Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Populære hytteområder Trysil?

Populære hytteområder Trysil? #2439003 18/09/2017 15:39
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Hei,

Si at man skulle "investere" i en hytte (leilighet) på Trysil, hvilke område er bra?

Jeg klarer ikke helt å orientere meg på kartet. Her er noen tanker jeg har gjort mtp valg av hytte (evnt leilighet).

- kan godt være 15-20 min å kjøre til skianlegget, men det er fint om det er kort til langrennsløyper.
- hyggelig og barnevennlig område
- gjerne så nærme Oslo som mulig (kortest kjørevei når man skal til og fra hytten)
- Er det mulig å få noe hyggelig mellom kr 2-3 mill? Helst ikke dyrere enn ca 3 mill (mulig at avstand til skianlegg da øker?).
- helst ikke et nybygget hyttefelt.
- helst plass til noen gjester ( 2 voksne og 3 barn + mulige gjester? De 3 barna klarer å dele soverom når man har gjester.).
- ok populært mtp utleie

Håper noen kan hjelpe med tips. Ser mange hytter på finn.no som ser fine ut, men mange synes å være litt langt unna. Mulig at jeg er for kresen mtp. kriterier.

Redigert av FCA; 18/09/2017 15:45.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439053 18/09/2017 19:37
lasselicious Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Tjæ, kan prøve å se på Trysil Knuts Fjellverden og Bjønnåsen f.eks.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439055 18/09/2017 19:46
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Investerte etter lignende kriterier ifjor. Endte opp rett ved bakken ikke langt fra Turistsenteret (Litunet). Perfekt mht. ski-in/out og nær bikeparken samt xc-løyper. Ulempen er at utsikten består av grantrær, men gran er jo digg. Svært lett å leie ut.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: lasselicious] #2439088 18/09/2017 22:12
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Ang Trysilknuts Fjellverden. Er det jeg som misforstår kartet eller blir dette lenger unna Oslo enn skianlegget? Hvor lang tid tar det å kjøre fra Oslo?

Redigert av FCA; 18/09/2017 22:12.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439092 19/09/2017 05:05
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FCA
Ang Trysilknuts Fjellverden. Er det jeg som misforstår kartet eller blir dette lenger unna Oslo enn skianlegget? Hvor lang tid tar det å kjøre fra Oslo?

Det er riktig det. En kjører forbi Trysil/Innbygda og retning Engerdal (av ved Jordet og opp i Eltdalen/Ertdalen...vet ikke hvorfor en bruker 2 navn, men førstnevnte som brukes på skilt og sistnevnte jeg hørt oftest brukt). + på 30 min i forhold til Trysil. Veldig bra stisykling der.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439094 19/09/2017 05:16
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hakket nærmere Oslo så ligger det et (nyere) hyttefelt i Nybergsund. Ikke lang biltur (5-10 min) fra Fjellet og retning Oslo. Mangler litt bo på fjellet følelsen kanskje og utenom lysløype ikke mye rett på sti muligheteter. Men ikke veldig langt å sykle til stiområdene heller. Er også et hyttefelt lenger opp som nok har god utsikt men sikkert en del dyrere også, men ikke vært der å sett selv. Nå bor jeg i Elverum og "trenger" ikke hytte i Trysil for kort nok dagstur...men vurderte det noen år siden når prisene var veldig lav (ca 4 år siden?). Angrer noen ganger at jeg ikke slo til da. Men reiser såpass mye utenlands at jeg ikke kunne forsvare å kjøpe da...det samme gjelder fortsatt for så vidt. Men personlig hadde jeg prøvd meg på noe ski inn ski out aktig mulighet, men da måtte en gå for leilighet.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Oddefa] #2439139 19/09/2017 07:49
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Takk for veldig gode tips! Jeg skal se litt nærmere på disse områdene. Fjellfølelsen er jo litt viktig når man først skal ha hytte/leilighet på fjellet. Men da blir det muligens litt for dyrt.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439145 19/09/2017 08:16
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
På andre siden av dalen inn mot Sverige ligger Bittermarka. Der er det bare å spenne på seg skiene og gå på snaufjellet. Går også løyper nede i skogen.
Bra stisykling er det og.
Tar ca 25 min ned til Trysil og ca 3 timer til Oslo når det ikke er kø.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439146 19/09/2017 08:17
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Sjekk Solsiden på Håvi. Vet ikke om det er noe til salgs nå eller om det kommer snart, men disse hyttene ble lagt for 2,4 mill når de ble bygd for tre (?) år siden (bygges fortsatt). Har ikke alt du spør om, men opplevde at dette var sjeldent god verdi for pengene. Ikke de største hyttene, men de skal være arealeffektive med 6-8 sengplasser på de fleste (om jeg husker rett). De har fin beliggenhet, akebakke med heis som også funker som tilbringerheis til skianlegget, barnevennlig skiløyper - alt dette rett utenfor hyttedøren. Hadde det ikke vært for at vi har hytte i Trysil allerede, ville jeg kjøpt her.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439167 19/09/2017 08:56
E
espenri Offline
Fersking
Fersking
E
Hvis vi allikevel snakker 3 timer fra Oslo og at man vil ha fjellfølelse, hvorfor ikke Hemsedal? Det er vel litt mer fjellfølelse enn hedmarksåsene? Fra østsiden av oslo kjører du til hemsedal på under 3 timer, fra vestsiden enda kortere... Hytter tilgjengelig i "alle" prisklasser.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: espenri] #2439174 19/09/2017 09:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: espenri
Fra østsiden av oslo kjører du til hemsedal på under 3 timer, fra vestsiden enda kortere...
Det fordrer at man unngår å reise på de tidspunktene man helst vil kjøre da. Ikke fredag ettermiddag opp, ikke søndag ettermiddag hjem, ikke opp på start av ferier, ikke ned slutt av ferier.
Oslo-Trysil er ca. 2,5 timer.

Det sagt er jeg enig i at Hemsedal er flere nivåer over Trysil. Her er det mengder av fjell i nærheten, Jotunheimen på dagstur.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439180 19/09/2017 09:21
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvilke kvaliteter er du ute etter ved valg av sted for å kjøpe leilighet/hytte?

Jeg synes det er mange områder som er bedre på mye enn hva Trysil kan tilby. Og med utgangspunkt fra Oslo når du mange bra steder på 3 timer.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439182 19/09/2017 09:27
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men så er Trysil mye bedre på mye en hva de andre kan tilby på andre ting igjen. Nå har vel trådstarter sagt han vil til/nærhet til Trysil så er vel greit å hjelpe han med det og ikke skape enda mer usikkerhet med å presentere alle hytteområdene 3 timer fra Oslo.

Bittermarka og Østby/Ljørdalen har også fine hytteområder. Bittermarka har også flott stisykling. Østby har ikke det (men veldig bra skimuligheter i forhold til langrenn da). ca 15-20 min med bil begge to, men Østby blir noe nærmere Oslo. Er også et hyttefelt på Engerneset, og da kort vei til Fageråsen (heisene), men så langt fra å bo Fjellet som det er mulig her. Men en del nyere hytter her og sikker supert hvis liker å fiske + kort vei til både Bittermarka og Trysil Knut/Eltdalen/Ertdalen som på en måte ligger på hver siden av veien nordover til Engerdal.

Redigert av Oddefa; 19/09/2017 09:33.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439184 19/09/2017 09:28
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg ville vel vurdert Hafjell, skei, Sjujsøen, Nordester området også før Trysil. Der er det veldig fint både sommer som vinter.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439191 19/09/2017 09:34
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Trysil er jo halvveis til Trondheim. Det er jo et vinnerargument!
Mellom der har man Femundsmarka og Røros.
Og så er det kort vei til fläsk och porr i Sverige.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: olechr] #2439196 19/09/2017 09:42
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Jeg ville vel vurdert Hafjell, skei, Sjujsøen, Nordester området også før Trysil. Der er det veldig fint både sommer som vinter.

Alle de er noen divisjoner under Trysil når det kommer til alpinkjøring, selv om Hafjell nok har bedre park for de som driver med det. Ren stisykling på fjellet er jeg enig at de områdene er (klart) bedre. Mens Trysil igjen da vinner på tilgjengelighet for familie og lagde stier. Selv om jeg foretrekker førstnevnte så er det ikke tvil at sistnevnte stier har gjort Trysil veldig mye attraktivt om sommeren. Var der seneste i går på jobb og fikk lekt meg en times tid i Gullia som eneste (jeg så). Kan ikke si noe annet en at det var morsomt. Og de driver å forlenger området nordover så mer moro, men dette er jo fartslek og ikke teknisk sykling (uten sving/hopp da).

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439202 19/09/2017 09:54
olechr Offline
More than words
More than words
Jepp er man ute etter skianlegg så er Trysil bedre, men siden det ikke virket så viktig ville jeg heller sett i Lillehammer området.

Trysil sitt mtb opplegg er jo helt konge, men det holder med en helg nå og da. Stisyklingen rundt Lillehammer er fetere.

Ambassadør for Scott.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439208 19/09/2017 10:08
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Trysil er mer enn bare Gullia, Magic Moose og alpint. Selv om man ikke får den samme høyfjellsfølelsen der er langrennsmulighetene veldig bra. Har hytte selv på Bjønnbekkmora, ca 10 km øst for Østby. Kort vei til Rörbäcksnäs og suverene singletracks. Skiløyper fra hytta over til Ryskdalen og en får greit en 5 mils tur selv om man må gå frem og tilbake. På østsiden av Trysil er det flere flotte stier som ble brukt under utflukt og som er godt merket med forskjellig vanskelighetsgrad.

Knut

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: anonym22] #2439209 19/09/2017 10:08
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: anonymous22
Sitat: espenri
Fra østsiden av oslo kjører du til hemsedal på under 3 timer, fra vestsiden enda kortere...
Det fordrer at man unngår å reise på de tidspunktene man helst vil kjøre da. Ikke fredag ettermiddag opp, ikke søndag ettermiddag hjem, ikke opp på start av ferier, ikke ned slutt av ferier.
Oslo-Trysil er ca. 2,5 timer.

Det sagt er jeg enig i at Hemsedal er flere nivåer over Trysil. Her er det mengder av fjell i nærheten, Jotunheimen på dagstur.

E6 nordover fra Oslo fredag før høstferie/vinterferie etc er heller ikke morsomt, og ikke minst gjennom Elverum (som snart blir bedre). 3 timer til Trysil på de dagene så er jeg imponert, det finnes dager det tar mer enn 2 timer til Minnesund.

Digresjon, men i Birken's storhetstid var det dager man ikke kjørte bil nordover de dagene med mindre man måtte. Det gikk ikke an å starte tidlig nok... (jepp, klok av skade)

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: eOpseth] #2439211 19/09/2017 10:11
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Hvilke veier ut fra Oslo før høstferie/vinterferie er morsomme? Kommer man seg ut av oslo før kl 14 går det greit. Ellers er det bare å ta det piano og vente til kl 18.

Hjem igjen vil i hvert fall jeg påstå er 10x bedre enn over Sollihøgda en søndag ettermiddag i ferien

Knut

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439216 19/09/2017 10:17
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Enig med siste taler. Vi unngår de verste rushtidene og bruker stort sett mellom 2.5-2.45 t til Trysil. Det finnes sikkert dager der man bruker 2 timer til Minnesund, men de har vi ikke opplevd bortsett fra en gang grunnet kjedekollisjon.Etter at E6 var ferdig vel og merke.

Trådstarter nevner alpint og langrenn, men sier ingenting om stisykling. Hvis det ikke har betydning, så er det hvertfall bare å styre unna Hafjell/Lillehammer-området. Man har forøvrig fine toppturer innen dagsavstand fra Trysil også, f.eks Søln, Elgpiggen og Sålekinna, i tillegg til barnevennlige toppturer i tilknytning til alpinanlegget.

Ellers enig at Hemsedal glatt trumfer Trysil på "alpefølelse", off-piste og toppturer. Har man fokus på bakkekjøring og barne-og familievennlighet er Trysil en klar vinner etter min mening.

Redigert av Goldrush; 19/09/2017 10:25.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: eOpseth] #2439224 19/09/2017 10:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: eOpseth

E6 nordover fra Oslo fredag før høstferie/vinterferie etc er heller ikke morsomt, og ikke minst gjennom Elverum (som snart blir bedre). 3 timer til Trysil på de dagene så er jeg imponert, det finnes dager det tar mer enn 2 timer til Minnesund.
Selvsagt, alt tar lengre tid på de verste tidspunktene. Men alt som er Oslo->Sandvika->mot Gol er verst. Rekorden jeg har hørt om er 7 timer til Norefjell (normalt 90 min.)
Kjører man opp etter kl. 19 fredag og ned etter kl. 19 søndag går det helt ICON_SMILE

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439225 19/09/2017 10:36
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har jeg ikke vært mer i Trysil enn at jeg har kjørt forbi, men er likevel av oppfatning av at man med hytte bør ha:
-Mulighet til å gå på fjelltur rett fra hytta, med fjellutsikt fra start.
Det er kjiipt å måtte sette seg i bilen for å kjøre opp på fjellet når man allerede er på hytta.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: KnutG] #2439228 19/09/2017 10:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: KnutG
Hvilke veier ut fra Oslo før høstferie/vinterferie er morsomme? Kommer man seg ut av oslo før kl 14 går det greit. Ellers er det bare å ta det piano og vente til kl 18.

Hjem igjen vil i hvert fall jeg påstå er 10x bedre enn over Sollihøgda en søndag ettermiddag i ferien

Vi reiser fra Nesodden til Haglebu via Oslofjord Tunellelen, Drammen, Hokksund, Åmot osv. Samme vei er perfekt til Tempelseter og Norefjell om man bor syd for Oslo. Tidligere hadde vi hytte i Uvdal og tunellen, Kongsberg til Blefjell, Veggli, Uvdal osv er ikke så aller værst den heller men det tetter seg lettere før Kongsberg. Vi tenker aldri på avreisetidspunkt men unngår å være kl 1600 i Drammen. Avreise fra Nesodden kl 1630 en fredag ettermiddag går på max to timer og tre kvarter fra dør til dør, selv i en typisk vinterhelg. Vi brukte 2:50 fredag før vinterferien i år og jeg koser meg i 90 kmt og hører alle de triste oppdateringene fra Lysaker, Sollihøgda og ikke minst ut av Oslo langs E6. 3 ganger på 16 år har vi måttet via Oslo pga tull med tunellen. Hos oss er det ordentlig fjell selv om alpinanlegget er pjuskete. De er flinke med skiløyper også. Vi holder til på 960 moh og setter på ski, alpin og fjellsøvler på trammen... I fjor sommer hadde vi en reisdyrflokk 100 meter fra hytta... da er man på fjellet.....

Redigert av EmilZipp; 19/09/2017 10:44.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Oddefa] #2439291 19/09/2017 12:07
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Tanken var at hytten/leiligheten må være lett å leie ut, og helst at noen håndterer dette uten at jeg må styre for mye. Kjenner mange som er fornøyd med Skistar. Tenkte da at man må være nærme et ok stort skianlegg. Det finnes helt sikkert andre gode alternativ, men jeg ønsker ikke noe i Hemsedal eller på Geilo.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439294 19/09/2017 12:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tanken var at hytten/leiligheten må være lett å leie ut, og helst at noen håndterer dette uten at jeg må styre for mye. Kjenner mange som er fornøyd med Skistar. Tenkte da at man må være nærme et ok stort skianlegg. Det finnes helt sikkert andre gode alternativ, men jeg ønsker ikke noe i Hemsedal eller på Geilo.

Kjøpspris, forventet inntekt på utleie og skistedets popularitet er ca proporsjonale størrelser.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439298 19/09/2017 12:14
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Det er ikke mange som klarer å skaffe kunder utenom vintersesongen men på Hafjell lykkes de med det og det er vel et av de få stedene med masse folk hele året. Jeg ble frelst av det flotte stinettet på toppen og DH parken da jeg syklet Ultrabirken for litt siden. Skulle jeg handlet hytte i dag ville jeg orientert meg mot Hafjell selv om det betyr lengre reisevei og vesentlig dårligere hytte for samme verdi som i dag...

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: EmilZipp] #2439299 19/09/2017 12:16
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp

Det er ikke mange som klarer å skaffe kunder utenom vintersesongen men på Hafjell lykkes de med det og det er vel et av de få stedene med masse folk hele året. Jeg ble frelst av det flotte stinettet på toppen og DH parken da jeg syklet Ultrabirken for litt siden. Skulle jeg handlet hytte i dag ville jeg orientert meg mot Hafjell selv om det betyr lengre reisevei og vesentlig dårligere hytte for samme verdi som i dag...

Trysil har vel også lykkes veldig godt med dette

Ambassadør for Scott.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: olechr] #2439301 19/09/2017 12:19
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: olechr

Trysil har vel også lykkes veldig godt med dette

Enig men Trysil er nevnt (antok jeg vurdert mht utleie av trådstarter) mens Geilo+Hemsedal er glemt...

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Oddefa] #2439462 20/09/2017 05:38
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Jeg ser at det er endel hytter tilsalgs på Østby. Prismessig gunstig, men hvordan er utleiemulighetene der? Er det for usentralt mtp nærhet til skianlegg?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support