Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Yale doorman

Yale doorman #2435495 04/09/2017 21:39
T
Tjohei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Her får man svar på det meste....
Har montert en yale doorman med verisure integrering, men får ikke automatisk låsing til å fungere. Dvs hvis jeg låser opp og lukker den ganske kjapt låser den seg igjen. Hvis jeg låser opp og lar døra stå noen sekunder åpen kommer det en feilmeldingslyd og tallene blinker i kryss (betyr feil kode) og døra vil da ikke låse automatisk igjen. Mistenker at dette har noe med verisure-delen å gjøre, alt annet virker som det skal. Noen som har ideer eller vært borti noe lignende?

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2435502 04/09/2017 22:21
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Opplever det samme med min når låsvrideren ikke står rett. Noen ganger henger den "klokka 1."

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2435512 05/09/2017 05:21
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Du er sikker på den er montert tight nok? Montert selv?

Jeg måtte fore ut med 2x 1mm plater for å få den til å låse skikkelig,

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2435529 05/09/2017 06:42
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Har nå Doorman nr to, veldig fornøyd. Versjon 2 (V2N) virker å ha litt mindre slark enn forrige.

Prøv å søk litt på samme tema på byggebolig.no. Mange som har problemer med ser det ut til, men sett i forhold til antatt stort antall solgte låser vil det kanskje være sånn. Fordi, de fleste som får dette fikset har ryddet opp i to ting:

1. avstand mellom selve låskassen i døra og dørkarm/metallplaten.
2. ledninger kommer i klem ved montering

Eller restart hele greia:
Tilbake til fabrikksinnstilling:
• Ta ut batteriene.
• Skru av innvendig skilt.
• Sett Easy/Advance bryter til motsatt stilling.
• Sett på batteriene. Låsen vil snakke til deg.
• Ta ut batteriene igjen.
• Sett Easy/Advance bryter tilbake til din valgte posisjon.
• Skru fast innvendig skilt.
• Sett inn batteriene.
• Nå vil låsen be deg om å lage en ny masterkode, husk å bekrefte
med P knappen på innvendig skilt.
PS! Nå må du lagre nye nøkkelbrikker, brukerkode og fjernkontroller

Bjørn

Re: Yale doorman [Re: eOpseth] #2435550 05/09/2017 07:47
T
Tjohei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Montert selv ja, montert en tidligere også som fungerer som den skal, men uten verisure-modulen. Den skal være tight nok, har ikke opplevd noen problemer med vanlig låsing.
Problemet er at det virker som den prøver og autolåse ca 5 sekunder etter åpning av døra. Hvis døra da fortsatt er åpen kommer det ett rødt kryss og feilmeldingstone og den vil da ikke låse seg automatisk etter lukking. Hvis jeg åpner og lukker døra innenfor disse 5 sekundene låser den automatisk. Deaktiverer jeg automatisk låsing kommer heller ikke feilmeldingen etter åpning av dør. Åpning og låsing av dør fungerer alltid manuelt eller via appen så det virker ikke som det er monteringsfeil som er problemet her. Heller hvordan verisureoppsettet håndterer automatisk låsing. Noen som har satt den opp med verisure her som kan bekrefte at automatisk låsing fungerer selvom om døren har vært åpen over lengre tid enn disse 5 sekundene jeg har på meg?

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2435552 05/09/2017 07:51
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Høres ut som om det er en føler som ikke gjør som den skal. Døra skal låses 1 sek etter den er lukket. Hvis den prøver seg i friluft tror den jo døra er lukket allerede? Dette skjer ikke hos meg, men jeg installerte heller ikke selv.

Jeg slår av og på denne funksjon uten problem, men med småbarn i huset er den stort sett PÅ.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Yale doorman [Re: eOpseth] #2435582 05/09/2017 08:53
T
Tjohei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: eOpseth
Høres ut som om det er en føler som ikke gjør som den skal. Døra skal låses 1 sek etter den er lukket. Hvis den prøver seg i friluft tror den jo døra er lukket allerede? Dette skjer ikke hos meg, men jeg installerte heller ikke selv.

Jeg slår av og på denne funksjon uten problem, men med småbarn i huset er den stort sett PÅ.

Ja litt rart det der. Men når den prøver seg i "friluft" så skjønner den jo selv at den er åpen. Virker nesten som verisuresentralen sender en kommando til låsen om at den skal låse, men at da låsen nekter i og med at døra er åpen. Det kommer rødt kryss på knappene som jo egentlig betyr feil kode. Dette skjer ikke hvis jeg deaktiverer automatisk låsing. Har også etterlignet åpning og lukking "for hånd" når døra er åpen for og utelukke justering eller lignende, samme feilen. Tror jeg får prøve meg hos supporten og se om de har noen tips ICON_SMILE

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2435584 05/09/2017 08:56
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hva skjedde med nøkkel og mekanisk giring? Sukk...

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2435591 05/09/2017 09:05
Fluefisker Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har installert Yale Doorman på tre ytterdører selv. Har ikke opplevd problem med at den tror den er lukket når den er åpen. Det eneste er dersom jeg kommer borti den lille "reilen" som registrerer at døren er lukket igjen. Da smekker låsen. Mulig at jeg ikke har forstått problemet ditt helt, men jeg tipper at det er noe "galt som ikke er riktig" og at Yale support må kontaktes.

Når det gjelder kommentaren over om at dørvrideren ikke går tilbake til utgangsposisjon, så henger dette trolig sammen med at bladet som henger på vrideren og som går inn i den motsatte delen av låssystemet, ikke er kappet til i riktig lengde. Når det er for langt, så tar det inn i motsatt side og det blir for mye motstand til at vrideren går tilbake til utgangsposisjon. Dette kan man leve med ved å manuelt vri vrideren tilbake, men da vil man oppleve at batteriene brukes opp ganske raskt. Dette fordi det sitter en liten motor som forsøker å vri vrideren til utgangsposisjon. Det går raskt å skru fra hverandre låssystemet og kappe bladet.
En selvopplevd erfaring her altså...

Hilsen Roar
Re: Yale doorman [Re: Fluefisker] #2435748 05/09/2017 17:49
T
Tjohei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
En liten oppdatering herfra.

Bestemte meg for å fjerne verisure-modulen og resette låsen for å teste da. La da merke til at #-tasten ikke virket når jeg skulle inn i menyen. Demonterte alt sammen og tok det med inn på kjøkkenet for å teste mere der. Da virket plutselig #-tasten igjen. Monterer tilbake i døra og tester først uten Verisure og alt virker til og med autolåsing. Kobler så opp mot Verisure igjen og nå virker alt som en drøm. Så alt det var bittelitt klem på den ene ledningen så det kan være alt jeg må ta på meg skylda for denne. Lagde uansett litt bedre plass til ledningene for å være sikker. Da får vi satse på alt det blir bra fremover.

By the way - mekanisk låsing er så kjedelig og problemfritt...virker jo alltid 😁

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2436088 07/09/2017 07:39
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Dere som har denne låsen:
Det står på sidene til Yale at de ikke anbefaler å bruke den i en toflyet dør. Men det er alt som står.
Spørsmålet er: Hvorfor?
Og hvorfor skulle det bli annerledes enn en vanlig lås?

Re: Yale doorman [Re: eirikbk] #2436093 07/09/2017 07:50
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Har tofløyet dør selv (med Yale Doorman), og årsaken til produsentens anbefaling formoder jeg henger sammen med økt fare for slark og bevegelse i en tofløyet dør. Tresorter er som kjent et "levende" materiale i forhold til temperatur og luftfuktighet, og en tofløyet dør vil naturlig nok ha større areal for bevegelse og dertil mulighet for slark. Jeg har måttet justere / stramme min dør en gang, da låsekassen begynte å subbe.

Løvsteika
Re: Yale doorman [Re: Heliboy] #2436136 07/09/2017 09:27
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Akkurat, takk.
Da blir det jo slark med en vanlig lås også vil jeg tro, så da ser jeg ingen umiddelbare forskjeller ift sikkerheten.
Jeg går for denne låsen. Vanskelig å se ulemper med det.

Re: Yale doorman [Re: eirikbk] #2436153 07/09/2017 10:24
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: eirikbk
Akkurat, takk.
Da blir det jo slark med en vanlig lås også vil jeg tro, så da ser jeg ingen umiddelbare forskjeller ift sikkerheten.

Det er ikke noe å vente på. Yale Doorman er bra saker. Vi skal i hvert fall aldri mer ha nøkkellås...

Løvsteika
Re: Yale doorman [Re: eirikbk] #2436162 07/09/2017 10:59
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Akkurat, takk.

Jeg vil tro at slarken ikke er noe å bekymre seg for mtp. sikkerhet, men at Yale Doorman har litt andre toleranser mtp. avstand enn en tradisjonell lås.

Jeg vil også ha Yale Doorman, men vi har sikkerhetsdør med bolter oppe og nede i tillegg, er det noen som har prøvd å demontere og forblende de "unødvendige" boltene?

Re: Yale doorman [Re: Heliboy] #2436218 07/09/2017 14:38
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Heliboy
Akkurat, takk.

Det er ikke noe å vente på. Yale Doorman er bra saker. Vi skal i hvert fall aldri mer ha nøkkellås...

Veldig fornøyd med låsen, men irriterer meg over støynivået. Det er ikke mulig å åpne/lukke døra på en stille måte.

Harald D

Re: Yale doorman [Re: Harald_D] #2436371 08/09/2017 09:54
T
Tjohei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Synes ikke den er så ille på støy, men nå var vel den gamle låsen min litt skranglete og sliten den også ICON_SMILE
Det går nok ikke å smyge seg musestille inn, men tenker ikke noe over sånn til daglig.

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2436372 08/09/2017 09:56
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Det er to lydnivåer på låsen.

Redigert av eOpseth; 08/09/2017 09:57.

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2436390 08/09/2017 11:08
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Har Yale Doorman versjon II og kan slå et slag for vbox mini og smartlock. Det er en liten sak som settes inn i låskassen (innsiden) og så følger det en "sender" som kobles opp mot nettverket. Du kan da bruke verisure sin app uten å betale månedlige avgifter. Opplever app'en som meget brukervennlig med nyttige funksjoner. Jeg har ikke aktivert automatisk låsing, men satte enkelt opp et varsel på telefon dersom døren er ulåst etter kl 23. Husk å montere i "advance mode" og bruk heller app til å opprette brukere og passord osv. Veldig kjekt å slippe inn en håndverker mens jeg var på jobb. Appen viste også når han dro. Betalte ca 700 fraktfritt, en eller annen apple nettbutikk jeg ikke klarer å finne i farten. For selve monteringen var svensk youtube video mye bedre å følge enn den norske korte versjonen (i tillegg til manual).

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2437010 10/09/2017 14:48
T
Tjohei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Fant noen mere kreative måter å bruke dette på også. Har fra før noe enklere smarthus løsninger styrt med en Telldus sentral hvor lysene stort sett har vært styrt av tid og soloppgang/nedgang.
Har nå klart og sette opp slik at låsen skrur av/på både alarmen og alt lyset inne via Telldus ettersom man er hjemme eller ikke. For den late er jo det en hyggelig bonus i tillegg til å slippe nøklene ICON_SMILE
Går hjemmefra - taste kode - dør låst, alarm på og lys inne av. Og motsatt når man kommer hjem. Kanskje jeg skal sette opp så kaffemaskinen brygger en kopp kaffe når jeg kommer hjem 😂

Re: Yale doorman [Re: kjasmas] #2526041 11/12/2018 10:32
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: kjasmas

Jeg vil tro at slarken ikke er noe å bekymre seg for mtp. sikkerhet, men at Yale Doorman har litt andre toleranser mtp. avstand enn en tradisjonell lås.

Jeg vil også ha Yale Doorman, men vi har sikkerhetsdør med bolter oppe og nede i tillegg, er det noen som har prøvd å demontere og forblende de "unødvendige" boltene?

Veldig sent svar her, men det kan jo hende du fremdeles lurer ICON_SMILE

Låsen som sto i min dør var av typen du skisserer. Man må løfte dørhåndtaket før man kan låse døren. Når man løftet håndtaket låste man døra oppe og nede også.
Jeg monterte Doorman V2N for noen uker siden. Fjernet bare hele skinnen (til låsemekanismen oppe og nede) i døra og monterte Doorman i stedet. Jeg sjekket først at alle mål var i henhold til spesifikasjonene. Dørbredde, avstand mellom lås og håndtak, etc.
Alt passet som hånd i hanske, men jeg måtte frese litt i dørkarmen siden sluttstykket til Doorman bygger lenger inn enn det jeg hadde fra før. Endte opp med å bruke samme skruehull som mitt gamle sluttstykke, og det fungerte helt topp.
Har nå en lang slisse i døra som jeg tenker å tette med en list e.l.

Lars

Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2527931 25/12/2018 21:43
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spørsmål:

Har ytterdør som må ha den lille ekstra "dytten" for å gå skikkelig igjen,
Dette medfører at Doorman ikke låser før jeg dytter/trekker ekstra i døra.
Hva bær jeg gjøre? Justere hengsler? Sluttstykke? Fjerne pakninger?

Spør her, da jeg mangler google-fu nok til å finne rett søkeord :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2527933 25/12/2018 21:57
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Hvis dørbladet ikke subber mot karmen noe sted, må sluttstykket justeres litt ut.

Redigert av Plankepetter; 25/12/2018 21:57.
Re: Yale doorman [Re: Knirkekne] #2527943 25/12/2018 23:26
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Mulig nytt sluttstykke er løsningen. Finnes forskjellige versjoner med ulik «B» distanse:
https://laashuset.no/p/362/sluttstykke-1481-1/171

Jeg har ganske ny dør, der jeg måtte gi ekstra dytt for å få i løs. Skiftet til sluttstykke med mindre B distanse

Ståle
Re: Yale doorman [Re: Tjohei] #2528181 28/12/2018 14:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spørsmål 2:

Nå som jeg har gått elektronisk, er jo neste logiske trinn å koble det hele opp med APP!

Men, hvor lang avstand kan det være fra Verisure sin låsesentral (må kobles opp på kablet nett), og låsen?

Verisure.no har utelatt akkurat den opplysningen....

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Yale doorman [Re: Knirkekne] #2528191 28/12/2018 17:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Så langt som trådløsnettet ditt går.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå