Men hvor lett er en lett 29" da? min nakamura er 8,9 med stiv gaffel, men det er vel noen som klarer bedre enn det!?
Som sagt på forrige side i tråden veide min 21" Fisher 8,5 rittklar med pedaler og flaskestativ før Birken i 2008. Dette var med aluramme og deler jeg hadde råd til å vrake.
Å veie sykkel med med dekk som til de fleste formål er er ubrukbare, som kanskje veier 435 g er verdiløst.
Tråden starta med en som kunne tenkt seg en lett sykkel og Birken er nevnt. I Birken og andre grusritt er ikke dekk på 435 gram verdiløst. Kjørte med det selv og skjønner ikke hva jeg skal med grovere. Ennå lettere dekk var ikke verdiløse i foreksempel årets VM.
Men hvor lett er en lett 29" da? min nakamura er 8,9 med stiv gaffel, men det er vel noen som klarer bedre enn det!?
Som sagt på forrige side i tråden veide min 21" Fisher 8,5 rittklar med pedaler og flaskestativ før Birken i 2008. Dette var med aluramme og deler jeg hadde råd til å vrake.
Helstiv, ja (se bilde i larsb sitt innlegg tidligere i tråden).
I fjor bygde jeg meg en grusrakett med utgangspunkt i en Canyon Exceed CF SLX-ramme (870 g, veid av meg før bygging). Litt ironisk, ettersom jeg egentlig synes grusbanking er dørgende kjedelig - men likevel moro (og dyrt) med lett sykkel til hardkjør i bakker og til de dagene man vil trille lapskaus-rolig på grusveiene på skauen uten å bli helt neddynga i søle.
Det er etter min mening bare fornuftige, solide og passe lette deler på den (har ikke råd til superlette deler fra MCFK, Schmolke e.l., og ville heller aldri prioritert det), samt Lauf-gaffel. Perfekt til sånt bruk, spør du meg. 8,1 kg med pedaler og flaskeholder og Specialized FastTrak Control 2,2.
Har bygget noe tilsvarende Gautes. Flash med Lauf. Tror den veier 8,2kg i str XL med Renegade 2.3’’. Ingenting tulle-lett som jeg frykter skal svikte. Lett sykkel er som joggesko i stedet for cherrox.
Hvis det er min sykkel du sikter til/spør om, så skreiv jeg jo det. Nei, ikke med dempergaffel, men med en Lauf-gaffel. Den har ikke demping, bare fjæring. Faktisk.
Altså denne, men med andre dekk og et annet Jaeger-Liteseat nå:
Gaute
Re: Hvor lett er en lett 29" ?
[Re: Dio]
#244477615/10/201714:17
Men hvor lett er en lett 29" da? min nakamura er 8,9 med stiv gaffel, men det er vel noen som klarer bedre enn det!?
Min Open 1.0 ligger på ca. 7,1 med stiv gaffel, og rett under 8,3 med en SID 120mm dempegaffel.
Som poengtert av flere er det mange parametere som påvirker ytelse under en aktivitet som f.eks. birken, hvorav vekt på sykkel bare er en av dem. En annen viktig parameter er motivasjon, og jeg tror det for mange vil ha en sterkt motiverende effekt å bruke lett utstyr. Sterkere motivasjon -> bedre resultat. Dessverre er det imidlertid vanskelig å kjøre tester som måler/kvantifiserer motivasjon og andre psykiske faktorer, men jeg tror disse er svært viktige. Og sykkelvekt er altså noe som kan påvirke dette bildet.
Oppgitt vekt i kataloger telle ikke , det er generelt bare tøys og ønsketenkning. I tillegg er det alltid oppgitt slik som umalt xs og bla.blabla. Bare veid sykkel med pedaler og flaskestativer teller.
Og så er konkurransen om lettest sykkel bare såå 2010.
Hmmm. Tror egentlig de fleste fortsatt er opptatt av lett sykkel.
Jeg mener, hvorfor ikke? Når man vet det påvirker resultatet positivt?
Men prisen begrenser valg av sykkel for de fleste. Man må finne balansen på pris kontra vekt, komponenter etc.
Men alle leter vel etter lettest i utgangspunktet.
Før var alle på jakt etter lettest mulig, nå er det litt mer lettest mulig som funker bra. Dvs med skikkelige bremse, demper, hjul osv. Da ender man stort sett på 9,5 +\- på 29 fs. Dette da for
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hmmm. Tror egentlig de fleste fortsatt er opptatt av lett sykkel.
Jeg mener, hvorfor ikke? Når man vet det påvirker resultatet positivt?
Men prisen begrenser valg av sykkel for de fleste. Man må finne balansen på pris kontra vekt, komponenter etc.
Men alle leter vel etter lettest i utgangspunktet.
De fleste er vel opptatt av lett sykkel. Men det er ikke like mange som kjøper nye "grussykler" med stivgaffel i dag som før. De aller fleste bruker nok de store pengene på FS nå (Mange har jo og en Birken sykkel som er lett.).
Vil man ha en lett FS så er jo det mulig, men det blir fort veldig dyrt. Lette FS build kit med demper og gaffel er ikke gratis
Så selv om FS på 9,5 kg er mulig så ender mange med sykler som veier mellom 11 og 12 pga budsjett...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Det er jeg helt enig i sveinaa. Og kjører men normalt sett terreng, og derfor har sub12kg rittfulldemper, skjønner jeg at få gidder kjøpe egen stiv superlett bare for å komme noen min raskere i birken... Eks: 1798plass istedenfor 2045plass... Ja,mange plasser, men egentlig helt ubetydelig i det store bildet. 😂
De som kjemper om seier etc bør nok derimot gjøre det.
Selv om Hem.nedten vant med fs. 😊 Det hadde vært så kult. 😂
Men trodde ikke de kom særlig under 10.3ish.... Rittklar vel og merke....
Det er jeg helt enig i sveinaa. Og kjører men normalt sett terreng, og derfor har sub12kg rittfulldemper, skjønner jeg at få gidder kjøpe egen stiv superlett bare for å komme noen min raskere i birken... Eks: 1798plass istedenfor 2045plass... Ja,mange plasser, men egentlig helt ubetydelig i det store bildet. 😂
De som kjemper om seier etc bør nok derimot gjøre det.
Selv om Hem.nedten vant med fs. 😊 Det hadde vært så kult. 😂
Men trodde ikke de kom særlig under 10.3ish.... Rittklar vel og merke....
Når du trekker frem Birken så glemmer du at de landeveisgutta er utrolig mye "sterkere". Vil nesten tippe de beste har ett gir ekstra når det trengs. Dette blir litt overdrevet, men de kjører jo nesten i fra fra front om de vil...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Så lett som mulig og holdbart, det vil si: Lettest mulig hjul, til min vekt er alt jeg har prøvd vært mer enn stivt nok, selv 1150 gr hjul. Bremser som funker, med ånkli skiver og ikke tulle tynne lette. Selv liker jeg xtr. Skikkelige dekk. 1350 demperen til fox funker bra. Mcfk er vel lettest av det som ikke knekker så kjører med det. Specialized sete, alt som er lettere liker jeg ikke. Xtr pedaler da de føles mye bedre enn resten, Da blir vekta det den blir, og gjerne lett nok
Så lett som mulig og holdbart, det vil si: [...]Skikkelige dekk.[...]
Hvilke "skikkelige og holdbare" dekk på 435 g snakker vi om?
Til bruken på Birken så er de skikkelige, på samme måten som racerdekk er det på landeveien ( de var til og med det på NC landevei Hallingdal som hadde mer grus enn Birken)
Men svaret var generelt og "skikkelige" vil selvsagt variere etter løypa. Holdbare er de forsåvidt og på birken grus, men dekk er forbruksvare så når jeg skriver holdbare deler er det ikke dekk jeg tenker på. (det gjør ikke du heller selv om du lata som her)
Lett sykkel er nok ikke det viktigste. Rytter er selvfølgelig avgjørende. Jeg startet med Fredagsbirken og sykkel til ca 5000,- /ca. 15 kg for 7 år siden i 50 -54 års klassen . Klarer nå merke med 29er sykkel på ca. 9 kg. Er ikke helt sikker på om jeg hadde klart merke med min gamle sykkel.
Oppgitt vekt i kataloger telle ikke , det er generelt bare tøys og ønsketenkning. I tillegg er det alltid oppgitt slik som umalt xs og bla.blabla. Bare veid sykkel med pedaler og flaskestativer teller.
Og så er konkurransen om lettest sykkel bare såå 2010.
LarsB
8,19 tikket min berkeley fiskevekt inn på med schmolke setepinne istedenfor Ritchey
Veid på KTM Stand ifm med lansering;
2017 KTM Revelator Prestige Di2 2017 Scott Spark RC 900 WC 2017 Scott Spark 720 Plus 2018 Scott Genius 700 Tuned
Så lett som mulig og holdbart, det vil si: [...]Skikkelige dekk.[...]
Hvilke "skikkelige og holdbare" dekk på 435 g snakker vi om?
Men svaret var generelt og "skikkelige" vil selvsagt variere etter løypa. Holdbare er de forsåvidt og på birken grus, men dekk er forbruksvare så når jeg skriver holdbare deler er det ikke dekk jeg tenker på. (det gjør ikke du heller selv om du lata som her)
Oppgitt vekt i kataloger telle ikke , det er generelt bare tøys og ønsketenkning. I tillegg er det alltid oppgitt slik som umalt xs og bla.blabla. Bare veid sykkel med pedaler og flaskestativer teller.
Og så er konkurransen om lettest sykkel bare såå 2010.
LarsB
8,19 tikket min berkeley fiskevekt inn på med schmolke setepinne istedenfor Ritchey
Veid på KTM Stand ifm med lansering;
OK, Da tror jeg på det. Det der er en lett 29er. Likevel mangler den pedaler og flaskestativer, og legger vi til XTR og King Cage kommer vi opp til 8,64 som er mer enn min stive 21" alusykkel fra 2008