Hei, jeg har tenkt å ta opp terrengsyklingen igjen og må bytte ut min 16 år gamle, trofaste Everest Rocky, og tar gjerne imot noen tips. Hardtail, 29" har jeg prøvd og digget det, 184 cm og 71 kg. Skal brukes til sti og grusvei med prioritet på sti, men må være rask nok til Birken (kanskje mest et dekkskifte som trengs da). For grusvei/landevei/jobbpendling har jeg en Cyclocross. Nivå: aldri fått surret meg til å sykle Birken, men klar ambisjon om merket der.
Tenker å bruke 15-20 000, og har foreløpig sett på Everest Rocky og Scott Scale 910, selv om sistnevnte er priset litt over min range. Ikke fremmed for å kjøpe par år gamle sykler på bruktmarkedet heller. I "gamle darr" falt jeg for Everest siden de hadde gjennomført XT på alt utstyr, men det er kanskje mindre poeng i 2017?
Hva tjener jeg på å gå fra Rocky -> Scott, og er det andre alternativer som kan passe meg bedre eller gir mer "bang for the bucks"? Må selvsagt prøve syklene i butikken for å kjenne at geometrien passer meg osv, men tenkte å gjøre litt research først!
Tar gjerne imot forslag til nye terrengsko også, som er stive nok til å fungere greit på Cyclocross'en (skal ikke vinne noe på den...), da jeg i går tråkket ut av begge sålene!
Takk,
Morten.