Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvordan skille sykling og elsykling?

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Dexter] #2438161 14/09/2017 10:50
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Dexter

Problemet er ikke en som sykler i 25km/t langs en bilvei ...
Sånn. Fikset det for deg.

Redigert av DesmoSkier; 14/09/2017 10:51.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438169 14/09/2017 11:24
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har en gangvei rett uten for huset.

Folk som kommer med terrengsykkel/racer og trenings klær triller (coaster) eller sykler rolig, i mye lavere fart enn de kunne ha gjort om de ville, da det er lekeplass rett ved og mange gående på veien.

Brukere av el-sykkel kjører oftest så fort det går. Virker som de mangler erfaring og følelse med å tilpasse farten.

Det har nok med trening og alder og gjøre. Skole ungdom på pappas ny innkjøpte el-fulldemper har mer kontroll.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438241 14/09/2017 15:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hver sin kjepphest,

Eriksons kjepphest se rut til å være elsykkelen, min er gang- og sykkelveier. Og tanken at mye av 'problemene' skyldes nettopp denne oppfinnelsen fra 70-tallet; gang- og sykkelveier (ie. dårlig infrastruktur).

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: gutt45kg] #2438408 15/09/2017 10:47
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: gutt45kg
Har tilgode å møte disse "urutinerte" el-syklistene i Oslo hittil ihvertfall. Og absolutt mindre aggresive enn "birkebeinere".

En "birkebeiner" også være i overkant i overkant aggressiv i byen nettopp fordi han/hun er urutinert når det kommer bysykling. Elsyklisters manglende erfaring kommer best til syne der de burde sykle under 25km/t (gang/sykkelvei, uoversiktlige kryss, villastrøk med lekende unger).

Ungene mine er også urutinerte i trafikken.

Urutinert = Uerfaren. Det er jo ikke noe skjellsord i seg selv? Jeg sliter med å skjønne hvorfor du legger deg i skyttergraven.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Tollef] #2438447 15/09/2017 11:40
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har tilgode å møte disse "urutinerte" el-syklistene i Oslo hittil ihvertfall. Og absolutt mindre aggresive enn "birkebeinere".

Sitat: Tollef

En "birkebeiner" også være i overkant i overkant aggressiv i byen nettopp fordi han/hun er urutinert når det kommer bysykling.

Hva/hvem er en "birkebeiner"? (og hvordan kjenner man dem igjen blant andre syklister?)

De fleste "birkebeinere" jeg kjenner er gjerne født & oppvokst og/eller bosatt i by, så den blir for generell...

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438712 16/09/2017 21:33
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Her var det liv ja. Min tanke med innlegget var egentlig ut fra stisykling og det behovet jeg ser for at folk og media skiller mellom sykling og elsykling, fordi at det er to forskjellige aktiviteter og for å sikre at ved eventuelle reguleringer så vil aldri sykling bli blandet sammen med elsykling.

Til det nå tråden har handlet om så har jeg har blitt påkjørt av syklist i byen en gang og det var av dame på elsykkel. En syklist som sikkert aldri på noen annen måte enn med motor kunne kommet oppi 25 km/t, som tydeligvis ikke mestret sykkelen og som uansett ikke virket å være veldig tilstede i nuet. Nuet var fortau utenfor kjøpesenter i Trondheim sentrum...

Redigert av erikskon; 16/09/2017 21:34.
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438751 17/09/2017 09:40
H
Herr Brun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Å håpe på at "ved eventuelle reguleringer så vil aldri sykling bli blandet sammen med elsykling" er nok å tro på julenissen.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438765 17/09/2017 12:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: erikskon
Her var det liv ja. Min tanke med innlegget var egentlig ut fra stisykling og det behovet jeg ser for at folk og media skiller mellom sykling og elsykling, fordi at det er to forskjellige aktiviteter og for å sikre at ved eventuelle reguleringer så vil aldri sykling bli blandet sammen med elsykling.

Siden 'hjulet' ikke ble funnet opp i Norge så vil vi nok i stor grad følge utviklingen andre steder. Og der skiller man ikke mellom sykkel og elsykkel, men mellom sykkel og fotgjenger*. Det ser ut til å fungere ganske bra og grunnen hvorfor er jo tydelig kjent for deg .............

Quote:
Til det nå tråden har handlet om så har jeg har blitt påkjørt av syklist i byen en gang og det var av dame på elsykkel. En syklist som sikkert aldri på noen annen måte enn med motor kunne kommet oppi 25 km/t, som tydeligvis ikke mestret sykkelen og som uansett ikke virket å være veldig tilstede i nuet. Nuet var fortau utenfor kjøpesenter i Trondheim sentrum...

............ that's what I said.

* Men jeg må innrømme at det er nok langt igjen til vi kommer til å følge etter her. Selv her på TS ser det ut til å være folk som trur at den norske modellen er en bedre løsning enn å skille syklist og fotist.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438782 17/09/2017 15:28
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Vi må snarest starte en kampanje for å få bort el-biler fra veien. Sjåførene av elbiler er ikke like rutinerte som førere av bensin- og diesel-biler som har hatt førerkort i 50 år.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: gutt45kg] #2438784 17/09/2017 15:50
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Vi må snarest starte en kampanje for å få bort el-biler fra veien. Sjåførene av elbiler er ikke like rutinerte som førere av bensin- og diesel-biler som har hatt førerkort i 50 år.

Hvis de aldri har kjørt bil før eller ikke kjørt bil på 30 år, så - ja.

Sammenlikningen hadde funka bedre slik: en voksen person som har putret rundt i sin Yaris innimellom, skal begynne å pendle daglig med en Audi R8 ICON_LAUGH

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: knutspeed] #2438786 17/09/2017 16:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: knutspeed

Sammenlikningen hadde funka bedre slik: en voksen person som har putret rundt i sin Yaris innimellom, skal begynne å pendle daglig med en Audi R8 ICON_LAUGH

Sammenligningen hadde sikkert funket 'bedre' og hvis det hadde vært lov å kjøre på fortau med bil, samme om det er elbil eller fossilbil.

devilsmile

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: knutspeed] #2438895 18/09/2017 09:34
Flex Offline
Veteran
Veteran

Tesla burde vel være et bedre eksempel i denne tråden. Jeg har hørt mye klaging fra fossil-folket over elbil-eiere, men manglende erfaring med store hastigheter har jeg aldri hørt som et argument.

Selv om det fins de som prøver å bruke dette som unnskyldning for egen kjøring...

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: gutt45kg] #2438924 18/09/2017 11:16
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Dette minner meg om en dommedagsprofeti (fra meg) som jeg tydeligvis tok feil på: Da Tesla ble allemannseie så jeg for meg at vi skulle få flere stygge ulykker (tunge biler i høy fart) pga. den ekstreme akselerasjonen, men tallene sier vel at jeg tok feil.
Jeg tenkte slik fordi at nå ble plutselig Superbiler vanlige familiebiler og ville kjøres av flere uerfarne og dårlige sjåfører. Men jeg undervurderte nok hvor god teknologien er blitt til å kompensere. For jeg tror fortsatt 18 åringer som får låne familiebilen er like tjukke i huet som det vi var.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438935 18/09/2017 11:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror 18 åringen i bil til kr 30 000,- med baksetet fullt av 16 år gamle jenter er en større fare for seg selv og andre enn det meste annet å veien...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Flex] #2439335 19/09/2017 13:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Flex

Tesla burde vel være et bedre eksempel i denne tråden. Jeg har hørt mye klaging fra fossil-folket over elbil-eiere, men manglende erfaring med store hastigheter har jeg aldri hørt som et argument.

Er vel ikke mange som har gått fra 1992 Yaris til Tesla S. De som har råd til en S/X hadde gjerne råd til en ok/kjapp bil før det også. Men point taken ICON_SMILE

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: sveinaa] #2439337 19/09/2017 13:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sveinaa
Jeg tror 18 åringen i bil til kr 30 000,- med baksetet fullt av 16 år gamle jenter er en større fare for seg selv og andre enn det meste annet å veien...

Finnes de fortsatt? Ikke her på bondelandet hvor det i min ville & gale ungdom krydde av trimmede og vinkelsliper-senkede Asconaer.

18-20 åringene sitter hjemme og smiler bak skjermen sin med et svært headset på skallen, eller kjefter på dama pga hår på nakkestøtten i pappas blanke vogn...

But we digress...

Jeg har ikke møtt mange N00b el-stisyklister. De få gangene det har skjedd, har jeg blitt tatt igjen på transportetappene, for så å slått av en hyggelig prat med de når de sliter på første skikkelige sti. Ser de normalt ikke etter det. Dette har forekommet en 2-3 ganger.
Har dog noen voksne bekjente som har gjenoppdaget stisykling, og kjører e-MTB mer som motocross dessverre - ihvertfall etter hva jeg kan se av deres poster på sosiale medier.

Redigert av knutspeed; 19/09/2017 13:07.
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: knutspeed] #2439342 19/09/2017 13:28
sveinaa Offline
More than words
More than words

Finnes de fortsatt? Ikke her på bondelandet hvor det i min ville & gale ungdom krydde av trimmede og vinkelsliper-senkede Asconaer.

18-20 åringene sitter hjemme og smiler bak skjermen sin med et svært headset på skallen, eller kjefter på dama pga hår på nakkestøtten i pappas blanke vogn...

But we digress...

Jeg har ikke møtt mange N00b el-stisyklister. De få gangene det har skjedd, har jeg blitt tatt igjen på transportetappene, for så å slått av en hyggelig prat med de når de sliter på første skikkelige sti. Ser de normalt ikke etter det. Dette har forekommet en 2-3 ganger.
Har dog noen voksne bekjente som har gjenoppdaget stisykling, og kjører e-MTB mer som motocross dessverre - ihvertfall etter hva jeg kan se av deres poster på sosiale medier.

Er råner-spira død?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: sveinaa] #2439345 19/09/2017 13:32
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Er råner-spira død?

It's the era of the geeks!

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: knutspeed] #2439365 19/09/2017 15:15
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flex

Er vel ikke mange som har gått fra 1992 Yaris til Tesla S. De som har råd til en S/X hadde gjerne råd til en ok/kjapp bil før det også. Men point taken ICON_SMILE

Gikk fra Opel Meriva 1,6d til TMS. Jeg kjører mindre aggressivt i TMS enn jeg gjorde med fossil. Ett eller annet med stillheten, ett gir og det at man bare glir fram tror jeg;-)

Big wheels keep on turning
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: knutspeed] #2439433 19/09/2017 20:11
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K

Er råner-spira død?

It's the era of the geeks!

Etter en helg med fotballcup og J15 lag i Bø før sommerferien er jeg ikke helt sikker ICON_SMILE

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2439503 20/09/2017 07:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Bø ja, Bø er vel rånernes siste bastion.

Jeg antar at de ennå ikke har fått internett i Bø, noen som kan bekrefte dette?

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Tange] #2439600 20/09/2017 10:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Tange
Bø ja, Bø er vel rånernes siste bastion.

Jeg antar at de ennå ikke har fått internett i Bø, noen som kan bekrefte dette?

De har ikke internett i bilen nei. Hva de kan få hjemme har ingen relevans i Bø. Eller Notodden.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Kanondal] #2440455 24/09/2017 19:16
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kanondal
Syklister; på landeveissykkel, stisykkel, sykkelkross eller el-sykkel er like lite homogene som bilister.
+1
Enkelte grupper som er mer representert i ulykkesstatistikken for biler, vil også dukke opp i ulykkesstatistikken for (el-) sykler.
https://www.aftenposten.no/norge/i/dVayX...lig-kombinasjon

"Tre seniorer på nylig innkjøpt elsykkel har omkommet i Norge de siste tre årene. Tall fra Tyskland, Nederland og Danmark tyder på at det er flere ulykker med elsykkel enn vanlige sykler, og førerne er eldre."

Artikkelen du linker til gir helt klart fasiten ICON_SMILE

Har aldri blitt frakjørt av en elektrisk sykkel noen gang.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2440474 24/09/2017 20:21
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg har blitt frasyklet en gang jeg var på tur med kona. En eldre dame som hånlig plinget i bjella når hun syklet forbi. Vi gliste og vinket tilbake når hun stod tom for batteri i grøftekanten noen kilometer etter.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2440509 25/09/2017 07:11
H
Herr Brun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hvordan i all verden plinger man i bjella på en hånlig måte? Det er da helt kurant å plinge når man skal sykle forbi, så er det mindre sjanse for at den foran deg svinger uten å se seg for.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2440650 25/09/2017 14:23
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Tja når du flirer i det du sykler forbi og plinger i bjella. Var på en turvei så hun hadde ikke trengt uansett. Var tydelig for å vise seg frem på den nye elsykkelen sin. Men som sagt så var det vi som gliste mest til slutt.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Lid] #2440654 25/09/2017 14:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Lid
Tja når du flirer i det du sykler forbi og plinger i bjella. Var på en turvei så hun hadde ikke trengt uansett. Var tydelig for å vise seg frem på den nye elsykkelen sin. Men som sagt så var det vi som gliste mest til slutt.

Herregud, du er hårsår.
Sikker på at hun ikke smilte fordi hun var ute på en sykkeltur på den fine nye sykkelen sin. Plinget hånlig og flirte ondskapsfullt. Og tydelig for å vise seg fram.

Det var bra du fikk din hevn og gliste mest til slutt. Håper du gjorde det så tydelig at hun slutter med fliring for fremtiden, og er blitt klar over at at på turveien er det hver syklist for seg selv.

LarsB

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2440655 25/09/2017 14:50
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er i utgangspunktet veldig positiv til de som velger å la bilen stå og heller tar elsykkelen til jobb. Men frykter seriøst hva som skjer når effekten på disse (motor)syklene øker. Det er en grunn til at man får kjøreopplæring før man kan kjøre bil og (bensindrevet)motorsykkel.

Holdt på å bli kjørt ned av en eldre dame på elsykkel på lørdag. Jeg syklet ned en slak sykkelvei og kom i møte med to syklister. en dame på tråsykkel først og den nevnte damen på elsykkel kom like bak. Rett før vi passerte hverandre la damen seg ut for å kjøre forbi. Kort fortalt var det ikke plass til tre sykler i bredden der. Jeg holdt sikkert 30 nedover, og hun kom i mot i sine 25. Det gikk med et nødsskrik fordi jeg og hun med tråsykkel bremset nok til å holde luka åpen slik at hun på elsykkel kunne smette mellom.

Sett i ettertid holdt jo jeg også sikkert for stor fart, men jeg vurderte aldri muligheten for at hun kunne kjøre forbi i oppoverbakke. Så alle må egentlig lære seg å sykle på nytt nå som elsykkelen er et faktum. ICON_WINK

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Flo] #2440736 25/09/2017 20:55
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Flo

Sett i ettertid holdt jo jeg også sikkert for stor fart, men jeg vurderte aldri muligheten for at hun kunne kjøre forbi i oppoverbakke. Så alle må egentlig lære seg å sykle på nytt nå som elsykkelen er et faktum. ICON_WINK

På hovedveien får man i alle fall all skyld hvis man krasjer med motgående trafikk. Hvordan fungerer dette på gang og sykkelvei?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support