når jeg er der/etterpå
Ja, takk! Gjerne input! Vurderer å lage et bur i garasjen til syklene. Har det noe for seg?
Sikkerhetsselskapene reklamerer for sensorer med kamera osv. Har dette noe for seg? Skal man betale for ekstra sensorer der syklene står, eller er det bare ekstra utgifter som ikke gir noe uttelling den dagen syklene skulle bli stjålet? Kan politiet i det hele tatt i så fall bruke disse opptakene som bevis?
Jordanker og kjetting er selvsagt en god start.
Den største fordelen med sikkerhetsselskapenes video-sensor-alarm-system er at du får kule klistremerker som viser at sredet er videoovervåket signert f.eks. Sector alarm. Så i 9 av 10 tilfeller går tyven heller til neste hus. Hvis en finner ut navn på tyven basert på det som vises på kameraet kan forsikringsselskapet noen ganger hjelpe ved at de betaler ut og heller kjører regress mot tyven. Ikke sikkert dette fungerer like godt hvis det er en "kjenning av politiet", men da bør de kunne ta et husbesøk. Det jeg nevner med regress har skjedd i forbindelse med Dash-cam og hærverk på bil.
[Re: eirikbk]
#244023423/09/201712:54
Ja, takk! Gjerne input! Vurderer å lage et bur i garasjen til syklene. Har det noe for seg?
Hvorfor ikke, med programmerbare nøkkelbrikker, kamera,WiFi, gsm modul,diverse sensorer, kamera fingeravtrykk leser osv.så kan du for eksempel styre hvem,og hvilken tilgang folk skal ha. Alt styrt via for eks.en app på mobilen.
Mulighetene er mange, spm er jo hva du kan av teknologi. Kan du koding,bygge alt fra grunnen. Men da hadde du vel neppe bedt om input Hvis ikke, kjøpe ferdige komponenter som snakker sammen. Sjekk litt selv hva som finnes på ebay, osv. Send meg gjerne en pm med spørsmål som ikke skal/bør være offentlig. Så bringer jeg det videre.
Jeg får selv undervisning i hvordan ting fungerer for tiden, mye artig å lære. Har ett par artige bilder av diverse systemer på mobil, men de er ikke offentlige.