Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Langtur - Hafjell-Kvamsfjellet (bikepacking)

Langtur - Hafjell-Kvamsfjellet (bikepacking) #2439249 19/09/2017 11:12
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Som nevnt i denne tråden planlegger jeg en tur i høstferien. Planen er å ta heisen opp fra Hafjell på formiddagen / ettermiddagen. Det jeg først og fremst lurer på er om fire dager er rikelig med tid. Så vil jeg også gjerne ha tips på stier jeg MÅ ha med meg og hvordan unngå knot på siste partiet fra Eldåsæter til Kvamsfjellet.

Her er tenkt rute

https://www.strava.com/routes/10233352

Oppakning blir lettest mulig, men siden det er høst og kaldt må jeg nok regne med totalvekt på rundt 6kg+mat. Redskap blir scott scale plus. Bikepackingutstyr har jeg god kontroll på .

Jeg antar at en snittfart på rundt 10 km/t kan være realistisk i hvert fall frem Jammerdalsbu. Deretter er det mindre informasjon å finne, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at stien mellom Jammerdalsbu og Spidsbergseter/Venabu må være noenlunde OK å sykle?

Tenker følgende etapper:
Dag 1: Hafjell (ta heis opp) - til omtrent Djupslia. Myk start.
Dag 2 Djupslia til Saubu eller litt videre. Nesten 40km. Skal gå om jeg står opp tidlig.
Dag 3. Til Spidsbergseter og helst et godt stykke til. Her finner jeg lite info om terrenget, men ser jo at det sykles sti i regi av hotellet.
Dag 4: Her er utfordringen å krysse Frysja og / eller om det finnes en sti eller noe man kan følge på den nordøstlige siden. Jeg er forberedt på noe bushing her. Tenker uansett å følge vei og lettest mulig rute frem til mål her.

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

Redigert av larsdx; 19/09/2017 11:22.
Re: Langtur - Hafjell-Kvamsfjellet (bikepacking) [Re: larsdx] #2439821 21/09/2017 07:33
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Svarer meg selv litt.
Her (august 2017) er det beskrevet en «godt merket sti› fra Fløtardammen til Øyaseter og derfra går det vei videre til Furusjøen.

Det er også et bilde her av det som ser ut til å være en godt funksjonell bro, slik at det kan være mulig å komme seg over på andre siden av Frya og opp til traktorveien.

Med andre ord skal dette gå bra.

Om noen har input på stivalg fra Jammerdalsbu til Eldåsæter er jeg takknemlig. Foreløpig plan er å følge t-merket sti til Spidsbergseter og deretter vei og sti til Eldåsæter.

Re: Langtur - Hafjell-Kvamsfjellet (bikepacking) [Re: larsdx] #2439881 21/09/2017 12:14
talliere Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan jo fort være snø i fjellet da, har hatt snø i høstferien der oppe flere ganger.

Ser f.eks slik ut på Venabygdsfjellet i dag:
http://www.gunnarbu.com/var/cam4.html

Er også mulig å overnatte i flere av de åpne 'saubuene' underveis i stedet for telt.

Re: Langtur - Hafjell-Kvamsfjellet (bikepacking) [Re: larsdx] #2439889 21/09/2017 12:37
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sne kan det bli. Nå har riktignok min mor tilbragt stort sett hver eneste høstferie på Kvamsfjellet og det har kun vært mye sne en gang.

Men det kan godt være jeg må vurdere piggdekk eller i verste fall ha med et ekstra piggdekk som kan settes på foran.

Jeg har tenkt å pakke ganske lett og tenker kombinasjon av kun yttertelt og en sovepose som tåler temperaturer ned til - 10. Er klar over saubuene, men regner med at det kan bli ganske folksomt der inne. Men de er en grei forsikring. Skal også ha med DNT-nøkkel for å kunne proviantere, så kan ta med litt mindre mat enn jeg ellers ville hatt.

Ellers er det jo greit med dette området at nesten uansett hvor man er kan man bare peke sykkelen ned i dalen om man skulle få problemer.

Re: Langtur - Hafjell-Kvamsfjellet (bikepacking) [Re: larsdx] #2440584 25/09/2017 10:15
Walter E. Kurtz Offline
Entusiast
Entusiast
Jammerdalsbu - Spidsbergseter ser bra ut. Det kan være litt vått mellom Stulshøgdin og Dørfallet, og litt kronglete rundt Dørfallet, men man kommer seg fram, og det er uansett ikke lange biten.

Ruta fra Spidsbergseter til Eldåsæter kjenner jeg ikke, men jeg mistenker at det kan være en god del knot på veien. Dette er et lettsyklet alternativ med mest grus og en fin avstikker oppom Trabelifjell. Her har jeg også lagt inn brua på riktig sted, og limt sammen med et spor jeg fant på internett (av alle steder!) fra brua og videre. Denne godt funksjonelle brua er for øvrig den samme som var dysfunksjonell da jeg prøvde å komme meg over elva for noen år siden, så da er jo det problemet løst.

Om du vil innom Eldåsæter, kan du legge inn denne omveien, der har jeg lagt inn en sti jeg mener å huske var fin, men det går også grusvei helt opp til man må ta av på sti mot Storfallet. Den stien forsøkte jeg meg for øvrig på for noen år siden, og ble kjapt irritert og snudde, men det skal være mulig å komme seg fram til Eldåsæter.

Vedlegg
dysfunksjonell bru.jpg (1.5 MB, 139 nedlastinger)
Redigert av Walter E. Kurtz; 25/09/2017 10:22.
Re: Langtur - Hafjell-Kvamsfjellet (bikepacking) [Re: larsdx] #2440588 25/09/2017 10:35
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nei, det er ikke noe poeng i seg selv å komme innom Eldåsæter. Poenget er å komme seg enklest og raskest mulig med mest mulig vei / grus fra Spidsbergseter, men helst uten å måtte ned i dalen.

Moderator  support