Mitt råd vil i utgangspunktet være å gå for en landeveissykkel eller eventyr/grussykkel med god dekklaring fremfor krossykkel. Men på den annen side er det enklere å finne rimelige krossykler, også brukt. Gå uansett for hydrauliske skivebremser - det har jeg lært gjennom flere vintre med mekaniske

GT Grade er gjerne den rimeligste løsningen om du vil ha eventyrsykkel med karbonramme og gode komponenter. Jeg har god erfaring med GT Grade Carbon Ultegra 2015, men syntes selv den var for pen til å brukes i saltsøl. Jeg har samlet opp noen erfaringer rundt vintersykling
i denne tråden.
Om du går for GT Grade Carbon, ville jeg vurdert 2015- og 2016-modeller fremfor 2017 rett og slett fordi tidligere modeller har utmerkede, slangeløse Grail-felger. Å kunne sette opp dekkene slangeløst gir en langt bedre opplevelse på en eventyrsykkel. Du kan kjøre lavere trykk uten snakebite, guffen fyller små hull som måtte oppstå og i tillegg får du en bedre følelse og lavere rullemotstand.
Sykkelproff1 har Grade til gode priser, bl.a. Carbon 105 2016 til 18k. Tilbudet på Wiggle for Ultegra-versjonen er godt, men du må vel legge på norsk mva?
Jeg brukte selv de lette 45nrth Xerxes 30mm piggdekk på noen fine vinterturer med Grade, men leser at
andre har fått plass til Schwalbe Marathon Winter 35mm.
Om du faktisk vil bruke en kostbar sykkel i vinterens saltsøl, men ikke skal legge ut på grovere grus/ekspedisjoner, ville jeg i ditt sted primært vurdert landeveissykler med god dekklaring: BMC Roadmachine, Canyon Endurace, Focus Paralane eller evt. 2018-versjonen av Cannondale Synapse. Endurace har dessverre ikke fester for heldekkende skjermer, i motsetning til de andre. Du kan lese om mange aktuelle sykler i tråden
Beste allsidige landeveissykler? Fin video av et par av dem i
Road Bike Of The Year - Ultra Versatile.
Alternativt eventyrsykler som tar både 700c og 650b/27,5" der du også får plass til grove piggdekk for det mest krevende vinterføret. Diskuteres i bl.a. trådene om
bukkestyre og klaring for 50mm+ og
Gavia Terra.
Lykke til!