Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alu-gaffel på krossykkel

Alu-gaffel på krossykkel #2435392 04/09/2017 13:57
V
VegardAarvåg Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
V
Er på leit etter ein vintersykkel, og da blir bruktmarkedet av krossyklar saumfart. Kom over ein til hod pris som dug for meg, men oppdaga etter kvart at den har alu-gaffel.

Etter kva eg meiner å ha snappa opp frå landevegsverden bør ein alu-sykkel ha karbongaffel. Men til bruk meir eller mindre utelukkande på asfalt, er det nokre vesentlige ulemper med alu-gaffel kontra karbon?

Treng mest svar på spørsmålet mitt, dei andre vel diskutere tema om krossykkel kontra moderne landevegssyklel kjenner eg til ICON_WINK

Re: Alu-gaffel på krossykkel [Re: VegardAarvåg] #2435411 04/09/2017 15:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Delte meninger om dette.

Mange opplever at graden av vibrasjonsdemping avhenger primært av dekkbredde og lufttrykk.

Selv opplever jeg at vibrasjonsdemping i ramme og gaffel er helt avgjørende for opplevelsen. Har hatt min andel av alu-sykler som har gitt en hard og kantete følelse, også på asfalt.

Jeg ville altså ikke gått for alu-gaffel. Vibrerende/ristende styre er ikke noe man ønsker seg, heller ikke for vintersykling. Selv de fremste ekspertene på kvalitets-alu, som Cannondale og Trek, lager sine gafler i karbon. Kjenner meg godt igjen i denne beskrivelsen av fordelene ved karbon-gafler: Benefits Of Carbon Fork.

Når det er sagt: Alt fungerer og man skal ikke legge store penger i en vintersykkel. Om du ikke har noe imot en stiv gaffel og litt hard opplevelse, kjør på!

Og et tredje alternativ er stålgaffel ICON_SMILE

Re: Alu-gaffel på krossykkel [Re: VegardAarvåg] #2435469 04/09/2017 19:38
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Om du går for sykkelen med alugaffel, den har felgbrems og du finner ut at vil ha en mindre stiv gaffel, så har jeg en Kona Project 2 stålgaffel liggende til en rimelig pris.

Moderator  support, Valentino