Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 15 1 2 3 4 14 15

Hva stemmer du i årets valg?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Torshov-Simen] #2436597 08/09/2017 20:32
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: Flamini
Sitat: larsdx
I år stemmer jeg for streng innvandringspolitikk, norsk oljeindustri, bedre infrastruktur og for politi og forsvar. Sånn ca.

samme her,
pluss at jeg ønsker at vi skal beholde de rettighetene kvinnene har fått de siste årene
at kvinner fortsatt skal kunne gå trygt på gaten uten å være i følge av ektemann
at homser og lesber skal kunne leve fritt som alle andre og ikke skal steines, halshugges eller kastes ut fra klipper

Mulig jeg ikke følger godt nok med, men er det noen av partiene som har uttalt motstand mot dette?

Det var en gjeng voldelige homohatere og antifeminister som demonstrerte i Kristiansand for litt siden, men enn så lenge stiller de ikke til valg. Tipper de fleste av dem stemmer Alliansen.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: lektorHaugen] #2436620 08/09/2017 21:29
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: lektorHaugen

Det var en gjeng voldelige homohatere og antifeminister som demonstrerte i Kristiansand for litt siden, men enn så lenge stiller de ikke til valg. Tipper de fleste av dem stemmer Alliansen.

Og det er en grunn til at Lysglimt og hans gjeng står sammen med de som stemmer blankt. Dersom du ikke en gang vet hva du er i mot, kan du jo gi makta til han.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436626 08/09/2017 21:47
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sofasitterne er en ujevn gruppe, og kan ikke måles under ett. De består av de som ikke gidder, de som er syke, de som ikke kommer seg til stemmelokalet, de med fysisk og psykisk utv.hemning. Og sikkert flere forskjellige grunner. Sofapartiet består ikke bare av de som er uenige i systemet.

Redigert av NjuK; 08/09/2017 21:48.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436634 08/09/2017 22:28
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg var innom stemmelokalet i dag, og det ble Rødt. Som en kompis uttalte det da han hørte om hva jeg hadde stemt, "det kom like overraskende på meg som husleia....." Men igjen - siste meningsmåling viser at vi ligger an til å kunne få 4,9%, og det er rimelig godt over alt annet vi har klart før, så bare gliser og håper ICON_SMILE

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: NjuK] #2436642 08/09/2017 23:20
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: NjuK
Sofasitterne er en ujevn gruppe, og kan ikke måles under ett. De består av de som ikke gidder, de som er syke, de som ikke kommer seg til stemmelokalet, de med fysisk og psykisk utv.hemning. Og sikkert flere forskjellige grunner. Sofapartiet består ikke bare av de som er uenige i systemet.

Neida, det er selvfølgelig satt på spissen. Men om du har hodet og kroppen på rett plass (dvs det første over det andre), skal du greie å stemme. Og da syns jeg du bør gjøre det; om ikke annet for retten til å sitte i sofaen valgdagen ...

Å stemme blankt eller å sitte hjemme er en falliterklæring.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: RoyK] #2436643 08/09/2017 23:21
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: RoyK
"det kom like overraskende på meg som husleia....."

Why am I not surprised? ICON_WINK

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436644 08/09/2017 23:40
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror jeg kommer til å stemme blankt. Har for første gang forsøkt å gjøre en liten innsats i valg av parti. Har lest partiprogrammer, tatt i mot flyers, forsøkt å diskutere med venner og kolleger etc. men står igjen mer usikker enn noen gang.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436645 09/09/2017 01:18
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Syns det er ufint å plassere oss som stemmer blankt i samme bås som de som stemmer aliansen. Etter å ha vært fly forbanna over siste byttet fra rødt til blått styre, legger jeg merke til at turistnæringen for segway-tours har gått opp, og at det har blitt færre kommuner. Og det som jeg har bitt meg merke i. I den samme tiden har det vært svingninger både i asyltilstrømningen som følge av ujevn mengde båtflyktninger til Italia, og svingninger i sysselsettningen som følge av en variabel oljepris som i stor grad skyldes OPEC-landenes bestemmelser. Ikke noe hverken blått eller rødt kan ta æren for altså.
For meg var det nok til å innse at politikere mangler handlekraft, og at jeg ikke orker å stryke ryggen på folk som ikke har planer om å utrette noe. Så da ble det blankt som en ren protest.
Noe som er noe helt annet enn å stemme på aliansen som drives av en konspirasjonsteoretiker med glimt fra 40-årenes tankegang.

Trønder osv
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436646 09/09/2017 05:21
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg er i stemmeskiftet, så det blir noe annet enn for 4 år siden ICON_SMILE

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436648 09/09/2017 05:46
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Garpen

Neida, det er selvfølgelig satt på spissen. Men om du har hodet og kroppen på rett plass (dvs det første over det andre), skal du greie å stemme. Og da syns jeg du bør gjøre det; om ikke annet for retten til å sitte i sofaen valgdagen ...

Enig, å stemme er en rettighet vi har i demokratiet. Ja, vi lever i ett fritt land, hvor rikets tilstand er bra. Sett i forhold til andre land, har vi det helt konge. Er småting som skiller hvordan vi har det, avhengig av hvem vi stemmer inn på tinget. Segway, lakrispiper osv. Men, også de store spørsmålene som innvandring, helse, skatt, olje skal avgjøres i stortinget. Da ser jeg det som en plikt å bidra til at landet skal styres i rett retning. Sogavelgerne mister også retten til å være misfornøyd med rikets tilstand, da de ikke har bidratt. Bare synd at valget og valgkampen går mer og mer i retning mot skittkasting og ett personvalg. Selv så ser jeg på muligheten til å få kastet Listhaug ut av regjeringsposisjon og heller få Lahlum inn på tinget. Lahlum har inteligens og kunnskaper jeg tror er mangelvare på tinget.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436649 09/09/2017 06:07
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Forrige gang ble det temaet "partiet som har best samepolitikk" isdf. sofasitter/blankt. Det ble en meget klar vinner etter å ha trålt valgfleskprogrammer om samepolitikk i en halvtime. Vet ikke om det partiet stiller til valg i år (De Kristne). Spiller ingen rolle da samme tema overhode ikke i er valgknollen i år. Det får holde med årets donasjon til en rettssak for en representant fra det naturfolket.

I år blir det ett parti som sitter på Stortinget, selv om jeg uansett må holde meg for nesa da jeg er rykende uenig på viktige tema med alle sammen. Dette gjelder vel obskure partier utenfor makta også. Men i den folden kan det være at Pensjonistpartiet eller Kystpartiet ikke er hakkende gale? Hva vet jeg ?, men de er jo så langt unna taburettene.

Ikke er jeg glad for rasering av natur. Overhode ikke glad i at religiøse tullebukker skal få enda mer fotfeste på kloden. Liker ikke store mengder av folk som hoper seg sammen og taktfast mener og gjør det samme. De ender stort sett opp som undertrykkere i en eller annen form uansett - noen ille, andre mer som en sval bris. Fjern- og detaljstyring er fjernt for mæ (“I’d rather be a poor master than a rich servant"). På en måte er jeg for de som over tid i praksis fører en politikk som er imot det over.

Ta ansvar for andres og eget liv og naturen uten å måtte ha en haug med tvungne regler for å få det til. Ett stort ideologisk dilemma her er om menneskets gjennomsnittelige vesen faktisk er i stand til noe sånt. Det kan for eksempel være at flokkmentaliteten med sin tvang/sanksjonering/tilhørighet forsøker håndtere en slik mulig "defekt". Derfor pragmatiker isdf. hardbarka idealist for maksimal frihet. Dermed er også flere partier aktuelle. Der valget innsnevres av om lederne er troverdige og (selvfølgelig) om totaliteten henger på greip, også økonomisk selv om det ikke er nevnt over..

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436662 09/09/2017 06:53
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Garpen

Hvordan kan det å stemme blankt være en falliterklæring? Det å stemme blankt er den beste måten å vise at vi ikke har tillit til våre folkevalgte!

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: NjuK] #2436666 09/09/2017 07:09
stosu Offline
Besatt
Besatt
Lahlum har inteligens og kunnskaper jeg tror er mangelvare på tinget.

Lahlum har mange positive egenskaper, men han er altfor snill i politikken sin ICON_WINK

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: stosu] #2436669 09/09/2017 07:45
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: stosu
Lahlum har inteligens og kunnskaper jeg tror er mangelvare på tinget.

Lahlum har mange positive egenskaper, men han er altfor snill i politikken sin ICON_WINK

Ja, og det er noe jeg må ta med i vurderingen når jeg skal stemme. SV generelt er for snille. Se hva som skjedde forrige gang de var i regjering, de drukna, og fikk gjennomført lite. Uansett, så vil jeg heller ha en som er snill, enn ett menneske som Listhaug, som fremstår som ett menneske totalt blottet for empati.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436670 09/09/2017 07:54
Flex Offline
Veteran
Veteran
Har stemt SV i "alle år", og er nok mest enig (evt. minst uenig) med dem i år også (alle valgomater gir meg SV > Rødt > MDG > røkla), men vurderer å stemme taktisk i år (dvs. Rødt, siden de vaker ganske nærme sperregrensa)

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Flex] #2436671 09/09/2017 08:02
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Flex
Har stemt SV i "alle år", og er nok mest enig (evt. minst uenig) med dem i år også (alle valgomater gir meg SV > Rødt > MDG > røkla), men vurderer å stemme taktisk i år (dvs. Rødt, siden de vaker ganske nærme sperregrensa)

Eller vil det å stemme på SV kanskje være med å få ett regjeringsskifte. Rødt er ett godt alternativ, men tror desverre de ender opp med å få bare to representanter inn, mens SV ligger an til ti. Vil det ikke være mest taktisk å stemme SV? SV på 6,1% og rødt på 3,5%. Tror nok at mange som vurderer å stemme Rødt, ender opp med å stemme SV, fordi Rødt blir for drastisk for mange. Det som blir spennende, er å se MDG, hvordan gjør de det, og hvilken side velger de. Kan fort bli ett vippeparti. Selv om jeg har vansker med å se MDG samarbeide med FRP (selv om det hadde vært underholdende)

Redigert av NjuK; 09/09/2017 08:05.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436672 09/09/2017 08:06
G
Ghast Offline
Medlem
Medlem
G
Jeg stemmer for en mer liberal innvandringspolitikk og mot at Norge skal bygge sitt forsvar på NATOs kjernefysiske doktrine.

Bruk stemmeretten. Sitter du hjemme, eller stemmer blankt så er det i praksis en stemme til det partiet du liker minst. Samtidig frasier du deg en hver rett til å klage på noe som helst de neste 4 årene.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436673 09/09/2017 08:18
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg har vanskeligheter med å se at demokratiet fungerer når partier som vaker rundt sperregrensen kan klare å komme i regjering eller være utslagsgivende støttepartier.

Jeg tror at AS Norge ville vært tjent med at de 2 eller 3 største partiene gikk i regjering, med mer en 50% av mandatene på Stortinget. De ville vært nødt til å gi og ta, men i det store bildet er ikke politikken deres svært forskjellig. Det er noen nyanseforskjeller i privatisering og noen andre saker.

På denne måten ville vi bli kvitt all denne skittkastingen og hestehandlingen vi har sett oss lei av.

Ghast: hvordan kan en blank stemme automatisk være en stemme til det partiet man liker minst? Det kan like gjerne være en stemme til det partiet man liker best.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: NjuK] #2436677 09/09/2017 08:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Flex

Eller vil det å stemme på SV kanskje være med å få ett regjeringsskifte. Rødt er ett godt alternativ, men tror desverre de ender opp med å få bare to representanter inn, mens SV ligger an til ti. Vil det ikke være mest taktisk å stemme SV? SV på 6,1% og rødt på 3,5%. Tror nok at mange som vurderer å stemme Rødt, ender opp med å stemme SV, fordi Rødt blir for drastisk for mange. Det som blir spennende, er å se MDG, hvordan gjør de det, og hvilken side velger de. Kan fort bli ett vippeparti. Selv om jeg har vansker med å se MDG samarbeide med FRP (selv om det hadde vært underholdende)

Om man ønsker regjeringsskifte er SV og Rødt jevngode alternativer i mine øyne, kanskje med en liten favør til Rødt sperregrenseproblematikken tatt i betraktning. Med et svekket AP vil balansen i en ny rødgrønn regjering bli langt bedre enn i forrige forsøk.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: stosu] #2436678 09/09/2017 08:45
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har vanskeligheter med å se at demokratiet fungerer når partier som vaker rundt sperregrensen kan klare å komme i regjering eller være utslagsgivende støttepartier.

Jeg tror at AS Norge ville vært tjent med at de 2 eller 3 største partiene gikk i regjering, med mer en 50% av mandatene på Stortinget. De ville vært nødt til å gi og ta, men i det store bildet er ikke politikken deres svært forskjellig. Det er noen nyanseforskjeller i privatisering og noen andre saker.

På denne måten ville vi bli kvitt all denne skittkastingen og hestehandlingen vi har sett oss lei av.

De banene har jeg også begynt å tenke i etter å ha sett med gru på den ekstremt tabloide og fordummende skittkastingsretorikken som har avløst den meningsbærende politiske debatten de siste årene.
Med færre partier ville behovet for stemmefiske med symbolpolitikk blitt mindre og politikken ville fått plass til flere skikkelige politikkere med langsiktige vyer og visjoner.
Slik man stevner nå legger man veien åpen for en Trumpifisering av politikken også her til lands.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436692 09/09/2017 09:42
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
At færre partier er en vaksine mot trumpifiseting er en dristig hypotese. Det er enklere å argumentere for at det norske systemet tvinger fram kompromisspolitikk og at de ekstreme forslagene slipes ned før de kommer til beslutning. Politikere med vyer og visjoner? Sånne som Trump?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Torshov-Simen] #2436693 09/09/2017 09:46
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Torshov-Simen

Slik man stevner nå legger man veien åpen for en Trumpifisering av politikken også her til lands.

Mitt inntrykk er at den norske parlamentarismen gir gode muligheter for å drive populistisk retorikk, men samtidig gjør det vanskelig å kuppe makten sånn at man kan gjennomføre en populistisk politikk. Ulempen med alle småpartiene er kanskje at særinteressene blir urimelig sterke, men på den annen side hindrer det flertallsdiktatur.

Jeg må uansett si jeg er litt forundra over klager på at det norske systemet er så udemokratisk og dårlig. Alt i alt har vi det tross alt utrolig bra her i landet, særlig tatt i betraktning at vi er et lite land med store naturressurser. Det er mildt sagt sjelden at det går så bra som det har gjort i Norge, så jeg synes ikke systemet vårt er helt håpløs.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: lektorHaugen] #2436695 09/09/2017 09:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: stosu] #2436699 09/09/2017 10:35
G
Ghast Offline
Medlem
Medlem
G

Ghast: hvordan kan en blank stemme automatisk være en stemme til det partiet man liker minst? Det kan like gjerne være en stemme til det partiet man liker best.

La oss si at valget står mellom to partier: X og Y, og at det er tre velgere: A, B og C.

A stemmer på X, B stemmer på Y, velger C skyr parti Y som pesten, men har mistro til demokratiet og stemmer blankt.

Resultatet blir at parti X og Y får en stemme hver og danner en koalisjonsregjering. Velger C må leve i et land for parti Y sitter i regjering, hadde hen stemt på parti X i steden for å å stemme blankt ville C holdt parti Y utenfor regjeringen. Ved å la være å avgi en reell stemme fikk partiet C misliker makt til å påvirke hens liv.

Jeg kan ikke se hvordan det å stemme blankt noe gang kan øke sannsynligheten for at partiet du foretrekker faktisk vinner valget.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Espen J] #2436701 09/09/2017 10:38
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen J

Noe som er noe helt annet enn å stemme på aliansen som drives av en konspirasjonsteoretiker med glimt fra 40-årenes tankegang.

Har du eksempel på konspirasjonsteoriar frå Lysglimt?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: ] #2436702 09/09/2017 10:46
G
Ghast Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: anonymous13

Det er vel ikke det norske spesielt dårlig, men kulturen i parlamentarismen som er dårlig. At det er dårligere i nordkorea trenger ikke bety at vi skal være så himla fornøyde?

Kan du gi eksempler på styresett som har fungert bedre over tid?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Ghast] #2436703 09/09/2017 10:50
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ghast

La oss si at valget står mellom to partier: X og Y, og at det er tre velgere: A, B og C.

A stemmer på X, B stemmer på Y, velger C skyr parti Y som pesten, men har mistro til demokratiet og stemmer blankt.

Resultatet blir at parti X og Y får en stemme hver og danner en koalisjonsregjering. Velger C må leve i et land for parti Y sitter i regjering, hadde hen stemt på parti X i steden for å å stemme blankt ville C holdt parti Y utenfor regjeringen. Ved å la være å avgi en reell stemme fikk partiet C misliker makt til å påvirke hens liv.

Jeg kan ikke se hvordan det å stemme blankt noe gang kan øke sannsynligheten for at partiet du foretrekker faktisk vinner valget.

Hva om velger C skyr alle partier som pesten, men liker 1 av valgsakene til ett av partiene? Det vil da være like redelig av velger C å stemme blankt som å stemme på dette partiet.
Velger C skal ikke tvinges til å stemme på det partiet velger C misliker minst. Da har vi forlatt demokratiet, og begynner å bevege oss mot et styresett vi ikke ønsker i Norge.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Ghast] #2436704 09/09/2017 10:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Enig. Ja, de som velger å stemme blankt bevisst, som en protest som knapt blir talt opp, nevnt, lagt merke til, bør være sikre på at de misliker alle partier akkurat like mye og overbevist om at det ikke har noen som helst betydning hvem som styrer av de som står til valg.
"Protesten" er akkurat like effektiv som å prompe i sofaen.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: stosu] #2436705 09/09/2017 10:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Hva om velger C skyr alle partier som pesten, men liker 1 av valgsakene til ett av partiene? Det vil da være like redelig av velger C å stemme blankt som å stemme på dette partiet.
Velger C skal ikke tvinges til å stemme på det partiet velger C misliker minst. Da har vi forlatt demokratiet, og begynner å bevege oss mot et styresett vi ikke ønsker i Norge.

Selv om valgkamp er et fesjå man fint kan spare selv for - kampen om min stemme avgjøres av de fire årene i mellom - så tviler jeg på at særlig mange i Norge er så dypt uenig i stemmegivningen og avgjørelsene som gjøres på Tinget av absolutt alle de ulike partiene og ikke kan finne noe som passer best. (Noen er selvsagt dypt uenige med alle, men da snakker vi fort bare om de som ønsker seg Sharia, diktatur o.l.).

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2436708 09/09/2017 10:58
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes det er tullete å stemme blankt.
"Ikke tillit til politikerene"?
Dette er en form for politikerforakt som jeg har lite sans for. Vi får de politikere vi har fortjent. Da synes jeg vi bør stemme på de som har tatt seg bryet med å stille til valg, eller stille selv hvis man mener man er så mye mer verdig av tillit.

Demokrati forutsetter at folk bruker sin stemmerett, underforstått stemme på kandidater til politiske verv, ikke legge et blankt ark i valgurnen.

Side 2 av 15 1 2 3 4 14 15

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå