Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 22 av 24 1 2 20 21 22 23 24

Ultrabirken 2018

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Øyvind V] #2505770 28/08/2018 13:46
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Øyvind V
En slik løsning blir jo ikke "ultra", det blir et middels terrengritt (som terrengritt burde være, med stein og røtter, på sti). Jeg tror ikke det vil dra horder av folk til fjellet heller. Folk sykler jo ikke terreng lenger. Hvis Ultra bare er "litt" i overkant, så får du få folkene til å trene mer ICON_SMILE

"Ultrakort" var absolutt ikke tenkt som erstatning for Ultrabirken" men som et supplement til de som synes Ultra er i overkant, har bittelitt erfaring fra sti og kanskje henger seg på ordentlig Ultra året etter debuten på "Ultrakort". Om det er samme trasè og matstasjoner så hvorfor ikke prøve ? Gjetter på at de som har ordentlig Ultra på CV'n ikke nedlater seg til slike pinglete greier :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ultrabirken 2018 [Re: olatuko] #2505775 28/08/2018 15:17
hje Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: olatuko
Finnes ingen fasit på dette, men interessen rundt ultrabirken har vell aldri hvert så laber som nå! Så vist løypa fortsetter som nå et det vell snaut 200 stk til start om et parr år! Har hvert ca topp 50 de gangene jeg har sykla, og sykler stort sett fortere i terrenget en de jeg er på samme nivå som! Behold samme lengde på rittet, og legg inn mer flytstier! Og mer samsykling med vanlig birken på slutten så får du nok et ritt som passer vanlige rittsykkelister bedre! Trur ikke du finner 600 deltakere som ønsker å sykle over hver eneste Stein som finnes der oppe! Jeg å fruen sto å delte ut kvikk lunsj og cola til de 90 første som passerte på Snørvillen! Så ut som dere kom rett fra en konsentrasjonsleir! Likbleke, stumme og svimmle! Var sånn sjøl i fjor, haha! Var såpass god avstand mellom rytterne at man kunne ha solide røykpauser!

så det var dere jeg fikk snus og cola av ICON_SMILE tusen takk

Specialized
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Elgvenn2] #2505777 28/08/2018 15:20
hje Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Elgvenn2
Sitat: olatuko
Finnes ingen fasit på dette, men interessen rundt ultrabirken har vell aldri hvert så laber som nå! Så vist løypa fortsetter som nå et det vell snaut 200 stk til start om et parr år! Har hvert ca topp 50 de gangene jeg har sykla, og sykler stort sett fortere i terrenget en de jeg er på samme nivå som! Behold samme lengde på rittet, og legg inn mer flytstier! Og mer samsykling med vanlig birken på slutten så får du nok et ritt som passer vanlige rittsykkelister bedre! Trur ikke du finner 600 deltakere som ønsker å sykle over hver eneste Stein som finnes der oppe! Jeg å fruen sto å delte ut kvikk lunsj og cola til de 90 første som passerte på Snørvillen! Så ut som dere kom rett fra en konsentrasjonsleir! Likbleke, stumme og svimmle! Var sånn sjøl i fjor, haha! Var såpass god avstand mellom rytterne at man kunne ha solide røykpauser!

Det var mellom 300-400 som fullførte de 3 første årene. Oppgang i 13 og 14, nedgang igjen i 15. Toppåret 16. hadde 564 som fullførte. Det er en negativ trend akkurat nå, men det er fortsatt flere med enn de 3 første årene. Synes egentlig UB har funnet sitt format nå, etter å ha kuttet ut starten på Rena. Selv om det hadde sin sjarm det også. Stiene er hva de er, noen har mer stein, noen litt mindre stein. Stort sett vil jeg mene at de stiene vi har fått servert i år godt oppsummerer hvordan området vi sykler i er. De som er vant til å sykle på jord og svaberg hele året synes det er mye stein. Andre synes det er helt innafor. Synes birken har vært flinke til å justere på de paramterene som er mulig for å få til en bedre opplevelse. Man må bruke de stiene som finnes, og da får man stein. Det er mulig løypa til Manengen i 2016 var den med minst stein, men den ble helt ødelagt av gjørmefesten vi fikk det året. Noe som de kanskje kunne blitt bedre på er klopping der det er blauthøl uansett, men det skjer litt hvert år, så blir det bra til slutt. Gutta på Canvas hotel har gjort mye for å tilrettelegge på stier som ikke er snytt sykkelvenlige ut av dåsa til moder jord. ICON_SMILE klopper på rull kan være veien å gå for å fikse noe midlertidig til rittet f.eks.

enig

Specialized
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505796 28/08/2018 17:52
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes denne diskusjonen ble litt rar. Virker som de hardbarka UBerne mener at det er uframkommelige steinrøyser og dype gjørmetråkk som definerer rittet og at hvert innslag av flytsti truer UBs identitet. Det er jo ikke tilfelle. Det er jo ingen som ville protestert hvis vi fra Hornsjø og inn hadde fått servert en stimeny som var lik Reinsfjell, Mellsjøhøgda og Hitfjell. Bjørn B ville mottatt fortjente ovasjoner fra alle, også blant de som konkurrerer om ha minst vandring på sykkelen.

Det smertelige faktum er at dette er veldig vanskelig å få til. Det er ikke av vond vilje eller pur faenskap at løypeleggerne trekker oss ut i ur og myr. Det er heller ikke for å gjøre rittet så hardt og jævlig at knapt noen gidder å melde seg på, som fortalerne for UB Light kanskje tror.

Prøv selv, gå inn på www.Mtbmap.no, zoom inn på Pellestova, og tegn opp ei løype på over 10 mil på flytstier til Lillehammer. Ingen helt enkel oppgave. Enda godt at vi allerede har noen som gidder å gjøre jobben.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: runermm] #2505805 28/08/2018 19:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
Synes denne diskusjonen ble litt rar. Virker som de hardbarka UBerne mener at det er uframkommelige steinrøyser og dype gjørmetråkk som definerer rittet og at hvert innslag av flytsti truer UBs identitet. Det er jo ikke tilfelle. Det er jo ingen som ville protestert hvis vi fra Hornsjø og inn hadde fått servert en stimeny som var lik Reinsfjell, Mellsjøhøgda og Hitfjell. Bjørn B ville mottatt fortjente ovasjoner fra alle, også blant de som konkurrerer om ha minst vandring på sykkelen.

Det smertelige faktum er at dette er veldig vanskelig å få til. Det er ikke av vond vilje eller pur faenskap at løypeleggerne trekker oss ut i ur og myr. Det er heller ikke for å gjøre rittet så hardt og jævlig at knapt noen gidder å melde seg på, som fortalerne for UB Light kanskje tror.

Prøv selv, gå inn på www.Mtbmap.no, zoom inn på Pellestova, og tegn opp ei løype på over 10 mil på flytstier til Lillehammer. Ingen helt enkel oppgave. Enda godt at vi allerede har noen som gidder å gjøre jobben.

Som du sier så lar det seg ikke gjøre. Samtidig så er det faktisk folk som synes SMS er tipp topp. Faktisk er det den turen jeg sykler mest og som jeg liker best der oppe. :-) Så smaken er som baken, men med dagens løype har får man litt av alt i det området der uten at man får for mye grus. Det er slik terreng det er i området der enkelt og greit. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: olechr] #2505811 28/08/2018 19:29
O
olatuko Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: olechr

Som du sier så lar det seg ikke gjøre. Samtidig så er det faktisk folk som synes SMS er tipp topp. Faktisk er det den turen jeg sykler mest og som jeg liker best der oppe. :-) Så smaken er som baken, men med dagens løype har får man litt av alt i det området der uten at man får for mye grus. Det er slik terreng det er i området der enkelt og greit. :-)

Da skjønner jeg saken litt bedre, og at det ikke er så mye stier å velge i som jeg trodde! Uansett går det ikke an å gjøre alle fornøyd! Da får vi se til neste år hva som blir av løype! Skjønner å at det absolutt ikke er lett for herr løypelegger å lage mye løyper, men har hatt litt følelsen av at folk ønsker det grovest mulig og brattest mulig motbakker!

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505812 28/08/2018 19:32
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
2010-2018 :

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505818 28/08/2018 19:58
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oj, den trenden var verre enn jeg trodde. Fortsetter det slik rekker jo ikke UB å bli konfirmert. Alle forslag som kan gjøre rittet mer attraktivt burde være velkomne!

Re: Ultrabirken 2018 [Re: runermm] #2505820 28/08/2018 20:05
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Takk for fin statistikk kadensfjerner. Så det vi egentlig kan se ut i fra grafen din, er at de som sykler (syklet) ultrabirken helst vil ha mest grus og mange kilometer?

De som syta seg frem til start på pellestova er egentlig ikke rittets kjernesyklister? ICON_WINK

Som du er inne på. Gjerne flyt forran knot og gjørme, men skal man snekre sammen en løype som varierer hvert år, i tillegg til at man skal starte på Pellestova og slutte på Lillehammer, er man låst til et relativt lite område. Kan tenkes at man ved å bytte start hvert år også fikk litt mer spillerom. Men det er antageligvis uaktuelt, da birken nok ser stordriftsfordel ved å ha felles start med halvbirken.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: olechr] #2505825 28/08/2018 20:24
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V

......
Samtidig så er det faktisk folk som synes SMS er tipp topp. Faktisk er det den turen jeg sykler mest og som jeg liker best der oppe. :-)

Jeg gledet meg hele turen til jeg kom til SMS. Det er helt klart høydepunktet fra lørdag. Det er der jeg fikk smilet tilbake etter å ha slitt med formen etter gjørma.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505829 28/08/2018 20:28
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Litt avsporing dette, men siden tråden er i skuddet om dagen så legger jeg inn en link:

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2505828&#Post2505828

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Elgvenn2] #2505831 28/08/2018 20:52
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Takk for fin statistikk kadensfjerner. Så det vi egentlig kan se ut i fra grafen din, er at de som sykler (syklet) ultrabirken helst vil ha mest grus og mange kilometer?
Ja, det kan tyde på at mange ikke vil ha så teknisk vanskelig løype. Andelen som ønsker det er jo helt i det blå. Har null snøring, kanskje Birken sjøl med brukerundersøkelse skjønner mer av dette ?

De som syta seg frem til start på pellestova er egentlig ikke rittets kjernesyklister? ICON_WINK
Hmm. En annen måte å se det på er om det er kjernesyklistene som står igjen. Og så skaller det av på kantene. Dette kan twistes i begge retninger !

Var sjøl skeptisk til start fra Pellestova og det var så vidt jeg meldte meg på i 2016. Det var ikke pga. av ønske om at det ble for lite grus, men at jeg trodde det ville bli mer køsykling når stipartiene kom enda tidligere enn tilfellet var når vi banket grus mange mil ut fra Rena.

Har vel egentlig ingen spesielt sterke sider på syklingen, men er i hvert fall vesentlig bedre i terrenget enn på grusbanking. Tror det ble flere og flere grusbankere år for år som ville prøve Ultra. Det kan være årsaken til deltagerøkningen frem til 2015. Det virket sånn i feltet, for når stiene åpenbarte seg sto plutselig feltet nesten pal fordi en del med god fysisk kapasitet manglet stiteknikk.

Deltagertoppen i 2016 skyldes kanskje at mange ville prøve nyvinningen med start fra Pellestova ? Økningen kom selv etter den lange ritt-tiden året før - 2015 hadde høy vinnertid og mange greide jo ikke tidsgrensen, selv etter utvidelse, ved Pellestova.

Hva er så årsaken til nedgangen i 2017 ? Det kan jo være så mangt. Ettersom jeg har null ansvar for å ta avgjørelser, er det greit å spekulere vilt uten risiko... Here it comes :

Spesifikt til UB (dropper megatrender og konkurranse fra nye lange, interessante ritt andre steder) kan det f.eks. være at det i 2016 (i) ble for mye sti for en del ryttere, (ii) vet en del hatet været (sjøl syntes jeg det var greit), (iii) kanskje mer kø enn tidligere år, (iv) etc. ?

Og så videre nedgang i 2018: (i) Kanskje den lange køen i starten av rittet i 2017 har spilt mye inn, (ii) at mange ryttere synes det er blitt mye sti ?

Bare ved å se på grafen er det jo også fritt frem til å spekulere om mange synes ritt-tiden har blitt for kort, he-he. Vinnertiden var jo ned i 2016 og 2017, mens antall deltagere var ned påfølgende år. I så fall bør det bli god deltagerøkning neste år, da vinnertiden er på vei opp igjen i år. Vel... thinking

Som sagt så var jeg skeptisk at starten ble flyttet fra Rena, men for egen del har start fra Pellestova i sum vært ett stort pluss. Nesten ene og alene pga. traseene, men logistikken er også enklere. Den endeløse køen i fjor har vært den største bakdelen, men det var jo fullstendig løst helt i år (trur eg) !

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505833 28/08/2018 21:02
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med Hans Olav/Elgvenn at bytte av startsted er interessant. Nå er det vel et krav fra grunneiere at trase ikke skal offentligjøres før mandagen før rittet ? Men synes en del av sjarmen/tradisjonen er at løypa ikke er fast. Morsomt å diskutere hva en tror blir løypa her på forumet.
Jeg syntes løypa var drittbra, men ønsker ikke samme trase neste år hvis jeg skal sykle.

Veldig bra statistikk Kadensfjerner. Hvordan er den på halvbirken ? Er det samme tendens der ? Hva med start Nordseter, Mesnali, Sjusjøen skistadion, Kvarstadammen etc for både UB og halv ?

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Oddefa] #2505836 28/08/2018 21:07
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Oddefa
... Veldig bra statistikk Kadensfjerner. Hvordan er den på halvbirken ? Er det samme tendens der ? ...
Har null peiling på Halvbirken data.

Ellers skyldes vel nedgangen i år at du ikke var med i fjor fishwhack , trendsetter. Så bare våg deg å stå over neste år.... ICON_WINK

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505851 29/08/2018 05:46
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville jo tro den generelle nedgangen i deltakselse på sykkelritt er en stor faktor her? Hvordan klarer ultrabirken seg jamført andre ritt, og andre tilsvarende ritt? Ville tro at nedgangen isolert sett ikke er så interessant, men sett opp mot nedgang i sykkelinteressen generelt kan man kanskje trekke konklusjon om vi har hatt større eller mindre nedgang enn snittet. ...og Offroad Valdres? En skulle tro de havna i samme båt. Det er ikke akkurat fett med deltagere der heller. Furusjøen rundt pathfinder? 23 stk... med elite, 45 stk.

Trur ikke det er så gæli stilt alikevel, tross alt....

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505853 29/08/2018 06:06
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
"jeg har en drøm" om å melde meg på og sykkle UB (har syklet birken, og grenserittet flere ganger men ønsker noe litt mer hårete å strekke seg etter), trener en del for å få det til. men etter å ha test syklet deler av løypa på fredagen før rittet så kan man bli skremt fra å melde seg på. og det er jo også viktig med "nyrekrutering". Skjønner at det skal være ultra, men når man ser at det "nesten er uoppnålig" så skjønner jeg at enkelte ikke tør å melde seg på. så det er nok en vanskelig balansegang det å kunne tilfredstille alle stifolkene (flytsti er et vidt begrep), samt få med seg nye og ikke minst få folk til å gjøre dette flere ganger. Start på pellestova synes jeg er super fornuftig og man kan kjøre sti og knotsti om man vil umiddelbart, og målgang i Lillehammer også veldig bra slik at man får med seg noe av "birkenstemningen" også. Så at de som legger løypen har en stor utfordring er det liten tvil om, det er mange hensyn å ta. og som nevnt over her så hadde kanskje en gren til, med halv ultrabirken også vært noe å teste, eksempelvis komme seg til elgåsen med de mange stiene der oppe for så å følge "birken ned" og kanskje det kan være brekkstangen til at fler har lyst på en full UB året etter, eller da er fornøyd med "halv UB" og tar den flere år og er fornøyde med det. poenget her er vel å få folk opp på sykkelen for å trimme og nyte den flotte naturen øyerfjellene har å by på?

uansett jeg skal fortsette å trene så får jeg se om det blir UB eller da offroad valdres som jeg har skjønt har litt mer flyt, til året.

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Ultrabirken 2018 [Re: kadensfjerner] #2505854 29/08/2018 06:11
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kadensfjerner
Ja, det kan tyde på at mange ikke vil ha så teknisk vanskelig løype. Andelen som ønsker det er jo helt i det blå. Har null snøring, kanskje Birken sjøl med brukerundersøkelse skjønner mer av dette ?

Hmm. En annen måte å se det på er om det er kjernesyklistene som står igjen. Og så skaller det av på kantene. Dette kan twistes i begge retninger !

Var sjøl skeptisk til start fra Pellestova og det var så vidt jeg meldte meg på i 2016. Det var ikke pga. av ønske om at det ble for lite grus, men at jeg trodde det ville bli enda mer kø når stipartiene kom enda tidligere enn tilfellet var når vi banket grus mange mil først fra Rena.

Har vel egentlig ingen spesielt sterke sider på syklingen, men er i hvert fall vesentlig bedre i terrenget enn på grusbanking. Tror det ble flere og flere grusbankere år for år som ville prøve Ultra. Det kan være årsaken til deltagerøkningen frem til 2015. Det virket sånn i feltet, for når stiene åpenbarte seg sto plutselig feltet nesten pal fordi en del med god fysisk kapasitet manglet stiteknikk.

Deltagertoppen i 2016 skyldes kanskje at mange ville prøve nyvinningen med start fra Pellestova ? Økningen kom selv etter den lange traseen året før - 2015 hadde høy vinnertid og mange greide ikke tidsgrensen, selv etter utvidelse, ved Pellestova.

Hva er så årsaken til nedgangen i 2017 ? Det kan jo være så mangt. Ettersom jeg har null ansvar for å ta avgjørelser, er det greit å spekulere vilt uten risiko... Here it comes :

Spesifikt til UB (dropper megatrender og konkurranse fra nye lange, interessante ritt andre steder) kan det f.eks. være at det i 2016 (i) ble for mye sti for en del ryttere, (ii) vet en del hatet været (sjøl syntes jeg det var greit), (iii) kanskje mer kø enn tidligere år, (iv) etc. ?

Og så videre nedgang i 2018: (i) Kanskje den lange køen i starten av rittet i 2017 har spilt mye inn, (ii) at mange ryttere synes det er blitt mye sti ?

Bare ved å se på grafen er det jo også fritt frem til å spekulere om mange synes ritt-tiden har blitt for kort, he-he. Vinnertiden var jo ned i 2016 og 2017, mens antall deltagere var ned påfølgende år. I så fall bør det bli god deltagerøkning neste år, da vinnertiden er på vei opp igjen i år. Vel... thinking

Som sagt så var jeg skeptisk at starten ble flyttet fra Rena, men for egen del har start fra Pellestova i sum vært ett stort pluss. Nesten ene og alene pga. traseene, men logistikken er også enklere. Den endeløse køen i fjor har vært den største bakdelen, men det var jo fullstendig løst helt i år (trur eg) !

Jeg synes dere har litt mye skylapper på og glemmer den generelle nedgangen i rittdeltagelse over hele fjøla. Jeg tror ikke flyttingen til Pellestova har skylden for noen nedgang.
Birken er vel det eneste rittet som ikke har nedgang akkurat nå, og står vel egentlig i en særstilling.
Men her på forumet og i tråden er det en hel del personer som tidligere har vært påmeldt i månedsvis som nå meldte seg på de siste to ukene. Hvorfor det?
Når det er sagt så tror jeg at det er en del som har ønsket å prøve ultrabirken som nå har en "been there done that" følelse. Det har jo vært en stor andel av førstegangsdeltagere hvert år (153 i år), så jeg tror nedgangen har kommet primært på tidligere deltagere.

0-153
1-75
2-53
3-39
4-35
5-18
6-14
7-9
8-15

Redigert av Stefan77; 29/08/2018 06:13.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505855 29/08/2018 06:12
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Akkurat de 2 rittene (OV & FR) er ganske gledelige greier. Det har skjedd ting med klasser i Furusjøen etter at du startet oppussingen Elgvenn2 og ikke har vært med i den herlige løypa på noen år.

Offroad Valdres var fulltegnet med omlag 175 stk., så der har det vel vært en liten økning. På Furusjøen er det jo nå masterklasser i godløypa også, ikke bare Pathfinder klassen. Ta med de og det var 70-80 stk. totalt i år, så ikke stor nedgang. Trans Østerdalen holdt seg ganske bra i år, men hadde en liten nedgang såvidt jeg vet. Hver etappe i flytsti TØ er jo ikke lange hver for seg, men 3 dager på rappen gjør jo sitt.

TRS har jeg ikke peiling på (kun vært med en gang), ei heller Offroad Finnmark eller Skaidi Extreme. Det er sikkert ett utall lange, tekniske mtb ritt jeg ikke har greie på i dette landet.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505856 29/08/2018 06:16
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Trenden uansett ritt, landevei eller terreng er at folk melder seg på senere og senere. Blir det spådd fint vær detter det inn 50 stk ekstra, kanskje noen få også ser an løypa ?

Jeg tror også folk vil ha det enkelt. Hvorfor lager de ikke en pakke med overnatting på Ilsetra/Pellestova med middag fredag og flere busser tilbake på lørdag ? Vi var omtrent alene på Ilsetra, 500 meter fra start og max 13 høydemetre. Vi var 4 stykker inkl flott middag (bra porsjoner også) fredag og pålegg/brød/juice/kaffe satt frem på rommet til lørdag morgen. Vi var to stk i den jeg bodde i og jeg betalte 1.450. Det hadde gått fint med 4 karer i en slik leilighet (et soverom med dobbeltseng og et med "ganske" bred seng nede og en enkeltseng oppe på veggen på tvers. Heldigvis er vi så gamle og grinete at vi fire hadde to leiligheter :-) Det var en fin svalgang under tak så vi slapp å justere sykler inne i leiligheten.

Lurer på om det er de samme som deltar år etter år eller om det skifter, hvor stor er i såfall kjernen som alltid er med og hvordan får man de som kanskje melder seg på til å trykke på knappen ?

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Stefan77] #2505857 29/08/2018 06:17
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Stefan77
... Jeg synes dere har litt mye skylapper på og glemmer den generelle nedgangen i rittdeltagelse over hele fjøla. Jeg tror ikke flyttingen til Pellestova har skylden for noen nedgang. ...

Mine ville spekulasjoner ICON_GRIN forsøkte isolere vekk større trender og se på UB isolert (som kanskje er feil å gjøre) :-), ref;
... Spesifikt til UB (dropper megatrender og konkurranse fra nye lange, interessante ritt andre steder) kan det f.eks. være ....

Sitat: Stefan77
...Når det er sagt så tror jeg at det er en del som har ønsket å prøve ultrabirken som nå har en "been there done that" følelse. ...
Enig. Den tror jeg også på.

Redigert av kadensfjerner; 29/08/2018 06:31. Rediger grunn: la til et punkt til jeg overså
Re: Ultrabirken 2018 [Re: EmilZipp] #2505860 29/08/2018 06:24
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: EmilZipp
Lurer på om det er de samme som deltar år etter år eller om det skifter, hvor stor er i såfall kjernen som alltid er med ...
Omtrent 150 av av ca. 430 påmeldte i år var førstereis: https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2504898#Post2504898

Går sikkert an å lage en del mer fet statistikk rundt det du lurer på. Birken bør i hvert fall sitte på sånn analyse, men blir vel neppe publisert her.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: kadensfjerner] #2505868 29/08/2018 06:45
olechr Offline
More than words
More than words
2010-2018 :

På tilsvarende tid har jo fredagsbirken gått fra 5795 til ikke bli arrangert og vanlig Birken fra 17785 til 7695 (ifjor).

Farrisrunden hadde i 2010 1659 som syklet over mål på 70 km, i år hadde de ca 580 påmeldt.

Så det meste av ritt går nedover på sykkel. Jeg tror det er dumt å røre for mye med Ultra for da mister du de faste også. Når det gjelder løypa så tror jeg det er en bra greie å ha mye sti i starten med kortere gruspartier. Så heller ha lengre partier med grus mot slutten som i år. At det skal være hardt så man kan være stolt av at man har kommet igjennom synes jeg man skal holde på.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: kadensfjerner] #2505870 29/08/2018 06:49
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Lurer på om det er de samme som deltar år etter år eller om det skifter, hvor stor er i såfall kjernen som alltid er med ...
Omtrent 150 av av ca. 430 påmeldte i år var førstereis: https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2504898#Post2504898

Går sikkert an å lage en del mer fet statistikk rundt det du lurer på. Birken bør i hvert fall sitte på sånn analyse, men blir vel neppe publisert her.

Tallene i min post høyere opp viser antalle deltagere koblet mot antall deltagelser. Hvis man anser de som har deltatt 3 eller flere ganger som en slags kjerne, så var det i år snakk om 130 stk.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2018 [Re: olechr] #2505873 29/08/2018 06:55
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Så det meste av ritt går nedover på sykkel. Jeg tror det er dumt å røre for mye med Ultra for da mister du de faste også. Når det gjelder løypa så tror jeg det er en bra greie å ha mye sti i starten med kortere gruspartier. Så heller ha lengre partier med grus mot slutten som i år. At det skal være hardt så man kan være stolt av at man har kommet igjennom synes jeg man skal holde på.

Jeg er så veldig enig med deg her.

Jeg tror også folk vil ha det enkelt. Hvorfor lager de ikke en pakke med overnatting på Ilsetra/Pellestova med middag fredag og flere busser tilbake på lørdag ?

Enig enklere logistikk ville forenkle noe. Nå er det mye organisering og tilpasning, og man må finne ut av ting sjøl. Jeg viste faktisk ikke om muligheten for å sove på Ilsetra.
Jeg hadde opprinnelig booket på Pellestova, men usikkerheten omkring logistikk/transport opp og ned gjorde at jeg kansellerte og booket på Scandic Lillehammer. En buss med sykkeltransport opp på toppen kl 1930 på fredagskvelden hadde forenklet mye bare det.
Tidligere så sov jeg i Rena leir, og der var alltid mange UB folk. Jeg tror nok hotellkostnaden også er en negativ del av det hele

- Stefan
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505874 29/08/2018 06:56
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Det er en generell nedgang som sikkert påvirker, men for spesielle typer ritt er det nok andre ting som spiller like mye inn.

Jeg tror været i 2016 har påvirket deltagelsen litt. Er jo bare å se på UB-tråden her inne hvor folk ser an påmelding ut i fra værforholdene.
Man bør nok ikke stikke under en stol at for knotete løyper kan gi lavere deltagelse. Flytsti med noen kortere partier knot liker mange, mens kontinuerlig knoting har en betydelig mindre tilhengerskare. De som er her på forumet er forøvrig neppe et representativt utvalg.
Jeg vet med sikkerhet at birk og ultrabirk på samme dag gir færre deltagere. Det er såpass mange med Birken-streaks, merke-streaks, trippel-streaks etc. at enkelte som nok helst ville deltatt på ultraen stiller på det vanlige rittet.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505875 29/08/2018 06:57
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Isolert sett er jo 430 påmeldte/400 startende bra. Det viktigste er jo tilbudet opprettholdes fra Birken. Tror dette er et viktig ritt også for sykkelprodusenter/selgere, men samtidig så er jo dette ritt for menigheten (her inne for eksempel). I Østlendingen så står det null om at Elverum hadde to på pallen under UB, mens en fyr som (selv er journalist i avisa) gis masse oppmerksomhet for sub-3 på vanlig birken, når nesten halve Hedmark var under 3 timer. Ikke tvil om at for folk flest har UB liten appel. På jobben er det "oi, er vanlig birken nesten like langt som UB, rart". Må da begynne å forklare at km er ikke nødvendigvis sammenlignbart he he.

Når det gjelder det jeg mente med å endre startsted så var det ikke til forkleining med Pellestova. Starten og puljene i år fungerte heller topp, ikke kø å snakke om. Men for muligheten til endring av løype og samtidig samstart med Halvbirken så må da andre steder også være aktuell. For er begrenset hvor mye annerledes en UB løype med start Pellestova og mål Håkons Hall kan gi oppe på fjellet. Siden Nevelfjell ikke skal brukes så var jo alle de "beste" områdene tatt i bruk (antar jeg). Når dette er sagt, UB uten Reinsfjell, Hitfjell er selvsagt ikke bra, så de MÅ være med. Ser på kartet for 2016 utgaven når det gikk lenger nord, mener å huske masse fine stier der (skal prøve å få tatt en runde der om par uker når jeg skal opp). Men siden det var tett tåke og regn er det jo omtrent umulig å huske detaljer. Men skal en ha ca 11 mil og opp dit så det vel unngålig å ikke få flere lengre gruspartier. Nå likte jeg også den variantet minus starten (som var relativt håpløs mht spredning, ble mest spredning nedi grøfta der jeg sykla he he).

Når jeg tenker meg om så vil selvsagt start Kvarstad, Sjusjøen skape vansker opp i mot vanlig birken. Og en start på Nordseter gjør selvsagt det enda lenger vanskelig for å komme nordover. Rena kanskje he he. Nei da, men med Nordseter så kan en variere i årets utgave og ha litt enklere logistikk og fortsatt ha masse overnattingsmuligheter.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505878 29/08/2018 07:00
Juffe Offline
Besatt
Besatt
En måte for arrangøren å sikre seg nok UB påmeldte tidligere er vel å sette et tak på deltagerantall som andre ritt, løp og skirenn gjør. Så kan de planlegge løype ut fra et maks antall og dele inn puljene deretter. Dersom de selv mener at dagens opplegg gjør det vanskelig for dem å arrangere da.

Slik jeg forstår det, så satte Offroad Valdres et tak på 175 deltagere for å kunne fokusere på kvalitet fremfor massemønstring.

Redigert av Juffe; 29/08/2018 07:20.

'...once more, and more intensity!'
Re: Ultrabirken 2018 [Re: olechr] #2505881 29/08/2018 07:08
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
2010-2018 :

Helt på linje ! Sjøl vil jeg neppe delta hvis det tukles for mye med konseptet slik det er i dag (langt, ganske mye teknisk og hardt). Da er det bare å sykle andre ritt med mindre logistikk og kortere reisetid ettersom UB ikke vil være noe spesielt, for min del i hvert fall. Tipper det samme gjelder en god del andre også (uten at jeg vet det). Hvis UB ikke fortsetter å være særeget for stisyklister forvitres kjernen.

Samtidig kan det være sånn at deltagelsen vil gå opp med ett annet konsept. Så selv om jeg sjøl da kanskje ikke deltar, så blir tilsiget av andre ryttere kanskje større enn frafallet. Har ikke peiling om det ville blitt sånn - og håper det ikke skjer" ! Birken sjøl burde ha nogenlunde oversikt over dette hvis brukerundersøkelsene hvert år er bra laget. Heldigvis er det nok interessante ritt til at et annet UB konsept ikke vil irritere mye (sjøl om jeg har en dynge innlegg akkurat nå). Da blir det "been there, done that". Moro så lenge det varte liksom. Lurer på Rojan til helga...

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Juffe] #2505888 29/08/2018 07:23
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Juffe
En fin måte for arrangøren å sikre seg nok UB påmeldte tidligere er vel å sette et tak på deltagerantall som andre ritt, løp og skirenn gjør. Offroad Valdres. Så kan de planlegge løype ut fra et maks antall og dele inn puljene deretter.

Slik jeg forstår det, så satte Offroad Valdres et tak på 175 deltagere for å kunne fokusere på kvalitet fremfor massemønstring.

De har et tak, men det ble ikke nådd i år (det var vel opprinnelig et tak på 500 som ble nådd første gang i 2014. Så ble det hevet til 600 som nådd i 2016). Så i prinsippet kan du si at alle som ville sykle UB fikk. Gjorde OV samme øvelsen med frislipp eller satte et høyt nok tak, så ville man se hvilket konsept som var størt. Ville gjettet at det skal litt til for at OV bikker 400.

En ting jeg har merket meg nå som det er mange tusen færre som sykler birken, er at opplevelsen rundt logistikken på Lillehammer virker bedre og mindre sprengt. Jeg mener at de som sykler nå får en bedre totalopplevelse enn de åra det var mest populært.

Tror kanskje vi må vri tanken bort i fra at flere er bedre. Passe mange er bedre, så lenge det bærer seg for arrangøren så de kommer tilbake med ritt neste år er vel alt bra. Ikke gå i fella; "if it isn't broken, fix it until it is..."

Re: Ultrabirken 2018 [Re: EmilZipp] #2505891 29/08/2018 07:29
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
(...)
Jeg tror også folk vil ha det enkelt. Hvorfor lager de ikke en pakke med overnatting på Ilsetra/Pellestova med middag fredag og flere busser tilbake på lørdag ? (...)

Pellestova/Ilsetra ble vurdert, men airbnb i Lillehammer sentrum ble funnet mest aktuelt. Det var billigst, best jfr. plass og fasiliteter, samt at mor og barn hadde kort vei til sentrum og senere arena, slik at de kunne ta beina fatt når de skulle finne på ting mens far var ute og basket i søla. Også kort vei tilbake til huset for en pust i bakken midt på dagen som ikke er så lett å få til når en bor på fjellet.

Har selvsagt vurdert begge deler de 3 siste årene. Funker jo gulle godt hvis en kan gå sammen en gjeng og ha en bil på fjellet og en i Lillehammer. Da blir reisen opp igjen enkel etter rittet også.

Side 22 av 24 1 2 20 21 22 23 24

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå