Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimano M200 endurosko, erfaringer?

Shimano M200 endurosko, erfaringer? #2439363 19/09/2017 15:12
M
Marcuzani Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Jeg er på jakt etter mine første klikkpedaler og sykkelsko. Jeg er relativt ny mtp. stisykling, men har sett litt på Shimano M200 og M530 pedaler.
Er dette et greit oppsett? Er litt skeptisk til klikk, men må vel bare hive meg rundt.

Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Marcuzani] #2439379 19/09/2017 16:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg er veldig fornøyd med mine! Fine å gå i, og gode å trå i.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: baronKanon] #2439436 19/09/2017 20:13
M
Marcuzani Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Sitat: baronKanon
Jeg er veldig fornøyd med mine! Fine å gå i, og gode å trå i.

Takk! ICON_SMILE

Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Marcuzani] #2439445 19/09/2017 20:57
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Kjøp med SH-M56 cleats i tillegg så kan du være litt mer avslappet i forhold til å få løs føttene i en panikksituasjon.

Karbonbasert livsform.
Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Marcuzani] #2439474 20/09/2017 06:24
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Har hatt 2 versjoner av M200.
Første paret delaminerte etter en sesong, tålte ikke sprengtørking (my bad).
Andre paret funker fortsatt nå etter en knapp sesong, men strammemekanismen har en lei tendens til å gå opp i løpet av en tur.
Vil heller anbefale den nye ME7 som kom i fjor, virker som mer solid og med bedre stramming.

Alle dør, men ikke alle lever
Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Marcuzani] #2439533 20/09/2017 08:37
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
SM-SH56 er ikke egnet på sti for hverken nybegynner eller erfarne. Det er like kjipt med ufrivillig utklikk som å sitte fast på sti.

Shimano sine pedaler på det strammeste er jo fortsatt ganske slakke. På det løseste så er de ubrukelig løse. Det bør være mulig å finne en passende innstilling for en nybegynner med ordinære cleats.

Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Marcuzani] #2439599 20/09/2017 10:19
K
K-rev Offline
Entusiast
Entusiast
K
Eller gå for et par gode flate pedaler, med five-ten sko.

Bytta fra klikk til flate pedaler til stisykling, og har ikke sett meg tilbake. Gode å gå i, og helt supert til lek på sti. Gjør også at man får bedre teknikk, enn med klikk, da du ikke får jukset f.eks på bunnyhop.

Mye morsommere å leke med wheelies/manual, stoppies og bunnyhop med flate pedaler, da du bare kan hoppe av hvis det går over grensa.

Man blir sikkert noen få prosent mer effektiv med klikk, men jeg sykler sti fordi det er gøy, ikke for å komme først

Redigert av K-rev; 20/09/2017 10:23.
Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Tollef] #2439619 20/09/2017 11:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Tollef
SM-SH56 er ikke egnet på sti for hverken nybegynner eller erfarne. Det er like kjipt med ufrivillig utklikk som å sitte fast på sti.
Enig!
Quote:
Shimano sine pedaler på det strammeste er jo fortsatt ganske slakke. På det løseste så er de ubrukelig løse. Det bør være mulig å finne en passende innstilling for en nybegynner med ordinære cleats.
Min samboer begs to differ, som det heter på nynorsk. Hun overtok mine godt innkjørte pedaler, og jeg fikk hennes kliss nye pedaler, siden hun sleit med at de kliss nye var for stramme på det slakkeste da hun byttet til klikk. Dette var med nye klosser.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Marcuzani] #2439621 20/09/2017 11:18
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg har både flate pedaler med Five-ten Freerider, og SPD PD-M785 med SM-SH56 og ME7 sko. Jeg syns begge deler funger utmerket til hvert sitt bruk. Flatpedaler til wheelies/manual osv. Klikk til sykling oppover, bortover og middels vanskelig nedover, hvor jeg syns det gir bedre tråkk, klaring mot stein o.l. samt at føttene sitter bedre fast på pedalene. Jeg har brukt SM-SH51 i 15 år og syns SH56 har fungert like bra til mitt bruk det siste året, men ikke hopp og forvent at sykkelen blir med opp. Jeg slår mye mer nedi med flatpedalene og er ikke så glad i de på tekniske partier. Freerider-skoene sitter dog imponerende bra fast på pedalene.

Det blir nok utstyr av å ha begge typene, så det kan nok også være lurt å satse på bare klikk- eller flatpedaler.

Karbonbasert livsform.
Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Marcuzani] #2439729 20/09/2017 18:28
T
teithund Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Jeg er ikke fornøyd med holdbarheten på sålen på mine M200. Begge sålene har løsnet på den siden som er nærmest midten i forfoten.

Komforten er god og de er gode å gå i da sålen er myk til sykkelskosåle å være

Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Marcuzani] #2439738 20/09/2017 18:58
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Støtter det som et skrevet om M200, kvaliteten er ikke Shimano verdig!
Jekken tok kvelden etter kun kort tid, gikk heller ikke lenge før solen begynte å slippe.
Mine begynne også å lukte veldig surt, gikk ikke å vaske/lufte bort. Har ikke skjedd noen av mine andre sykkelsko som går igjennom samme behandling!
Har nå ME7, de er bedre på alle punkt! Mine klemte veldig helt oppe i framkant til å begynne med, men det gikk seg til etter langt om lenge.
Eneste store minuset for min del som stort sett sykler under våte forhold er at de ikke er litt vanntette, øvre delen på framkant av skoen er kun dekket av "myggnetting"
De er heller ikke de beste på crankbrothers sine klikkplattformpedaler, da de rett å slett sitter for fast i spikesene slik at det er veldig vanskelig å få klikket inn og ut!
Fungerer dog supert med Shimano sine trail pedaler som skoene tross alt er designet for.

Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: eSkåra] #2439748 20/09/2017 19:32
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eSkåra
Jekken tok kvelden etter kun kort tid, gikk heller ikke lenge før solen begynte å slippe.
Mine begynne også å lukte veldig surt, gikk ikke å vaske/lufte bort. Har ikke skjedd noen av mine andre sykkelsko som går igjennom samme behandling!
Har nå ME7, de er bedre på alle punkt! Mine klemte veldig helt oppe i framkant til å begynne med, men det gikk seg til etter langt om lenge.
Eneste store minuset for min del som stort sett sykler under våte forhold er at de ikke er litt vanntette, øvre delen på framkant av skoen er kun dekket av "myggnetting"
De er heller ikke de beste på crankbrothers sine klikkplattformpedaler, da de rett å slett sitter for fast i spikesene slik at det er veldig vanskelig å få klikket inn og ut!
Fungerer dog supert med Shimano sine trail pedaler som skoene tross alt er designet for.

Har selv ME7 nå og opplever at disse klemmer veldig oppe fremme ved ankelen. Var det på samme plass du hadde det? Og opplevde du at dette ga seg?

'...once more, and more intensity!'
Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: K-rev] #2439754 20/09/2017 19:52
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: K-rev
Eller gå for et par gode flate pedaler, med five-ten sko.

Bytta fra klikk til flate pedaler til stisykling, og har ikke sett meg tilbake. Gode å gå i, og helt supert til lek på sti. Gjør også at man får bedre teknikk, enn med klikk, da du ikke får jukset f.eks på bunnyhop.

Mye morsommere å leke med wheelies/manual, stoppies og bunnyhop med flate pedaler, da du bare kan hoppe av hvis det går over grensa.

Man blir sikkert noen få prosent mer effektiv med klikk, men jeg sykler sti fordi det er gøy, ikke for å komme først

Med kikkpedaler er det bare å klikke ut og hoppe av hvis man må. Det er kun en treningssak.
Er ok fornøyd med ME7 og bruker de daglig. Kunne kanskje hatt størrelse 45 i stedet for 46, si i fra om noen vil bytte ICON_SMILE

Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: Juffe] #2439755 20/09/2017 19:54
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Juffe

Har selv ME7 nå og opplever at disse klemmer veldig oppe fremme ved ankelen. Var det på samme plass du hadde det? Og opplevde du at dette ga seg?

Stemmer det, på innsiden der "flippen" slutter om jeg ikke husker feil.
Det gikk lenge, men kjenner ikke noe til det nå lenger.

Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: eSkåra] #2439756 20/09/2017 19:55
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Juffe

Stemmer det, på innsiden der "flippen" slutter om jeg ikke husker feil.
Var veldig vondt med litt stramme sko på lengre turer!
Det gikk lenge, men kjenner ikke noe til det nå lenger.

Re: Shimano M200 endurosko, erfaringer? [Re: teithund] #2439888 21/09/2017 12:33
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: teithund
Jeg er ikke fornøyd med holdbarheten på sålen på mine M200. Begge sålene har løsnet på den siden som er nærmest midten i forfoten.

Komforten er god og de er gode å gå i da sålen er myk til sykkelskosåle å være

Nye ME7 holdt nesten en sesong for min del, etter det så løsnet sålen på samme måte som på m200. Men det blir jo mye hiking i stenete terreng, så det sliter jo.
Har nå Ion Rascal, som sitter omtrent likt på foten som Shimano og er omtrent like stiv. Pluss for bedre grep, minus for lisser. Kvalitet får vi se på om et år ICON_SMILE

Moderator  support