Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Peugot racer, lakke eller beholde?

Peugot racer, lakke eller beholde? #2434388 30/08/2017 20:04
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har overtatt en Peugot landeveissykkel nylig som skal shines opp og tas i bruk til/fra jobb på solskinnsdager og på puben. Blir bl.a. Brooks sete/styretape, nye dekk, nye wirer med strømper etc. Men, jeg lurer på hva jeg skal gjøre med selve ramma. Kanskje dere her kan si hva dere ville gjort? Det er noen småmerker og litt overflaterust i kriker og kroker, men ingenting stort. Jeg lurer på om jeg skal bare prøve å pusse ramma og ha den som den er eller om jeg skal prøve å framskaffe lakken og strippe den for lakk og lakke opp igjen. Hva ville dere ha gjort? Om jeg skal lakke opp, noen som har tips til lakk med ganske lik farge og evt. dekaler som originalt på f.eks. eBay?

Hjul og lagre er fine. Den er ustyrt med bl.a Peugot gir. Jeg er ikke helt sikker på modell, men antakelig 80-tall?

Vedlegg
Peugot 1.JPG (157.07 KB, 434 nedlastinger)
Peugot 2.JPG (101.08 KB, 400 nedlastinger)
Redigert av Larsemannen; 30/08/2017 20:06.
Re: Peugot racer, lakke eller beholde? [Re: Larsemannen] #2434619 31/08/2017 12:32
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Larsemannen
[...] Blir bl.a. Brooks sete/styretape, nye dekk, nye wirer med strømper etc. Men, jeg lurer på hva jeg skal gjøre med selve ramma. Kanskje dere her kan si hva dere ville gjort? Det er noen småmerker og litt overflaterust i kriker og kroker, men ingenting stort. Jeg lurer på om jeg skal bare prøve å pusse ramma og ha den som den er eller om jeg skal prøve å framskaffe lakken og strippe den for lakk og lakke opp igjen. [...]

Jeg er ingen ekspert på Peugeot, men den ser ut til å kunne være en PZ10, evt. en PY10:
http://veloretrocourse.proboards.com/thread/635/peugeot-pz10-1983
https://www.steel-vintage.com/peugeot-py-10s-classic-steel-road-bike-1980s-detail
https://www.worthpoint.com/worthopedia/peugeot-py-10-1982-spidel-291042287
I så fall regner jeg med at den har pariserdekk.
Såvidt jeg vet, var dette blant Peugeots bedre modeller. Å strippe en slik klassiker for lakk og lakkere den på nytt vil jeg anse som eek2 vandalisme, særlig når det ikke er større lakkskader. Så puss heller ramma!

Personlig mener jeg at Brooks-seter er for hipstere. Bruk av et slikt betinger at eieren har firkantskjegg. monkey

Sykkelen kunne imidlertid trengt et par nye "hoods" til bremsehendlene (om det er mulig å få tak i), og jeg ville vurdert å bytte til nye og bedre bremseklosser.

Re: Peugot racer, lakke eller beholde? [Re: Larsemannen] #2434735 31/08/2017 20:30
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for gode innspill! Dette var kanskje en litt bedre perle enn jeg ante. Da blir det definitivt ikke å gjøre noe med lakken. Jeg får sykkelen som takk for hjelp jeg har bidratt med så sykkelen er nå hos lokalt sykkelverksted for å sjekke hjul, lager etc. Har fått beskjed om at det er helt topp så jeg får den til helga. Må få sett mer på den da og se om jeg kan finne tegn på hvilken modell det er. Ligner veldig på flere av bildene jeg nå finner av PZ10 og PY10. Girhendler og gir er festet direkte på ramma (jeg ser på noen bilder at noen PY10 har klammer rundt ramma for feste). Jeg har bare sett den kort en gang. Utifra hukommelsen har den Peugot gir framme og bak (annet merke på hendlene tror jeg), Spidel bremser og Peugeot nav med Mavic felg.

Ser også at Brooks kan være litt overdrevent eller stilkrasj på en slik sykkel, men giveren ville dekke dette og dekk så jeg takker fornøyd ja til dette ICON_SMILE Jeg mener det er pariserdekk ja.

Hetter til bremsehendlene skulle jeg svært gjerne fått tak i. Har forhørt meg på et par steder som har mange gamle deler uten hell. Men, noen vet kanskje hva de heter på engelsk så eBay kan hjelpe?

Nå gleder jeg meg til å begynne å stelle med denne klassikeren ICON_SMILE

Redigert av Larsemannen; 31/08/2017 20:31.
Re: Peugot racer, lakke eller beholde? [Re: Larsemannen] #2434755 31/08/2017 21:43
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Larsemannen
Ser også at Brooks kan være litt overdrevent eller stilkrasj på en slik sykkel, men giveren ville dekke dette og dekk så jeg takker fornøyd ja til dette ICON_SMILE [...]

Da er det bare å begynne gro hipsterskjegget, om du ikke har det fra før.

Quote:
Hetter til bremsehendlene skulle jeg svært gjerne fått tak i. Har forhørt meg på et par steder som har mange gamle deler uten hell. Men, noen vet kanskje hva de heter på engelsk så eBay kan hjelpe?

Prøv et bildesøk på "brake hoods", så kommer det opp diverse typer hetter til bremsehendler. Konsentrer deg om de med hull til bremse-vaier i toppen.

Re: Peugot racer, lakke eller beholde? [Re: Larsemannen] #2434967 02/09/2017 07:30
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har starta å gro skjegg og hoods er bestilt ICON_SMILE Tusen takk for hjelpen! Har ikke klart å finne noen merker eller tegn på sykkelen så langt som kan si hva slags modell det med sikkerhet er dessverre. Peugeot Simplex står det på girene.

Moderator  support