Gunn Rita vraket til VM - hva tenker folk?
|
Gunn Rita vraket til VM - hva tenker folk?
13/09/2017 11:50
|
Gew88
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Interessant og spesielt denne saken.
Når Cecilie Gotaas-Johnsen går ut i media og kaller det "useriøst" om Gunn Rita tas ut har hun helt klart bakenforliggende motiv og det var tydelig at de ikke ønsket terrengdronningen med. Inntrykket blir forsterket nå og noe virker ikke helt bra sett utenfra.
Hva syns folk om troppen og de som skal kjøre og at det ikke ble funnet plass til Gunn Rita?
|
|
|
Re: Gunn Rita vraket til VM - hva tenker folk?
[Re: Gew88]
13/09/2017 12:02
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ingen forutsetning om hvem som bør representere Norge i VM.
Men når Falk må krype til korset og legge seg flat fordi de ikke har snakket med henne (etter Lorvik styret) og at hun finner det ut andre veier vil jeg si det kvalifiserer til ny jobb i kommunikasjonsavdelingen i Ballspill eller skiforbundet, der verdsettes slikt ;-)
Sitat "Det er bare å legge seg flat hva gjelder kommunikasjonen. Der skulle hun ha fått beskjed via oss da hun ikke lenger var aktuell. Det har vært en intern kommunikasjonssvikt, sier han til VG"
Redigert av EmilZipp; 13/09/2017 12:04.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
13/09/2017 12:03
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da kan man også føye til spørsmålet om hvorfor Ingrid Lorvik ikke er tatt ut?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
13/09/2017 12:06
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
For oss som kommer fra nærmiljøet til Gunn Rita og kjenner litt til noen av de vm uttatte syklistene, så er ihvertfall jeg 100% sikker på at Gunn Rita er mer enn god nok fra dette laget. Men denne gang var det kanskje mer fornuftig å satse på de yngre.
|
|
|
13/09/2017 12:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det vil alltid være uenighet i forbindelse med ett uttak. Trist at det ikke blir håndtert skikkelig.
Tipper egentlig dette er en konsekvens av oppstyret rundt Lorvik/CK Victoria.
*Sitter egentlig med en følelse av at "idretts" ledere ofte har litt svak ryggmarg og sliter med å fremstå som leder når det går dårlig eller det er negative ting som skal formidles.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Shellpropell]
13/09/2017 12:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For oss som kommer fra nærmiljøet til Gunn Rita og kjenner litt til noen av de vm uttatte syklistene, så er ihvertfall jeg 100% sikker på at Gunn Rita er mer enn god nok fra dette laget. Men denne gang var det kanskje mer fornuftig å satse på de yngre. Selvsagt et godt argument, men at man skal satse på de "unge" kommer man ikke på sent i prosessen. Tipper Gunn Rita ligger helt i toppen om ikke helt på topp (av troppen) om man skulle brukt fysisk prestasjon.
|
|
|
[Re: sveinaa]
13/09/2017 12:26
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
For oss som kommer fra nærmiljøet til Gunn Rita og kjenner litt til noen av de vm uttatte syklistene, så er ihvertfall jeg 100% sikker på at Gunn Rita er mer enn god nok fra dette laget. Men denne gang var det kanskje mer fornuftig å satse på de yngre. Selvsagt et godt argument, men at man skal satse på de "unge" kommer man ikke på sent i prosessen. Tipper Gunn Rita ligger helt i toppen om ikke helt på topp (av troppen) om man skulle brukt fysisk prestasjon. Her har de vel tenkt på minst mulig støy.
|
|
|
13/09/2017 12:41
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må være fin stemning på det kontoret etter at kollega Eddy går ut og sier at han skjønner ingenting..
Skjønner Lorvik er fly forbanna etter og ikke bli tatt ut til Ladies Tour.. Når Hitec har eget lag bør det være umulig og ikke ta ut den sterkeste fra NM. Må være enklere å lære Lorvik bedre feltkjøring enn og "lære" andre kapasitet. Ladies tour burde vært en fin arena for å bli bedre på det og at den sterkeste ikke får 1 av 6 plasser er snedig..
At den dama med høyest kapasitet på en sykkel i landet (Gunn Rita) ikke kan få 1 av 6 plasser i VM er også snedig. Men ikke overraskende, uansett burde de greid og gi beskjed..
|
|
|
13/09/2017 12:43
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Gunn Rita her vel kjørt et og annet landeveisritt i år, hvordan har hun klart seg der? Kapasiteten er vel udiskutabel, men ferdighetene på landeveien kjenner jeg ikke.
|
|
|
[Re: Kriss]
13/09/2017 12:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Må være fin stemning på det kontoret etter at kollega Eddy går ut og sier at han skjønner ingenting..
Skjønner Lorvik er fly forbanna etter og ikke bli tatt ut til Ladies Tour.. Når Hitec har eget lag bør det være umulig og ikke ta ut den sterkeste fra NM. Må være enklere å lære Lorvik bedre feltkjøring enn og "lære" andre kapasitet. Ladies tour burde vært en fin arena for å bli bedre på det og at den sterkeste ikke får 1 av 6 plasser er snedig..
At den dama med høyest kapasitet på en sykkel i landet (Gunn Rita) ikke kan få 1 av 6 plasser i VM er også snedig. Men ikke overraskende, uansett burde de greid og gi beskjed.. Jeg synes definitivt Lorvik skulle få kjøre, også synes jeg egentlig Gunn Rita skulle få kjøre. Mer er nok ikke så lett heller. Hvem skulle man til slutt kjørt for... Begge to har i alle fall blitt offer for kommunikasjon på et nivå man bare kommer unna med om man er diktator i eget land...
|
|
|
[Re: Shellpropell]
13/09/2017 12:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For oss som kommer fra nærmiljøet til Gunn Rita og kjenner litt til noen av de vm uttatte syklistene, så er ihvertfall jeg 100% sikker på at Gunn Rita er mer enn god nok fra dette laget. Men denne gang var det kanskje mer fornuftig å satse på de yngre. Selvsagt et godt argument, men at man skal satse på de "unge" kommer man ikke på sent i prosessen. Tipper Gunn Rita ligger helt i toppen om ikke helt på topp (av troppen) om man skulle brukt fysisk prestasjon. Her har de vel tenkt på minst mulig støy. De har jo litt flaks da. Nå tar støyen rundt streiken i SAS bort fokus 
|
|
|
[Re: sveinaa]
13/09/2017 13:51
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så lenge man bruker svak feltkjøring som argument for å ikke ta med Lorvik, gir det jo mening å droppe Gunn Rita også. Hun har god kapasitet, men hun er antakelig ikke den beste på feltkjøring hun heller all den tid hun konkurrerer i terrenget.
Man hører støtt og stadig om utøvere som er skuffa når de ikke blir tatt ut til mesterskap, men ordbruken i saken mellom Lorvik/CKV og forbundet/trener er ganske spesiell. Det gås veldig direkte på en spesiell person også. Når de snakker på denne måten i media, lurer jeg virkelig på hva som egentlig har skjedd.
Synd med Lorvik. Skulle gjerne likt å se henne i bakkene i Bergen.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/09/2017 14:15
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge man bruker svak feltkjøring som argument for å ikke ta med Lorvik, gir det jo mening å droppe Gunn Rita også. Hun har god kapasitet, men hun er antakelig ikke den beste på feltkjøring hun heller all den tid hun konkurrerer i terrenget.
Man hører støtt og stadig om utøvere som er skuffa når de ikke blir tatt ut til mesterskap, men ordbruken i saken mellom Lorvik/CKV og forbundet/trener er ganske spesiell. Det gås veldig direkte på en spesiell person også. Når de snakker på denne måten i media, lurer jeg virkelig på hva som egentlig har skjedd.
Synd med Lorvik. Skulle gjerne likt å se henne i bakkene i Bergen. Lorvik til Vm kan man jo diskutere Lorvik til ladies tour når hitec har eget lag er helt natta.. Hun kunne kjørt seg til VM der hadde hun prestert, å ta fra henne den muligheten er helt feil..
|
|
|
13/09/2017 15:29
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Ingen forutsetninger for å mene noe, verken om ferdigheter eller internpolitikk.
Hva har hun gjort på landevei tidligere? Klarer ikke å finne et eneste resultat.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/09/2017 15:38
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
Synd med Lorvik. Skulle gjerne likt å se henne i bakkene i Bergen. Dessverre er vel nivået og bredden for dårlig på norsk damesykling. Har prøvd og rekruttere opptil flere med lovnad om flat mage, stramme lår og spretten rumpe. I tillegg kan de gjøre det de liker best mens de sykler, skravle i vei.  Når en sjekker turritt, så ser man at ryttere uttatt til VM for senior/junior blir både slått og syklet jevnt med av husmødrene i 2017. Det hadde de overhodet ikke klart mot Gunn Rita.
|
|
|
13/09/2017 16:30
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Gunn-Rita Dahle og Ingrid Lorvik burde vært selskrevne til løypa i Bergen. Begge har kapasiteten til å henge med, og i et VM er det færre ryttere med kapasitet ettersom det kjøres som landslag, så feltet blir fortere lite enn i f.eks Ladies Tour
Alternativet er ryttere som er gode i felt, men som uansett detter av feltet før rittet er i en sluttfase.
Sykkelforbundet har historisk rekrutert mye dårlige ledere til endel av rollene i forbundet.
|
|
|
13/09/2017 16:48
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Har heller ikke noe forutsetning for å mene så mye, men når TS spør må en få lov å svare.
2-3 stk. på laget som jeg aldri har hørt navnet på. Heine har jeg hørt om, var helt i toppen på "Sykle-til-jobben"-aksjonen i 2016! Reagerer imidlertid mest på artikkelen i VG idag hvor en kan lese en uttalelse fra sportssjefen om at: "Det jentene har sagt er at at man ikke kan få en plass på laget bare fordi en heter Gunn Rita."
Var det jentene selv som tok ut laget?
|
|
|
13/09/2017 16:53
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hvis det å vrake GRD er for å frigjøre ytterligere en plass til Moe og Borgli som ikke er på profflag, slik at de får mer erfaring i ritt på øverste hylle er det innafor å vrake GRD, som har en alder som tilsier at hun virkelig burde overbevist på landeveien tidligere i år hvis hun skulle fått syklet VM. Moe er 32 år og Borgli er 27, så de er ikke akkurat unge og levende heller, men kan sikkert få noen gode sykkelår hvis de overpresterer i VM.
Hvis vrakingen av GRD er for å vise at landevei er landevei, er det helt på trynet.
Registrerer at Lorvik og Gotaas Johnsen sutret tidligere i høst for at de ikke var VM-uttatt også. Har det gått sport i å sutre i media pga VM-uttak?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
13/09/2017 17:05
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Ja, ca. én gang per måned.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: lim3]
13/09/2017 19:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Gunn-Rita Dahle og Ingrid Lorvik burde vært selskrevne til løypa i Bergen. Begge har kapasiteten til å henge med, og i et VM er det færre ryttere med kapasitet ettersom det kjøres som landslag, så feltet blir fortere lite enn i f.eks Ladies Tour
Alternativet er ryttere som er gode i felt, men som uansett detter av feltet før rittet er i en sluttfase.
Sykkelforbundet har historisk rekrutert mye dårlige ledere til endel av rollene i forbundet. Her synes jeg du er inne på noe viktig. Jeg lurer jo på hva som skjer om det kjøres knallhardt fra første pedaltråkk; er det sannsynlig at alle jentene henger med når det går oppover?
|
|
|
13/09/2017 19:17
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg må nesten spørre igjen: Er det noen som kan oppsummere hva Flesjå har gjort på landeveien? Latterlig dårlig med resultater å finne på nett.
Når det snakkes om kapasiteten hennes, er det da basert på resultater i terrengritt, eller er det noe jeg har oversett?
|
|
|
[Re: Gråstein]
13/09/2017 19:43
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
13/09/2017 19:58
|
Gew88
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg må nesten spørre igjen: Er det noen som kan oppsummere hva Flesjå har gjort på landeveien? Latterlig dårlig med resultater å finne på nett.
Når det snakkes om kapasiteten hennes, er det da basert på resultater i terrengritt, eller er det noe jeg har oversett? Basert på terrengritt ja, men helt sikkert også basert på tester som kan sammenlignes med landeveisrytterne. Litt av problemet her, er at det er tydelig at det er totalt krise i landeveismiljøet på damesiden om GRD skulle fått en av de seks plassene på damelaget. En slik holdning er jo helt bak mål. Men slik damerittene ofte er, spesielt i litt tøffere løyper hvor de ofte faller av bakfra jevnt og trutt. Hvor mange norske er det realistisk at sitter igjen i en gruppe på 15-20 ryttere i løypa i Bergen? Da er lagsammensetting ganske viktig. Norge har med 2 spurtere. Emilie Moberg og Susanne Andersen. 2 ryttere som såvidt meg bekjent ikke har sin styrke i en slik løype. Ta med den beste av de som kan spurte (om det skulle bli scenarioet), Vita Heine som har vært den beste norske på landevei og de 4 neste med kapasitet til å sitte med så lenge som mulig. Hvis NCF mener at det finnes 6 dameryttere som har bedre sjans enn GRD til å sitte med lengst mulig og gjøre en jobb for Vita/den som er sprekest, så er det fair, men det virker jo ikke slik med sutring i media fra CGJ/helomvending like før frister og elendig internkommunikasjon. Et annet aspekt er jo å se på hva andre damer har gjort når de går fra terreng til landevei. Både franske Ferrand-Prevoit og Jolanda Neff har vist at de er topp 10 ryttere på landevei, og det potensialet har vel GRD kapasitetsmessig.
|
|
|
13/09/2017 20:04
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Gunn-Rita er jo vant med seige bakker fra XCO WC-løypene. 5-7 runder i løyper som typisk har én eller to tøffe motbakker. Sånn sett er det likhetstrekk med VM-løypen om en tenker profil.
Landeveis-etapperittene hun har vært med på i år er vel primært for å få trening i feltkjøring. På det siste rittet var hun gjesterytter på et utenlandsk team (var det et italiensk team?)
Redigert av mogens; 13/09/2017 20:05.
|
|
|
[Re: mogens]
13/09/2017 20:19
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Gunn-Rita er jo vant med seige bakker fra XCO WC-løypene. 5-7 runder i løyper som typisk har én eller to tøffe motbakker. Sånn sett er det likhetstrekk med VM-løypen om en tenker profil.
Landeveis-etapperittene hun har vært med på i år er vel primært for å få trening i feltkjøring. På det siste rittet var hun gjesterytter på et utenlandsk team (var det et italiensk team?) Var det der hun brøt etter noen få km pga sykdom?
|
|
|
[Re: joje]
13/09/2017 20:24
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Var det der hun brøt etter noen få km pga sykdom?
Brøt på 6. etappe ifølge linken til loik litt over i tråden.
|
|
|
13/09/2017 20:32
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
13/09/2017 20:48
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må nesten spørre igjen: Er det noen som kan oppsummere hva Flesjå har gjort på landeveien? Latterlig dårlig med resultater å finne på nett. "Vi kvalifiserte et helt lag til OL i Sydney i 2000. Siden kjørte jeg på et italiensk landevegslag i flere år kombinert med min satsing som terrengsyklist og har både etappeseier i kvinnenes TDF, Thuringen Rundfart og topp 3 i verdenscupen å se tilbake på. Jeg spurtet om gull i VM landeveg i Falkenburg i 1998. Da var vi kun 8 jenter igjen som satt med helt inn." https://www.merida.no/sykkel-tips/fantastisk-sesong-onsket-bergen/
|
|
|
13/09/2017 22:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når det snakkes om kapasiteten hennes, er det da basert på resultater i terrengritt, eller er det noe jeg har oversett? Hun har vel kjørt inn sammen med den hun har kjørt for i alle startene i år. I tillegg er det og ganske utdatert å tro at landevei og xco er så forskjellig. Gunn Rita kunne bidratt på slutten noe jeg er helt sikker på flere av de andre ikke kan. Løypa i Bergen er knallhard for jentene...
|
|
|
14/09/2017 05:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Sykkel er sykkel. I damefeltet er det de beste som sitter igjen til slutt. Er ikke like mange som kan holde inn til mål ved å gå i brudd som hos herrene.
Hvordan man har regnet seg frem til at det er 6 dameryttere som er bedre enn GD i en slik løype fatter jeg ikke. Vi ser jo gang på gang at når de beste mtb jentene er med på landevei er de helt i tet. Sist var vel Hovdenak som vant siste Ncup.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|