Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fett, smøring og vedlikehold av FS?

Fett, smøring og vedlikehold av FS? #2435925 06/09/2017 12:25
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Hei!

Har i år investert i fulldemper og vil jo at den skal vare lengst mulig! Så har noen basic spørsmål.

Spørsmål nr 1: Har sett på youtube at det anbefales å vaske og smøre "fork stanchions". Så hva kan jeg smøre disse med? Jeg har en slik Weldtite TF2 teflon spray. Er dette brukbart? Evt noen anbefalinger?

Spørsmål nr 2: Pedalene skal jo helst ha en form for fett/smøring ved festing. Når jeg monterte de hadde jeg ikke dette tilgjengelig, men det var noen rester fra QR bolten til forhjulet jeg smurte på. Det var ikke rare greine, så tenker jeg bør kjøpe noe mer og smøre på for å være sikker på at pedalene en dag ikke sitter bom fast. Så hva bør jeg putte på her?

Videre til generelt, hvor ofte bør jeg sette demper og gaffel på service? Har lest det bør skje hver 50 time... Og hvor i oslo anbefales det å gjøre? Sykkelen jeg har er en Canyon Spectral al 7.0ex 2017 mod, og denne har Rockshox demper og gaffel.
Og er det noen andre gode "vedlikehold" tips dere har? Eneste annet jeg har fått med meg som er lurt, er å kjøpe kjedemåler og følge med, slik at kjedet byttes ut, før kasetten også slites for mye, var vel en youtube video som sa 2 kjeder pr kasett. Er det evt nødvendig med jevnlig service på andre ting? Har jo en Reverb også, må den services like hyppig? Eller er det kun når den ikke fungerer?

Jeg bor jo som nevnt i Oslo, og da i en leilighet, så har relativt begrenset med plass. Så ting som mekkestativ eller et "mekkerom" slår nok ikke igjennom hos dama ICON_TONGUE Så "store" vedlikehold ting som kan føre til mye gris, blir nok satt bort, som demper/gaffel service. Men ellers er jeg ikke redd for å bli skitten på hendene og prøve litt selv om det ikke er for kompliserte greier!

Jeg pleier å skylle sykkelen etter veldig grisete turer (hageslange), og går over med en klut. Men tenkte å investere i et slikt Muck off vaskesett. Og omtrentlig etter annenhver tur, avfetter jeg kjedet, renser og smører det på nytt. Ser litt an hvor grisete det er dog. Prøver og å ikke sykle i for bløtt/regnvær. Men om jeg først er ute å sykler så er det ikke på død og liv at jeg prøver å unngå vann/gjørme.

Hadde satt pris på alle tips, og om det er noen spesifikke anbefalinger på produkter så hadde det jo vært fint om alt var i samme butikk/nettbutikk.

Handlelisten foreløpig er:

Kjedemåler
Vaskesett fra Muck off
Smøring til "fork stancions" om min spray ikke er god nok (tar gjerne i mot anbefalinger uansett, da denne kommer til å gå tom etterhvert)
En eller annen form for fett til pedalene.
Beskyttelseteip for rammen (kabelgniss og evt downtube)

Redigert av dTd; 06/09/2017 12:26.
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2435940 06/09/2017 13:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
svar 1. Bruk tørr klut ofte. Smøringen kommer innenfra, og du må kjøre smøreservice ca. en gang i året ved normal bruk.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2435954 06/09/2017 13:54
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spørsmål 2: På pedalene kan du bruke universalfett. Jeg bruker noe fra CRC. Kan ikke huske hvor jeg har kjøpt det ...

Avfetting av kjedet har vi vel sluttet med? Smør med en en voksbasert smøring f. eks rock'n'roll gold lube etter at du har vasket sykkelen. Da slipper du avfettingen.

I følge onde tunger slutter Reverben å fungere lenge før den kommer til første serviceintervall ... ICON_TONGUE

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2435969 06/09/2017 15:27
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg avfetter aldri kjedet, men vasker og smører regelmessig.Bruker grønnsåpe blandet ut med vann på hele sykkelen inklusive drivverk. Smører med vanlig TF2, fungerer fint for meg.

Gaffel/demper tar jeg sånn etter ca. 7-800 km ish, aldri hatt noe problem med det.

Lagre i ramma tar jeg når jeg føler for det, har fettnippel på den nedre linken.

Senkepinnen går som regel i stykker før den skal på service, så det ordner seg selv på garantien....

Lars-Erik
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2435976 06/09/2017 15:49
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Takk for tilbakemeldinger!

Avfetter man ikke kjedet altså? Jeg bruker en sånn muc off bio degreaser, som jeg sprayer på, lar den virke, vasker av, og smører opp på nytt. Men dere mener at det er unødvendig? Bruker forøvrig TF2 Extreme Wet smøring på kjedet, det er vel antagelig noe litt vel ekstremt, men har bare ikke kjøpt inn noe nytt ennå.

Og det er mao ikke nødvendig å smøre "fork stansions" så sant jeg har de på service regelmessig?

Ift pedaler, så for eksempel noe noe slikt da?

Redigert av dTd; 06/09/2017 15:53.
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2436004 06/09/2017 18:22
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: dTd
Og det er mao ikke nødvendig å smøre "fork stansions" så sant jeg har de på service regelmessig?

Nei, men tørk av dust seals med en tørr klut etter vask.

Ift pedaler, så for eksempel noe noe slikt da?

Funker sikkert fett.

Redigert av Garpen; 06/09/2017 18:22.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2436044 06/09/2017 21:06
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Dempere:
Om du sender gaffel og demper på service om vinteren, og i tillegg kjører et oljeskift på gaffelen midt i sesongen så holder det vanligvis i massevis.

Vask:
Ved behov spyler jeg sykkelen med varmt/lunkent vann fra hageslange, bruker ikke noe såpe. Smører kjedet med Rock'n Roll Gold. Om det har vært tørt og fint på turen gjør jeg ingen av delene ICON_SMILE

Lager i ramme:
Byttes når det oppstår knirk og/eller slark. Det kan godt gå et par sesonger.
Pass på bushinger i bakdemper, de er en slitedel som gjerne ryker fortere.

Reverb:
Den kjører du så lenge den virker, så kaster du den. Deler+service koster nesten like mye som å kjøpe ny pinne, med mindre du gjør service selv. Kjøp en annen pinne når den er brukt opp.

Og så dagens viktigste og enkleste tips:
Etter hver tur sjekker du slark i alle lager, det tar ca 20 sekunder når du har blitt vant til det.
* hjullager: Ta tak i dekket og ramme/gaffel rett ved siden av dekket. Dra sidelengs for å sjekke slakk
* styrelager: sett sykkelen mot en vegg, hold inne frambremsen og dra sykkel framover/bakover for å sjekke slakk. (Du kan bli lurt av at bremseklossene flytter seg i kaliper, det er normalt og ikke farlig. Det er også vanskelig å kjenne forskjell på slakk i styrelager og gaffel, men som oftest er det styrelager ICON_SMILE )
* oppheng bak: stå ved siden av sykkelen, hold ramma rett under der setepinnen går ned i ramma og løft opp/ned. Du kjenner evt. slakk akkurat når bakhjulet forlater/kommer ned igjen på bakken. Kjenner du slakk er det mest sannsynlig bushinger i bakdemperen.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: baronKanon] #2436097 07/09/2017 08:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg må vaske ofte pga helårssykling på ymse sti. Lærte av miljøet at det var en god ide å gi en forsiktig dæsj WD40/CRC/Teflonspray på gaffelbein, senkepinne og demper - alt for å holde pakningene fra å dø tidlig. Gjelder dette fortsatt?

Bruker også å spraye samme middel på pedalene for å unngå rust.

I tillegg (selv om dette ikke er FS-spesifikt) pleier jeg å nappe av gaffelen ca annenhver måned og rense/fette opp styrelagre. Ditto kranklagre (BB30). Siden jeg veksler mellom 2 sykler, kan det være perioder hvor en har blitt stående, og har opplevd at både krank og styrelager har "satt seg".

Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2436112 07/09/2017 08:31
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Eg vaskar min sykkel etter kvar tur, med hageslange og varmtvann.
Bruker MucOff.
Av og til med svamp på ramma og dempera, og børster på drivverk.
Tørker med tørr klut og sykkel står i boda.
Smører når tørt med teflon, på drivverk/pinne/demper/pedaler/ div. Skruer for å smøre, unngå rust osv..
Er det overkill med å smøre såpass?

Santa Cruz Megatower

Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: knutspeed] #2436146 07/09/2017 10:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: knutspeed
Jeg må vaske ofte pga helårssykling på ymse sti. Lærte av miljøet at det var en god ide å gi en forsiktig dæsj WD40/CRC/Teflonspray på gaffelbein, senkepinne og demper - alt for å holde pakningene fra å dø tidlig. Gjelder dette fortsatt?
Det motsatte gjelder. Ved å tilføre smøring, påfører du mer som kan dra med seg møkk inn bak skrapepakningen. Olje kommer innenfra, så hvis du vil ha det nysmurt og fint, setter du sykkelen opp/ned i 5 min før turen. Det anbefales kun å tørke av de som lager sakene. Da holder det seg pent.

Det eneste som trenger jevnlig smøring er i og for seg kjedet. Ellers er det lagre ved behov/litt preventivt en gang hvert jubelår. Og så er det den jevnlige smøringen av jukkepinner dempere med luftkammer.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2436314 08/09/2017 07:15
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Takk for tilbakemeldinger. Mine to siste spørsmål er da egentlig bare, hvor er det best å levere demper/gaffel til service i oslo, dvs jeg leverer hele sykkelen så fikser de biffen? Og er det best å levere de inn på slutten av sesongen eller like før start av sesongen?

Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2436318 08/09/2017 07:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Takk for tilbakemeldinger. Mine to siste spørsmål er da egentlig bare, hvor er det best å levere demper/gaffel til service i oslo, dvs jeg leverer hele sykkelen så fikser de biffen? Og er det best å levere de inn på slutten av sesongen eller like før start av sesongen?
Har du Fox, demonterer du og sender til CyklOn direkte. Det er det mange gjør når de "kjører service" på Fox, spesielt bakdemper. Bakdemper er forresten superlett å kjøre smøreservice på selv. Der trenger du kun full service hvis det er luft i oljen, og det merker du hvis det er surklelyder ved normal bevegelse i demperen. Samme hvis du har FIT eller Charger-demper. Ellers er den viktigste servicen smøreservice, og den er grei å gjøre selv.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2436323 08/09/2017 08:01
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sørensen sykler på Helsfyr er ihvertfall bra.
Det beste er vel å levere inn i midtvinters, da er det rolige tider for verkstedet.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2436341 08/09/2017 08:55
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Har Rockshox demper og gaffel, så CyklOn utgår nok. Men da satser jeg på Sørensen en gang ila vinteren. ICON_SMILE

Re: Fett, smøring og vedlikehold av FS? [Re: dTd] #2436450 08/09/2017 13:16
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Har Rockshox demper og gaffel, så CyklOn utgår nok. Men da satser jeg på Sørensen en gang ila vinteren. ICON_SMILE

God kapasitet nå. Man kan levere på dagen!

Hilsen Kim / Sørensen Sykler

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Moderator  support