Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med GT Grade eller andre vintersykler?

Erfaringer med GT Grade eller andre vintersykler? #2434829 01/09/2017 09:29
C
Callemacody Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Har lenge hatt lyst på en høst/vinter/pendlersykkel.

Valget har gjerne stått mellom en CX, and ståladventure og til sist GT grade.

Har slitt litt med å finne gode steder å kjøpe dette, men nå som høster kommer, så kommer også tibudene.

Wiggle har nå 40% på Grade, så da så jeg litt på denne:

http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-carbon-ultegra-2017-adventure-road-bike/

Noen som har erfaringer med denne, tips, eller forslag til andre eller bedre tilbud?

Takk for hjelpen!

Redigert av Callemacody; 01/09/2017 09:30.
Re: Erfaringer med GT Grade eller andre vintersykler? [Re: Callemacody] #2434843 01/09/2017 10:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mitt råd vil i utgangspunktet være å gå for en landeveissykkel eller eventyr/grussykkel med god dekklaring fremfor krossykkel. Men på den annen side er det enklere å finne rimelige krossykler, også brukt. Gå uansett for hydrauliske skivebremser - det har jeg lært gjennom flere vintre med mekaniske ICON_SMILE

GT Grade er gjerne den rimeligste løsningen om du vil ha eventyrsykkel med karbonramme og gode komponenter. Jeg har god erfaring med GT Grade Carbon Ultegra 2015, men syntes selv den var for pen til å brukes i saltsøl. Jeg har samlet opp noen erfaringer rundt vintersykling i denne tråden.

Om du går for GT Grade Carbon, ville jeg vurdert 2015- og 2016-modeller fremfor 2017 rett og slett fordi tidligere modeller har utmerkede, slangeløse Grail-felger. Å kunne sette opp dekkene slangeløst gir en langt bedre opplevelse på en eventyrsykkel. Du kan kjøre lavere trykk uten snakebite, guffen fyller små hull som måtte oppstå og i tillegg får du en bedre følelse og lavere rullemotstand.

Sykkelproff1 har Grade til gode priser, bl.a. Carbon 105 2016 til 18k. Tilbudet på Wiggle for Ultegra-versjonen er godt, men du må vel legge på norsk mva?

Jeg brukte selv de lette 45nrth Xerxes 30mm piggdekk på noen fine vinterturer med Grade, men leser at andre har fått plass til Schwalbe Marathon Winter 35mm.

Om du faktisk vil bruke en kostbar sykkel i vinterens saltsøl, men ikke skal legge ut på grovere grus/ekspedisjoner, ville jeg i ditt sted primært vurdert landeveissykler med god dekklaring: BMC Roadmachine, Canyon Endurace, Focus Paralane eller evt. 2018-versjonen av Cannondale Synapse. Endurace har dessverre ikke fester for heldekkende skjermer, i motsetning til de andre. Du kan lese om mange aktuelle sykler i tråden Beste allsidige landeveissykler? Fin video av et par av dem i Road Bike Of The Year - Ultra Versatile.

Alternativt eventyrsykler som tar både 700c og 650b/27,5" der du også får plass til grove piggdekk for det mest krevende vinterføret. Diskuteres i bl.a. trådene om bukkestyre og klaring for 50mm+ og Gavia Terra.

Lykke til!

Re: Erfaringer med GT Grade eller andre vintersykler? [Re: Callemacody] #2434888 01/09/2017 13:36
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er i grunnen ganske stor forskjell på vintersyklingen i oslo og bergen. Har nå bodd to år i oslo og et i bergen på de siste tre årene. Går nå i gang med sesong nr 2 i bergen. I oslo hadde jeg en landeveissykkel med 30mm piggdekk til fine forhold og en 26' ht som ble brukt når det var vanskelige forhold. Erfaringene i oslo gjorde at jeg sluttet å bruke landeveissykkelen pga slitasjen og saltet. Det ble rett og slett for dyrt å bytte alle de dyre delene som ble ødelagt. I bergen derimot vekslet jeg mellom ht'en når det var nødvendig og landeveissykkel med vanlige landeveissdekk. I året som gikk var bare ht'en i bruk 14 dager på hele "vinteren", resten av tiden var det egentlig plussgrader og regn. Dermed blir eventuelt salt raskt utvannet av regnvann og jeg opplevde ingen spesifikke saltproblemer med noen av syklene.

Utfra den erfaringen blir det derfor landeveissykkel med plass til litt solide høstdekk (de er i grunnen høst i bergen mellom september og mai) uten pigg i kombinasjon med ht'en de få dagene det faktisk er snø. Så hvis jeg hadde hatt ræven full av penger, ville jeg ikke nølt med å kjøpe en av de dyrere syklene sepeda anbefaler og brukt de mesteparten av tiden. Liker du gt grade; hopp på det. Plass til heldekkende skjermer er for meg veldig viktig, så canyon går dessverre ut.

Re: Erfaringer med GT Grade eller andre vintersykler? [Re: Callemacody] #2434890 01/09/2017 13:56
mogens Offline
Besatt
Besatt
Min høst/vintersykkel er en 2014 Cannondale CaadX Tiagra, men skulle jeg kjøpt en til samme bruk nå - i Bergen - ville jeg vurdert Kona Rove. De har fått inn 2018-modeller på Sykkelbutikken og de er riktig lekre. Finnes både med 28" felg og 650b-felg med brede dekk, og i både stål og alu.

Skal sies at etter at jeg kjøpte en Synapse med skivebremser og plass til opptil 32mm dekk i fjor høst, har den blitt brukt vel så mye som CaadX'en gjennom høsten og vinteren.

Re: Erfaringer med GT Grade eller andre vintersykler? [Re: Callemacody] #2435978 06/09/2017 16:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
GT Grade Carbon 105 med kjekke slangeløse Grail-felger til salgs på Finn.

Kjenner ikke selger. Sykkelen ser ut til å være i god stand. Kanskje prutemonn?

Moderator  support, Valentino