|
SC Stigmata vs OPEN (New) U.P. som all-road ramme
|
SC Stigmata vs OPEN (New) U.P. som all-road ramme
02/09/2017 11:07
|
agab
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvilken ramme funker best for "all-road" bruk? Ca bruksområder: 50% grus 20% sti/traktorvei/altmulig 30% asfalt (trening og tur, ikke ritt) Lange og korte turer, pendling, trening, alt mulig. Noe vintersykling Oslo og omegn. Egne hjulsett til grus/lett terreng, asfalt og vinter. Pris, farge, skjermmuligheter osv er (ganske) irrelevent. Utstyr og hjul videreføres fra eksisterende setup. U.P.: www.opencycle.com/upStigmata: www.santacruzbicycles.com/en-US/stigmataU.P.'en har jo fordelen at den tar endel fetere dekk enn Stigmata til vintersykling. På grus og lett terreng tenker jeg at de er omtrent like bra (?), men blir ikke klok på hvilken som funker best til asfalt. Bakgrunn: jeg skal bytte ut den dyre karbonracern som blir lite brukt og den billige grusracern/cx/pendlesykkelen som jeg bruker mest og digger mer og mer med en sykkel for å forbedre setupen til det jeg faktisk gjør mest av, samt forenkle mekking/vedlikehold/videre oppgraderinger osv. Sykler uansett mest på stisykkelen så denne sykkelen bruker jeg til pendling/trening/langturer/altmulig. (Vet det er haugevis av tråder her som diskuterer omtrent det samme og jeg har lest de fleste av de, men har etterhvert greid å forenkle valget til disse to rammene og finner egentlig ingen gode sammenligninger). Alle innspill mottas med stor takk! 
|
|
|
Re: SC Stigmata vs OPEN (New) U.P. som all-road ramme
[Re: agab]
02/09/2017 16:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du beveger deg i ypperste klasse av rammer her! Har ingen erfaring med noen av rammene, så skal være forsiktig å begi meg ut på spekulasjoner, men her er noen kommentarer: - Stigmata (og gamle U.P.) har postmount bremsefester. Industrien har beveget seg over til flatmount. Det betyr at du på Stigmata ikke kan bruke hverken Campagnolo eller Shimanos kaliper for Dura Ace, Ultegra, 105 eller endog Tiagra. Shimano har én non series kaliper for postmount, men lager neppe nye. Uvisst om SRAM før eller siden går over til utelukkende flatmount. Det kan synes som uviktig nå, men jeg ville ikke brukt store summer på en ramme i toppklasse som snart vil kunne fremstå som foreldet. Underlig nok har 3T Exploro heller ikke flatmount. Det fremstår i dag som en tabbe, på linje med Cannondales motstand mot gjennomgående akslinger i rammen. Poenget mitt er at bremsefester taler til fordel for New U.P., som er flatmount. - Stigmata (og gamle U.P.) har 15 mm aksling i gaffel. Denne standarden fremstår allerede som foreldet for landevei/kross/eventyr/grus. New U.P. har nyutviklet gaffel med 12 mm. Ettersom mange nav kan bygges om, er dette forholdet mindre viktig enn postmount versus flatmount, men igjen - det er kjedelig å legge store penger i ramme med 15 mm gaffel som vil fremstå som gammeldags idet 12 mm blir standard for landevei/kross/eventyr/grus og terrenggafler beveger seg mot boost. Igjen poeng til New U.P. - Begge rammene har høstet mye ros, men utgangspunktet er forskjellig. Stigmata har en stamtavle av sykkelkross, selv om den åpenbart er svært så allsidig. U.P. er en grunnleggende ny generasjon eventyrsykler med revolusjonerende dekklaring og mulighet for å kjøre svært brede dekk, som du skriver. For den groveste bruken du beskriver, vil U.P. trolig være overlegen Stigmata. Hvorvidt U.P. har bedre komfort og vibrasjonsdemping enn Stigmata, vet jeg ikke. - Om jeg forstår deg riktig, vil du bygge ny sykkel som erstatter både landeveissykkel og krossykkel. Det er en besnærende tanke, men hva gjelder ren landeveissykling, vil du måtte leve med et kompromiss om du velger rammer for såpass grov sykling som Stigmata og U.P. er tiltenkt. Du vil ikke kunne få helt samme spenstige opplevelse og kjappe respons på disse rammene som på en landeveisramme - da må du se på mindre grove sykler som BMC Roadmachine og Canyon Endurace, og selv disse vil stå noe tilbake for en rendyrket rittsykkel. Hvilken sykkel som oppleves best på landeveien av Stigmata og U.P., har jeg ikke noe grunnlag for å spekulere i. - Som jeg har nevnt i en annen av trådene dine, ville jeg ikke brukt en kostbar ramme til vintersykling. Ikke fordi rammen tar skade, men fordi en kostbar ramme bør settes opp med kostbare komponenter for å få ut det beste av rammen - og kostbare komponenter og saltsøle går ikke sammen i min bok. Igjen - om kostnader ikke er et tema, eller du ikke skal sykle på saltet vei, kan du se bort fra den kommentaren  Min snusfornuftige hjernehalvdel advarer mot å satse på én (kostbar) sykkel for bruken du beskriver, altså inkludert vintersykling, men den andre hjernehalvdelen sier: Velg for all del din egen drømmesykkel! Jeg er overbevist om at både Stigmata og New U.P. er utmerkede rammer som vil være en solid basis for en drømmesykkel, men av grunnene nevnt over - med alle forbehold om at jeg ikke har erfaring med noen av rammene! - holder jeg en knapp på New U.P.
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/09/2017 09:13
|
agab
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Sepeda, takk for mange gode innspill! Jeg deler mange av de samme vurderingene og konklusjonene som du trekker opp, feks mht bremsefester (selv om jeg trodde det kun var DA Shimano ikke lagde postmount til), aksling gaffel, allsidighet, dekkvalg osv som helt klart trekker meg mot New U.P.. Pris og endel andre subjektive faktorer derimot trekker meg mot Stigmata. Ang vintersykling så er jeg helt grønn bortsett fra barfrostsykling på sti og til fjells, men er helt med på at for pendlesykling på salta veier er det billig og robust utstyr som gjelder og da kanskje ikke den setup'en jeg planlegger her. For sykling på brøyta vinterføre i marka eller hardtrampa stier derimot... Litt off-topic utstyrsfilosofiske kost/nytte/glede betraktninger: - Penger og tid er helt klart begrensende faktorer, altså må jeg prioritere. I mitt forrige liv da jeg bodde midt i Oslo, 5 min til jobb, ingen barn og all verdens tid ble prioriteringen sti, landevei og til slutt cx/grus/pendle/all-road. Etter å ha flytta ut av byen, fått 50-60km t/r jobb enten gjennom marka eller på asfalt, og starta familielivet, har landevei og all-road bytta plass. Også fordi jeg i løpet av det siste året har oppdaget hvor utrolig gøy det er å kunne dra på gjennom Nordmarka på en kombinasjon av grus, skogsbilvei, sti og asfalt til og fra jobb med diverse omveier. Dette har også tatt over for mye av landeveissyklinga. Da blir det litt rart å ha en dyr karbonracer stående ganske brakk i garasjen mens billig-all-road'en med litt rar rammegeometri (en omskrudd Canyon RoadLite med dropbars) blir brukt daglig og går 150-250km i uka. - Målet er ikke å bygge drømmesykkelen men å bytte ut ramme med en som er morsom, sporty, rask og allsidig, videreføre fornuftig slitesterkt utstyr (for øyeblikket Ultegra) og fornuftige hjulsett (DTS R24 Spline og PrimeProDisc Road - som antageligvis blir oppgradert på sikt). Kan kanskje kalle det drømme-pendle-sykkelen...  Tilbake til topic: kanskje spørsmålet er feil. Kanskje burde spørsmålet være "Vil en all-road ramme/sykkel kunne fungere som en bra nok erstatning for rendyrket landeveissykkel til trening og langturer på asfalt?" Svaret på det blir vel høyst subjektivt...
Redigert av agab; 03/09/2017 09:14.
|
|
|
03/09/2017 11:55
|
agab
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Bør kanskje ta med at New U.P. vil koste omtrent det dobbelte av neste års Stigmata ramme... det drar jo konklusjonen mot Stigmata.
|
|
|
03/09/2017 12:24
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Har du vurdert Trail Donkey 2.0? Slo den fra meg pga. pris, men virker som et godt stykke håndtverk.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
03/09/2017 14:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kanskje burde spørsmålet være "Vil en all-road ramme/sykkel kunne fungere som en bra nok erstatning for rendyrket landeveissykkel til trening og langturer på asfalt?" Svaret på det blir vel høyst subjektivt... Jeg kjenner meg godt igjen i problemstillingen du beskriver. Jeg hadde selv en utmerket landeveissykkel som ble stående ubrukt fordi jeg foretrakk fleksibiliteten i en eventyrsykkel, samtidig som jeg opplevde at eventyrsykkelen ikke var optimal på landeveien. Det var frustrerende i lengden. Når man skal finne en erstatning for to slike sykler, er jeg redd man må prioritere hva som er viktigst: - Om følelse og fart på landevei og lett grus er viktigst, er det nærliggende å gå for en allsidig landeveissykkel med skivebremser, god vibrasjonsdemping i rammen, rimelig god dekklaring og helst slangeløse felger - i retning av Roadmachine og Endurace som jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Focus Paralane og nye Cannondale Synapse er andre alternativer i gruppen. Jeg har allerede linket flere ganger til Bikeradar  Slike sykler tåler mye tøffere forhold enn man skulle tro. Jeg valgte en slik modell og er meget fornøyd - har solgt min gamle landeveissykkel, eventyrsykkel og helstiv 29er. Se bilder fra forrige ukes pendling her og her. Men disse syklene har begrenset dekklaring - her snakker vi 30-35mm - og kommer lett til kort i grov grus eller i terreng. - Om allsidighet og egnethet for røff sykling er viktigst, velg en eventyrsykkel med god dekklaring og gjerne plass til 650b/27.5" hjul med terrengdekk. Men slik sykkel vil nødvendigvis ikke være like sprek på landeveien. Er den en bra nok erstatning for rendyrket landeveissykkel? Som du skriver - det er høyst subjektivt og du må ta valget selv  Mine kommentarer var for øvrig basert på premisset at penger ikke spiller noen rolle  Om du faktisk tenker økonomi, er det andre rammer som gjelder. Men først tror jeg du må ta valget mellom de to hovedgruppene nevnt over  Du har gjerne kikket på tråden Beste allsidige landeveissykler? Der er det mange linker til tester av aktuelle modeller - de fleste kan fås i forskjellige prisklasser eller som rammesett.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
20/09/2017 09:46
|
agab
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har du vurdert Trail Donkey 2.0? Slo den fra meg pga. pris, men virker som et godt stykke håndtverk. Er vurdert, men synes look'en er litt "masete" ... betyr i utgangspunktet ikke så mye, men til en sånn pris bør man jo digge look'en og.
|
|
|
[Re: Sepeda]
20/09/2017 09:59
|
agab
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kanskje burde spørsmålet være "Vil en all-road ramme/sykkel kunne fungere som en bra nok erstatning for rendyrket landeveissykkel til trening og langturer på asfalt?" Svaret på det blir vel høyst subjektivt... Når man skal finne en erstatning for to slike sykler, er jeg redd man må prioritere hva som er viktigst: Ja det har du nok helt rett i. I så fall blir allsidighet og mulighet til å pløye både grov grus og traktorveier viktigere for meg enn asfaltegenskaper. Videre så var det veldig tydelig på Eurobike hva bransjen samler seg om ang bremsefester, fremaksling og allsidighet hjul/dekk. Neste års Stigmata fremstår allerede som utdatert. Valget falt derfor på New U.P. som er på vei! (Så får vi se etter å ha prøvd UP'en på asfalt med asfalthjul om landeveissykkelen blir lagt ut for salg eller ikke...  )
|
|
|
20/09/2017 14:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gratulerer! Tror du har valg helt rett. U.P. er en rå sykkel og den nye versjonen er enda bedre 
|
|
|
08/10/2017 10:32
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har kjørt Ice spiker pro 2.25 på min UP. Sitter noe Jæ....li på snø og is. Fantastisk å kjøre på.
Vi har allerede solgt noen av den nye UP rammen med flatmount fester og den nye gaffelen. pr i dag så koster rammesettet 3.000Euro
Hilsen Kim som sykler og selger Open hos Sørensen.
|
|
|
[Re: thewizard]
14/11/2017 09:01
|
agab
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for veldig gode tips! Her er erfaringer så langt: Etter å ha gjort ferdig byggingen og fått ~450km på UP'en kan jeg ikke si annet enn at jeg er sjukt fornøyd! Helt rå på grus med 650x47mm, og overraskende fin på det lille jeg har syklet asfalt så langtl. Foreløpig med ganske rimelige usporty hjul/dekksett (grus 650x47mm og asfalt 700x28mm) som etterhvert skal oppgraderes. Ikke testa på sti ennå. Jeg valgte til slutt å gå for 1x og var veldig spent på hvordan dette ville funke. Så langt veldig positivt, savner av og til et eller to drev til i midten av kasetten på flata for å holde riktig intensitet men ikke noe stort problem. Fordelen ved å ha mindre å tenke på ved hyppig giring på rufsete føre og vei mer enn oppveier dette. Er spent på hvordan det vil funke på lange asfaltturer, burde ikke være noe problem hvis ruta er relativt flat med tilhørende "trang" kassett, men ved lange kupperte turer kan det nok bli litt mer utfordrende. Målet var å forenkle sykkelstallen for veibruk, og det tror jeg jammen jeg har greid. UP + to/tre hjulsett = CX + racer + tursykkel. Så nå er racern lagt ut på finn! 
|
|
|
|
|