Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 23 av 24 1 2 21 22 23 24

Ultrabirken 2018

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Elgvenn2] #2505895 29/08/2018 07:37
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Elgvenn2
Sitat: Juffe
En fin måte for arrangøren å sikre seg nok UB påmeldte tidligere er vel å sette et tak på deltagerantall som andre ritt, løp og skirenn gjør. Offroad Valdres. Så kan de planlegge løype ut fra et maks antall og dele inn puljene deretter.

Slik jeg forstår det, så satte Offroad Valdres et tak på 175 deltagere for å kunne fokusere på kvalitet fremfor massemønstring.

De har et tak, men det ble ikke nådd i år (det var vel opprinnelig et tak på 500 som ble nådd første gang i 2014. Så ble det hevet til 600 som nådd i 2016). Så i prinsippet kan du si at alle som ville sykle UB fikk. Gjorde OV samme øvelsen med frislipp eller satte et høyt nok tak, så ville kan se hvilket konsept som var størt. Ville gjettet at det skal litt til for at OV bikker 400.

En ting jeg har merket meg nå som det er mange tusen færre som sykler birken, er at opplevelsen rundt logistikken på Lillehammer virker bedre og mindre sprengt. Jeg mener at de som sykler nå får en bedre totalopplevelse enn de åra det var mest populært.

Tror kanskje vi må vri tanken bort i fra at flere er bedre. Passe mange er bedre, så lenge det bærer seg for arrangøren så de kommer tilbake med ritt neste år er vel alt bra. Ikke gå i fella; "if it isn't broken, fix it until it is..."

Det var jeg ikke klar over. Da virker det som at arrangøren tar dette med ro da. De har vel ikke akkurat gått ut og flagget fare for nedleggelse av UB slik andre ritt har gjort (Grenserittet, Ultragrensen). Det virker som at det har vært større bekymring her på forumet at det ikke har vært nok påmeldte sammenlignet med måletidspunkter fra tidligere år. Jeg er enig i at gjennomføringen virker bedre med færre deltagere. De som sykler fra Rena får vel også starte 1 time senere utpå dagen enn da det sto på som værst.

'...once more, and more intensity!'
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505897 29/08/2018 07:51
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Må nok regne med 50% frafall på gjengen som syklet UB for første gang i år til neste år.
Hørte flere som skulle krysse dette av på "lista".
Tror også at av de som ikke fullførte er førstegangsreisgruppa overrepresentert.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505898 29/08/2018 07:55
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Ser jo enkelte arrangører endrer konsept fra ritt til "stisykkelcamp" med masse sti og lave skuldre.
Disse konseptene stjeler nok UBere som fokuset er kos på sti og ikke først i mål.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: j.bruu] #2505900 29/08/2018 07:56
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg kjørte så dårlig at jeg er nødt til å være med igjen, men bare i greit vær. Det må bli mer sti og særlig nedover på sti før neste år.

keo
Re: Ultrabirken 2018 [Re: keo] #2505903 29/08/2018 08:18
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: keo
Jeg kjørte så dårlig at jeg er nødt til å være med igjen, men bare i greit vær. Det må bli mer sti og særlig nedover på sti før neste år.
Alle stiene går nedover i snitt. ICON_WINK Start på 900m og mål på 300m!

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: EmilZipp] #2505905 29/08/2018 08:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Sitat: Øyvind V
En slik løsning blir jo ikke "ultra", det blir et middels terrengritt (som terrengritt burde være, med stein og røtter, på sti). Jeg tror ikke det vil dra horder av folk til fjellet heller. Folk sykler jo ikke terreng lenger. Hvis Ultra bare er "litt" i overkant, så får du få folkene til å trene mer ICON_SMILE

"Ultrakort" var absolutt ikke tenkt som erstatning for Ultrabirken" men som et supplement til de som synes Ultra er i overkant, har bittelitt erfaring fra sti og kanskje henger seg på ordentlig Ultra året etter debuten på "Ultrakort". Om det er samme trasè og matstasjoner så hvorfor ikke prøve ? Gjetter på at de som har ordentlig Ultra på CV'n ikke nedlater seg til slike pinglete greier :-)

Skjønte at det skulle komme i tillegg til, ikke i stedet for. Men jeg ser fortsatt ikke poenget i å lage en ultrabirk som er så enkel at de som omsider har gått lei av vanligbirken kan karre seg gjennom på en anstendig tid.

Meget mulig jeg tar feil, men jeg tviler på det sitter veldig mange på gjerdet som hverken vil sykle Birken eller Ultrabirken, men som hadde meldt seg på tvert dersom det kom en Ultra Light-Birken med halv distanse og snille(re) stier.

Som rittarrangør forstår jeg behovet for å tilpasse seg kundenes ønsker, men med den generelle trenden der de fleste (med noen hederlige unntak som det vises til lenger opp i tråden) ritt opplever dramatisk nedgang i antall deltakere ville jeg vært tilbakeholden med å splitte opp konseptet ytterligere. Jeg ser for meg at en Ultra Light ville tatt deltakere fra Birken og Ultra, uten å tilføre veldig mange nye deltakere til konseptet som helhet.

Og så må det jo sies at Ultra ikke er såååå hinsides til utfordring også da. Nå har jeg aldri sykla etter at starten ble flyttet fra Rena, men likevel. Jeg er helt fatal på sti, men klarte likevel å kreke meg gjennom to ganger fra Rena. Og hvis man sykler litt sti jevnt og trutt gjennom sesongen så vil de fleste klare en slik utfordring. Men om man satser 110 % på Lillehammer-Oslo og tar ei økt eller to på grus midt i august skjønner jeg at folk synes det blir en brå overgang ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 29/08/2018 08:25.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505910 29/08/2018 08:35
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg forventer store endringer til neste år. På nettsidene til UB står det "Norges tøffeste ritt?" Da har del litt å jobbe med :-)

Beaten paths are for beaten men
Re: Ultrabirken 2018 [Re: ErikR] #2505913 29/08/2018 08:37
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ErikR
Jeg forventer store endringer til neste år. På nettsidene til UB står det "Norges tøffeste ritt?" Da har del litt å jobbe med :-)

De kunne i det minste forsøkt å presisere litt mer.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Juffe] #2505916 29/08/2018 08:42
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ErikR

De kunne i det minste forsøkt å presisere litt mer.

De spør... Hva svarer vi? Nei? Ja? Kanskje? Kommer an på? ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505919 29/08/2018 08:44
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Bare så det er sagt: Vet om noen som vurderer UB neste år. Da som førstereis !

Re: Ultrabirken 2018 [Re: EmilZipp] #2505921 29/08/2018 08:48
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Gjentar meg selv men en 5-6 mils "Ultrakort" med start/mål på Pellestova i samme trasè som første del av Ultra'n tror jeg kunne dratt en haug av folk til fjells :-). I klubben har vi lyst til å få med enda flere neste år på Ultra, Birken og Halvbirken. Vi har en fin gjeng som sykler sti men synes Ultra er litt i overkant og Birken er kjedelig. "Halve klubben" har hytte på Hafjell også. Tror "Ultrakort" ville blitt kjempepopulært.....

Trur ikke at det er nevnt, men jeg tviler på at grunneierne er interessert i å 'få dratt en haug' av flere syklister til fjells. Det er sikkert rom for noen hundre til, men et statrfelt på 2000 deltakere? Er bare å se på ordinærBirken startordningen og spørre seg selv; er dette ønskelig?

Ultra-kort fantes vel fra før. Det gikk i 'samme området' på nydelige flytstier over ca. 6-7 mil med en tid på 3-4 timer. Det ble kalt Bukkerittet.
Noen som har syklet det de siste åra?

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505924 29/08/2018 08:51
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Hvem er det som ønsker flere deltagere?

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Øyvind V] #2505925 29/08/2018 08:53
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: Øyvind V
[
Og så må det jo sies at Ultra ikke er såååå hinsides til utfordring også da. Nå har jeg aldri sykla etter at starten ble flyttet fra Rena, men likevel. Jeg er helt fatal på sti, men klarte likevel å kreke meg gjennom to ganger fra Rena. Og hvis man sykler litt sti jevnt og trutt gjennom sesongen så vil de fleste klare en slik utfordring. Men om man satser 110 % på Lillehammer-Oslo og tar ei økt eller to på grus midt i august skjønner jeg at folk synes det blir en brå overgang ICON_SMILE

Kanhende det er en medvirkende faktor til senere påmelding (blant andre faktorer). UB er et av de tøffere ritt i Norge men du trenger ikke månedvis med målrettet trening. Sykler man et par ganger i uka og en del på sti går det fint an å komme i mål på anstendig vis og med en helt grei sluttid. Og da er det bare å se an været å slenge seg på.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Juffe] #2505927 29/08/2018 08:54
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Noen som foreslår ritt som kan tiltrekke en haug av folk som skal bruke delvis samme løype?
Og noen som diskuterer om trendene i UB viser feil vei og kan føre til nedleggelse av UB?

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505930 29/08/2018 09:02
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange

Noen som foreslår ritt som kan tiltrekke en haug av folk som skal bruke delvis samme løype?
Og noen som diskuterer om trendene i UB viser feil vei og kan føre til nedleggelse av UB?

Har noen lest eller hørt noe fra arrangøren om at de frykter en nedleggelse dersom trendene fortsetter? Jeg har ikke lest det, men nå ser jeg at det er mye jeg ikke får med meg ICON_WINK

Redigert av Juffe; 29/08/2018 09:03.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505953 29/08/2018 09:50
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min erfaring fra UB er at det er mye mer verdt å sykle på steinete høyfjellstier enn å sykle sti i skauen. Blir litt to forskjellige måter å sykle på.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505955 29/08/2018 09:51
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Gjentar meg selv men en 5-6 mils "Ultrakort" med start/mål på Pellestova i samme trasè som første del av Ultra'n tror jeg kunne dratt en haug av folk til fjells :-). I klubben har vi lyst til å få med enda flere neste år på Ultra, Birken og Halvbirken. Vi har en fin gjeng som sykler sti men synes Ultra er litt i overkant og Birken er kjedelig. "Halve klubben" har hytte på Hafjell også. Tror "Ultrakort" ville blitt kjempepopulært.....

Trur ikke at det er nevnt, men jeg tviler på at grunneierne er interessert i å 'få dratt en haug' av flere syklister til fjells. Det er sikkert rom for noen hundre til, men et statrfelt på 2000 deltakere? Er bare å se på ordinærBirken startordningen og spørre seg selv; er dette ønskelig?

Ultra-kort fantes vel fra før. Det gikk i 'samme området' på nydelige flytstier over ca. 6-7 mil med en tid på 3-4 timer. Det ble kalt Bukkerittet.

Ja det er sant, hvorfor skal vi tru at 5-600 ønsker å sykle UB hvert år når for eksempel Bukkerittet ikke klarer å overleve. Sikkert flere grunner til at det ikke ble arrangert i år, men hadde det stått klar 2-300 syklister der hvert år så hadde det jo ikke vært noe tema. Har vært med der de fleste år og skulle også delta i fjor, men knakk da kragebeinet uken før.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505963 29/08/2018 10:05
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
(...)Ultra-kort fantes vel fra før. Det gikk i 'samme området' på nydelige flytstier over ca. 6-7 mil med en tid på 3-4 timer. Det ble kalt Bukkerittet.

Ja, bortsett fra i 2017 da prolaps ikke var forenelig med start her. Hadde tenkt å stille igjen i år, men det var jo ikke noe ritt å stille i. Håper de kommer tilbake i 2019. Generelt sett vil jeg mene at Bukkerittet en av de du må sykle på et år, hvis du liker stisykling og holder på med ritt, en klassisk perle! ICON_SMILE

Forøvrig var pathfinder versjonen i 2016 veldig flott men veldig tøff. Ikke noe for hvermansen.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Elgvenn2] #2505965 29/08/2018 10:08
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
(...)Ultra-kort fantes vel fra før. Det gikk i 'samme området' på nydelige flytstier over ca. 6-7 mil med en tid på 3-4 timer. Det ble kalt Bukkerittet.

Ja, bortsett fra i 2017 da prolaps ikke var forenelig med start her. Hadde tenkt å stille igjen i år, men det var jo ikke noe ritt å stille i. Håper de kommer tilbake i 2019. Generelt sett vil jeg mene at Bukkerittet en av de du må sykle på et år, hvis du liker stisykling og holder på med ritt, en klassisk perle! ICON_SMILE

Forøvrig var pathfinder versjonen i 2016 veldig flott men veldig tøff. Ikke noe for hvermansen.

Bukkerittet har blitt arrangert av Brumunddal Sykleklubb med god hjelp av destinasjonen Skeikampen og lokal dugnadshjelp. Imidlertid er det krevende med denne type "fjernarrangement", og klubben har besluttet å stille konseptet Bukkeritt i bero inntil videre. Interesserte arrangører må gjerne ta kontakt!

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Andersof] #2505968 29/08/2018 10:12
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Andersof
Bukkerittet har blitt arrangert av Brumunddal Sykleklubb med god hjelp av destinasjonen Skeikampen og lokal dugnadshjelp. Imidlertid er det krevende med denne type "fjernarrangement", og klubben har besluttet å stille konseptet Bukkeritt i bero inntil videre. Interesserte arrangører må gjerne ta kontakt!

Jeg kommer i 2019 hvis du kommer! ICON_SMILE

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Andersof] #2506049 29/08/2018 14:07
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Andersof

Legg om Bukkerittet etter samme lest som Offroad Valdres. Navigering etter GPS. I

Re: Ultrabirken 2018 [Re: erling] #2506059 29/08/2018 14:40
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: erling

Legg om Bukkerittet etter samme lest som Offroad Valdres. Navigering etter GPS.

Enig. Det samme kan gjelde UB. Alt du trenger er en mobiltelefon med Open Street Map. Jeg vil tro at løypemerking er en betydelig jobb, og ikke uten kostnader for arrangør. Har det vært et eneste år uten feilmerking og /eller feilkjøring? Det var vel fler enn én rytter i år som dro rett fram i 90-graderen mellom Hornsjø og Rosinbakken og aldri kom inn i løypa igjen, og det har allerede vært diskutert dem som hoppet over den nyfriserte stien i retning Hornsjø.

Til konseptdiskusjonen over: For all del ikke ødelegg det UB-konseptet som nå har satt seg. UB skal være langt og hardt og vanskelig. Jeg skjønner at det vil være ulike meninger om hva som er flytsti og hva som er knot, men terrenget er nå en gang slik det er i Øyerfjellet. Og de som foreslår en "UB light" eller "Halv-UB" må ha misforstått selve idéen med ultra.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2506110 29/08/2018 18:44
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg synes det er helt gull med merkingen på UB som det er.

Jeg opplevde at Garmin'en (Edge 520) brått gjorde en reboot midt opp på fjellet, heldigvis kom den seg igjen, men det tok ikke veldig lang tid etter det før den meldte om lavt batteri. Den holdt riktignok helt til mål, men hva om jeg skulle stole kun på den?

Jeg er en av de tregeste, og tar gjerne imot UB halvveis eller noe i den duren der. Offroad Valdres har jo halvvegs på 75km, så hvorfor ikke?

Det er greit at det skal være hardt, men må det være så mye knot? Jeg syklet også TSR i våres, den løypa synes jeg virkelig hadde kommet seg i rett format. Der kunne jeg (uten superkondis) sykle nesten alt. Men det er jo et annet type landskap.

Det med en buss opptil Pellestova på fredag kveld hadde jeg satt stor pris på. Da kunne bilen stått igjen i Lillehammer, og lørdagen hadde blitt litt kortere :-)

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2506136 29/08/2018 20:22
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Dette har vært friskt og morsomt. Mange jeg er enig med, og siste taler av disse, "Pennypacker", oppsummerer det greit !

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2506140 29/08/2018 20:45
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
En ny separat tråd trengs ettersom mye av diskusjonen sirkler rundt ønsker om enten (i) å endre nåværende UB konsept bort fra Ultra og/eller (ii) etablere ett ordinært stiritt i Birkenhelga. Spesielt det siste trenger rett og slett en egen tråd for det har ikke mye med Ultrabirken å gjøre.
----
Nåværende UB konsept må jo ha noe for seg gitt. Av de lengre, harde mtb rittene i Norge har rittet flest deltagere. På terrengsykkel forumet har Ultrabirken-tråden klart mest innlegg under "Arrangement". Tøffe, lange konkurranser/turer har en viss appell. En god del skygger ikke unna en røff utfordring og opplevelse. Norseman overbooked. Xreid overbooked. Bare for å nevne noe. Det er sånn at enhver konkurranse/tur passer ikke alle. Sånn er det bare. For noen er det å sykle vanlig Birken minst like hardt som for oss som sykler UB. Og ære være dem for det ! Jeg er imponert av disse selv om de bruker flere timer mer enn vinnerne av Birken. Det er konkurranser gjennom hele året for enhver smak - fra dart til ultralangt. Flott om UB konseptet beholdes nogenlunde som nå, og ikke endres til å ende opp som ett mer alminnelig stiritt.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2506174 30/08/2018 06:34
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det jeg synes er flott med UB er:
> Veldig bra opplegg med blide vakter og rask næring på matstasjoner
> Dusj, bagasjelevering, sykkelparkering og topp stemning i mål, treffer mye kjente
> Cannondale godtebutikk inne i hallen
> Tross alt meget enkel logistikk/reise
> Bra merking (selv om noen kjørte feil)
> Masse folk langs løypa når vi treffer Birken gjengen
> Kult å hamre forbi slitne Birkebeinere i pulje 40
> Utrolig mye flotte folk å sykle sammen med (i hvertfall i pulje 4)
> Tøft nok til at man kan skryte av å ha gjennomført (Birken ?, nei jeg sykler Ultra)
> UB T-skjorte (ref skryt)
> Ny og hemmelig løype hvert år, masse synsing på forumet
> Vanvittig flott høyfjellsterreng. Liker meg best over tregrensa v Hafjell
> Alle må være selvhjulpne med sekk/utstyr
> Stor variasjon fra knot, flytsti og grus (stor forskjell hvor folk har styrkene sine)

Jeg sykler landevei til vanlig men UB er et av årets store høydepunkter. Flere ritt har mye bra men hele pakken UB gir er fantastisk, ses neste år :-) bare 8 ganger til så har jeg 10-års jubileum !!!

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ultrabirken 2018 [Re: EmilZipp] #2506191 30/08/2018 07:50
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Helt enig med EmilZipp, fant egentlig ikke noe negativt med lørdagen. Jeg var sliten å klarte å kjøre feil på stien mellom Hornsjø og Rosinbakken. Vi var vel 7-8 stykker som krabbet opp steinrøysa der. To stykker forsvant videre, vet ikke hvor de havnet.
Feilkjøringa kom mens jeg var mest sliten. I ettertid ser jeg faktisk at det var min skyld frown
Fikk se hvor fantastisk dårlig/feig jeg er nedover, nyttig informasjon.

keo
Re: Ultrabirken 2018 [Re: keo] #2506197 30/08/2018 08:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Veldig enig med Emil. UB var årets høydepunkt. Jeg hadde planlagt for Bukkerittet også i år, men det forsvant ut på de evige jaktmarker.

Sitat: keo
Jeg var sliten å klarte å kjøre feil på stien mellom Hornsjø og Rosinbakken. Vi var vel 7-8 stykker som krabbet opp steinrøysa der. To stykker forsvant videre, vet ikke hvor de havnet.

Jeg skjønner ikke hvor i all verden dette kan være. Har du et stravaspor eller lignende som kan vise meg? Bare nysgjerrig

- Stefan
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2506199 30/08/2018 08:22
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lurer også på dette. Er det krysset til Hynna ? Det er vel den eneste 90 gradern i det området. Og i 2013 når vi kom motsatt vei var vi jo flere som syklet feil og dro rett ned i dette krysset. Tapte vel 10 min. Men ingen kjørte feil i år, jeg viste jeg skulle til høyre der så husker heller ikke skiltingen der i år. Men i 2013 gikk det fort ned der og når en kjørte feil så kjørte alle i det følget feil. Kanskje det samme skjedde her ? Men var jo ikke så stor fart inn i dette krysset den veien vi syklet i år da. Husker heller ingen steinrøys der.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Stefan77] #2506200 30/08/2018 08:22
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Her er fra strava.

Vedlegg
Skjermbilde 2018-08-30 kl. 10.16.08.jpg (151.75 KB, 255 nedlastinger)
Redigert av superjon; 30/08/2018 08:23.
Side 23 av 24 1 2 21 22 23 24

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå