|
|
DAB for bil
|
Re: DAB for bil
[Re: Kriss]
21/09/2017 08:09
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Personlig synes jeg at fikling med små enheter/bokser, og strul med ledninger og antenner for å få lyd i bilen er et laaaang tilbakeskritt.... Minner meg litt om da jeg holdt på med hjemmemekka komponentanlegg på slutten av 70-tallet. Vil jeg ha det i en bil med helintegrert anlegg og alt styrt fra rattet? Nei takk... Kjøp ny bil.. Problemet løst! God ide! Tror imidlertid jeg skal la folkevogna få gå et par år til, mulig jeg sender den på permanent ferie i Spania når den runder 250'
|
|
|
[Re: Oystein L]
21/09/2017 08:48
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Personlig synes jeg at fikling med små enheter/bokser, og strul med ledninger og antenner for å få lyd i bilen er et laaaang tilbakeskritt.... Minner meg litt om da jeg holdt på med hjemmemekka komponentanlegg på slutten av 70-tallet. Vil jeg ha det i en bil med helintegrert anlegg og alt styrt fra rattet? Nei takk... Kjøp ny bil.. Problemet løst! God ide! Tror imidlertid jeg skal la folkevogna få gå et par år til, mulig jeg sender den på permanent ferie i Spania når den runder 250' Jeg gikk helt i vranglås av og tenke på disse forskjellige adapterløsningene så etter å ha levd med skurrende lokalradio (P5 Fosen) en stund havna jeg fort på finn og endte opp med nyere bil.. 
|
|
|
[Re: pharynx]
21/09/2017 11:31
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Sjekka idag og det er airbag-logo på den A-stolpen. Dette tør jeg ikke fikse selv 
|
|
|
[Re: CyberTrack]
21/09/2017 13:45
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Støttes! Du burde IKKE rote rundt i dashbord, stolper eller andre ting med airbag inni. Kan være livsfarlige dersom de går av.
Finnes det egentlig belegg for å hevde dette? Airbag-en er vel egentlig en frittstående enhet med en innebygget bevegelsessensor. De stjeles jo over en lav sko. Har aldri hørt om noen som har "fiklet" med en Airbag og fått den til å eksplodere. Harald D
|
|
|
[Re: Oystein L]
21/09/2017 15:46
|
Raskall
More than words
|
More than words
Personlig synes jeg at fikling med små enheter/bokser, og strul med ledninger og antenner for å få lyd i bilen er et laaaang tilbakeskritt.... Minner meg litt om da jeg holdt på med hjemmemekka komponentanlegg på slutten av 70-tallet. Vil jeg ha det i en bil med helintegrert anlegg og alt styrt fra rattet? Nei takk... Dension-adapteren jeg har i Leafen er helt integrert med anlegget i bilen. Den presenterer radiokanalene som mp3-filer på en minnepinne i usb-porten. Men eldre biler har jo gjerne ikke USB og mp3-støtte.
|
|
|
[Re: Raskall]
21/09/2017 16:19
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Dension-adapteren jeg har i Leafen er helt integrert med anlegget i bilen. Den presenterer radiokanalene som mp3-filer på en minnepinne i usb-porten. Men eldre biler har jo gjerne ikke USB og mp3-støtte.
Men hvor lang tid tar det å skifte kanal? En jeg kjenner har denne i en Nissan, og da tar det 12 sekunder. Det synes jeg er lite tilfredsstillende.
|
|
|
[Re: MrAlfred]
21/09/2017 17:27
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dension-adapteren jeg har i Leafen er helt integrert med anlegget i bilen. Den presenterer radiokanalene som mp3-filer på en minnepinne i usb-porten. Men eldre biler har jo gjerne ikke USB og mp3-støtte.
Men hvor lang tid tar det å skifte kanal? En jeg kjenner har denne i en Nissan, og da tar det 12 sekunder. Det synes jeg er lite tilfredsstillende. Tar litt tid, det gjør det. Men jeg hører stort sett bare på en radiokanal så jeg har ikke tenkt så mye over det.
|
|
|
[Re: Harald_D]
21/09/2017 19:09
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
DAB er og blir en nedtur. God lyd og greit med mange kanaler, men det er for mange hull i dekningen. Det er selvsagt verst på bondelandet, men det er ikke feilfritt i storbyene heller.
Vet ikke hva du mener med storbyene men min opplevelse er at DAB+ har meget god dekning her i Barteby. I sommer kjørte jeg fra Trondheim til Lofoten og hadde 2-3 korte brudd. Det ene var da radioen måtte søke opp kanalene på nytt ved overgangen til Nordland. De andre var i noen tunneller rundt Fauske. Originalmontert anlegg med antenne på taket. Jeg antar mange mottaksproblemer er relatert til antenne. En passiv antenne med dårlig jording vil gi svært dårlig mottak kontra f.eks. fabrikkmotert aktiv antenne. Jeg tenkte useriøst nok Oslo i flertall her....resonnementet i mitt hode var at siden det ikke er er feilfritt i Oslo så kan det umulig være bedre i Bergen eller Trondheim. Og i Oslo vet jeg at det ikke er helt hundre  Så jeg begynte å lete etter løsninger for utvendige antenner til leafen. Fant til slutt denne hos Thorsov: https://www.torshovbil.no/kinetic-dab-antenne-induktivEtter montering av den har jeg ikke hatt ett eneste utfall i leafen heller. Eller jo, i Follo-tunnelen, men der var det dødt i outlanderen også. Men nå har "de" lagt inn dekning der også så nå er hele pendleveien fra Fredrikstad til Kolbotn DAB-dekket. Det er nok helt sikkert forskjeller på antenner, og forskjellene kan nok også være nokså store, men jeg tror fremdeles at det beror på om du "nesten har signal" eller ikke. Der hvor jeg kjører og opplever stillhet så er det omtrent det samme om jeg kjører bilen med ettermontert billig utstyr eller den nye bilen der løsningen antakelig er mer påkostet. Men for all del; de tilfellene jeg sikter kan like godt være unntakene som man må lete lenge etter som noe som er vanlig!
Støttes! Du burde IKKE rote rundt i dashbord, stolper eller andre ting med airbag inni. Kan være livsfarlige dersom de går av.
Finnes det egentlig belegg for å hevde dette? Airbag-en er vel egentlig en frittstående enhet med en innebygget bevegelsessensor. De stjeles jo over en lav sko. Har aldri hørt om noen som har "fiklet" med en Airbag og fått den til å eksplodere. Harald D Jeg har hørt om at airbager har gått av og skadet folk. Er nok ikke utbredt, men det kan skje og det kan være farlig. De som stjeler airbager er nok jevnt over nokså kyndige når det kommer til demontering av varene. Hvis du føler at du har noenlunde kontroll, og er bevisst på hva du holder på med, så vil det sannsynligvis gå helt fint, men uansett hvordan man snur og vender på det så er det bare et lite signal som skiller deg fra fred og fordragelighet og en skikkelig smell. Husk i hvert fall å koble fra batteriet.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
21/09/2017 20:02
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Tror ikke det er stor fare for at airbagen går av ukontrollert. Men ved montering av antenner ved A-stolpen husk å trekke ledninger på baksiden av airbagen slik at funksjonen på denne ikke ødelegges. Også ved demontering av innvendig deksel vær litt fintfølende. Kan være festeskruer under deksler eller clips som må snus før demontering. Husk at interiøret skal være like helt og pent etter montering. Jording av antennen er viktig.
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
21/09/2017 20:07
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Et par store fordeler med DAB+; NRK sport med sykkel VM. Og NRK klassisk.
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
[Re: Kardam]
21/09/2017 20:19
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Et par store fordeler med DAB+; NRK sport med sykkel VM. Og NRK klassisk. Er kvalitetsforskjellen mellom god FM og DAB like merkbar på klassisk som på listepop? Var trist å bytte bånd på samme kanal før FM forsvant på mainstreamkanalene, flat og uengasjerende lyd gir meg ikke de samme store opplevelsene i musikk.
|
|
|
21/09/2017 20:43
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Et par store fordeler med DAB+; NRK sport med sykkel VM. Og NRK klassisk. Får det fint med streaming også.
|
|
|
22/09/2017 04:17
|
Raskall
More than words
|
More than words
Et par store fordeler med DAB+; NRK sport med sykkel VM. Og NRK klassisk. +1 "Reddet livet" mitt under Tour de France i sommer.
|
|
|
22/09/2017 06:46
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Lurer allikevel litt på når radio skal ta steget som TV har gjort, at vi hører på det vi vil når vi vil høre det i større grad enn tidligere utover nyheter. Tok jo litt tid før "alle" gjorde dette med TV, men registerer jo at selv min mor gjøre dette selv nå. Dersom så skjer så blir vel mobilen for alvor den nye radioen, men syntes ikke vi er riktig der enda.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
22/09/2017 11:42
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Er ikke det en virkelighet allerede da? Programmer legges ut på podcast. Musikk kan du streame fra Spotify, Tidal etc.
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
22/09/2017 11:54
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Det er stort sett sånn jeg hører på radio.
Enten via podcast, eller ved å hoppe tilbake i tid i avspilleren.
|
|
|
31/10/2017 12:01
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Ja, kringkasting av personlige samtaler er det ikke sikkert er så bra.
Jeg er glad bilen min hadde 1/2-DIN radio; Da var det bare å betale ~2000 og få en skikkelig oppgradering med både DAB og blåtann fra den gamle FM-radioen som stod der fra før. Litt arbeid med montering, men det gikk da greit.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
[Re: JoachimV]
31/10/2017 13:02
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Spennede med DAB->FM-radiolotto i rusjtiden
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
[Re: MrAlfred]
01/11/2017 15:02
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Men hvor lang tid tar det å skifte kanal? En jeg kjenner har denne i en Nissan, og da tar det 12 sekunder. Det synes jeg er lite tilfredsstillende. 12 sekunder, det høres horribelt ut. Går disse 12 sekundene med til bufring av data, eller er det noe annet som tar så uhorvelig mye tid, mon tro? Bufringstiden burde det jo også være mulig å konfigurere, slik at man kan velge om man vil prioritere hurtig kanalskifte eller mer stabilt signal. Hadde også vært fint om DAB enheten var smart nok til detektere de mest brukte radiostasjonene man lytter til, og bufrer disse mens lytter. Slik at når man lytter til stasjon A, og bytter til stasjon B så skjer dette umiddelbart. Å bufre alle stasjoner samtidig er muligens for krevende.
Redigert av tech8; 01/11/2017 15:03.
|
|
|
[Re: tech8]
01/11/2017 18:16
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
Den gnåler Please wait, og no signal støtt å stadig!
|
|
|
[Re: tech8]
01/11/2017 18:39
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Men hvor lang tid tar det å skifte kanal? En jeg kjenner har denne i en Nissan, og da tar det 12 sekunder. Det synes jeg er lite tilfredsstillende. 12 sekunder, det høres horribelt ut. Går disse 12 sekundene med til bufring av data, eller er det noe annet som tar så uhorvelig mye tid, mon tro? Bufringstiden burde det jo også være mulig å konfigurere, slik at man kan velge om man vil prioritere hurtig kanalskifte eller mer stabilt signal. Hadde også vært fint om DAB enheten var smart nok til detektere de mest brukte radiostasjonene man lytter til, og bufrer disse mens lytter. Slik at når man lytter til stasjon A, og bytter til stasjon B så skjer dette umiddelbart. Å bufre alle stasjoner samtidig er muligens for krevende. Angående Dension USB: Tidligere var det en utfordring at det kunne ta lang tid mellom kanalskifter ved bruk av USB-baserte DAB-løsninger. Her har vi nå kommet veldig langt med å få på plass bilspesifikke softwarekonfigurasjoner som er spesialtilpasset de fleste bilmerker som gjør at bufferingtiden blir så lav som overhodet mulig. I de aller fleste tilfeller lar det seg gjøre med bufferingtider mellom 5-10 sekunder, i noen tilfeller litt lavere og i noen veldig få tilfeller litt høyere. Det er viktig å merke seg at det er bilens spiller eller infotainmentsystem som avgjør hvor lav bufferingtid det er teknisk mulig å få til. Så det er vel en begrensning i hvor fort bilens mp3-spiller bufrer for å være klar til avspilling. Ikke helt optimalt, men ellers en fiks måte å få DAB da. Når det gjelder å bufre flere kanaler vil jeg tro det er et kostspørsmål for produsentene. For hver kanal som skal bufres samtidig må man ha tuner og dekoderkretser. I forhold til FM er DAB-chiper ekstremt dyre.
|
|
|
01/11/2017 19:21
|
pharynx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
5-10 sekunder kanalskifte hører ikke hjemme noen som helst plass i 2017 ass, det får være grenser.
|
|
|
|
|