Årets løype var knall bra. Den inneholdt alt jeg forventer av Ultrabirken. Ultrabirken skal ikke være noe alle skal kunne greie. Du må trene og ha et vist nivå av terreng kunnskaper. Jeg har syklet alle 9 til nå. Alle løypene er unike på sin måte. Skal være tøft, hardt og gøy. Årets løype var også tøff, men utrolig gøy. Gøy at vi får fjell med engang og synes det er fornuftig at det blir lettere på slutten når vi er slitne. Syklet som før med Specialized Epic med 100mm vandring og Specialized GC foran og FT bak, begge i grid utgave. Har funket supert i alle år. Jeg må av sykkelen flere ganger i løpet av turen, men det hører med i rittet. banner like mye hvert år, men den følelsen når man er i mål og vet at man fikset dette i år også. om man sykler på 5.30 eller 9.30 spiller ingen rolle så lenge man er fornøyd med egen prestasjon. For husk det er ikke mange av oss som får muligheten til dette. ikke alle som fikser en sånn tur ;-) Så lenge leve Ultrbirken :-) mer av 2018 utgaven takk, men sykler den løypa det blir i 2019 med et smil.
... Får ikke en gjennomsnittlig stisykkelist med 50cm langt skjegg til å surre rundt på fjellet i 9 timer!
Ha-ha, bra bilde ! Men akkurat det markedet er vel ganske snevert allikavæl ;-), har dessverre ikke sett mange stinisser ute i skauen med feiende flott skjegg ellers i året 'hell. Men skjønner hva du mener (tror jeg da). Vel, skjeggape eller ei :-), vil de fleste stinisser nødvendigvis fristes av flytsti på flysti ? Husker video fra første årene da noen stoppet opp for å ta teknisk crux under UB på nytt ettersom første forsøk var med fotisett !
Ett arsenal av ulike ønsker og meninger. Ditt og datt spriker i ørten retninger for hva som gir frafall og tilvekst. En ting er løypa. En annen er at noen vil delta hvert år, mens andre vil være med en gang for "å ha gjort det også". For siste kategori kan mye av potensialet allerede være tatt ut etter 9 år.
Birken kjører vel brukerundersøkelser, og burde, hvis de gjør det rett, finne ut av det både for de som jager tid og de som er mer på tur. Sjøl har jeg syklet rittet i begge modus. UB for min del er ikke spesielt hvis det ikke har kombinasjon av lengde og teknisk utfordring. Hvis stiene er sånn at de kunne blitt syklet på cx i ok driv blir det altfor lett.
De 5-10 km vi vanligvis sykler på grus sammen med resten av Birken holder i lange baner for å få lørdagsfornemmelsen. Akkurat passe.
Godt mulig UB vil få flere deltagere med mer flytsti, og kanskje mer grus. Toppåret deltagermessig hadde vel start i Rena med 5 mil på grus i starten ? Vet ikke hvor lenge jeg giddet være med på det opplegget lenger. Ei heller traseer der flystiene avløser hverandre.
Har syklet langt, litt uformelt, ritt på flysti i utlandet, da på cx, men kunne vært tatt med mtb selvfølgelig, som noen også gjorde. Det blir en engangsopplevelse, kanskje togangs muligens. Ser ikke det som en drøm for UB. Jo kanskje, hvis det kombineres med en gourmet matstasjon der tiden stoppes mens vi er der . Enten det er 2 minutter eller 40 minutter.
Det siste med en "restaurant" underveis er faktisk ikke reinspikka ironi, det kan være en ide - enten løypa er fokusert på flytsti eller knoteflyt. Offroad Valdres har jo snev av det med 8 minutters tvungen stopp på en matstasjon der det er varm suppe etc.. Bare ta det konseptet ut enda lenger, men uten stopptvang. Eller ?
[quote=olatuko].. Vil tippe 90%av deltakerne sykler på rittfuldempere med 100mm vandring så da bør det unngåes altfor mye knot!
Håper løypelegger gir blanke i at folk vil ha lett utstyr og gir oss noen utfordringer (innimellom). Om man er litt klønete på terreng og bruker over 7 timer som meg gjetter jeg på at flere vil ha en artigere tur over fjellet med litt grovere utstyr. Men mulig jeg kunne spart noen minutter med en lett rittfulldemper. Ville uansett blitt listefyll, sikkert gått på trynet en gang eller to ekstra, feiget ut flere steder, blitt sliten i armene (merket ingenting nå), og hatet et par krevende partier.
Gjentar meg selv men en 5-6 mils "Ultrakort" med start/mål på Pellestova i samme trasè som første del av Ultra'n tror jeg kunne dratt en haug av folk til fjells :-). I klubben har vi lyst til å få med enda flere neste år på Ultra, Birken og Halvbirken. Vi har en fin gjeng som sykler sti men synes Ultra er litt i overkant og Birken er kjedelig. "Halve klubben" har hytte på Hafjell også. Tror "Ultrakort" ville blitt kjempepopulært.....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Tekniske ritt er gøy når man kan sykle fort hele veien!Det blir for langt for de fleste etter min mening! Får ikke en gjennomsnittlig stisykkelist med 50cm langt skjegg til å surre rundt på fjellet i 9 timer!
Jeg tror du går i samme fella som jeg har gått i før, og lager et vanntett skille mellom stisyklister og rittsyklister. Det er ikke det. Jeg vet det er folk som definerer seg selv som stisyklister som syklet ned mot 6 timer, jeg vet av en haug med stisyklister som sykla rundt 7 timer. Jeg vet av selvdefinerte rittsyklister som brukte 8,5 timer. De "rittsyklistene" som sykler TSR, UB og slikt er vel så mye stisyklister som han med skjegg på Bronson, eller han med knebeskyttere på Spectralen. Du ønsker deg et Terrengbirken. Jeg er ikke enig med deg at det er et stort marked der. Etter min mening skal Ultra være Ultra. Når jeg bruker rundt 8 timer så er det riktig lengde og vanskelighetsgrad. Stisyklist forresten.
UB skal være langt og krevendes fysisk så vel som teknisk. Tenker at det ikke er noen menneskerett å delta eller fullføre ritt. En bør kjenne sin begrensning men også tørre å ta utfordringen. Det er ikke farlig å mislykkes (så lenge en kommer fysisk greit i fra det). Heller ha god tid på cut off, og muligheter for å sykle lenge en ha kortere ritt.
Gjentar meg selv men en 5-6 mils "Ultrakort" med start/mål på Pellestova i samme trasè som første del av Ultra'n tror jeg kunne dratt en haug av folk til fjells :-). I klubben har vi lyst til å få med enda flere neste år på Ultra, Birken og Halvbirken. Vi har en fin gjeng som sykler sti men synes Ultra er litt i overkant og Birken er kjedelig. "Halve klubben" har hytte på Hafjell også. Tror "Ultrakort" ville blitt kjempepopulært.....
En slik løsning blir jo ikke "ultra", det blir et middels terrengritt (som terrengritt burde være, med stein og røtter, på sti). Jeg tror ikke det vil dra horder av folk til fjellet heller. Folk sykler jo ikke terreng lenger. Hvis Ultra bare er "litt" i overkant, så får du få folkene til å trene mer
Hvis stiene er sånn at de kunne blitt syklet på cx i ok driv blir det altfor lett.
Mens løypa i år beviselig kunne sykles fort på helstiv singlespeed.
"There is always 'that guy'..."
Ja fy fad... Det var herlig !! Likte utstyrsoppsettet hans der han brukte lokale leverandører fra der han har bodd.
Har sett folk på singlespeed før fra Rena (ca. 4 år siden), men da med demping. Imponerende uansett. Forresten; Var det noen på Fat i år ?, det har det jo også vært en del av før.
Støtter det "Lømo" og "hje" sa. Dette var den beste løypa av alle de 9 jeg har sykla, enda bedre enn 2016 og ikke minst 2017. Jeg synes UB skal være noe å strekke seg etter for oss mosjonister og håper den beholder dette formatet og at lengde/vanskelighetsgrad ikke reduseres for å tilpasses pappakropper med litt for mye skjegg. (all respekt for pappakropp, been there ... hehe.) Den lange, litt bløte stien slakt opp mot Birkebeinerveien var helt topp, hadde fryktet mye mer gjørme. Mulig den ble ille etter noen hundre syklister, men for meg litt foran halve pulje 2 var den helt prima. I den berømte "Steinrøysa" måtte jeg gå av sykkelen mest fordi lockouten ikke ville løsne demperen - men såpass vanskelighetsgrad må det være plass til. Kudos også til avslutningen som var passe utfordrende når man er sliten og fartsfylt nok til å få litt adrenalinkick som bidro til å holde intensiteten i tråkket oppe.
Jeg hadde min 7. (?) start i UB på lørdag og gjennomførte med et stort smil, til tross for en god dose overtid. Jada, stiene blir sleipe etter kveldens og nattas nedbør. Og ja, stiene er småtekniske i lange strekk. Folk blir margslitne og forbanner hele greia i svake øyeblikk. SMS er drøy etter noen timer på setet, men jaggu klarte vi det også. Men samtidig er det dette UB bør handle om; mestring, gjennomføring, og en liten dytt utenfor komfortsonen. Det skal helst være slik at en hvilken som helst birkebeiner får «purksjokk» dersom vedkommende stiller på UB uten solid trening på sti.
Løypa var knall, og klart den beste jeg har syklet. Særdeles god utnyttelse av terrenget, kjære løypelegger! Startordningen fungerte bra, og fra pulje 6 hadde jeg null problemer med køsykling. For første gang kunne jeg gumle Vestlandslefse på hver stasjon. Pellestova som startsted gjør at vi har et perfekt utgangspunkt for de fineste stiene i området. Fartsfylt avslutning som i år setter jeg pris på; knot i skauen godt utpå ettermiddagen kan bli et knepp for mye...
Jeg synes UB er i ferd med i finne sitt riktige format; morsomme og lekne stier, real styrkeprøve, og romslig sperretid for de med ekstra tung sekk og langbeinte sykler. Stemningen er god hele veien. For meg er UB årets soleklare ritthøydepunkt på sykkelen og jeg stiller garantert igjen.
Pliiiis ikke tull med UB! Årets høydepunkt. Aner ikke om jeg er stinisse (har litt kort skjegg) eller rittsyklist men digger alt med UB. Mange timer med flyt, knot, gjørme, stein, ur og litt nærkontakt med moder jord, gruspartiene og matstasjon sammen med grusbirken, en tur ned i kjelleren, kramper, hatet opp til branntårnet, gode sykkelkompiser, blide konkurrenter (eller medsyklister) og en øl i målområdet. Så ja takk..mer av det samme neste år
Ultra skal ha noe "magisk" over seg. Du skal føle du er utenfor komforsona til tider og det bør ikke være andre "like" alternativ på markedet. Med målgang på Lillehammer får man deltatt på festen også. Terskelen skal være litt høy for å melde seg på. På listene ser det ut til at hver 10 starter ikke kom til mål. Må ikke trene i bøtter og spann for dette men du bør/må ha trent på å takle tekniske elementer over litt tid. Føler nå i ettertid at det var ganske digg å ha gjennomført og sverget for meg selv i målområdet at aldri mere slikt. Fått det nå litt mere på avstand og er frista til å bli med neste år også. La med et bilde av pulssonene under rittet og ser at jeg har litt å gå på gitt. opp under terskel frem til Lunkefjell og etter dette så har jeg bare kost meg i sone 2 og 3. ( 4= terskel og 5= over). Brukte rittfulldemper med 100 vandring og klokket inn tett opp under 7 timer
En slik løsning blir jo ikke "ultra", det blir et middels terrengritt (som terrengritt burde være, med stein og røtter, på sti). Jeg tror ikke det vil dra horder av folk til fjellet heller. Folk sykler jo ikke terreng lenger. Hvis Ultra bare er "litt" i overkant, så får du få folkene til å trene mer
En god løsning for Ultra light kan være å ta strake veien fra Elgåsen til mål. Da biir det mindre Ultra, men nesten alt av interessant sti blir med. Enkelt å arrangere og.
(...) 2016 løypa er min soleklare favoritt, der var det fine flytstier og passe rittlengde! Kansje litt mye grus! Vil tippe 90%av deltakerne sykler på rittfuldempere med 100mm vandring så da bør det unngåes altfor mye knot! (...)
I "gamle dager" sykla vi ultrabirken på hardtails.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
(...) 2016 løypa er min soleklare favoritt, der var det fine flytstier og passe rittlengde! Kansje litt mye grus! Vil tippe 90%av deltakerne sykler på rittfuldempere med 100mm vandring så da bør det unngåes altfor mye knot! (...)
Med Hutchinson Python 2.0. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Tror faktisk jeg hadde race king 2.2 SS ;-)
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Tror faktisk jeg hadde race king 2.2 SS ;-)
Jeg sykla på 26 HT med 80mm vandring og Race King 2.2. Det fungerte helt gull det. Dagens rittsykler med 100mm er jo som skapt for UB. Hvis ikke det er bra nok, bør man kanksje øve litt på stisykling?
Støtter det "Lømo" og "hje" sa. Dette var den beste løypa av alle de 9 jeg har sykla, enda bedre enn 2016 og ikke minst 2017. Jeg synes UB skal være noe å strekke seg etter for oss mosjonister og håper den beholder dette formatet og at lengde/vanskelighetsgrad ikke reduseres for å tilpasses pappakropper med litt for mye skjegg. (all respekt for pappakropp, been there ... hehe.) Den lange, litt bløte stien slakt opp mot Birkebeinerveien var helt topp, hadde fryktet mye mer gjørme. Mulig den ble ille etter noen hundre syklister, men for meg litt foran halve pulje 2 var den helt prima. I den berømte "Steinrøysa" måtte jeg gå av sykkelen mest fordi lockouten ikke ville løsne demperen - men såpass vanskelighetsgrad må det være plass til. Kudos også til avslutningen som var passe utfordrende når man er sliten og fartsfylt nok til å få litt adrenalinkick som bidro til å holde intensiteten i tråkket oppe.
Er det slik å forstå at jeg med rittfulldemper med Ikon exo bak og Ardent Race foran, og middels sykkelteknikk, er riktig skodd for ultraen 2019, siden dere syklet på Race King uten problemer?
Er det slik å forstå at jeg med rittfulldemper med Ikon exo bak og Ardent Race foran, og middels sykkelteknikk, er riktig skodd for ultraen 2019, siden dere syklet på Race King uten problemer?
Rittfulldemper med Ikon og AR høres helt riktig ut for Ultraen. Kansje vurdere andre dekk om vått.
Ardent Race slangeløst, 20 psi både foran og bak funka greit i år også. Noen få øyeblikk tenkte jeg det hadde vært gull med noe grøvre saker der gjørma var. Men det ville spilt liten rolle. Hadde uansett så lite trøkk i pedalene at dekkene ikke spant.
Finnes ingen fasit på dette, men interessen rundt ultrabirken har vell aldri hvert så laber som nå! Så vist løypa fortsetter som nå et det vell snaut 200 stk til start om et parr år! Har hvert ca topp 50 de gangene jeg har sykla, og sykler stort sett fortere i terrenget en de jeg er på samme nivå som! Behold samme lengde på rittet, og legg inn mer flytstier! Og mer samsykling med vanlig birken på slutten så får du nok et ritt som passer vanlige rittsykkelister bedre! Trur ikke du finner 600 deltakere som ønsker å sykle over hver eneste Stein som finnes der oppe! Jeg å fruen sto å delte ut kvikk lunsj og cola til de 90 første som passerte på Snørvillen! Så ut som dere kom rett fra en konsentrasjonsleir! Likbleke, stumme og svimmle! Var sånn sjøl i fjor, haha! Var såpass god avstand mellom rytterne at man kunne ha solide røykpauser!
Er som du sier ingen fasit, men når også ritt med mindre stein og mer flyt opplever dramatisk nedgang i antall deltakere, er jeg ikke så sikker på at det er veien å gå for Ultrabirken. Skal man ha noe som heter "Ultra..." så må det være litt ultra også, ikke bare et hvilket som helst terrengritt.
Nå har vel Ultra holdt bedre på deltagerne enn de fleste andre ritt. Den største nedgangen i påmeldte til Ultra var vel året etter det var såkalt flyt i 2016. Jeg håper hvertfall virkelig man beholder den tankegangen til årets løype. Det skal være litt tøft å klare Ultra. Dunkestier man kan sykle med lukkede øyne finnes det nok av i andre ritt :-D
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Er som du sier ingen fasit, men når også ritt med mindre stein og mer flyt opplever dramatisk nedgang i antall deltakere, er jeg ikke så sikker på at det er veien å gå for Ultrabirken. Skal man ha noe som heter "Ultra..." så må det være litt ultra også, ikke bare et hvilket som helst terrengritt.
Andre Ritt som er i samme kategori som ultrabirken som Offroad Valdres og Offroad Finnmark ble vell for første gang fulltegnet i år!
Jeg hadde ihvertfall ikke reist fra Vestlandet for å sykler en enklere variant. Ultrabirken skal være noe å slite seg gjennom. Med utgangspunkt i i hva vi er vant med vestover synes jeg ikke det var spesielt sleipt eller knotete heller, synes vi fikk essensen av hva terrengsykling er for meg.
Takk til løypelegger for å gi oss en lang og kjekk dag i fjellet med masse utfordringer av varierende grad. Slit og knot underveis og full fart fra Sjusjøen og ned var helt topp!
Nå har vel Ultra holdt bedre på deltagerne enn de fleste andre ritt. Den største nedgangen i påmeldte til Ultra var vel året etter det var såkalt flyt i 2016. Jeg håper hvertfall virkelig man beholder den tankegangen til årets løype. Det skal være litt tøft å klare Ultra. Dunkestier man kan sykle med lukkede øyne finnes det nok av i andre ritt :-D
Jeg å syntes det er gøy med tekniske grove stier ! Men absolutt ikke etter 5-6timer sykling, da har jeg mer en nok med å sykle grus som de fleste andre!
Finnes ingen fasit på dette, men interessen rundt ultrabirken har vell aldri hvert så laber som nå! Så vist løypa fortsetter som nå et det vell snaut 200 stk til start om et parr år! Har hvert ca topp 50 de gangene jeg har sykla, og sykler stort sett fortere i terrenget en de jeg er på samme nivå som! Behold samme lengde på rittet, og legg inn mer flytstier! Og mer samsykling med vanlig birken på slutten så får du nok et ritt som passer vanlige rittsykkelister bedre! Trur ikke du finner 600 deltakere som ønsker å sykle over hver eneste Stein som finnes der oppe! Jeg å fruen sto å delte ut kvikk lunsj og cola til de 90 første som passerte på Snørvillen! Så ut som dere kom rett fra en konsentrasjonsleir! Likbleke, stumme og svimmle! Var sånn sjøl i fjor, haha! Var såpass god avstand mellom rytterne at man kunne ha solide røykpauser!
Det var mellom 300-400 som fullførte de 3 første årene. Oppgang i 13 og 14, nedgang igjen i 15. Toppåret 16. hadde 564 som fullførte. Det er en negativ trend akkurat nå, men det er fortsatt flere med enn de 3 første årene. Synes egentlig UB har funnet sitt format nå, etter å ha kuttet ut starten på Rena. Selv om det hadde sin sjarm det også. Stiene er hva de er, noen har mer stein, noen litt mindre stein. Stort sett vil jeg mene at de stiene vi har fått servert i år godt oppsummerer hvordan området vi sykler i er. De som er vant til å sykle på jord og svaberg hele året synes det er mye stein. Andre synes det er helt innafor. Synes birken har vært flinke til å justere på de paramterene som er mulig for å få til en bedre opplevelse. Man må bruke de stiene som finnes, og da får man stein. Det er mulig løypa til Manengen i 2016 var den med minst stein, men den ble helt ødelagt av gjørmefesten vi fikk det året. Noe som de kanskje kunne blitt bedre på er klopping der det er blauthøl uansett, men det skjer litt hvert år, så blir det bra til slutt. Gutta på Canvas hotel har gjort mye for å tilrettelegge på stier som ikke er snytt sykkelvenlige ut av dåsa til moder jord. klopper på rull kan være veien å gå for å fikse noe midlertidig til rittet f.eks.